Gå til innhold

Ekstremværet "Hans"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

 

Kristin70 skrev (20 minutter siden):

"Hans" er ikke ferdig ennå, det har nylig vært flere ras, det er merkelig at noen påstår at uværet ikke er alvorlig før vi ser det endelige resultatet. 

Enig.

Og dessuten må jeg si at jeg aldri har opplevd maken til navlebeskuende oppførsel. 

"Det angår ikke meg, derfor er det uviktig " er langt i fra den reaksjonen jeg hadde forventet. 

Det virker som om mange ikke forstår alvorlighetsgraden av det som skjer nå.

(Og nei, jeg snakker ikke om klimaendringer, jeg snakker om alvorlighetsgraden av det som skjer her og nå)

Anonymkode: a948f...21a

  • Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Nevnte orkaner i USA som en relevant sammenligning da det gjelder ekstremvær, og at det regner bomber var for å sette det på spissen i forhold til regnet vi nå ser.

De aller fleste 9-14 åringer har telefoner i dag, og det sier seg selv at de blir redde. Selv vi som voksne synes det er en guffen følelse. Det er noe vi normalt forbinder med krig og verre ting. Og nødvarsel på tlf var i utgangspunktet ment for nasjonale kriser fikk vi høre tidligere.

Det handler ikke om hva jeg anser det som, det er ingen nasjonal krise. Og hvis du mener det, så må du nesten sette deg inn i hva det er.

Anonymkode: cd9cd...af0

Orkaner i USA og krig er helt irrelevant for det som skjer her. Skal vi la vær å ta ting på alvor fordi det skjer verre ting andre steder? 

Det er ikke alle som leser på nettet eller får med seg alt. Nødvarsel i dette tilfellet er riktig. Særskilt for turister. At unge blir redde, så får foreldrene ta en prat med de. Kanskje vurdere om de er for unge til å ha telefon. Vi kan ikke la vær å varsle fordi noen barn blir redde. 

Hvis meg definisjonen på nasjonal krise. For en nasjonal krise betyr ikke at hele landet blir rammet direkte av noe, men også at beredskap, politi, helsepersonell, brannmenn, militære, frivillige etc trengs fra andre kommuner for å bistå. Det er ikke jeg som mener det, det er andre. 

Å som du kanskje ser, det er ikke over enda. Det er meldt enda mer regn i morgen. Utfallet av uværet vet vi ikke enda. 

Anonymkode: cb071...509

  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor midt i et av stedene det er rødt farevarsel, og akkurat her vi bor går det veldig bra, selv om det regner jevnt og trutt. Noe er vanlig regnskyll likt det vi har hatt hele juli, og noe av det har kommet som skikkelig styrtregn.

Lenger nede i sentrum så et visst noen husstander evakuert pga bekker/elver som har gått over sine bredder, og noen veier osv i nabokommunene er stengt pga oversvømmelse. Så jeg må innrømme at jeg føler litt på en sånn ubehagelig innesperret-følelse for min del, man er jo blitt oppfordret til å ikke kjøre med mindre man må her som jeg bor. Jobbmøte som jeg hadde i går ble tatt digitalt, et annet møte som jeg skulle vært på i dag er utsatt, og en annen viktig avtale i morgen tidlig må tas på telefon fordi det er i umulig å komme seg til stedet/være der pga oversvømmelse.

Så selv om det går veldig bra akkurat her jeg er, så håper jeg at hele greia snart er over, og at det har blitt minst mulig skader på både bygninger, veier etc, og ja… de farevarslene var kanskje på sin plass, men også litt sånn: Vi holder oss oppdatert, blir det krig også nå?🤪🙈

Jeg tror jeg burde logge av nettet/nyhetene og heller lese en bok…

Anonymkode: 2bf85...5f1

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Brian skrev (7 timer siden):

Etter å ha fått sett på Dagbladet akkurat nå, og fått med meg forsideoverskriftene "Besluttet evakuering", "Nesten kamp", "Advarer publikum", "Ventes alvorlige hendelser", "Tettstedet er isolert", "Veldig alvorlig", "Fare for masseutglidning", "Aldri opplevd liknende", "Vurderer krisegrep", "Alle dro i går", "Stengt", "SE NÅ: Kan ta menneskeliv" og "Kloden er på vei mot helvete", er jeg sant å si overrasket over at jeg fortsatt er i live.

Mer overraskende er det at denne dommedagsavisen fortsatt har livets rett; hvorfor Dagbladet stadig eksisterer, er et uløst mysterium som får sjøormen i Loch Ness og besøk fra fremmede kloder til å blekne i sammenligning.

Dagbladet er ekstremt. De får de fleste overskriftene til å se dramatiske ut. Man får jo nærmest sjokk når man går inn der. 

Anonymkode: cb071...509

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.8.2023 den 15.37):

Igjen ser vi masse farevarsler om store flommer, stengte veier og ras på Østlandet som følge av ekstremværet "Hans".

Blir spennende å se om det virkelig blir så ille som det blir spådd denne gangen da, eller nok et forsøk fra media om å skremme og overdrive mest mulig.

 

Anonymkode: cd9cd...af0

Var det å skremme og overdrive mediene gjorde, TS? Nå kan du jo se hvilke forferdelige skader regnet har gjort.

Anonymkode: 11778...447

  • Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk nordmenn-meg,meg,meg! Uhørt å få et varsel som ikke gjelder meg! Jeg ble redd må vite! Tenk at det står om noe i avisen som ikke gjelder stedet her! Jeg blir så lei av å lese om ras og oversvømmelser, det er jo ikke det her jeg bor! Stakkars barnet mitt som ikke er gammel nok til å lese,men selvsagt har egen telefon, og som ble livredd da det ble varslet om noe som gjaldt andre enn henne! Tenk å overdrive så fælt,neste gang alarmen går bryr jeg meg ikke! Da kan de rope så mye ulv de vil! 

PS: Jeg var på Rhodos for noen uker siden,og det var også helt forferdelig! Stakkars meg,jeg måtte evakuere luksushotellet jeg tross alt hadde betalt masse for! Reiseselskapet klarte ikke å finne fly til meg med en gang heller,hvor vanskelig kan det være? Varmt var det der også.... 

Anonymkode: c1796...cd3

  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes så synd på de som er rammet. Det må være en helt forferdelig å bli evakuert fra hjemmet sitt og å se alle ødeleggelsene. Det er så bra det ikke har gått noen menneskeliv. Jeg håper natten blir snill de mest utsatte stedene. Jeg er glad vi blir varslet slik som vi gjør. At noen velger å klage på det også, skjønner jeg ikke. 

Anonymkode: 17cfa...3a1

  • Liker 12
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Problemet er at omtrent alt kalles ekstremvær nå om dagen. Det var nettopp slikt som dette jeg var redd nødvarslene ville bli misbrukt til. Det burde vært forbeholdt situasjoner man ellers ville brukt sirenene til, altså i hovedsak krig. Eller annen virkelig overhengende fare, ikke "ta inn klesvasken, det blir regn i nabofylket". 

Anonymkode: 431c9...97e

Langs kysten bruker de "ekstremvarsel " når  vindstyrken  overskrider  55 knop ( 24-28 m/ sek.). Typografiske forhold er ofte avgjørende hvor vindstyrken er sterkest, kan kome langt over orkan  på 63 knop ( 32 m/sek).   På vestlandet har de fleste elver utløp til havet, men på østlandet  er det mange sletter, og elevene blir som en " propp"som ikkje makter å ta unna vannet. 

 

Anonymkode: 2d719...a1f

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Det merkelige er at de fleste som klager på skremselspropaganda som gjør folk redde, ikke er redde selv. Jeg kjenner heller ingen som er redde.

Hadde jeg bodd i nærheten av en elv i hus med kjeller, ville jeg nok tatt evt uerstattelige ting opp fra kjelleren, samt sjekket sluk og takrenner. Men jeg tror ikke veldig mange blir REDD - de kan imidlertid kanskje ta sine forholdsregler så skadene ikke blir så store. Og det er da bare bra?

Anonymkode: fac84...9a4

Jeg lover ; jeg har snakket med mange her i området som er skikkelig redde nå. Det går ras overalt, alle veier er stengte, beboere evakueres og ting forandres mye på et kvarter. Jeg kunne aldri drømme om å oppleve noe så nifst! 

 

Anonymkode: f92ac...7be

  • Liker 8
  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler med dere som er rammet av ekstremværet. Husker fortsatt hvor redd jeg var under nyttårsorkanen og Dagmar, for ikke å snakke om ødeleggelsene.. 

Anonymkode: 33714...4e7

  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som styrer med varslingssystemet er jo helt bananas, blei spamma med ulyd og meldinger for 10 minutter med veldig lokalt styrtregn. Endte med å slå av nødvarslinger på mobilen.

Anonymkode: 25815...f61

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til alle dere som klager på rød varsel og nødvsrsel.  Syntes dere det fortsatt var unødvendig? 

Rød beredskap har gjort at de kunne begynne tiltak før Hans kom. Dvs de allerede før flommen fikk sikret kritiske områder som definitivt har reddet noen steder. I tillegg har det ført til at de har nok folk.

Akkurat nå vet jeg knapt om et område rundt meg som ikke er oversvømmet , rast , eller fått nye bekker eller fossefall.  

Heldigvis følger folk med, og veier ol er reddet på løpende bånd. Stengt og gjenåpnet der det har vært mulig de sa natten i går kom til å bli værst. Jeg tror nok natten i natt blir verre.  Vannet bare flyter oppå bakken. Og kommer overalt. Bakken klarer ikke ta mer. Elver og insjøer bare vokser og vokser.  Her antok de ca 1,5meter til det neste døgnet. Dvs mange bruer i morgen kommer under vann. 

Litt usikker på hbordan nattesøvnen blir i natt. For det tar seg opp her jeg også bor nå. Som heldigvis har hatt mindre nedbør enn meldt og på sett og vis konstant lett regn. 

Jeg lan iallefall bekrefte at ingen vasker har vært overdrene eller unødvendige frem til nå

Anonymkode: 7ee70...872

  • Liker 10
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

De som styrer med varslingssystemet er jo helt bananas, blei spamma med ulyd og meldinger for 10 minutter med veldig lokalt styrtregn. Endte med å slå av nødvarslinger på mobilen.

Anonymkode: 25815...f61

Vi må nok helt til helga før vi kan si at faren er over, så den nødvarslinga ville jeg nok satt på igjen.

Anonymkode: 7d629...655

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg lover ; jeg har snakket med mange her i området som er skikkelig redde nå. Det går ras overalt, alle veier er stengte, beboere evakueres og ting forandres mye på et kvarter. Jeg kunne aldri drømme om å oppleve noe så nifst! 

 

Anonymkode: f92ac...7be

Jammen det var jo ikke det jeg skrev om! Jeg svarte ts, som klager over at farevarsler skremmer folk så veldig, Jeg mener at varslene er nødvendige og bra, de gjør at folk kan forberede seg og er ikke skremmende i den forstand.

Hele poenget mitt er jo at ekstremværet medfører fare, og derfor skal det varsles om. 

Anonymkode: fac84...9a4

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ts forsvant visst… Synes du fortsatt det er tull og skremselspropaganda, ts?

Anonymkode: fac84...9a4

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 6.8.2023 den 15.56):

Skjønner ikke hvordan det kan bli så nye regn på Østlandet, jeg lar meg jo stadig fortelle at Østlandet er «syden» og det er utelukkende strålende sol og 28+ grader der fra april og ut september 🤔 

Det skal ramme her og, men det blir neppe så ille så de melder, og for vår del går det nok helt fint. Jeg har vannpumpe 🤭

 

Anonymkode: fe283...8d8

Med klimaendringene har vi jo fått vite at både vinter og sommer blir kortere og med mer regn. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.8.2023 den 16.55):

For en som vokste opp med søvest-kuling og 24/7 regnvær mesteparten av året på kysten av nordvestlandet var hele greia absurd og latterlig. Tar farevarsel med en spade salt...

Var det absurd og latterlig av media å fortelle oss om «Hans» på forhånd? 

flere hus har gått med i jordras. Familier står hjemløse

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, så neida.... Det tar litt vel av, men samtidig så synes jeg det er på sin plass at man er på vakt...   Det er så og si alltid bedre å være "føre var, enn etter snar", er det ikke? :vetikke:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke les "media", da om det gjør deg så skremt og skjør. Gå værvarslene dine direkte fra kilden, Yr.no, og stol på varslingene du får fra telefonen din dersom du befinner deg i et utsatt område. 

Det gjelder det meste. Oppsøk saklige kilder. Men noe sier meg at de som skriker høyest om "skremselspropaganda" ikke stoler på noe. Bortsett fra seg selv, da. Du kommer ikke så langt med ditt eget begrensede kunnskapsfelt. 

Jeg er derimot uhyre glad for at vi ble varslet. Med så store overskrifter som mulig. Målet med varsling om ekstremvær er å berge menneskeliv. Og med varsling på forhånd så fikk mange også gjort forberedelser mtp eiendom. 

Håper alle i utsatte områder er trygge nå ❤️ Vær fornuftig.

Anonymkode: e6e00...37a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...