Gå til innhold

Ekstremværet "Hans"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

nei ,det er ikke en beskyttet tittel, og det har jo ikke påstått heller. Akademikere forstår hvorfor forskerne uttaler seg så forsiktig, og hva jeg mener når jeg forenkler det til at de har ikke "lov" å fastslå noe som formelt sett er en hypotese. Jeg er ikke overrasket over at du ikke forstår det ,men jeg kan faktisk ikke skrive et sammendrag av ex.phil for å forklare det for deg heller.

Jeg kommer ikke til å kutte ut "tonen" min heller. Klimafornektere er det verste jeg vet, og dere må tåle å høre motstand mot den livsfarlige bagatelliseringen og bortforklaringene dere driver med, for ikke å snakke om hånlatteren og latterliggjøringen av ofrene for ekstremværet som dere driver med.

Jeg synes dette var en meget god kommentar:

https://www.dagbladet.no/meninger/en-flom-av-hanlige-latterfjes/80039113?utm_term=Autofeed&utm_medium=Social&utm_source=Facebook&fbclid=IwAR1bh4BExXwwAbYgCb9Kz9cyI6FDivvlay2hGRymIZjg0ioXR98_5wUy5EE#Echobox=1691849124

Anonymkode: 7f021...fd4

Ein treng ikkje om å vera forsker for å skjønne at klimaet har endret seg, men det er årsaken til endringen som er uavklart.

Det er ikkje uvanleg at  en forsker "gulper opp" noe som har vert kjent  blandt  eldre  genrasjoner i lang tid. Det har vert mye ver også før forteller historien ,men det var før noen satte eit navn på det til  ekstremver. 

Fortsatt er det ingen forsker som har kunnet fortalt  oss hvordan verdenshavende oppstod, og  opphavet til  issmeltingen for noen tusen år sidan. 

  

Anonymkode: 2d719...a1f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 11.8.2023 den 12.48):

og jeg liker ikke selvutnevnte "eksperter" som hever seg over udiskutable fakta.

Denne flommen er forårsaket av ekstremt mye regn som igjen er forårsaket av fordamping av ekstremt mye vann fra overopphetede hav både i nord og sør. Og det er forårsaket av menneskeskapte klimaendringer.

Ikke vær en uvitende idiot, når det er så lett å være litt opplyst.

https://www.aftenposten.no/norge/i/3Egd4d/det-er-vaart-eget-vann-vi-har-faatt-i-hodet

 

Anonymkode: 7f021...fd4

Forårsaket av menneskeskapte klimaendringer:

På vestlandet er nedbøsmengden som falt over østlandet  det som folk på vestlandet omtaler som en vanleg høstdag, med tillegg kraftig  vind fra sydvest, og slik har det vert "lenge før" du blei født.  

Det uvanlege  var at nå kom nedbøren over øtslandet  fra østlig rettning, og ikkje vestlig rettning.  

 

Anonymkode: 2d719...a1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Har stor medfølelse med de som  opplevd flaumen på østlandet ettersom de lider  samme skjebne som  opplevde orkanofra  på vestlandet henholdvis 1991 og 2011. Uker og mnd. etter at orkanen forlengst hadde løyet  hadde mange verangst. Under Dagmar orkanen 2011 var det  springfloa som var største utfordringen ettersom havnivået  steg  med 1.2-2 m, og tillegg  kraftig pålandsvind, og  slik sett noen fellestrekk med flaumen på østlandet. 

Dersom tilsvarende nedbørsmengder hadde komt innover vestlandet hadde det ikkje blitt omtalt som ekstremver. 

Folk langs kysten er utvilsamt langt  mer herdet, og bedre rustet  mot ver en folk på østlandet som ligg skjermet mot veret på grunn av fjellene. Opplever at når ein  person fra østlandet og ein  person fra vestlandet snakker om ver. Ja, da  snakker de oftest om 2 forskjellige ting. Er usikker på hvor mye empati folk  fra østlandet viser  overfor folket på veslandet når det meldes storm /orkan v/  Stadt, og  de kjemper for Stadt skipstunnel.   

 

Anonymkode: 2d719...a1f

forskjellen på østlandet og vestlandet er at her på vestlandet kan det overskytende vannet rennet i fjorden eller havet, mens på østlandet og innlandet havner det i en elv i en dalbunn, og så renner det over. Er det så vanskelig å forstå at dette er grunnleggende geografiske forskjeller? det er faktisk ikke slik at det ligger i folkets erfaring og tøffhet - det ligger i landskapets fysiske forutsetninger

Anonymkode: 7f021...fd4

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

nei ,det er ikke en beskyttet tittel, og det har jo ikke påstått heller. Akademikere forstår hvorfor forskerne uttaler seg så forsiktig, og hva jeg mener når jeg forenkler det til at de har ikke "lov" å fastslå noe som formelt sett er en hypotese. Jeg er ikke overrasket over at du ikke forstår det ,men jeg kan faktisk ikke skrive et sammendrag av ex.phil for å forklare det for deg heller.

Jeg kommer ikke til å kutte ut "tonen" min heller. Klimafornektere er det verste jeg vet, og dere må tåle å høre motstand mot den livsfarlige bagatelliseringen og bortforklaringene dere driver med, for ikke å snakke om hånlatteren og latterliggjøringen av ofrene for ekstremværet som dere driver med.

Jeg synes dette var en meget god kommentar:

https://www.dagbladet.no/meninger/en-flom-av-hanlige-latterfjes/80039113?utm_term=Autofeed&utm_medium=Social&utm_source=Facebook&fbclid=IwAR1bh4BExXwwAbYgCb9Kz9cyI6FDivvlay2hGRymIZjg0ioXR98_5wUy5EE#Echobox=1691849124

Anonymkode: 7f021...fd4

Hva har skepsis til menneskeskapte klimaendringer med latterliggjøring og hån av ofrene rundt dette uværet å gjøre?Nå må du ta deg sammen. Har stor medfølelse med de som ble rammet og det er trist å se alle ødeleggelsene.

Det er skummelt å se hvordan denne hendelsen blir brukt som et spill for å svartmale klimafornektere (som forøvrig ikke er et helt passende ord i alle sammenhenger) enda mer, og skaper enda større splittelser i befolkningen. Det siste som tydeligvis også er på banen nå er visstnok såkalte klimapsykologer som uttaler seg og fjerndiagnostiserer skeptikere. Lurer på hvor mye betalt de har fått for å gå ut med det.

Du får bare fortsette med dine sarkastiske innlegg og falske beskyldninger om latterliggjøring når det gjelder meg, hvis det får deg til å føle deg så mye bedre. Jeg gidder ikke å høre på det pisspratet.

Anonymkode: cd9cd...af0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper av hensyn til dette uværet og alle skadene det har medført, at det framover nå i større grad blir tatt mer hensyn til sikkerhet og bedring av infrastruktur. Der bør fokuset være, og ikke bare skru opp avgifter og flå folk.

Anonymkode: cd9cd...af0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Har stor medfølelse med de som  opplevd flaumen på østlandet ettersom de lider  samme skjebne som  opplevde orkanofra  på vestlandet henholdvis 1991 og 2011. Uker og mnd. etter at orkanen forlengst hadde løyet  hadde mange verangst. Under Dagmar orkanen 2011 var det  springfloa som var største utfordringen ettersom havnivået  steg  med 1.2-2 m, og tillegg  kraftig pålandsvind, og  slik sett noen fellestrekk med flaumen på østlandet. 

Dersom tilsvarende nedbørsmengder hadde komt innover vestlandet hadde det ikkje blitt omtalt som ekstremver. 

Folk langs kysten er utvilsamt langt  mer herdet, og bedre rustet  mot ver en folk på østlandet som ligg skjermet mot veret på grunn av fjellene. Opplever at når ein  person fra østlandet og ein  person fra vestlandet snakker om ver. Ja, da  snakker de oftest om 2 forskjellige ting. Er usikker på hvor mye empati folk  fra østlandet viser  overfor folket på veslandet når det meldes storm /orkan v/  Stadt, og  de kjemper for Stadt skipstunnel.   

 

Anonymkode: 2d719...a1f

Jeg må omskrive det uthevede litt:

Naturen og terrenget langs kysten er utvilsamt langt mer tilpasset, og bedre rustet mot vær enn natur og terreng på østlandet som ligger skjermet mot været på grunn av fjellene.  Opplever at når en person fra østlandet og en person fra vestlandet snakker om vær, ja, da snakker de som oftest om 2 forskjellige ting. 

Det er ikke folket som tåler mindre, det er naturen og terrenget som er annerledes.

 

Jeg er selv fra nordvestlandet opprinnelig, og jeg har opplevd at folk på østlandet har mye sympati overfor folket langs kysten når stormene og orkanene raser.  

Men når det gjelder skipstunellen ved Stadt.
De aller færreste østlendinger kjenner til dette prosjektet.  Dette er ikke en sak de har satt seg inn i, og har en mening om.
Og det er jo naturig.
Har du satt deg inn i, og har en begrunnet mening om, rassikring i Gudbrandsdalen eller i Vestfold?
Har du satt deg inn i, og har en begrunnet mening om, flomsikring langs Glomma?

 

Anonymkode: a948f...21a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.8.2023 den 14.50):

Ja det er heldigvis svært sjelden. Du ser at det fortsatt er langt igjen til 1789 håper jeg.

Med denne logikken kan man jo tenke seg følgende nyhet;

»Mann skyter med maskingæver på Carl Johan, 20 døde»

svar fra slike som deg; Er vel ikke noe farlig, fortsatt langt under Utøya. 

ser du hvor skadet logikk du har her?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MayorSantos skrev (16 minutter siden):

Med denne logikken kan man jo tenke seg følgende nyhet;

»Mann skyter med maskingæver på Carl Johan, 20 døde»

svar fra slike som deg; Er vel ikke noe farlig, fortsatt langt under Utøya. 

ser du hvor skadet logikk du har her?

Nå må du nesten lese sammenhengen i innleggene for å forstå hva jeg skulle fram til. Mente overhodet ikke at dette ikke var skadelig.

Anonymkode: cd9cd...af0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sak om par som fikk bryllupsreisen ødelagt av Hans

Sånt som dette skjønner jeg ikke at avisene bruker tid på. 

"Den første overnattingen de hadde bestilt viste seg å være en liten kjellerleilighet". Hva er feil med det? Hvorfor måtte de bestille hotell isteden selv om de ikke fikk refusjon? Det står ingenting om at leiligheten var oversvømt eller hva som ellers var feil med den.

"Det begynte å bøtte ned i hovedstaden". Ja, man er vel ikke garantert oppholdsvær på reise i Norge? Paret måtte kjøpe nye klær fordi det begynte å regne!

"De skulle videre til Voss, Bergen og Stavanger, og togene ble innstilt". Den er jo mer kjip, men de kunne jo tatt fly til både Bergen og Stavanger, ofte billigere også. Det ble satt opp mange ekstra avganger fordi togene sto. Isteden så de på flybilletter til Lofoten, men det syntes de ble for dyrt. 

Det står ellers at de ikke fikk refundert togbillettene, den stusser jeg på. Er toget innstilt, skal de vel ha pengene tilbake der. Uansett hvilken billettype de har bestilt. 

Etter denne "hjerteskjærende" opplevelsen med fire regnfylte dager i Oslo, valgte de å reise hjem. Jeg er ingen tilhenger av whataboutism, og det er kjipt med en reise som ikke ble etter planen. Spesielt bryllupsreisen. Men å stå frem i avisen med dette når andre får hjemmene sine ødelagt? Nei. 

 

Anonymkode: 431c9...97e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.8.2023 den 18.20):

Godt hans ikke kommer til Bergen! Vi får ikke ofte stormer.

Anonymkode: e58b8...67b

De var hos hans i hans siste stund.

Anonymkode: 89fd5...ca6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...