Gå til innhold

Ekstremværet "Hans"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Igjen ser vi masse farevarsler om store flommer, stengte veier og ras på Østlandet som følge av ekstremværet "Hans".

Blir spennende å se om det virkelig blir så ille som det blir spådd denne gangen da, eller nok et forsøk fra media om å skremme og overdrive mest mulig.

 

Anonymkode: cd9cd...af0

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke mange årene siden det regnet 70mm her vi bor, det var ingenting i media på forhånd da. Hva med å vente med skremselspropagandaen til man ser hvordan det går?

Har mediehusene blitt griske, fordi de oppdaget at skremsel under pandemien gav flere klikk? Er det konkurranse om å skremme mest mulig i avisene for tiden? Status, liksom? Som om klimaforandringene har rukket å skje ut av det blå akkurat de siste årene.

Anonymkode: 132e0...148

  • Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regnet i seg selv er ikke problemet, men følgene av det. Østlandet er heller ikke tilrettelagt i infrastruktur mtp vannmengdene ifht Vestlandet. Blir spennende. 

Anonymkode: a72b0...0d9

  • Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Østlandet er heller ikke tilrettelagt i infrastruktur mtp vannmengdene ifht Vestlandet.

ja, sant? "Før i tida" var det jo alltid kysten som fikk gjennomgå. Eller er det bare min subjektive oppfatning? 

Anonymkode: 7f3ac...bb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nok mye ras og stengte veier oppover gudbrands- og Østerdalen. 

Anonymkode: ba5f0...cf9

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er vel greit å få en liten heads up? Også får vi bare være glad hvis det ikke blir så ille? 

Anonymkode: c1796...cd3

  • Liker 23
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bedre å være føre far og ha gode kriseplaner. Bedre det, og å eventuelt ikke få bruk for dem, enn å la det skure og gå. Kan tenke meg det blir ramaskrik om ingen advarer eller har kriseplaner og så er uhellet ute. "HVORFOR advarte ingen??!", vil folk rope da

Anonymkode: 6eb54...41f

  • Liker 25
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele forbanna juli har regnet ( minus 3 dager) Til nå også hele august. Bakken er stappa av vann etter juli, begrenset hvor mye vann jord klarer å holde på. 

Bor midt i Hans, kan tro jeg gleder meg til rasering av bakken her, igjen. 

Anonymkode: c9dd2...6cd

  • Liker 11
  • Hjerte 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får håpe det ikke blir så ille som meldt. Dessverre er nok flom og skred/ras normalen. Klimaendringene gir ikke oss hetebølger, men andre utfordringer. 

Ja, alt har skjedd før. Det er hyppigheten som endres. Så lenge man ikke skriver vær-dagbok så er det vanskelig å huske i tid, og folk påstår det ene og der andre i redsel for å måtte endre eget levesett 

Anonymkode: 17cfa...3a1

  • Liker 4
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvordan det kan bli så nye regn på Østlandet, jeg lar meg jo stadig fortelle at Østlandet er «syden» og det er utelukkende strålende sol og 28+ grader der fra april og ut september 🤔 

Det skal ramme her og, men det blir neppe så ille så de melder, og for vår del går det nok helt fint. Jeg har vannpumpe 🤭

 

Anonymkode: fe283...8d8

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke mange årene siden det regnet 70mm her vi bor, det var ingenting i media på forhånd da. Hva med å vente med skremselspropagandaen til man ser hvordan det går?

Har mediehusene blitt griske, fordi de oppdaget at skremsel under pandemien gav flere klikk? Er det konkurranse om å skremme mest mulig i avisene for tiden? Status, liksom? Som om klimaforandringene har rukket å skje ut av det blå akkurat de siste årene.

Anonymkode: 132e0...148

Samme været her jeg bor hadde ikke gjort samme skade, men der borte er det ikke noen sjø vannet lett renner ut i..

Anonymkode: af665...437

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ropes «ulv, ulv» for alt om dagen. Sol? Farevarsel for skogbrann. Regn? Farevarsel for flom.

Det virker som det er det som driver mediene om dagen - skremme mest mulig. 

Anonymkode: 2540e...605

  • Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det er ikke mange årene siden det regnet 70mm her vi bor, det var ingenting i media på forhånd da. Hva med å vente med skremselspropagandaen til man ser hvordan det går?

Har mediehusene blitt griske, fordi de oppdaget at skremsel under pandemien gav flere klikk? Er det konkurranse om å skremme mest mulig i avisene for tiden? Status, liksom? Som om klimaforandringene har rukket å skje ut av det blå akkurat de siste årene.

Anonymkode: 132e0...148

Mediehusene har visst at skremsel selger og vært griske på klikk lenge før pandemien. Dette har bygget seg opp gjennom mange tiår, og akselerert etter at nettavisene kom.

Anonymkode: 903e6...4af

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det er ikke mange årene siden det regnet 70mm her vi bor, det var ingenting i media på forhånd da. Hva med å vente med skremselspropagandaen til man ser hvordan det går?

Det er jo helt idiotisk! Det er forebygging som hjelper. 

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Har mediehusene blitt griske, fordi de oppdaget at skremsel under pandemien gav flere klikk? Er det konkurranse om å skremme mest mulig i avisene for tiden? Status, liksom? Som om klimaforandringene har rukket å skje ut av det blå akkurat de siste årene.

Anonymkode: 132e0...148

Farevarsel er ikke noe media finner på . 

Anonymkode: f92ac...7be

  • Liker 21
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Skjønner ikke hvordan det kan bli så nye regn på Østlandet, jeg lar meg jo stadig fortelle at Østlandet er «syden» og det er utelukkende strålende sol og 28+ grader der fra april og ut september 🤔 

Det skal ramme her og, men det blir neppe så ille så de melder, og for vår del går det nok helt fint. Jeg har vannpumpe 🤭

 

Anonymkode: fe283...8d8

Østlandet er stort. Jeg bor i innlandet. Østfold er sydligere og har hatt mye bra kontra hva vi har her jeg bor, selv om det ikke har vært drømmesommer der nede heller.

Anonymkode: c9dd2...6cd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er glad jeg bor på Vestlandskysten nå.Vanligvis er det vi som får gjennomgå!Har hatt en fin sommer her.  Håper det ikke blir så ille .

Anonymkode: e6517...347

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk å være så desperat etter å fremstå glup og annerledes at man mener et rødt farevarsel fra Meterologisk institutt basert på objektive data fra overvåkning er "media som skremmer oss".

For de aller fleste går dette selvfølgelig helt fint, men det er bra man er forberedt. Får håpe skadene blir så små som det lar seg gjøre.

Anonymkode: dadeb...2ef

  • Liker 38
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tenk å være så desperat etter å fremstå glup og annerledes at man mener et rødt farevarsel fra Meterologisk institutt basert på objektive data fra overvåkning er "media som skremmer oss".

For de aller fleste går dette selvfølgelig helt fint, men det er bra man er forberedt. Får håpe skadene blir så små som det lar seg gjøre.

Anonymkode: dadeb...2ef

Det er nok alle dommedagsoverskriftene som kritiseres her, ikke farevarsel på Yr…

Anonymkode: a4524...aa5

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tenk å være så desperat etter å fremstå glup og annerledes at man mener et rødt farevarsel fra Meterologisk institutt basert på objektive data fra overvåkning er "media som skremmer oss".

For de aller fleste går dette selvfølgelig helt fint, men det er bra man er forberedt. Får håpe skadene blir så små som det lar seg gjøre.

Anonymkode: dadeb...2ef

Rødt nivå/farevarsel blir riktignok satt når det er ventet ekstremt mye regn. Men problemet er hvordan media benytter sjansen til å hause det opp og lage store overskrifter som sprer frykt. Ikke første gangen.

Anonymkode: cd9cd...af0

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...