Bålkaffe Skrevet 7. august 2023 #61 Del Skrevet 7. august 2023 (endret) Sist det kom lignende mengder her jeg bor, gikk det masse ras som tok med seg uthus, deler av boliger, veier og gjorde at folk ble innestengte på eiendommene sine i over en uke før veiene var reparerte. Og det skjedde uten at det kom noe farevarsel i forkant. Jeg vil mye heller ha en advarsel som ikke blir noe av, enn null advarsel og fullt kaos, takk. Endret 7. august 2023 av Bålkaffe 19 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #62 Del Skrevet 7. august 2023 Bålkaffe skrev (4 minutter siden): Sist det kom lignende mengder her jeg bor, gikk det masse ras som tok med seg uthus, deler av boliger, veier og gjorde at folk ble innestengte på eiendommene sine i over en uke før veiene var reparerte. Og det skjedde uten at det kom noe farevarsel i forkant. Jeg vil mye heller ha en advarsel som ikke blir noe av, enn null advarsel og fullt kaos, takk. Det er ikke normale advarsler jeg sikter til. Anonymkode: cd9cd...af0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #63 Del Skrevet 7. august 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Men ta det på alvor? Hvor mye får vi egentlig gjort uansett? Vi klarer å følge med på værmeldinger og ser hvor mye regn det KAN være i vente, og det holder da med en advarsel og litt info rundt dette, og at det i så fall kan være fare for noen flommer, og at folk bør sikre noen ting i tilfelle det blir ille. Istedenfor blåses det opp med ord som alvorlig, aldri sett noe lignende, opprettet krisestab, bilder av store flommer fra tidligere, liv kan gå tapt, store ødeleggelser osv. Dette er for å skremme og ingenting annet. Det skal være masse ekstremvær for tiden. Før var det viruset vi skulle være redde for, og nå er det været. (Klimaforandringer). TS Anonymkode: cd9cd...af0 Hvor mye får vi egentlig gjort? En hel masse, vel! Vi kan forberede oss som best vi kan, ta forholdsregler og lytte til det folk med mer kunnskap enn oss sier. Tabloid-aviser er tabloid-aviser uansett om temaet er kjendiser eller vær. Og det ER rett og rimelig å advare om hva ekstremværet kan føre til, det er jo slik man opplyser folk. Å gjemme seg i sanden som en struts straks ting blir ubehagelig gagner ingen. Disse værtypene vil også komme oftere i fremtiden fordi vi i alle år har ignorert forskernes advarsler om konsekvensene av de menneskeskapte klimaendringene. Anonymkode: 2efbc...18a 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #64 Del Skrevet 7. august 2023 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Igjen ser vi masse farevarsler om store flommer, stengte veier og ras på Østlandet som følge av ekstremværet "Hans". Blir spennende å se om det virkelig blir så ille som det blir spådd denne gangen da, eller nok et forsøk fra media om å skremme og overdrive mest mulig. Anonymkode: cd9cd...af0 Jeg bor i bygda i Romsdal som forrige søndag fikk rasert en hel grend, og her stenger NVE veien inn til bygda i dag pga nedbørsmengden som er ventet. Det er ikke bare på Østlandet Hans skal komme på besøk. Anonymkode: 21b46...f49 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #65 Del Skrevet 7. august 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det er ikke sinne mot advarslene. Det er kritikk av flere aviser som stadig driver med skremselspropaganda og krisemaksimering, fremfor å komme med konstruktove advarsler. Dette er en god artikkel, men nå får ikke NRK penger i form av annonseklikk heller: https://www.nrk.no/trondelag/slik-forbereder-du-deg-pa-ekstremvaeret-_hans_-i-more-og-romsdal_-innlandet_-trondelag-og-sor-norge-1.16506542 Anonymkode: 132e0...148 Hvorfor er det skremselspropaganda å skrive om konsekvenser av ekstremvær? Vi vet jo alle nå at vi må forberede oss på at det bare vil bli mer ekstremvær fremover, både i Norge og i verden for øvrig. Anonymkode: 2efbc...18a 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bålkaffe Skrevet 7. august 2023 #66 Del Skrevet 7. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er ikke normale advarsler jeg sikter til. Anonymkode: cd9cd...af0 Hvilke advarsler er det du sikter til da? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #67 Del Skrevet 7. august 2023 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Hvor mye får vi egentlig gjort? En hel masse, vel! Vi kan forberede oss som best vi kan, ta forholdsregler og lytte til det folk med mer kunnskap enn oss sier. Tabloid-aviser er tabloid-aviser uansett om temaet er kjendiser eller vær. Og det ER rett og rimelig å advare om hva ekstremværet kan føre til, det er jo slik man opplyser folk. Å gjemme seg i sanden som en struts straks ting blir ubehagelig gagner ingen Kanskje du skal starte med å lese hele innlegget mitt? Advarsler og hvordan forberede seg hvis det skulle bli uvanlig mye er én ting, skremselspropaganda som vi derimot ser, er noe annet. AnonymBruker skrev (47 minutter siden): I alle år har ignorert forskernes advarsler om konsekvensene av de menneskeskapte klimaendringene Og her har vi årsaken til at det mest sannsynlig overdrives noe voldsomt. Vi SKAL være redde for de "menneskeskapte" klimaendringene for tiden. Det er det som gjelder nå. Som jeg skrev i HI, så får vi se hvor ille og uvanlig det blir. Venter spent her jeg bor i Innlandet. Har tatt inn stolputer da, som jeg alltid gjør når det regner. Da blir det nemlig veldig vått, som heller ikke er noe nytt. Anonymkode: cd9cd...af0 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #68 Del Skrevet 7. august 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Kanskje du skal starte med å lese hele innlegget mitt? Advarsler og hvordan forberede seg hvis det skulle bli uvanlig mye er én ting, skremselspropaganda som vi derimot ser, er noe annet. Og her har vi årsaken til at det mest sannsynlig overdrives noe voldsomt. Vi SKAL være redde for de "menneskeskapte" klimaendringene for tiden. Det er det som gjelder nå. Som jeg skrev i HI, så får vi se hvor ille og uvanlig det blir. Venter spent her jeg bor i Innlandet. Har tatt inn stolputer da, som jeg alltid gjør når det regner. Da blir det nemlig veldig vått, som heller ikke er noe nytt. Anonymkode: cd9cd...af0 Og her tenker jeg du avslører din egentlige agenda. Menneskeskapte klimaendringer skrives i hermetegn, og ekstremværet Hans synes du er Helt Normalt. Ja, ja. Anonymkode: 2efbc...18a 17 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #69 Del Skrevet 7. august 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Og her tenker jeg du avslører din egentlige agenda. Menneskeskapte klimaendringer skrives i hermetegn, og ekstremværet Hans synes du er Helt Normalt. Ja, ja. Anonymkode: 2efbc...18a Avslører? Har ikke prøvd å dekke til noe. Nei, tror ikke på menneskeskapte klimaendringer, men det er ikke det tråden handler om. Anonymkode: cd9cd...af0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #70 Del Skrevet 7. august 2023 Vær er vanskelig å melde og forutse, så at folk opplever at det ropes ulv ulv angående været er ikke så rart. Men man må likevel ta det på alvor. Jeg merker selv jeg har vansker for å tro helt på at det blir så ille, men gjør det jeg kan for å være forberedt likevel. Det har regnet mye i det siste, som gjør at bakken er mettet som gir ekstra utfordringer. De som bor ved skredutsatte områder, ved bekker, elver og innsjøer er nok de som er mest utsatt. Så får vi bare krysse fingrene for at det ikke blir så ille som antatt. Anonymkode: cb071...509 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #71 Del Skrevet 7. august 2023 Ikke nok med medier, men istad kom det jammen nødalarm på telefonen også. Skremte jo vettet av både dyr og mennesker her. Måtte løpe ut midt i dusjen for å vite hva dette var. Nå er det vel ikke lenge før flyalarmen også går tenker jeg. Blir mer redd for hva som foregår i samfunnet, enn været. Nødvarsler på tlf bør virkelig spares til det virkelig er fare, som krig osv. Anonymkode: cd9cd...af0 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #72 Del Skrevet 7. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ikke nok med medier, men istad kom det jammen nødalarm på telefonen også. Skremte jo vettet av både dyr og mennesker her. Måtte løpe ut midt i dusjen for å vite hva dette var. Nå er det vel ikke lenge før flyalarmen også går tenker jeg. Blir mer redd for hva som foregår i samfunnet, enn været. Nødvarsler på tlf bør virkelig spares til det virkelig er fare, som krig osv. Anonymkode: cd9cd...af0 Jeg følger ikke med på media. Så hadde ikke fått dette med meg hvis egen kommune ikke hadde sendt varsel i dag tidlig. Synes det er flott de varsler jeg. Selv om jeg bor trygt, så gjør ikke alle det. Anonymkode: c9dd2...6cd 10 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #73 Del Skrevet 7. august 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ikke nok med medier, men istad kom det jammen nødalarm på telefonen også. Skremte jo vettet av både dyr og mennesker her. Måtte løpe ut midt i dusjen for å vite hva dette var. Nå er det vel ikke lenge før flyalarmen også går tenker jeg. Blir mer redd for hva som foregår i samfunnet, enn været. Nødvarsler på tlf bør virkelig spares til det virkelig er fare, som krig osv. Anonymkode: cd9cd...af0 De sender det ut for å nå ut til turister som ofte ikke følger med eller har tilgang på norske medier. Anonymkode: 88d8a...a32 9 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bålkaffe Skrevet 7. august 2023 #74 Del Skrevet 7. august 2023 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): De sender det ut for å nå ut til turister som ofte ikke følger med eller har tilgang på norske medier. Anonymkode: 88d8a...a32 Og de som ikke følger med på nyhetene av befolkninga. Etter at nødvarselet smalt inn på telefonene, var det mange som fikk med seg at det var sendt ut farevarsel om nedbør, flom og ras-fare plutselig, gitt.... 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #75 Del Skrevet 7. august 2023 Det regner ikke lenger i Oslo på vestsiden iallefall.... Men det kommer kanskje mer senere. Anonymkode: 21d6f...68a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #76 Del Skrevet 7. august 2023 Fikk også varsel på telefonen om ekstremt mye regn. Får nå se om det kommer noe mer til oslo... Anonymkode: 21d6f...68a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #77 Del Skrevet 7. august 2023 Helt vanlig regn i Trondheim i alle fall, grenseland til duskregn. Anonymkode: 25815...f61 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #78 Del Skrevet 7. august 2023 Heldigvis kommet mye mi dre enn forventet her jeg bor i dag. Men litt lenger sør er det kaos. Så håper for all del det blur mindre enn forventet fra kl 20 i kveld også Anonymkode: 7ee70...872 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #79 Del Skrevet 7. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): De sender det ut for å nå ut til turister som ofte ikke følger med eller har tilgang på norske medier. Anonymkode: 88d8a...a32 Nesten litt flaut i så fall. Spesielt hvis det er turister fra USA med orkansesonger og alt som er. Så lite tåler vi her før nødalarmen slår til. Har stor tro på at dette systemet kommer til å bli misbrukt framover. Folket skal virkelig skremmes på plass for å vise at nå er det alvor. Anonymkode: cd9cd...af0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #80 Del Skrevet 7. august 2023 Nå stikker sola fram også her. Snart 3 timer siden nødvarselet, og ingen Hans enda. Han blir stadig forskjøvet. Anonymkode: cd9cd...af0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå