Gå til innhold

Kvinner trenger faktisk ikke menn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kvinner trenger menn, menn trenger kvinner og vi trenger hverandre, selv om mange klarer seg helt fint alene også. 
Det man ikke trenger er å bruke det moderne samfunnet til å ubrukeliggjøre hverandre og spille ut offerkort mot hverandre.

Utover det var det et bra motsvar fra Eielsen mot Njås tragiske mannssjåvinistiske kronikk. 

Endret av Bombasi
  • Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ble skilt, klarte meg godt alene. Fikk kjæreste, klarer meg enda bedre nå 🙂

Anonymkode: ffc73...2ee

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ingen trenger en partner, men det er ganske koselig, mener jeg.

Anonymkode: f94b3...60e

Det er jo hele poenget  :) At man ikke trenger hverandre som i har ikke noe annet valg, men ønsker hverandre fordi det gjør livet bedre.

Anonymkode: 0a261...d3c

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grandidosa83 skrev (3 timer siden):

Nå diskuterer du litt på siden av det jeg har ment å adressere:

- Påstanden om at menn lager/har laget alle spilleregler i samfunnet og derfor ikke kan komme med innspill om endringer.

- At det bare er kulturelt betinget at menn snakker mindre om følelser.

Mitt perspektiv om menns følelser og psykisk helse er at jeg er positiv til at menn bruker psykiatrien mer, men har mindre tro på at løsningen på menns psykiske utfordringer er den samme som for kvinner. Å snakke om følelser gir meg, og jeg vil tro mange menn svært lite. Det var som en kvinnelig psykolog sa på en pod jeg hørte på: der kvinners løsning kan være å snakke om problemet, er menns løsning i å gjøre praktiske grep som fremstår å kunne løse problemet. 

-Jeg er enig i at menn bør få komme med innspill i samfunnet! Alle bør være likestilte og ha den samme retten til å uttale seg.

-Teorien din om følelser er jeg mer usikker på. Det varierer hvilke problemer man har og hvordan vi best løser de, også innen for kjønnene. Det er ikke slik at alle kvinner blir helt friske bare vi snaker nok om følelser, eller at alle menn kan bli friske uten å forholde seg til følelsene. Det finnes utallige former for terapi! Noen fokuserer på følelser andre på praktiske handlinger. Ingen terapi form er perfekt for alle, og det er utrolig mye mer en kjøn som bestemmer hva som er best for deg. 

Jeg tror vi må bygge ned stigmaet rundt mentale sykdom for menn (og kvinner) slik at det blir lettere å be om hjelp. Så må vi også øke kapasiteten, slik at man får hjelp når man ber om det. Jeg vet ikke hva som skal til for å gjøre det lettere for menn å spørre om hjelp, men jeg tror ikke problemet først å fremst er biologi.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

De fleste av oss gjør ikke det. Jeg har aldri møtt en eneste mann som har egenskaper som gjør livet mitt lettere. Snarere tvert i mot: de er ofte i veien for ett behagelig liv fordi de roter, griser, spiser enormt mye, pisser over halve badet, har ti tommeltotter og mangler lappen pga de må passe på miljøet. Jeg er fult klar over at der er mer praktiske menn enn dette, men det er gjerne prisen man betaler for høyt utdannet mann. Men det som velter lasset om hvorvidt jeg ønsker en mann i livet handler om det emosjonelle, ikke det praktiske. Er han i stand til å være vennen min, være glad i meg, vise det og forplikte seg til langsiktige fremtidsplaner med meg? Der er svaret som regel nei, og da står man igjen med bare sex. Når det er alt man har å hente gir frihet mer.

Anonymkode: d5144...719

Kanskje problemet DITT, siden du snakker om egne erfaringer så er det type menn du tiltrekkes av. 

Og jo, de fleste kvinner trenger menn. Hvem hadde satt opp bygningene for oss? Hvem hadde tatt den ekle kloakkjobben? Hvem hadde forsvart landet mot eventuell krig? Hvem hadde jobbet på oljeplattformer? Hvem hadde fikset veiene? Hvem hadde hatt baller til å fikse det elektriske som ligger mange meter over bakken? Hvem hadde gitt oss sædceller?

Du skjønner, menn finnes ikke bare for løfte opp do-lokket etter at du som kvinne har satt den ned,eller for å rote badet ditt. Det er menn med dårlig oppdragelse som holder på sånt. 

For ordens skyld, jeg er en kvinne selv.

Anonymkode: b339e...7a7

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er bra at damer klarer seg sjøl når disse ber/spør om hjelp svarer jeg alltid nei du er dame og burde greie det sjøl  :D

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Uten all denne teknologien klarer jeg ikke helst se hvordan en stamme bestående utenlukkende av kvinner skal klare å  overleve i villmarken med sin begrensede fysikk. Det er mulig det hadde gått an, men i konkurranse mot menn hadde de sultet enkelt og greit.

Anonymkode: 4de80...65d

Har du lest noe særlig historie egentlig? Når det gjelder dette med datateknologi så var det en kvinne som tegnet den første datamaskinen, og det var en annen kvinne som fant ut av trådløst nettverk , men menn har aldri klart å la kvinner få gjøre noe i fred,de har alltid blandet seg opp i alt fordi de må være best.

Kvinner har klart seg alene før også,ja. Vi klarer å drepe og slakte dyr , kvinner har holdt på med det like mye som menn gjennom historien. Det er også kvinner som har gått etter vann ,sydd klær av ull, pels og skinn og lagd mat. I vikingtiden fantes det også ugifte kvinner som bodde for seg selv,de hadde kniver ,og noen til og med sverd.

Anonymkode: 045ea...5e6

• Liker 10
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva gjør mennene som er så mye bedre enn kvinnene som tar høyere utdanning? Hvorfor er det et problem at kvinner tar høyere utdanning, men ikke at menn gjør det? Du vet at man må ta høyskole eller universitetsutdannelse for å jobbe i utdanning og i helsesektoren? Det tas inn utenlandske arbeidere i bygg og annleggssektoren også, altså ikke bare i kvinneyrker.

Den offentlige sektoren er oppblåst, men det er ikke kvinnene sin skyld. Dessuten, hvis ikke kvinner jobbet i utdanningssektoren og helsesektoren, hadde menn fått gjort jobben sin? Alle klagde over ineffektive hjemmekontor under korona da barnehagene og skolene stengte. Hvem skal ta vare på de eldre på sykehjem? Må vi over til generasjonsboliger og ta vare på våre demente eldre selv? Er det det vi vil?

Hvorfor lager du en stråmann? Jeg har aldri sagt at de fleste menn tok høyere utdanning på 1800-tallet. Selvfølgelig sto det mye i veien for at kvinnene tok utdannelse før i tiden. Det kostet f.eks. penger og familien valgte å sende sønner til utdanning og ikke kvinner. Sånn er det enda flere steder i verden. Ikke si at du tror kvinner og menn alltid har vært likestilt??

Ryddet for sitat av slettet innhold. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 11
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (14 minutter siden):

Synes det er bra at damer klarer seg sjøl når disse ber/spør om hjelp svarer jeg alltid nei du er dame og burde greie det sjøl  :D

For ikke så lenge siden måtte jeg løfte noen veldig tunge ting inn i bilen min. Tingene var blytunge og jeg strevde skikkelig, og det var et par menn som passerte meg (ingen andre, var forholdsvis tomt på parkeringsplassen der). Jeg tenkte at jeg kanskje kunne spørre de om hjelp, men de enset meg knapt så jeg tenkte ok, jeg fikser det selv. Fikk etter hvert tingene inn i bilen men hadde de stoppet og hjulpet meg hadde jeg blitt veldig takknemlig og glad. Tilfeldig at det var menn, hadde det vært kvinner hadde jeg syntes det var hyggelig også. 

Noe av det beste jeg vet er hjelpsomme mennesker. Både menn og kvinner. Er ikke lenge siden jeg hjalp en eldre mann som slet med å bære noe inn i en leilighet her jeg bor. Jeg så at han strevde, og tilbydde meg hjelp. Faller meg ikke naturlig å ha en slik "du er mann, du klarer det selv" holdning.  Det er fint å hjelpe. Men kanskje jeg har mer maskuline egenskaper enn det du har, hehe. :D 

Anonymkode: feb1c...495

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det å si at man ikke "trenger menn, men vil ha dem likevel" virkelig sidestilt med å hate menn?

Jeg ser verdien i folk ut fra hvilke egenskaper og verdier de har som mennesker, ikke som kjønn. 

Anonymkode: e490d...2fe

Jeg hater slett ikke menn, jeg liker snille og kloke mennesker uavhengig av kjønn. Jeg har innretta meg i privatlivet mitt med en klok og snill mann ettersom min seksualitet er retta mot utvalgte menn med egenskaper jeg liker, som humor, godt hjerte, empati og forstand.

Anonymkode: 7b6e7...8a7

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvem gjør vitenskapelige oppdagelser?

Hvem finner opp og utvikler teknologi?

Hvem har utviklet og drifter kvinneguiden? Og Internett, smarttelefoner, strøm og alt annet som gjør at vi i det hele tatt kan ha denne diskusjonen 😄

Anonymkode: 3f4a1...aa3

Der har opp gjennom historien vært utallige kvinner som har bidratt masse til teknologisk utvikling, men de har ‘kun’ vært assistenter. Lederens deres, menn, har tatt æren for ‘alt’. 

Anonymkode: f1447...0a6

• Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menn trenger vel faktisk ikke kvinner heller? Jeg tror ikke akkurat homofile menn sulter ijel?

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke poenget med denne debatten, klart menn og kvinner klarer seg godt på egenhånd, men vi er et flokkdyr som er tjent med å leve sammen. Det er veldig lurt å ha en partner uavhengig av kjønn. Da stiller du sterkere i de fleste situasjoner. 
Vi har levd i år tusener der vi har kunnet lene oss på hverandre. 

Det jeg ikke skjønner med denne debatten er hvorfor så mange har behov for å slå det motsatte kjønn ned. Menn og kvinner har ulike problemer i dagens samfunn, dette er problemer vi burde løse for våres fremtidige sønner og døtre slik at de kan ha det best mulig fremover. 
Det er ikke tjent noen av vi sitter å sier "kvinner har vært undertrykt så nå er det menns tur". 
Om vi samarbeider og ser på hverandre som venner så tror jeg vi kommer lengere. 
Det er veldig lett å distansere seg fra det motsatte kjønn og skylde på andre når det ikke går din vei. 

Det at menn føler seg hatet tror jeg er veldig reelt, men det kommer fra en liten gruppe bitre mennesker som er veldig vokal som ønsker å ytre seg. 
Det samme gjelder andre veien. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Dette var et nydelig og fint innlegg som svar til det stakkars menn-innlegget som var hos NRK. Menn setter seg selv på en pidestall og tror og forventer at de er noe bare fordi de er født menn.

https://www.nrk.no/ytring/nei_-vi-trenger-ikke-menn-1.16478245

Anonymkode: 128c2...cfd

Jeg synes det er rart å karakterisere en oppfordring til å "rive ned" det samfunnet/systemet vi har bygget og som kvinner og menn nyter godt av som "nydelig og fint". Videre virker det i hovedsak å angripe stråmenn, som at det skulle være noe krav om at kvinner skulle være sosialt og økonomisk hjelpeløse, og argumentasjon som virker lite gjennomtenkt, eksempelvis når hun snakker om skolesystemet fra 1912. I det hele tatt en kritikk som virker å bomme mer enn den treffer.

Det som likevel er interessant er påstanden om å "ikke trenge menn", der hun ikke virker å ha fått med seg kronikken hun forsøker å svare på. Kvinner, som gruppe, er helt avhengige av menn sine høyere innbetalinger til fellesskapet for at kvinner skal kunne fortsette å ta så mye ut. For at menn skal fortsette å betale for "gildet" må de antagelig se seg tjent med å "sponse" kvinnene. Som kronikken hun forsøker å svare på påpeker er det ikke gitt at menn kommer til å være med på den ordningen i fremtiden, eller at menn som velges vekk er villige til å betale for livsførselen til kvinnene som valgte dem bort. En utvikling med flere menn som faller utenfor vil videre kunne redusere disse mennenes evne til å betale for kvinnene. I alle tilfeller er dette noe også kvinner vil tape svært mye på.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

herzeleid skrev (Akkurat nå):

Jeg synes det er rart å karakterisere en oppfordring til å "rive ned" det samfunnet/systemet vi har bygget og som kvinner og menn nyter godt av som "nydelig og fint". Videre virker det i hovedsak å angripe stråmenn, som at det skulle være noe krav om at kvinner skulle være sosialt og økonomisk hjelpeløse, og argumentasjon som virker lite gjennomtenkt, eksempelvis når hun snakker om skolesystemet fra 1912. I det hele tatt en kritikk som virker å bomme mer enn den treffer.

Det som likevel er interessant er påstanden om å "ikke trenge menn", der hun ikke virker å ha fått med seg kronikken hun forsøker å svare på. Kvinner, som gruppe, er helt avhengige av menn sine høyere innbetalinger til fellesskapet for at kvinner skal kunne fortsette å ta så mye ut. For at menn skal fortsette å betale for "gildet" må de antagelig se seg tjent med å "sponse" kvinnene. Som kronikken hun forsøker å svare på påpeker er det ikke gitt at menn kommer til å være med på den ordningen i fremtiden, eller at menn som velges vekk er villige til å betale for livsførselen til kvinnene som valgte dem bort. En utvikling med flere menn som faller utenfor vil videre kunne redusere disse mennenes evne til å betale for kvinnene. I alle tilfeller er dette noe også kvinner vil tape svært mye på.

Dusteargument. Det er f.eks ingen naturlov som sier at en ingeniørs treårige utdanning skal lønnes høyere enn en sykepleiers bachelor, eller at en sivilingeniør med master skal lønnes bedre enn en lektor.

Gjrnnom lønnsforskjellene pågår det allerede en subsidiering av patriarkatet/den skrudde forestillingen om at det menn gjør har høyere verdi enn det kvinner gjør.

Og kutt ut, samfunnet kollapser raskere uten helsepersonell og lærere enn uten sivilingeniører.

Anonymkode: 7b6e7...8a7

• Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Dette hele opplegget er så barnslig. Menn trenger kvinner, kvinner trenger menn. Anonymkode: b339e...7a7

De fleste mennesker trenger andre mennesker. Ingen vits i å henge seg opp i detaljer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Grandidosa83 skrev (5 timer siden):

Menn og kvinner er ulikt skrudd sammen. Å kreve at menns psyke skal fungere på samme vis som kvinners psyke vil være umulig.

Men la oss holde på ideen om at menn alene lager spillereglene i samfunnet. Er det da menn som har bestemt at kvinner skal belaste psykriatrien (og helsevesenet generelt) med enorme kostnader hvert år da? 

Poenget mitt er at samfunnet er skrudd sammen på en måte som ivaretar alle mennesker på en relativt fornuftig måte. Det tilpasses over tid, og nå er det det statistisk sett på tide at noen faktorer skrus på for på for å imøtekomme menns behov.

For å møte menns behov? 

Er du seriøs?

Menns behov har alltid blitt møtt, og fortsetter og møtes. 

Anonymkode: ccc0b...b42

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Dette var et nydelig og fint innlegg som svar til det stakkars menn-innlegget som var hos NRK. Menn setter seg selv på en pidestall og tror og forventer at de er noe bare fordi de er født menn.

Verden og samfunnet hadde vært et så forbanna mye bedre sted om alle kunne slutte å lage kjønnskamp og -konkurranse av absolutt alt som skjer på jorden! 

Anonymkode: a515f...f99

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Kvinner trenger faktisk ikke menn

Jeg skulle likt å være "flue på veggen" om ALLE menn på jorden hadde forsvunnet for godt, på et millisekund, sammen med all verdens menneskelige spermceller. Tror mange kvinner har problemer med å forstå hva et sånt utrykk faktisk innebærer. 

Anonymkode: a515f...f99

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåttvann skrev (58 minutter siden):

Men hva gjør mennene som er så mye bedre enn kvinnene som tar høyere utdanning? Hvorfor er det et problem at kvinner tar høyere utdanning, men ikke at menn gjør det? Du vet at man må ta høyskole eller universitetsutdannelse for å jobbe i utdanning og i helsesektoren? Det tas inn utenlandske arbeidere i bygg og annleggssektoren også, altså ikke bare i kvinneyrker.

Den offentlige sektoren er oppblåst, men det er ikke kvinnene sin skyld. Dessuten, hvis ikke kvinner jobbet i utdanningssektoren og helsesektoren, hadde menn fått gjort jobben sin? Alle klagde over ineffektive hjemmekontor under korona da barnehagene og skolene stengte. Hvem skal ta vare på de eldre på sykehjem? Må vi over til generasjonsboliger og ta vare på våre demente eldre selv? Er det det vi vil?

Hvorfor lager du en stråmann? Jeg har aldri sagt at de fleste menn tok høyere utdanning på 1800-tallet. Selvfølgelig sto det mye i veien for at kvinnene tok utdannelse før i tiden. Det kostet f.eks. penger og familien valgte å sende sønner til utdanning og ikke kvinner. Sånn er det enda flere steder i verden. Ikke si at du tror kvinner og menn alltid har vært likestilt??

Det er ikke et problem at kvinner tar høyere utdanning, men det er et problem at så mange, uavhengig av kjønn, gjør det. I dag er det en forutsetning at de aller fleste skal studere ett eller annet, dette er det intet behov for, høyere utdanning burde vært forbeholdt de som er usedvanlig intelligente eller som er særdeles kunnskapsrike og har en oppslukende interesse innen et spesielt fagfelt, det burde slett ikke være noe for flertallet av befolkningen, slik det later til å bli i dag. Det blir en stor påkjenning for skattebetaleren, som allerede Tynes så hardt som mulig. Det er et fenomen i dag at unge ikke klarer å bestemme seg for hva de skal studere, disse, i min mening har ingenting i studium å gjøre.

At kvinner jobber i helse og utdanning er en kjempegod ting, men det er ikke alt av dette som er på gulvet, som lærere, sykepleiere og leger, det er en uhyre stor porsjon som jobber administrativt, her er det mye overflødig, mange som sitter på kontorer og drikker kaffe og venter på en telefon de kan sette over til noen andre som sitter på et annet kontor og gjør akuratt det samme. størsteparten av de som sitter i slike stillinger, er kvinner. En stor del av disse hadde det vært gunstigere å sette til noe praktisk, eller i det minste la finne seg noe lignende innen det private.

Det menn gjør annerledes når de studerer er at de retter seg mot fortjeneste fremfor komfort, som plasserer dem i arbeid som er mer produktivt fremfor byråkratisk. De går ikke for humanoria og det offentlige med sin middelmådige lønn, de går for det teknologiske og det private der de kan tjene seg rike. Disse bidrar til statskassen, fremfor å trekke fra den. Det gjør også menn som ikke studerer, som arbeider i industri og produksjon, og her er kvinner en mangelvare. Om kvinner virkelig ønsker å bli det på som likestilte burde de også i mye større grad bevege seg mot disse yrkene, som ikke er like kjekke å jobbe i, men som er en mye mer kritisk del enn rådgiver #32 i fylkeskommunens utdanningskontor, er det jeg vil fram til.

Anonymkode: f8b76...cad

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...