Gå til innhold

Når man ikke kan betjene mellomfinansiering og 2 hus - hussalg/kjøp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Tviler på at du jobber som det når jeg legger frem fakta og du sier det er feil. Heller ikke sier hvorfor det er feil. Når flere jeg snakker om sier det samme, selv banken og megler om markedet.  

Jeg holder meg til hva megler, banken, andre rundt her sier og hva vi ser og har muligheten til.  Ikke en random på nettet som utgir seg for å være finansrådgiver som både påstår at vi ikke har fått mellomfinansiering og alt som er feil er prisen på boligen. Du burde jo vite hvordan markedet er i dag hvis du hadde jobbet med det, særskilt utenfor de større byene. 

Jeg har fått mange gode råd og tips. Men utleie, sette ned prisen eller selge det nye huset er ting vi ikke har mulighet til nå. 

Vi har satt ned prisen mye. Ingen hus her over 3 mill blir solgt. 

Vi må kunne betjene mellomfinansiering, det er det som er problemet. 

Vi får avdragsfrihet for alle lån. Likevel vil mellomfinansiering og rente koste mer enn det vi har i inntekt. I mens tar vi av sparekontoen. 

Jeg har satt ned skattetrekke, men ja, mannen min kan selvsagt gjøre det også. Han har høyest inntekt. Det tenkte jeg ikke på, takk 🙏

Ts

Anonymkode: f885d...5a7

Ah så problemet er at du ikke har så lett for å tilegne deg informasjon. Skjønner.

 

Regner dog med du husker denne tråden og opplysningene du har fått når du sitter der til høsten og tviholder på prisen samtidig som banken tvangsselger boligene dine fordi du ikke klarer å betale for deg.

 

Lykke til 😊

Anonymkode: 25b7a...dc6

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 21.6.2023 den 18.16):

Det huset vi selger er det vi får leid ut til høyest pris. Likevel dekker det ikke alle kostnadene 😬 

Ts 

Anonymkode: f885d...5a7

Tviler på banken lar dere leie ut en bolig, dessverre. Sjeldent de går med på det.

Anonymkode: df89f...608

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, mindre. 

👇

Bankene har strammet inn. Det er vanskelig å få mellomfinansiering. Og folk flest må selge før de kjøper nytt. 👈👈👈👈

Dvs at veldig mange boliger blir lagt ut, men få blir kjøpt. Ikke pga pris, pga det er får få som kan realisere et boligkjøp akkurat nå. Men fortsatt er det like mange eller omså fler som er potensielle kjøpere. Så vil dette løsne opp. Når aner vi ikke. Men da vil det være kjøpere. Derfor har vi også nå fått oss dobbelt boligforsikring slik at potensiell kjøper lettere får mellomfinansiering. 

Hvis vi nå går lengre ned nå vil det være idiotisk av oss og et enormt stort tap prosjekt. For når dette løsner vil det være potensielle kjøpere på huset vårt. 

Så vi tar heller den risikoen å vente enn å slå oss  personlig konkurs nå for å minimere potensielle skader. 

Huset blir solgt. Det blir solgt rundt det det ligger for nå, for den ligger lavt og man får mye for pengene. Vi så bare etter løsninger om å få utvidet tiden eller annet ang mellomfinansiering og 2 hus. 

Anonymkode: f885d...5a7

Synes du skrev i et tidligere innlegg at huset dere hadde kjøpt var billigere, fordi dere ikke ønsket å betale så mye på et hus...

Anonymkode: 858bb...22d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.6.2023 den 18.15):

Det tåler vi ikke. Da må vi selge begge å kjøpe et annet 🤣 poenget var å kjøpe oss ned så vi hadde bedre råd i hverdagen 😭 Dyrebar erfaring. Og skikkelig kjipt. 

Ts

Anonymkode: f885d...5a7

Her skriver du jo at dere hadde kjøpt dere ned for å få bedre råd i hverdagen?

Men huset dere har kjøpt koster mer enn det dere prøver å selge? 

Anonymkode: 858bb...22d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til TS. Ikke skjønner jeg hvorfor du spør om råd her, når du ikke vil se enkelte poeng med hussalg og pris. Håper alt ordner seg.

Anonymkode: a3e7a...a95

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Tviler på banken lar dere leie ut en bolig, dessverre. Sjeldent de går med på det.

Anonymkode: df89f...608

Riktig. Vi snakket med de i dag og det ville de desverre ikke gå med på. 

Ts

Anonymkode: f885d...5a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Her skriver du jo at dere hadde kjøpt dere ned for å få bedre råd i hverdagen?

Men huset dere har kjøpt koster mer enn det dere prøver å selge? 

Anonymkode: 858bb...22d

Nei, huset vi har kjøpt koster mindre enn det vil selger. 

Ts

Anonymkode: f885d...5a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Lykke til TS. Ikke skjønner jeg hvorfor du spør om råd her, når du ikke vil se enkelte poeng med hussalg og pris. Håper alt ordner seg.

Anonymkode: a3e7a...a95

Henviser til tidligere svar. Og jeg stoler mer på fagfolk og markedet når det kommer til akkurat dette. Prisen er ikke for høy. 

Jeg har fått flere gode råd og tips fra de som faktisk forstod spørsmålet og situasjonen. 

Takk ☺️

Ts

Anonymkode: f885d...5a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Ah så problemet er at du ikke har så lett for å tilegne deg informasjon. Skjønner.

 

Regner dog med du husker denne tråden og opplysningene du har fått når du sitter der til høsten og tviholder på prisen samtidig som banken tvangsselger boligene dine fordi du ikke klarer å betale for deg.

 

Lykke til 😊

Anonymkode: 25b7a...dc6

Så du mener jeg skal gå imot hva megleren, banken og andre boligselgere sier samt markedet. Gå såpass ned i pris at vi må slå oss konkurs. 🤣👌 Jo takk "finansrådgiveren", men ellers takk. 

Vi har som sagt is i magen frem til august er ferdig. Da må vi vurdere hva vi skal gjøre fremover. Frem til da så øker vi inntektene og reduserer kostnadene så langt vi klarer. Bedre å gå personlig konkurs etter vi har prøvd det vi kan i stede for med engang. 

Ts

Anonymkode: f885d...5a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Så du mener jeg skal gå imot hva megleren, banken og andre boligselgere sier samt markedet. Gå såpass ned i pris at vi må slå oss konkurs. 🤣👌 Jo takk "finansrådgiveren", men ellers takk. 

Vi har som sagt is i magen frem til august er ferdig. Da må vi vurdere hva vi skal gjøre fremover. Frem til da så øker vi inntektene og reduserer kostnadene så langt vi klarer. Bedre å gå personlig konkurs etter vi har prøvd det vi kan i stede for med engang. 

Ts

Anonymkode: f885d...5a7

Forklaringene og det du sier varierer ekstremt fra svar til svar 😜 du varierer mellom å ha flere I egenkapital etter salg og å gå personlig konkurs hvis du setter ned prisen?

 

Og du lurer på hvorfor folk stiller spørsmål til økonomiforståelsen din?

Anonymkode: 25b7a...dc6

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Forklaringene og det du sier varierer ekstremt fra svar til svar 😜 du varierer mellom å ha flere I egenkapital etter salg og å gå personlig konkurs hvis du setter ned prisen?

 

Og du lurer på hvorfor folk stiller spørsmål til økonomiforståelsen din?

Anonymkode: 25b7a...dc6

Ja, og den egenkapitalen er bundet oppi det nye huset, les hi. Det er ikke noe vi sitter med på kontoen når huset er solgt.  Det burde vel du forstått? Og setter vi ned prisen ytterligere vil lånet bli for høyt og vi må selge det nye huset i tillegg til eksisterende, som igjen er en stor risiko. Vi har allerede satt den ned endel under takst siden påske, særlig mye lengre kan vi ikke gå. Og i utgangspunktet helt idiotisk av oss å sette ned prisen. Hvis markedet er vanskelig vil vi potensielt sitte med gjeld eller tvangssalg. Alt er en stor risiko uansett hvordan man vender på det. Så vi må gjøre det som har høyest potensial til å ikke skakkkjøre oss, mens du mener noe annet. Derfor betviler jeg at du jobber med det du sier eller så forstår du ikke helt situasjonen og hvordan markedet er her nå. 

I følge deg og noen til så burde vi sette ned huset så mye at noen vil kjøpe akkurat nå, og at prisen vår er for høy. Som tidligere nevnt, hus over 3 mill går ikke nå. Omså vi setter det ned til 4 mill kan vi kaste inn håndkle og begjære oss personlig konkurs. 

Vi burde aldri ha kjøpt før vi solgte, da hadde vi hatt bedre tid. Det var et dumt valg av oss (eller tiden vil vise). Om boligprisene synker fremover var vi dumme for å kjøpe det huset vi kjøpte. Det tar vi selvkritikk på. 

Ingen har stilt spørsmål til økonomiforståelsen min, men forståelsen av boligmarkedet. 😉

Men, spørsmålet mitt er ikke om huset vårt er for dyrt eller ikke. Der er vi, banken, megler og andre rundt oss/markedet ganske sikker i vår sak. Vi har gått lengre ned enn de nærmeste boligene til salg, men vi har nyere hus og bedre beliggenhet. Så vi har en stor fordel når markedet løsner, hvis det løsner før vi ikke klarer å sitte med to boliger lengre. 

Ts

Anonymkode: f885d...5a7

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og herr/fru finansrådgiver......du har enda ikke svart på hvorfor du mener jeg lyver om at vi fikk mellomfinansiering. Er veldig nysgjerrig på den 😁

Ts

Anonymkode: f885d...5a7

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.6.2023 den 20.54):

Ja, kjipt.

Vi har dumpet prisen og den er nå latterlig lav. Banken og megler sier det hjelper lite når det ikke er kjøpere, å dumpe prisen. 

Så vi kan potensielt tape alle millionene vi har i ek og sitte igjen med ingenting? 😱 ohlord. Men hadde jo vært typisk "vår flaks" 🤣😭🥹 

Vi har heldigvis noen måneder igjen. 🤞

Ts

 

Anonymkode: f885d...5a7

Tydeligvis ikke. Du sier selv at dette er et populært område. Hvis prisen virkelig var  latterlig lav ville jo folk kjøpt den. 

Anonymkode: 90a5f...f40

  • Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tydeligvis ikke. Du sier selv at dette er et populært område. Hvis prisen virkelig var  latterlig lav ville jo folk kjøpt den. 

Anonymkode: 90a5f...f40

🤣orker ikke! les tidligere svar, der er det forklart hvorfor det ikke selges. 

Ts 

Anonymkode: f885d...5a7

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Og herr/fru finansrådgiver......du har enda ikke svart på hvorfor du mener jeg lyver om at vi fikk mellomfinansiering. Er veldig nysgjerrig på den 😁

Ts

Anonymkode: f885d...5a7

Jeg har aldri skrevet at du lyver om mellomfinansiering 😜 Jeg har sagt at jeg tviler veldig på flere av detaljene i denne historien din, men jeg har for lengst skjønt at det handler om manglende forståelse fra din side. Finansrådgiveren burde fått sparken og banken burde blitt bøtelagt om det du sier er sant. Du får Google retningslinjene til Finanstilsynet om du lurer på mer, det står ganske klokleklart der. Ingen gir 2 boliglån og mellomfinansieringslån på en inntekt som ikke engang dekker renter og begrunner det med sikkerhet I skarve 130 000 kr på en konto. Man skulle kanskje tro at det virker logisk for de fleste, men i dette tilfellet ser jeg jo at det ikke stemmer.

 

Vi som er rådgivere i banken bryr oss ikke om du selger for over eller under markedsverdi. Om du misligholder lånet fordi du ikke klarer å betjene det så er det ingen som tar hensyn til om du mener du får romsligere økonomi etter salg eller ikke. At rådgiveren i banken din har meninger om pris og markedet og backer deg opp på at du ikke skal sette ned prisen mer når utgiftene du ender med er 10k høyere enn samlet lønn i mnd er noe av det dummeste jeg har lest i hele mitt liv. 130k er smuler, det er ingen sikkerhet I bank-øyne.

 

At du ikke ser det selv er i utgangspunktet ganske overraskende.

 

Men uansett, det er ingen vits i å poengtere det mer, du har ikke forståelse og kommer heller ikke til å forstå. Så da får du bare sitte der og vente til det er tomt for penger slik at begge husene tvangsselges og du ender opp med restlån uten sikkerhet og skyhøy rente samt ingen plass å bo 🤷🏼‍♀️ Så får du bare håpe det selges før det går så langt.

Anonymkode: 25b7a...dc6

  • Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du orker ts.

Kan ikke forstå at det er så vanskelig å forstå hva ts skriver? Hun forklarer det godt, mange står i samme eller lignende situasjon i dag. Folk med litt kunnskap om dagens marked vet at det ts beskriver stemmer. I noen tilfeller er prisen for høy ja. Men når markedet er som det er i disse tider, vil det ha lite å si om man setter det ned eller opp hvis det ikke er nok kjøpere, akkurat som ts har prøvd å forklare, til ingen nytte. 

I normale tider med et stabilt boligmarkedet og økonomi vil man normalt sett på om det var noe man kunne forbedre med boligen, eventuelt nye bilder og beskrivelse, mer annonsering, styling og deretter vurdere om prisen er for høy. Dagens marked er ikke normalt. Derfor vil enkeltes tips og råd være helt irrelevant for ts sin situasjon. 

Skal du selge en bil, men ingen får  eller har finansiering til å kjøpe bilen vil det ha lite å si om man setter prisen ned, men mindre man er villig til å tape eventuelt lån og fortjenesten med å sette det ned til prisen for en banan (enkelt og idiotisk eksempel, men kom ikke på noe bedre). Det sier seg selv at med hus vil man ikke ha den muligheten. 

Ts, du gjør det riktige her. Ha is i magen å se om dere kan spare så mye som mulig for å forlenge mellomfinansiering hvis nødvendig. Med stor sannsynlighet slipper dere det, markedet løsner snart opp og det som er spart opp har dere da i bøffer. 

Et tips, ikke bruk tid på de som ikke gidder eller vil forstå. Noen liker enkelt greit å bare diskutere for morro skyld! 

Anonymkode: 1abaf...bd4

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har aldri skrevet at du lyver om mellomfinansiering 😜 Jeg har sagt at jeg tviler veldig på flere av detaljene i denne historien din, men jeg har for lengst skjønt at det handler om manglende forståelse fra din side. Finansrådgiveren burde fått sparken og banken burde blitt bøtelagt om det du sier er sant. Du får Google retningslinjene til Finanstilsynet om du lurer på mer, det står ganske klokleklart der. Ingen gir 2 boliglån og mellomfinansieringslån på en inntekt som ikke engang dekker renter og begrunner det med sikkerhet I skarve 130 000 kr på en konto. Man skulle kanskje tro at det virker logisk for de fleste, men i dette tilfellet ser jeg jo at det ikke stemmer.

 

Vi som er rådgivere i banken bryr oss ikke om du selger for over eller under markedsverdi. Om du misligholder lånet fordi du ikke klarer å betjene det så er det ingen som tar hensyn til om du mener du får romsligere økonomi etter salg eller ikke. At rådgiveren i banken din har meninger om pris og markedet og backer deg opp på at du ikke skal sette ned prisen mer når utgiftene du ender med er 10k høyere enn samlet lønn i mnd er noe av det dummeste jeg har lest i hele mitt liv. 130k er smuler, det er ingen sikkerhet I bank-øyne.

 

At du ikke ser det selv er i utgangspunktet ganske overraskende.

 

Men uansett, det er ingen vits i å poengtere det mer, du har ikke forståelse og kommer heller ikke til å forstå. Så da får du bare sitte der og vente til det er tomt for penger slik at begge husene tvangsselges og du ender opp med restlån uten sikkerhet og skyhøy rente samt ingen plass å bo 🤷🏼‍♀️ Så får du bare håpe det selges før det går så langt.

Anonymkode: 25b7a...dc6

Akkurat her så mangler du forståelse for det ts skriver. Det er faktisk ingen vits for ts å sette ned prisen nå. Hvorfor dette er så vanskelig å forstå skjønner jeg ikke. Det er ganske logisk, ihvertfall for vi som jobber med dette. Banker og meglere jobber nå på spreng for å løsne opp i dette plutselige stoppet av boligkjøp med ulike forslag og løsninger. 

Bankene gir ut mellomfinansieringsbevis også utfra andre vurderinger, så her tar du helt feil og avslører at dette ikke er innenfor din ekspertise. Blant annet må man være innenfor en viss egenkapital prosent, minst 15% etter boligbytte. Man vurderer også risikoen for hvor lett omsettelig boligen er. Hvis jeg ikke har lest feil skrev ts at boligen i utgangspunktet var en lettsolgt bolig samlet vurdert av både banken, takstmann og megler. Også basert på tidligere solgte boliger. Ergo, lav risiko for at ts ble sittende med behovet for mellomfinansiering og dermed vil de oppsparte pengene være nok sikkerhet for banken til å gi mellomfinansiering. Banker er mer forsiktig med å gi ut mellomfinansiering i dag av flere årsaker, men ts har hatt boligen ute en stund. Så absolutt troverdig det ts skriver. 

 

 

Anonymkode: 1abaf...bd4

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.6.2023 den 18.12):

Men likevel vil det nok ikke dekke det vi trenger 🤔

Bare mellomfinansiering koster over 20.000 i måneden. Skal vi ha avdragsfritt lån koster det oss over 40.000 i måneden på begge husene. Vi har en inntekt på ca 50.000. Også kommer strøm på begge husene i tillegg. Skal vi klare det må vi ha en husleie på ca 35.000 i måneden. 😬

Anonymkode: f885d...5a7

Jeg skjønner ikke hvordan dere har fått mellomfinansiering som koster 20.000 med en så lav inntekt som 50.000? 

Anonymkode: 00299...188

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Akkurat her så mangler du forståelse for det ts skriver. Det er faktisk ingen vits for ts å sette ned prisen nå. Hvorfor dette er så vanskelig å forstå skjønner jeg ikke. Det er ganske logisk, ihvertfall for vi som jobber med dette. Banker og meglere jobber nå på spreng for å løsne opp i dette plutselige stoppet av boligkjøp med ulike forslag og løsninger. 

Bankene gir ut mellomfinansieringsbevis også utfra andre vurderinger, så her tar du helt feil og avslører at dette ikke er innenfor din ekspertise. Blant annet må man være innenfor en viss egenkapital prosent, minst 15% etter boligbytte. Man vurderer også risikoen for hvor lett omsettelig boligen er. Hvis jeg ikke har lest feil skrev ts at boligen i utgangspunktet var en lettsolgt bolig samlet vurdert av både banken, takstmann og megler. Også basert på tidligere solgte boliger. Ergo, lav risiko for at ts ble sittende med behovet for mellomfinansiering og dermed vil de oppsparte pengene være nok sikkerhet for banken til å gi mellomfinansiering. Banker er mer forsiktig med å gi ut mellomfinansiering i dag av flere årsaker, men ts har hatt boligen ute en stund. Så absolutt troverdig det ts skriver. 

 

 

Anonymkode: 1abaf...bd4

Her tar du rett og slett feil, synd du bruker tid på å dele feilinformasjon. 

 

Uansett hva grunnen er så har du to fakta på bordet: TS har ikke råd til mellomfinansiering og huset har ligget ute i lang tid uten salg.

 

Ingen vits i å sette ned prisen, sier du? For all del, fortsett å gripe etter halmstrå og vær overbevist om at prisen er riktig. Uansett hvor riktig den er så er faktumet at TS ikke klarer utgiftene om et par måneder 🤷🏼‍♀️ 

Anonymkode: 25b7a...dc6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Her tar du rett og slett feil, synd du bruker tid på å dele feilinformasjon. 

 

Uansett hva grunnen er så har du to fakta på bordet: TS har ikke råd til mellomfinansiering og huset har ligget ute i lang tid uten salg.

 

Ingen vits i å sette ned prisen, sier du? For all del, fortsett å gripe etter halmstrå og vær overbevist om at prisen er riktig. Uansett hvor riktig den er så er faktumet at TS ikke klarer utgiftene om et par måneder 🤷🏼‍♀️ 

Anonymkode: 25b7a...dc6

Nei, her er det du som sprer feilinformasjon og begrunner det med at du er finansrådgiver i en bank, men viser en skremmende lav kunnskap om temaet. 

Hvis du jobber med det du gjør så vet du at mellomfinansieringen ikke trår til før boligovertagelsen. Ts har enda ikke overtatt boligen og hun sier de har råd til 4 - 5 måneder med mellomfinansieringen. De fleste banker tilbyr 6 måneder mellomfinansiering. Samlet sett er dette en lavrisiko for banken med tanke på oppsparte midler og lettsolgt bolig. Som bank kan man også være raus med å utsette mellomfinansieringen en måned. Boliger i Norge blir i gjennomsnitt solg innen 3 måneder. 

Det jeg derimot tror ts har misforstått er at hun ikke blir sittende med mellomfinansiering på 20.000, og i tillegg lån på begge boligene. Her tror jeg ts har mikset litt. Mellomfinansieringen er et midlertidig lå på ny bolig. Også kommer eksisterende lån i tillegg. Dvs at hvis banken sier at mellomfinansieringen koster 20.000 i måneden, skal ikke ts betale mer på ny bolig. Da blir det 20.000 (vil tro det er renter og avdrag) og eksisterende boliglån. Da kan ts søke om avdragsfrihet og vil sitte ganske greit i det. 

Håper det er tilfelle her ts. Da vil dere kunne sitte lengre med mellomfinansieringen hvis ikke markedet løsner opp raskt nok. 

Anonymkode: 1abaf...bd4

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...