Gå til innhold

Når man ikke kan betjene mellomfinansiering og 2 hus - hussalg/kjøp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det du sier her er noe jeg ofte må «forsvare» mitt valg om å ikke leie ut før salg. Skal selge neste sommer, og leiligheten min blir stående mye tom. Fortjensten ville blitt(grovt regnet) 5500kr per mnd, men nedsiden er så stor at jeg gjør det ikke😏

Anonymkode: 2d590...e00

Hvordan kan fortjenesten kun bli 5500? 

Anonymkode: e161c...80d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Ja, det er stor risiko ved utleie og jeg forstår deg godt. Hadde jeg bodd i et eldre hus som trengte oppussing hadde det ikke vært noe problem. 

Vi måtte uansett leid ut til over 35.000,-. Det tror jeg hadde vært vanskelig 😬 og jeg tviler sterkt på at banken ville tillatt det for våres del. 

Lykke til med salget neste sommer 😃

Ts

Anonymkode: f885d...5a7

Summen på 35000 høres litt tatt ut av lufta ut. Dere sier mellomfinansieringen koster 20000 - da er det vel det, pluss renovasjon og avgifter som er kostnaden per mnd?

Anonymkode: e161c...80d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde prøvd å leie ut via airbnb i sommer for å få litt mer penger til å ha i bakhånd om salget drøyer ut.

Har en venninne som leier ut sin leilighet «på bygda» sporadisk via airbnb og hun drar inn overraskende mye mtp beliggenhet.

Anonymkode: cdd22...c98

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være mulig å leie ut «gamlehuset» noen uker som feriebolig i sommer for å få inn litt ekstra? Hvis dere bor rett ved vann/strand og har boblebad ute kunne jo det være attraktivt for noen. De første 20.000 i leieinntekter er skattefrie. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Summen på 35000 høres litt tatt ut av lufta ut. Dere sier mellomfinansieringen koster 20000 - da er det vel det, pluss renovasjon og avgifter som er kostnaden per mnd?

Anonymkode: e161c...80d

Jeg har satt opp regnestykket tidligere. 😄

Husk at vi blir sittende med fult lån på ny bolig og delvis på den vi skal selge. Bare rentene er mellom 43.000 - 45.000. Pluss mellomfinansiering, strøm og andre kostnader. Vi har utbetalt litt over 50.000,- og 130.000,- på sparekonto. 

Takk for alle som kommer med råd og tips, men å leie ut er ikke aktuelt. For stor risiko og for lite inntjening. 

Ts

Anonymkode: f885d...5a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere øke løpetiden på det gamle huset? Hvis dere har betalt ned noen år, kan det være noen tusenlapper å hente på å øke løpetiden til 30 år. 
 

Ellers utsette studielånet, det gjør man enkelt for 6 mnd av gangen. 
 

 

Anonymkode: fab9e...4ba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan kan fortjenesten kun bli 5500? 

Anonymkode: e161c...80d

Har ikke regnet detaljert, men kan få maks 10500 kr i leie. Bare fellesutg er 3000kr, og så kommer det eiend.skatt, kommunale avg etc. Så må jeg skatte 22% av overskudd. Boligen koster meg ca 9500-10 000 (har tatt høyde for rentefradrag i denne summen). Men skal selges neste sommer. Da er også avdragsfriheten over🙃Pendler skattefradraget jeg får er mer attraktivt for meg.

Anonymkode: 2d590...e00

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kan dere øke løpetiden på det gamle huset? Hvis dere har betalt ned noen år, kan det være noen tusenlapper å hente på å øke løpetiden til 30 år. 
 

Ellers utsette studielånet, det gjør man enkelt for 6 mnd av gangen. 
 

 

Anonymkode: fab9e...4ba

Det går an å høre 👍

Studielånet er utsatt 😃

Ts

Anonymkode: f885d...5a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du det vil være lettere å selge det nye huset TS? Hvor mye er det beregnet at dere vil spare per mnd på å bytte bolig? Kan dere innhente dette gapet på andre måter? 
 

Økt lånetid på lån, hard forhandling av rente, leie ut noe i ferie, avdragsfrihet en periode? 
 

Så kan dere heller selge om et par år når den nye veien er på plass, og ta med dere ytterligere fortjeneste?

Anonymkode: fab9e...4ba

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst ville jeg skjært alt av utgifter til beinet. Kutt i strømmetjenester, forhandle forsikringer og alle de vanlige rådene. 

Det høres ut som det er tid dere trenger - og får å få det trenger dere mer penger inn for å dekke rentekostnadene. Kutte utgiftene og øke inntektene. Kan en av dere eller begge ta en ekstrajobb? Evt be om å få jobbe overtid? Trener i idrettslag, valgmedarbeider, sensor ++ Tenk på hva som finnes av muligheter.

 

Jobber dere i staten så kan en få et lite rentefritt lån fra arbeidsgiver. Du vil ikke leie ut hele huset, men kan dere leie ut et rom i huset dere skal bo i? Enten til en student eller air bnb. Vi bor litt grisgrendte utenfor Stavanger og naboen leier ut 2 soverom på Airbnb og tjener overraskende greit på det.

Bil og hageverktøy kan leies ut. Til og med bunad. Tenk kreativt.

Evt spør foreldre om hjelp. Forskudd på arv, rentefritt lån, kjøpe seg inn i en del av en av boligene 🤷🏻‍♀️

Har dere verdier i kjøretøy kan dere vurdere om den/de er mulig å selge.

Sjekk at skattekortet stemmer med faktiske renteutgifter. Dere kan velge å sette ned skatten ytterligere og gamble på å ha mer penger tilgjengelig nå og heller smell neste år. 

 

Jeg ville heller tenkt at krisen er NÅ og tatt grep, enn å stå uten muligheter i fremtiden

Anonymkode: e8018...53d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må legge ut det nye huset for salg, også selger dere det huset som får bud først. Noe annet valg har dere vel ikke? 

Anonymkode: 500b2...385

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er veldig rart at du ikke forstår at verdien på huset kun styres av etterspørselen. Det at du sier at huset ligger lavt i pris i utgangspunktet er ikke relevant, om det ikke selges så er det pga pris. Alt blir solgt til riktig pris, går det ikke så er prisen høyere enn hva markedet er villig til å betale for det. For markedet er der.

 

Nå har dere fortsatt noe tid, men forståelsen din ang prisen henger ikke på greip.

Anonymkode: 25b7a...dc6

  • Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Synes det er veldig rart at du ikke forstår at verdien på huset kun styres av etterspørselen. Det at du sier at huset ligger lavt i pris i utgangspunktet er ikke relevant, om det ikke selges så er det pga pris. Alt blir solgt til riktig pris, går det ikke så er prisen høyere enn hva markedet er villig til å betale for det. For markedet er der.

 

Nå har dere fortsatt noe tid, men forståelsen din ang prisen henger ikke på greip.

Anonymkode: 25b7a...dc6

Se tidligere forklaringer. 😃

Enkelt forklart - det er ikke nok kjøpere enda. Markedet her står stille uavhengig av pris.

Vi har hus rundt oss til langt lavere pris (redusert salgsummen) og høyere (de som ligger til verdivurdering). Nyere hus, eldre hus, utsikt, ikke utsikt etc. Felles er at vi ikke får solgt. Og sånn er det mange steder i Norge nå. 

Vi er ikke i normaltid. Det er vanskeligere å få lån. Det er vanskelig å få mellomfinansiering noe som gjør at man må selge før man kjøper. Da blir markedet stående litt i limbo før det løsner opp. Og det hjelper da svært lite å sette ned prisen, når egentlig potensielle kjøpere bare venter på å få solgt sitt eget hus før de kjøper nytt . 

Jeg kan skjønne at det er vanskelig å forstå da dette ikke er normalen. Men normaltsett, ja. 😅

Vi får heller ha litt is i magen og vente til august er over å vurdere hva vi gjør da. Alt for stor risiko å sette ned prisen ytterligere. Vi burde aldri gjort det i utgangspunktet. 😬

Ts

Anonymkode: f885d...5a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du må legge ut det nye huset for salg, også selger dere det huset som får bud først. Noe annet valg har dere vel ikke? 

Anonymkode: 500b2...385

Å legge ut et hus for salg koster mye. Bilder, megler, det juridiske, visninger etc. Og ikke minst tid og energi. Vi er totalt utslitte av å prøve å selge huset vårt 😅 

Med rentehevningen i dag og alt som hører til har vi ikke mulighet å sitte med det huset vi har i dag 😔 vi er nødt å kjøpe oss ned/selge huset vårt. 

Ts

Anonymkode: f885d...5a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Først og fremst ville jeg skjært alt av utgifter til beinet. Kutt i strømmetjenester, forhandle forsikringer og alle de vanlige rådene. 

Det høres ut som det er tid dere trenger - og får å få det trenger dere mer penger inn for å dekke rentekostnadene. Kutte utgiftene og øke inntektene. Kan en av dere eller begge ta en ekstrajobb? Evt be om å få jobbe overtid? Trener i idrettslag, valgmedarbeider, sensor ++ Tenk på hva som finnes av muligheter.

 

Jobber dere i staten så kan en få et lite rentefritt lån fra arbeidsgiver. Du vil ikke leie ut hele huset, men kan dere leie ut et rom i huset dere skal bo i? Enten til en student eller air bnb. Vi bor litt grisgrendte utenfor Stavanger og naboen leier ut 2 soverom på Airbnb og tjener overraskende greit på det.

Bil og hageverktøy kan leies ut. Til og med bunad. Tenk kreativt.

Evt spør foreldre om hjelp. Forskudd på arv, rentefritt lån, kjøpe seg inn i en del av en av boligene 🤷🏻‍♀️

Har dere verdier i kjøretøy kan dere vurdere om den/de er mulig å selge.

Sjekk at skattekortet stemmer med faktiske renteutgifter. Dere kan velge å sette ned skatten ytterligere og gamble på å ha mer penger tilgjengelig nå og heller smell neste år. 

 

Jeg ville heller tenkt at krisen er NÅ og tatt grep, enn å stå uten muligheter i fremtiden

Anonymkode: e8018...53d

Tusen takk for gode tips og råd 🙏😃 

Ts

Anonymkode: f885d...5a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Å legge ut et hus for salg koster mye. Bilder, megler, det juridiske, visninger etc. Og ikke minst tid og energi. Vi er totalt utslitte av å prøve å selge huset vårt 😅 

Med rentehevningen i dag og alt som hører til har vi ikke mulighet å sitte med det huset vi har i dag 😔 vi er nødt å kjøpe oss ned/selge huset vårt. 

Ts

Anonymkode: f885d...5a7

Så du skal kjøpe et tredje og selge enda et hus? 

Jeg forstår ikke helt. Du virker litt grådig hvis det er slik at du nå per dags dato kan tjene 4 mill på å selge boligen. Hvorfor setter du ikke ned prisen ytterligere for å øke sjansen til å selge? 3+ mill i fortjeneste er mye det også. 

Anonymkode: b1a9f...0f4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Så du skal kjøpe et tredje og selge enda et hus? 

Jeg forstår ikke helt. Du virker litt grådig hvis det er slik at du nå per dags dato kan tjene 4 mill på å selge boligen. Hvorfor setter du ikke ned prisen ytterligere for å øke sjansen til å selge? 3+ mill i fortjeneste er mye det også. 

Anonymkode: b1a9f...0f4

Nei. Har i utgangspunktet ikke tenkt det. 

Da vil det nye huset koste like mye som det vi har i dag.......og må nok kjøpe oss ned igjen. Da er det snakk om et 3. hus og enormt med penger ut av vinduet. 😧

Vi har jobbet hardt for huset vårt og vært noe heldig med prisstigning, fastrente når renta var lav, men det har kostet oss mer enn det har smakt. Vi er ikke grådige, vi prøver å redde det vi har bygd opp samtidig som vi kan ha en fin hverdag. De som kjøper her vil gjøre en svært god investering selv om vi sitter igjen med 4 mill minus kostnader på salg. 

Du mener at hvis vi hadde sittet med 3 eller 2 millioner så er vi ikke grådige? For vi skal tape penger på boligsalget for å ikke virke grådige? Eller hva mente du egentlig? 

Jeg har skrevet ørten ganger ang hvorfor vi ikke setter prisen ned ytterligere og hvorfor det er lite lurt og egentlig bortkastet akkurat nå 😅 

Ts

Anonymkode: f885d...5a7

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Tror du det vil være lettere å selge det nye huset TS? Hvor mye er det beregnet at dere vil spare per mnd på å bytte bolig? Kan dere innhente dette gapet på andre måter? 
 

Økt lånetid på lån, hard forhandling av rente, leie ut noe i ferie, avdragsfrihet en periode? 
 

Så kan dere heller selge om et par år når den nye veien er på plass, og ta med dere ytterligere fortjeneste?

Anonymkode: fab9e...4ba

Kan dette være et alternativ TS? Er det muligheter for noe lønnsforhandling eller bytte jobb? Er alle steiner snudd?
 

Fikk jo linken av deg, og det er ingenting galt med eiendommen deres. Kjempefin plass 🤗

vi solgte et hus med milliontap en gang, og sett i ettertid burde vi heller ha ridd av stormen, markedet var helt annerledes et år etterpå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Triviella skrev (58 minutter siden):

Kan dette være et alternativ TS? Er det muligheter for noe lønnsforhandling eller bytte jobb? Er alle steiner snudd?
 

Fikk jo linken av deg, og det er ingenting galt med eiendommen deres. Kjempefin plass 🤗

vi solgte et hus med milliontap en gang, og sett i ettertid burde vi heller ha ridd av stormen, markedet var helt annerledes et år etterpå. 

Så utrolig kjedelig 😔 Det snur så fort. 

Tusen takk, vi elsker plasse og huset 🤩 De er ekstremt heldige de som kjøper synes jeg 😅 

Mannen min kan jobbe overtid og tjene inn penger på andre måter. Vi selger unna ting vi ikke trenger. Og ser om det er andre måter å øke inntekt/redusere kostnadene 😃 Vi kjøper ingenting nytt nå og sparsommelig med pengene, som kanskje de fleste er om dagen ☺️

Nja, det kan gå, men en enorm risiko. Da må vi selge til en del over takst. Vi kjøpte under takst, så liten sannsynlighet. 

Vi må dekke noe av meglerkostnadene på nåværende bolig samt bilder, takstmann og forsikring. Omkostninger på nye huset og nye meglerkostnader til den vi skal selge 😬 Omkostninger er på 177.000,-. Nåværende meglerkostnadene, takst og bilder er jeg usikker på. Forsikring 50.000 - 60.000. Nye meglerkostnader og forsikringer, minimum 150.000. 

Men absolutt, vi kan snu flere steiner 😃 

Jeg skal faktisk vurdere air bnb i juli. Det er som regel en rolig månede i boligmarkedet, vi bor jo ikke her da og det er supert for familier på ferie. Må høre litt med banken hva de tenker 🤔 og eventuelt om forsikring hvis det skulle skje noe. Ha jo alt av forsikringer på huset, men aner ikke om det gjelder ved utleie. 

Ts

Anonymkode: f885d...5a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du virkelig ikke har råd til mellomfinansieringen, har du ikke annet valg om å selge ett av husene. Du må gå nok ned i pris til å få solgt, selv om det betyr at du må ta et tap. Ergerlig, men bedre enn å bli drevet sakte men sikkert mot personlig konkurs pga. lån du ikke kan betjene. 

Selg det huset som er lettest å få solgt. Jeg har selv slektninger som var i samme situasjon med to leiligheter på begynnelsen av 2000-tallet, og endte opp med å måtte selge den nye leiligheten med tap og flytte tilbake til den gamle. Det var selvfølgelig veldig trist og traumatisk for dem, men det gikk bra til slutt.

Anonymkode: a2367...cd1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...