Gå til innhold

Når man ikke kan betjene mellomfinansiering og 2 hus - hussalg/kjøp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Hvis du virkelig ikke har råd til mellomfinansieringen, har du ikke annet valg om å selge ett av husene. Du må gå nok ned i pris til å få solgt, selv om det betyr at du må ta et tap. Ergerlig, men bedre enn å bli drevet sakte men sikkert mot personlig konkurs pga. lån du ikke kan betjene. 

Selg det huset som er lettest å få solgt. Jeg har selv slektninger som var i samme situasjon med to leiligheter på begynnelsen av 2000-tallet, og endte opp med å måtte selge den nye leiligheten med tap og flytte tilbake til den gamle. Det var selvfølgelig veldig trist og traumatisk for dem, men det gikk bra til slutt.

Anonymkode: a2367...cd1

Vi har råd til det i 4-5 måneder etter vi har overtatt det nye huset 😃

Det huset som er ute til salgs er det som er lettest å selge. 

Det hjelper ikke å sette ned prisen når det ikke finnes kjøpere 😪. Vi har is i magen frem til utgangen av august. Da må vi vurdere hva vi gjør. Også få vi spare alt vi kan så vi kan sitte lengre med mellomfinansiering. Uansett hva vi gjør nå er det en stor risiko 😬 Så vi satser på det vi potensielt kan tjene mest på litt til. 

Uff, så kjipt. 😔 Men godt det gikk bra til slutt 🥰 Veldig kjedelig, men for oss har det ihvertfall vært veldig lærerikt (for å se på den "positive" siden 🤣

Ts

 

Anonymkode: f885d...5a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 21.6.2023 den 16.51):

 

Hva om vi ikke får solgt og ikke klarer å betjene begge husene lengre? Hva skjer da? Noen som har stått I en slik situasjon før? 

Anonymkode: f885d...5a7

Kjip situasjon. 

Kan dere leie ut huset som er til salgs med korte leieavtaler for å hjelpe på økonomien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke den store medlidenheten med deg, ts.

Dere har selv satt som krav at dere skal sitte igjen med en fortjeneste på 4 mill - omk. Uten hensyn til markedet nå, som tydeligvis ikke er til stede for deres bolig. Dere kan fint senke kravet deres. Det er ikke realistisk. 

Anonymkode: a3e7a...a95

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har ikke den store medlidenheten med deg, ts.

Dere har selv satt som krav at dere skal sitte igjen med en fortjeneste på 4 mill - omk. Uten hensyn til markedet nå, som tydeligvis ikke er til stede for deres bolig. Dere kan fint senke kravet deres. Det er ikke realistisk. 

Anonymkode: a3e7a...a95

Les tidligere svar. Der har jeg svart på akkurat det samme spørsmål. 

Jeg søker ikke etter medlidenhet, så vet ikke hvorfor du må påpeke dette. Jeg søker etter råd, tips og erfaringer. Du vet ikke noe om livene våres, om boligene vi selger, hva dette har kostet oss osv. Du ser kun fortjenesten. 

Vi har ikke satt noen krav 🤣 sånn fungerer det ikke. Vi hadde to meglere, en takstmann og banken som vurderte både verdi, hva  vi hadde å rutte med, hva vi kunne kjøpe osv. Vi la ut huset under takst med engang og visste hvor lavt vi kunne gå. Tidene var også anerledes da og dette snudde fort. Basert på dette, med  utgangspunktet gode marginer, kjøpte vi et annet hus. Rimeligere enn det vi har nå og høyere ek. For at vi skulle kunne få en fin hverdag og bygge oss opp en buffer for tøffe tider som kommer. Men vi må fortsatt betale lån på det nye huset. 

Vi har jobbet hardt for å betale ned på huset. Vi har levd med lite. Brukt arv. Alt for en bedre økonomisk fremtid og vi har sett på det som en investering. Vi har ikke høy inntekt eller verdier i andre ting, men lagt alle kortene i boligen da vi visste at det ville gi god fortjeneste. Vi har ikke reist på ferier på 8 år. Ikke tatt oss råd til særlig. Ikke tatt opp andre lån heller. Planen var å selge det om noen år når ny vei var på plass og verdien høyere. Men det tør vi ikke pga økonomisk uro i norge og uvisse tider fremover. Nå ønsker vi økonomisk frihet og en lettere hverdag. 

Hadde du tenkt anerledes om oss hvis vi ikke hadde betalt ned ekstra på huset, reist på ferier og annet, ikke jobbet ekstra, brukten arven til andre ting og stått igjen med mindre fortjeneste? 🤔

Hadde vi lagt ut huset vårt for ett år siden hadde vi sittet med muligens 5 mill i fortjeneste og mindre kostnader på salget. Så taksten var allerede regulert for tøffere tider og som nevnt satt vi ned prisen ytterligere også. 

Du ser kun en fortjeneste på 4 millioner. Dette er også minus kostnader på megler, forsikring, fotografering og takst. Samt mellomfinansiering og dobbelt boliglån. Så vi er nærmere 3 enn 4. 

Men vi står i fare for å miste det vi har bygget opp og jobbet for. Uansett hva vi gjør og ikke gjør risikerer vi nå å miste alt. Om vi leier ut, prøver å selge det andre, jobber overtid, setter ned prisen etc. Alt er en stor risiko og vi står i fare for å tape alt. Det er helt greit at du og andre synes det er fortjent. Jeg søkter som sagt ikke etter medlidenheten din. 

Ts

 

Anonymkode: f885d...5a7

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det dere flytter fra har så bra beliggenhet nært hav osv burde det være lett å leie ut på airbnb både i juli og august. 

Anonymkode: 25d69...df4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
20 hours ago, AnonymBruker said:

Se tidligere forklaringer. 😃

Enkelt forklart - det er ikke nok kjøpere enda. Markedet her står stille uavhengig av pris.

Vi har hus rundt oss til langt lavere pris (redusert salgsummen) og høyere (de som ligger til verdivurdering). Nyere hus, eldre hus, utsikt, ikke utsikt etc. Felles er at vi ikke får solgt. Og sånn er det mange steder i Norge nå. 

Vi er ikke i normaltid. Det er vanskeligere å få lån. Det er vanskelig å få mellomfinansiering noe som gjør at man må selge før man kjøper. Da blir markedet stående litt i limbo før det løsner opp. Og det hjelper da svært lite å sette ned prisen, når egentlig potensielle kjøpere bare venter på å få solgt sitt eget hus før de kjøper nytt . 

Jeg kan skjønne at det er vanskelig å forstå da dette ikke er normalen. Men normaltsett, ja. 😅

Vi får heller ha litt is i magen og vente til august er over å vurdere hva vi gjør da. Alt for stor risiko å sette ned prisen ytterligere. Vi burde aldri gjort det i utgangspunktet. 😬

Ts

Anonymkode: f885d...5a7

Du tenker svært lite rasjonelt. 

Et marked er aldri uavhengig av pris. Den dagen det dukker opp en kjøper med et maksbudsjett under det dere krever vil denne kjøperen ha råd til å kjøpe huset til naboen din som er billigere, og ikke ditt. Vips har naboen din solgt sitt hus pga bedre pris enn deg, mens du kanskje må vente enda ett år. 

Hvis det kommer nyinnflyttere som har solgt huset sitt og som ikke venter på eget salg vil de også kunne prioritere de boligene som er rimeligere. 

Din strategi er jo å bare vente og håpe at noen andre løser dette, men det kan ta mange år

Markedet står ikke i limbo nå, det er fortsatt god prisstigning på boliger en del steder, og vi kan vente at markedet blir enda tregere i tiden fremover etterhvert som rentene får virket på folks økonomi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Albbas skrev (5 minutter siden):

Du tenker svært lite rasjonelt. 

Et marked er aldri uavhengig av pris. Den dagen det dukker opp en kjøper med et maksbudsjett under det dere krever vil denne kjøperen ha råd til å kjøpe huset til naboen din som er billigere, og ikke ditt. Vips har naboen din solgt sitt hus pga bedre pris enn deg, mens du kanskje må vente enda ett år. 

Hvis det kommer nyinnflyttere som har solgt huset sitt og som ikke venter på eget salg vil de også kunne prioritere de boligene som er rimeligere. 

Din strategi er jo å bare vente og håpe at noen andre løser dette, men det kan ta mange år

Markedet står ikke i limbo nå, det er fortsatt god prisstigning på boliger en del steder, og vi kan vente at markedet blir enda tregere i tiden fremover etterhvert som rentene får virket på folks økonomi. 

Hver så snill å les tidligere svar.

Boligen våres ligger ute til lav pris nå med tanke på området, beliggenhet, størrelse og alder. Det vil alltid være boliger som er billigere. Vi kan ikke legge oss på samme sum som en 60kvm oppussings objekt som ligger blandt jorder langt unna alt. Selv disse blir ikke solgt nå, for det er ikke nok kjøpere og da hjelper det lite omså man legger det ut til halv pris. 

Hvis jeg tenker urasjonelt, så tenker både meglere, bankene, takstmenn og eiere til de fleste boliger og leiligheter i området og andre områder i Norge urasjonelt. Og det er ikke rent få nå. De nærmeste naboen våres ligger høyere i pris en våres, så der tar du veldig feil. Vi er de naboene som nå er billigere. 

Ts

 

Anonymkode: f885d...5a7

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hver så snill å les tidligere svar.

Boligen våres ligger ute til lav pris nå med tanke på området, beliggenhet, størrelse og alder. Det vil alltid være boliger som er billigere. Vi kan ikke legge oss på samme sum som en 60kvm oppussings objekt som ligger blandt jorder langt unna alt. Selv disse blir ikke solgt nå, for det er ikke nok kjøpere og da hjelper det lite omså man legger det ut til halv pris. 

Hvis jeg tenker urasjonelt, så tenker både meglere, bankene, takstmenn og eiere til de fleste boliger og leiligheter i området og andre områder i Norge urasjonelt. Og det er ikke rent få nå. De nærmeste naboen våres ligger høyere i pris en våres, så der tar du veldig feil. Vi er de naboene som nå er billigere. 

Ts

 

Anonymkode: f885d...5a7

Selges ikke boligen så er prisen feil, punktum. Boligen er kun verdt det markedet er villig til å gi.

 

Jeg er enig i at det er for tidlig å si at prisen er feil etter så kort tid, men du mangler grunnleggende forståelse for boligverdi. Du selger i et fallende marked så hva naboene har solgt for eller legger ut for eller hva meglere sier boligen er verdt er helt irrelevant så lenge det ikke gjenspeiler det faktiske markedet.

 

Ha det i bakhodet ut over høsten og forbered deg allerede nå på å måtte gå ned ytterligere.

Anonymkode: 25b7a...dc6

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
31 minutter siden, AnonymBruker said:

Hver så snill å les tidligere svar.

Boligen våres ligger ute til lav pris nå med tanke på området, beliggenhet, størrelse og alder. Det vil alltid være boliger som er billigere. Vi kan ikke legge oss på samme sum som en 60kvm oppussings objekt som ligger blandt jorder langt unna alt. Selv disse blir ikke solgt nå, for det er ikke nok kjøpere og da hjelper det lite omså man legger det ut til halv pris. 

Hvis jeg tenker urasjonelt, så tenker både meglere, bankene, takstmenn og eiere til de fleste boliger og leiligheter i området og andre områder i Norge urasjonelt. Og det er ikke rent få nå. De nærmeste naboen våres ligger høyere i pris en våres, så der tar du veldig feil. Vi er de naboene som nå er billigere. 

Ts

 

Anonymkode: f885d...5a7

Men mange av de andre selgerne har råd til å vente og se an markedet, det har ikke dere i samme grad, fordi dere har en svindyr mellomfinansiering. Hvis det ikke er kjøpere på markedet du selger i så vil det jo ikke skje noe magisk som får opp prisene på lenge, med mindre du vet om noe unikt som vil få fortgang i markedet igjen? Men det høres jo ikke helt sånn ut. 

Dere må jo gjerne vente hvis dere likevel har råd, men argumentet "det er ingen kjøpere, ergo er det ikke vits i å senke prisen" holder ikke. Hvis det ikke eksisterer kjøpere på markedet overhodet er verdien av huset deres null. Da har dere enorme problemer. 

Det var du som skrev i et innlegg at det var boliger til lavere pris som ikke ble solgt, så da tok jeg for gitt at det var sammenlignbare boliger. Du kan jo ikke si at det ikke er vits i å senke prisen fordi noen du kjenner har et rimelig oppussingsobjekt på 60 kvm som ikke blir solgt. 

Noen ganger er det lurt å ha is i magen, men da kan du ikke på alvor samtidig mene at kjøpere ikke eksisterer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt vanskelig situasjon ja, og sånt kan skje. Ikke alle invisteringer er gode.

Sammenlignbart er de som bygger ny enebolig på landet, for så å få endret økonomi eller livvsituasjon, og oppdager at boligen de bygde for 8milioner ikke er verdt i nærheten pga markedet er marginalt.

Jeg støtter deg i det opprinnelige målet deres om å nedskalere for å lette økonomien, da dere nå sitter med to boliger til en verdi av 10-15 (?) milioner og en sparekonto på bare 130.000kr. Det er alt for lite med to hus, ett hus, og helt ok om man ikke eier hus i det heletatt.

Min første tanke er at stresset gir deg noe panikk, og at is i magen, er det beste valget. Det kommer til å løse seg, men at kjøp og salg ikke blir fullt så bra som du ønsket. Dette tjener dere inn på sikt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LibertyNoCap skrev (27 minutter siden):

Litt vanskelig situasjon ja, og sånt kan skje. Ikke alle invisteringer er gode.

Sammenlignbart er de som bygger ny enebolig på landet, for så å få endret økonomi eller livvsituasjon, og oppdager at boligen de bygde for 8milioner ikke er verdt i nærheten pga markedet er marginalt.

Jeg støtter deg i det opprinnelige målet deres om å nedskalere for å lette økonomien, da dere nå sitter med to boliger til en verdi av 10-15 (?) milioner og en sparekonto på bare 130.000kr. Det er alt for lite med to hus, ett hus, og helt ok om man ikke eier hus i det heletatt.

Min første tanke er at stresset gir deg noe panikk, og at is i magen, er det beste valget. Det kommer til å løse seg, men at kjøp og salg ikke blir fullt så bra som du ønsket. Dette tjener dere inn på sikt. 

Takk 🥰 

Ts

Anonymkode: f885d...5a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Selges ikke boligen så er prisen feil, punktum. Boligen er kun verdt det markedet er villig til å gi.

 

Jeg er enig i at det er for tidlig å si at prisen er feil etter så kort tid, men du mangler grunnleggende forståelse for boligverdi. Du selger i et fallende marked så hva naboene har solgt for eller legger ut for eller hva meglere sier boligen er verdt er helt irrelevant så lenge det ikke gjenspeiler det faktiske markedet.

 

Ha det i bakhodet ut over høsten og forbered deg allerede nå på å måtte gå ned ytterligere.

Anonymkode: 25b7a...dc6

Akkurat nå er det ikke noe marked av kjøpere. Skal vi treffe noen kan vi selvsagt sette ned prisen slik at førstegangs kjøpere eller de som sitter med litt ekstra har råd. Kanskje legge det ut til 1,5 - 3 millioner. For over den prisen er det ingen som kjøper her nå. 

Da er vi personlig konkurs med en stor gjeld. 

Jeg synes det er merkelig å si at jeg ikke har grunnleggende forståelse for boligmarkedet, når pris ikke gjenspeiler hva som blir og ikke blir solgt i området. Mange sliter med det samme. Det betyr ikke at prisen er feil. Og i tillegg både megler og banken sier det samme. Men de har vel kanskje ikke kunnskapen de heller......🤔

La meg forklare én gang til. Bankene har strammet inn. Det er vanskelig å få mellomfinansiering. Og folk flest må selge før de kjøper nytt. 👈👈👈👈

Dvs at veldig mange boliger blir lagt ut, men få blir kjøpt. Ikke pga pris, pga det er får få som kan realisere et boligkjøp akkurat nå. Men fortsatt er det like mange eller omså fler som er potensielle kjøpere. Så vil dette løsne opp. Når aner vi ikke. Men da vil det være kjøpere. Derfor har vi også nå fått oss dobbelt boligforsikring slik at potensiell kjøper lettere får mellomfinansiering. 

Hvis vi nå går lengre ned nå vil det være idiotisk av oss og et enormt stort tap prosjekt. For når dette løsner vil det være potensielle kjøpere på huset vårt. 

Så vi tar heller den risikoen å vente enn å slå oss  personlig konkurs nå for å minimere potensielle skader. 

Huset blir solgt. Det blir solgt rundt det det ligger for nå, for den ligger lavt og man får mye for pengene. Vi så bare etter løsninger om å få utvidet tiden eller annet ang mellomfinansiering og 2 hus. 

Ts

Anonymkode: f885d...5a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albbas skrev (2 timer siden):

Men mange av de andre selgerne har råd til å vente og se an markedet, det har ikke dere i samme grad, fordi dere har en svindyr mellomfinansiering. Hvis det ikke er kjøpere på markedet du selger i så vil det jo ikke skje noe magisk som får opp prisene på lenge, med mindre du vet om noe unikt som vil få fortgang i markedet igjen? Men det høres jo ikke helt sånn ut. 

Dere må jo gjerne vente hvis dere likevel har råd, men argumentet "det er ingen kjøpere, ergo er det ikke vits i å senke prisen" holder ikke. Hvis det ikke eksisterer kjøpere på markedet overhodet er verdien av huset deres null. Da har dere enorme problemer. 

Det var du som skrev i et innlegg at det var boliger til lavere pris som ikke ble solgt, så da tok jeg for gitt at det var sammenlignbare boliger. Du kan jo ikke si at det ikke er vits i å senke prisen fordi noen du kjenner har et rimelig oppussingsobjekt på 60 kvm som ikke blir solgt. 

Noen ganger er det lurt å ha is i magen, men da kan du ikke på alvor samtidig mene at kjøpere ikke eksisterer. 

Jeg svarer bare det samme som den over. Orker ikke å gjenta meg selv hele tiden. 😅

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Akkurat nå er det ikke noe marked av kjøpere. Skal vi treffe noen kan vi selvsagt sette ned prisen slik at førstegangs kjøpere eller de som sitter med litt ekstra har råd. Kanskje legge det ut til 1,5 - 3 millioner. For over den prisen er det ingen som kjøper her nå. 

Da er vi personlig konkurs med en stor gjeld. 

Jeg synes det er merkelig å si at jeg ikke har grunnleggende forståelse for boligmarkedet, når pris ikke gjenspeiler hva som blir og ikke blir solgt i området. Mange sliter med det samme. Det betyr ikke at prisen er feil. Og i tillegg både megler og banken sier det samme. Men de har vel kanskje ikke kunnskapen de heller......🤔

La meg forklare én gang til. Bankene har strammet inn. Det er vanskelig å få mellomfinansiering. Og folk flest må selge før de kjøper nytt. 👈👈👈👈

Dvs at veldig mange boliger blir lagt ut, men få blir kjøpt. Ikke pga pris, pga det er får få som kan realisere et boligkjøp akkurat nå. Men fortsatt er det like mange eller omså fler som er potensielle kjøpere. Så vil dette løsne opp. Når aner vi ikke. Men da vil det være kjøpere. Derfor har vi også nå fått oss dobbelt boligforsikring slik at potensiell kjøper lettere får mellomfinansiering. 

Hvis vi nå går lengre ned nå vil det være idiotisk av oss og et enormt stort tap prosjekt. For når dette løsner vil det være potensielle kjøpere på huset vårt. 

Så vi tar heller den risikoen å vente enn å slå oss  personlig konkurs nå for å minimere potensielle skader. 

Huset blir solgt. Det blir solgt rundt det det ligger for nå, for den ligger lavt og man får mye for pengene. Vi så bare etter løsninger om å få utvidet tiden eller annet ang mellomfinansiering og 2 hus. 

Ts

Anonymkode: f885d...5a7

 

Anonymkode: f885d...5a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 21.6.2023 den 18.16):

Det huset vi selger er det vi får leid ut til høyest pris. Likevel dekker det ikke alle kostnadene 😬 

Ts 

Anonymkode: f885d...5a7

Du bør leie yt det nye huset, da det blir vanskelig med visning og leietakere. 

Anonymkode: 90a5f...f40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis huset dere har kjøpt nå er rimeligere, så er vel sjansen større for å få solgt det enn det gamle som tydeligvis er dyrere?! 

Anonymkode: 858bb...22d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis huset dere har kjøpt nå er rimeligere, så er vel sjansen større for å få solgt det enn det gamle som tydeligvis er dyrere?! 

Anonymkode: 858bb...22d

Nei, mindre. 

👇

Bankene har strammet inn. Det er vanskelig å få mellomfinansiering. Og folk flest må selge før de kjøper nytt. 👈👈👈👈

Dvs at veldig mange boliger blir lagt ut, men få blir kjøpt. Ikke pga pris, pga det er får få som kan realisere et boligkjøp akkurat nå. Men fortsatt er det like mange eller omså fler som er potensielle kjøpere. Så vil dette løsne opp. Når aner vi ikke. Men da vil det være kjøpere. Derfor har vi også nå fått oss dobbelt boligforsikring slik at potensiell kjøper lettere får mellomfinansiering. 

Hvis vi nå går lengre ned nå vil det være idiotisk av oss og et enormt stort tap prosjekt. For når dette løsner vil det være potensielle kjøpere på huset vårt. 

Så vi tar heller den risikoen å vente enn å slå oss  personlig konkurs nå for å minimere potensielle skader. 

Huset blir solgt. Det blir solgt rundt det det ligger for nå, for den ligger lavt og man får mye for pengene. Vi så bare etter løsninger om å få utvidet tiden eller annet ang mellomfinansiering og 2 hus. 

Anonymkode: f885d...5a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du bør leie yt det nye huset, da det blir vanskelig med visning og leietakere. 

Anonymkode: 90a5f...f40

Vi skal ikke leie ut noe. For stor risiko og banken tillater det ikke. 

Ts

Anonymkode: f885d...5a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Akkurat nå er det ikke noe marked av kjøpere. Skal vi treffe noen kan vi selvsagt sette ned prisen slik at førstegangs kjøpere eller de som sitter med litt ekstra har råd. Kanskje legge det ut til 1,5 - 3 millioner. For over den prisen er det ingen som kjøper her nå. 

Da er vi personlig konkurs med en stor gjeld. 

Jeg synes det er merkelig å si at jeg ikke har grunnleggende forståelse for boligmarkedet, når pris ikke gjenspeiler hva som blir og ikke blir solgt i området. Mange sliter med det samme. Det betyr ikke at prisen er feil. Og i tillegg både megler og banken sier det samme. Men de har vel kanskje ikke kunnskapen de heller......🤔

La meg forklare én gang til. Bankene har strammet inn. Det er vanskelig å få mellomfinansiering. Og folk flest må selge før de kjøper nytt. 👈👈👈👈

Dvs at veldig mange boliger blir lagt ut, men få blir kjøpt. Ikke pga pris, pga det er får få som kan realisere et boligkjøp akkurat nå. Men fortsatt er det like mange eller omså fler som er potensielle kjøpere. Så vil dette løsne opp. Når aner vi ikke. Men da vil det være kjøpere. Derfor har vi også nå fått oss dobbelt boligforsikring slik at potensiell kjøper lettere får mellomfinansiering. 

Hvis vi nå går lengre ned nå vil det være idiotisk av oss og et enormt stort tap prosjekt. For når dette løsner vil det være potensielle kjøpere på huset vårt. 

Så vi tar heller den risikoen å vente enn å slå oss  personlig konkurs nå for å minimere potensielle skader. 

Huset blir solgt. Det blir solgt rundt det det ligger for nå, for den ligger lavt og man får mye for pengene. Vi så bare etter løsninger om å få utvidet tiden eller annet ang mellomfinansiering og 2 hus. 

Ts

Anonymkode: f885d...5a7

Du trenger ikke å forklare meg, jeg jobber som finansrådgiver I bank og vet godt hvordan markedet er og hva vi må forholde oss til når vi låner ut penger. Det har jeg skrevet til deg før i denne tråden også. 

 

Du må gjerne fortsette å tro på det du skriver, du har fått saken forklart flere ganger og det et til syvende og sist dere som ikke klarer å betale lånene om dere ikke får solgt. Gjør hva du vil med informasjonen 😊

Anonymkode: 25b7a...dc6

  • Liker 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi skal ikke leie ut noe. For stor risiko og banken tillater det ikke. 

Ts

Anonymkode: f885d...5a7

Slik jeg ser det, har dere to valg:

1. Sette ned prisen litt og litt inntil huset blir solgt.

2. Spørre banken om de er villige til å forlenge mellomfinansieringen inntil huset blir solgt til prisen dere vil ha.

Alternativ to kan kombineres med avdragsfrihet for alle lån? Og dere kan sette ned skattetrekket fordi dere betaler mye mer renter nå? Kanskje disse to grepene gjør at dette går bra?

Anonymkode: 22352...07f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Du trenger ikke å forklare meg, jeg jobber som finansrådgiver I bank og vet godt hvordan markedet er og hva vi må forholde oss til når vi låner ut penger. Det har jeg skrevet til deg før i denne tråden også. 

 

Du må gjerne fortsette å tro på det du skriver, du har fått saken forklart flere ganger og det et til syvende og sist dere som ikke klarer å betale lånene om dere ikke får solgt. Gjør hva du vil med informasjonen 😊

Anonymkode: 25b7a...dc6

Tviler på at du jobber som det når jeg legger frem fakta og du sier det er feil. Heller ikke sier hvorfor det er feil. Når flere jeg snakker om sier det samme, selv banken og megler om markedet.  

Jeg holder meg til hva megler, banken, andre rundt her sier og hva vi ser og har muligheten til.  Ikke en random på nettet som utgir seg for å være finansrådgiver som både påstår at vi ikke har fått mellomfinansiering og alt som er feil er prisen på boligen. Du burde jo vite hvordan markedet er i dag hvis du hadde jobbet med det, særskilt utenfor de større byene. 

Jeg har fått mange gode råd og tips. Men utleie, sette ned prisen eller selge det nye huset er ting vi ikke har mulighet til nå. 

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Slik jeg ser det, har dere to valg:

1. Sette ned prisen litt og litt inntil huset blir solgt.

2. Spørre banken om de er villige til å forlenge mellomfinansieringen inntil huset blir solgt til prisen dere vil ha.

Alternativ to kan kombineres med avdragsfrihet for alle lån? Og dere kan sette ned skattetrekket fordi dere betaler mye mer renter nå? Kanskje disse to grepene gjør at dette går bra?

Anonymkode: 22352...07f

Vi har satt ned prisen mye. Ingen hus her over 3 mill blir solgt. 

Vi må kunne betjene mellomfinansiering, det er det som er problemet. 

Vi får avdragsfrihet for alle lån. Likevel vil mellomfinansiering og rente koste mer enn det vi har i inntekt. I mens tar vi av sparekontoen. 

Jeg har satt ned skattetrekke, men ja, mannen min kan selvsagt gjøre det også. Han har høyest inntekt. Det tenkte jeg ikke på, takk 🙏

Ts

Anonymkode: f885d...5a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...