Gå til innhold

Når man ikke kan betjene mellomfinansiering og 2 hus - hussalg/kjøp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Blåttvann skrev (7 minutter siden):

Kan jeg også få link?

Høres ut som dere bare har veldig uflaks! 🥺 Håper virkelig det ordner seg for dere snart! Det må jo være tortur det dere står i nå. Synes du holder deg veldig positiv her i tråden i forhold til hva jeg hadde gjort i din situasjon og folk kom med tips om å leie ut til flyktninger.

Å leie ut tett opptil salg er et stort sjansespill det også, man vet aldri hvem som flytter inn og hvordan de behandler huset. Plutselig står du der med utgifter for utbedring av skader for flere hundre tusen og ingen leietaker som kan betale.

Sender på pm 😃

Tusen takk 🥰 Ja, det er ufattelig stressende, men har jo håp om å få solgt snart. Det er jo helt himmelsk her vi bor 🤩

Ja, å leie vil være et stort sjansespill 😬 Vi har en del dyre "ting" i huset som kjøkkenet, badene, boblebad ute og inne, garasjen, mye detaljer osv som vi har lagt litt ekstra i. Veldig kjedelig om det blir skader eller ødelagt. Å leie det ut til kommunen er ihvertfall helt uaktuelt. Hadde huset vært nedslitt og gammelt, absolutt 😁

Ts

Anonymkode: f885d...5a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Les tidligere svar. 

Ts

Anonymkode: f885d...5a7

Du sier dere ikke har råd til å gå ned i pris - men spørsmålet er vel egentlig om dere har råd til IKKE å gå ned i pris?

Anonymkode: 753ea...6bb

  • Liker 4
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Selg så fort som mulig et av husene. Markedet vil kollapse til høsten.

Anonymkode: c9e2b...942

Den har jeg hørt i femten år.

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåttvann skrev (7 timer siden):

Kan jeg også få link?

Høres ut som dere bare har veldig uflaks! 🥺 Håper virkelig det ordner seg for dere snart! Det må jo være tortur det dere står i nå. Synes du holder deg veldig positiv her i tråden i forhold til hva jeg hadde gjort i din situasjon og folk kom med tips om å leie ut til flyktninger.

Å leie ut tett opptil salg er et stort sjansespill det også, man vet aldri hvem som flytter inn og hvordan de behandler huset. Plutselig står du der med utgifter for utbedring av skader for flere hundre tusen og ingen leietaker som kan betale.

Det du sier her er noe jeg ofte må «forsvare» mitt valg om å ikke leie ut før salg. Skal selge neste sommer, og leiligheten min blir stående mye tom. Fortjensten ville blitt(grovt regnet) 5500kr per mnd, men nedsiden er så stor at jeg gjør det ikke😏

Anonymkode: 2d590...e00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakke med banken. Avdragsfrihet på alt. Leie ut det nye huset(pga skattereglene). Leve veldig sparsommelig. Sette ned prisen på det gamle huset. Være klar til visning til en hver tid. Bruke bufferen på å subsidiere mellomfinansiering. 

Alt blir solgt bare prisen er riktig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du sier dere ikke har råd til å gå ned i pris - men spørsmålet er vel egentlig om dere har råd til IKKE å gå ned i pris?

Anonymkode: 753ea...6bb

Det var litt derfor jeg spurte her inne, for å se om det var noen løsninger vi ikke hadde tenkt på😃 

Jeg kan prøve å forklare litt 😁

Megler og banken mener vi ikke bør gå mer ned i pris. Det er ikke prisen som er problemet, for den er allerede lav nok. Og de som har gått ytterligere ned i pris rundt oss, under oss, og som har ligget ute en stund, har fortsatt ikke fått solgt. Problemet er at det er færre kjøpere, vanskeligere å få mellomfinansiering og folk må nå i de fleste tilfeller selge boligen sin før de kjøper. Da blir det mange boliger til salgs, men få som kjøper en periode. Spørsmålet blir da om dette løsner før det er for sent. 

Fordelen våres nå er at det ligger ute boliger til høyere pris enn våres, som ikke har gått ned i pris enda og nettopp lagt ut. Mens beliggenheten våres er den beste av de som ligger ute og huset vårt ble betydelig oppgradert når vi bygde. Nærmest vannet, utsikten, usjenert og i en mer populær og rolig gate. Det finnes et hus i området som har bedre utsikt og enda mer oppgradert enn våres, men den ligger ute til langt høyere pris og langt fra vannet og stranden. 

En annen ting er at går vi så mye mer ned i pris nå vil det være mildt sagt idiotisk å selge huset vårt nå 😬 Allerede om 2 år vil prisene her skyte i været og om noen år til, enda mer, men da ville vi omtrent gitt bort huset vårt og sittet med like dårlig råd med et annet hus, til lavere verdi. 😭 

Så å sette ned prisen enda mer nå ville vært en enorm risiko og muligens helt nytteløst og et stort og unødvendig tap når ting løsner igjen. Men får vi ikke solgt og vi nærmer oss tomt for midler har vi ikke noe annet valg enn å prøve. 

Ts

Anonymkode: f885d...5a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

takinova skrev (1 time siden):

Snakke med banken. Avdragsfrihet på alt. Leie ut det nye huset(pga skattereglene). Leve veldig sparsommelig. Sette ned prisen på det gamle huset. Være klar til visning til en hver tid. Bruke bufferen på å subsidiere mellomfinansiering. 

Alt blir solgt bare prisen er riktig. 

Avdragsfrihet må vi ha, og ligger innenfor prosenten. Mannen min skal ta på seg ekstra arbeid og vi er svært forsiktig med penger nå. Utleie hjelper lite og vil være stor risiko (se tidligere svar fra meg og andre). Prisen er lav, det er for få kjøpere. Alltid klar til visning 😁 Buffer har vi på 130.000,-. 

Ts

Anonymkode: f885d...5a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Da må dere selge ett av husene.

Anonymkode: a3e7a...a95

det er jo det de driver med men de får ikke solgt

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det du sier her er noe jeg ofte må «forsvare» mitt valg om å ikke leie ut før salg. Skal selge neste sommer, og leiligheten min blir stående mye tom. Fortjensten ville blitt(grovt regnet) 5500kr per mnd, men nedsiden er så stor at jeg gjør det ikke😏

Anonymkode: 2d590...e00

Ja, det er stor risiko ved utleie og jeg forstår deg godt. Hadde jeg bodd i et eldre hus som trengte oppussing hadde det ikke vært noe problem. 

Vi måtte uansett leid ut til over 35.000,-. Det tror jeg hadde vært vanskelig 😬 og jeg tviler sterkt på at banken ville tillatt det for våres del. 

Lykke til med salget neste sommer 😃

Ts

Anonymkode: f885d...5a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leie ut det nye huset imens dere bor i og prøver å selge det gamle. 

Når det er solgt flytter dere inn i det nye. Slik unngår dere gevinstbeskatning ved salg.

Anonymkode: 64f82...72a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (3 minutter siden):

det er jo det de driver med men de får ikke solgt

😅🙏 at jeg ikke tenkte på det, å selge huset 🥹

Ts

Anonymkode: f885d...5a7

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja, det er stor risiko ved utleie og jeg forstår deg godt. Hadde jeg bodd i et eldre hus som trengte oppussing hadde det ikke vært noe problem. 

Vi måtte uansett leid ut til over 35.000,-. Det tror jeg hadde vært vanskelig 😬 og jeg tviler sterkt på at banken ville tillatt det for våres del. 

Lykke til med salget neste sommer 😃

Ts

Anonymkode: f885d...5a7

Takk🙏Helt enig; en eldre leilighet hadde jeg ikke vært så bekymret for. Men er 3 år gammel med delikate gipsvegger og ikke behov for oppussing på mange år-nei. For mye stress for veldig lite fortjeneste. Jeg har i tillegg noe pandlerfradrag som «følger kåken».

Anonymkode: 2d590...e00

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Avdragsfrihet må vi ha, og ligger innenfor prosenten. Mannen min skal ta på seg ekstra arbeid og vi er svært forsiktig med penger nå. Utleie hjelper lite og vil være stor risiko (se tidligere svar fra meg og andre). Prisen er lav, det er for få kjøpere. Alltid klar til visning 😁 Buffer har vi på 130.000,-. 

Ts

Anonymkode: f885d...5a7

Har dere allerede flyttet inn i den nye boligen? Ikke mulig å leie ut den? Jeg er enig i at man ikke skal leie ut den som skal selges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror det beste er å senke prisen litt til, det er ikke sikkert det er så mye mer senking som skal til.

Og hvis dere selger den gamle boligen med 4 millioner i fortjensete på hva dere kjøpte den for er det ikke synd på dere.

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, Fjugur said:

GJøre som venninnen min måtte... selge det nye huset, prøve å selge det. Det er begrenset hvor lenge en kan ha mellomfinansiering, bankene har regler på det, så hun kunne ikke leie ut sitt gamle om hun også skulle legge det ut for salg innen 6 mnd (de kunne la mellomfinansieringen løpe litt lenger enn normalt, pga hennes ellers stødige økonomi og gode inntekt, men 6 mnd forlengelse var max).
Hun solgte det nye og er tilbake i sitt gamle hus, en dyrekjøpt lærepenge

I TS sin eksempel, er de ikke oppgraderer men nedgraderer, det nye huset er altså billigere enn gamle huset, så det vil ikke funke. 

Anonymkode: 5ad57...5f1

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har endt opp med å leie ut det gamle huset, da vi selv var i situasjonen at vi ikke kunne/ville selge vårt gamle hus altfor billig, men flyttet. Det fungerte (og fortsatt fungerer) utmerket for oss, da på sikt har vi bare tjent penger på det. Vi har ikke mellomfinansiering, vi har en boliglån med krysspant i to boliger. Med inntekt + leieinntekter klarer vi fint å betjene det lånet, og nå 4 år etter, er lånet vårt ligger på under 50% av verdi av de to boliger - så veldig gunstige renter. Vi bort i den boligen vi kjøpte sist, som er også den billigste boligen av de to. Kanskje du skal prøve å finne en samarbeidsvillig bank, TS?

Anonymkode: 5ad57...5f1

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

hraff skrev (7 minutter siden):

Jeg tror det beste er å senke prisen litt til, det er ikke sikkert det er så mye mer senking som skal til.

Og hvis dere selger den gamle boligen med 4 millioner i fortjensete på hva dere kjøpte den for er det ikke synd på dere.

Les tidligere svar 😃

Vi har jo betalt ned gjeld på den å 😅 Jobbet mye ekstra og tatt ekstra utdanning for å øke inntekten. Og ja, prisene her øker mye. Synd på oss? Nei, det har jeg ikke sagt 🥰 Kjipt situasjon og stressende, ja 😃 

Ts

Anonymkode: f885d...5a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

I TS sin eksempel, er de ikke oppgraderer men nedgraderer, det nye huset er altså billigere enn gamle huset, så det vil ikke funke. 

Anonymkode: 5ad57...5f1

Takk 🙏😃 

Ts

Anonymkode: f885d...5a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takinova skrev (12 minutter siden):

Har dere allerede flyttet inn i den nye boligen? Ikke mulig å leie ut den? Jeg er enig i at man ikke skal leie ut den som skal selges.

Nei, vi overtar snart ☺️ les tidligere svar ang å leie ut 😃

Ts

Anonymkode: f885d...5a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vi har endt opp med å leie ut det gamle huset, da vi selv var i situasjonen at vi ikke kunne/ville selge vårt gamle hus altfor billig, men flyttet. Det fungerte (og fortsatt fungerer) utmerket for oss, da på sikt har vi bare tjent penger på det. Vi har ikke mellomfinansiering, vi har en boliglån med krysspant i to boliger. Med inntekt + leieinntekter klarer vi fint å betjene det lånet, og nå 4 år etter, er lånet vårt ligger på under 50% av verdi av de to boliger - så veldig gunstige renter. Vi bort i den boligen vi kjøpte sist, som er også den billigste boligen av de to. Kanskje du skal prøve å finne en samarbeidsvillig bank, TS?

Anonymkode: 5ad57...5f1

Ohh, deilig 😍 Veldig glad på deres veier at dere tjener på det. I tillegg vil jo verdien ha økt også til dere skal selge. 

 

Les tidligere svar ang å leie ut i vår situasjon  😃

Ts

Anonymkode: f885d...5a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...