Gå til innhold

Hva er det TRISTESTE måltidet du noen gang har blitt servert i et selskap hos en venn/familie/bekjent?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Denne tråden var morsom men endte opp så teit.. alltid noen som krenkes. 

Man må ikke ha dåp når ungen er baby, kan faktisk døpe et barn når det blir litt større også..

Og ja det blir en snakkis hvis man serverer pølser med brød i dåp, det er bare dumt å si at det ikke blir det. 

Anonymkode: 61b24...0e1

Fordi?

Anonymkode: 78cce...816

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Vanlige folk klarer fint å deale med sånt altså, og ingen er så ondsinnede som de virker som her. Tror folk bare får utløp fra deres egne usosiale liv her. Helt tydelig man utagerer for et eller annet når man klager så fælt på ting man burde sette pris på. 
ingen bryr seg om Maten, bare slapp av

Anonymkode: aed0b...413

Joda, mat er viktig i selskap. Folk ordner seg, kjøper gave og setter av flere timer til et selskap, og da forventer de fleste også skikkelig mat og kaker. Klarer man ikke å lage noe selv, kan man jo bestille noe mat og kaker. For det er kjipt med bare pølse i brød og Toro-brownie i dåp. Det kan man servere i bursdagsselskapet til barnet senere. 

Anonymkode: f204f...09f

  • Liker 38
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Joda, mat er viktig i selskap. Folk ordner seg, kjøper gave og setter av flere timer til et selskap, og da forventer de fleste også skikkelig mat og kaker. Klarer man ikke å lage noe selv, kan man jo bestille noe mat og kaker. For det er kjipt med bare pølse i brød og Toro-brownie i dåp. Det kan man servere i bursdagsselskapet til barnet senere. 

Anonymkode: f204f...09f

Greit, da avlyser vi..

Anonymkode: 78cce...816

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til deg med barnedåpen: Jeg liker pølse med brød/lompe, jeg :) Pass på at lompene er ferske, pakken skal ikke være stiv, men myk så den bøyer seg. Speltlomper og potetlomper er gode. Gjerne Fiinsbråten pølser. Eller dere kan ha litt ulike pølsetyper. 
Brownies er også veldig godt, strø på melis og pynt med noen bær.

Høres helt fint ut! Bare drit i matsnobbligaen på kg, det er virkelig ikke normale folk. 

Anonymkode: f4aa7...a2a

  • Liker 21
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi hadde Bali kylliggryte i vår dåp, nettopp pga vanskligheter. Om folk vil henge seg opp i slikt piss så får de gå hjem å stappe inn jumbo-buttplugen. Drit i det. Kvinner er giftige.

Anonymkode: d2c40...d7f

Jeg synes man burde ordne et minimum av grei mat til slike selskaper, hvor folk setter av tid, pynter seg, kjøper gave, etc. Det trenger ikke å være veldig tidkrevende eller veldig fancy, men mange voksne er f.eks ikke særlig glad i vanlige wienerpølser (selv synes jeg det er ok, men som en litt dårlig hverdagsmiddag å regne).

Min første tanke er at man kan bestille mat, og/eller kaker, enklere blir det ikke. Men om man ikke kan dette pga økonomi f.eks, så finnes det enkle alternativer som fortsatt er noe mer akseptert - en gryterett, sodd (type Inderøy eller noe som regnes som festmat), grillmat, lasagne med litt tilbehør, eller lignende. Pølser til barna og eventuelle kresne voksne kan være greit. Kakebaking kan ofte settes bort til familie/venner (var nettopp på navnefest med supert kakebord, hvor vertskapet hadde bakt én av fem-seks selv, det er helt vanlig å spørre om), eller kjøpes, eller lages når man har god tid og så fryses. 

Mange alternativer.

Jeg hadde uansett ikke klaget, men hadde vært litt skuffa.

Anonymkode: 65cc3...d56

  • Liker 29
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Oi.. Vurderer å avlyse dåpen vår nå..

Skjønner jo at dåpen vår kan bli en snakkis på kvinneguiden i ettertid.. Gjestene vet ikke at jeg går i behandling hos angst og ocd-teamet på dps pga fødselsdepresjon og at pølse I brød og toro brownies er alt vi klarer å håndtere akkurat nå.. Far som går hjemme med oss har nok med å håndtere baby, barna vi har fra før, huset og meg som trenger mye støtte. Jeg fungerer godt sosialt så det er ikke så mange som vet hvor ille ting er, men vi gjør så godt vi kan med det vi makter og hadde egentlig gledet oss til å invitere til et lavterskel-selskap..

Anonymkode: 78cce...816

Er det et skikkelig selskap der folk møter i bunad og finstas? I tilfelle tror jeg nok folk blir litt skuffet. Mat kan bestilles fra catering, eller dere kan lage en god og enkel gryterett med tilbehør. 
Det er vel også vanlig at besteforeldre og tanter bidrar til kakebordet i en dåp😊 

Anonymkode: 1fe46...bf4

  • Liker 25
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg synes man burde ordne et minimum av grei mat til slike selskaper, hvor folk setter av tid, pynter seg, kjøper gave, etc. Det trenger ikke å være veldig tidkrevende eller veldig fancy, men mange voksne er f.eks ikke særlig glad i vanlige wienerpølser (selv synes jeg det er ok, men som en litt dårlig hverdagsmiddag å regne).

Min første tanke er at man kan bestille mat, og/eller kaker, enklere blir det ikke. Men om man ikke kan dette pga økonomi f.eks, så finnes det enkle alternativer som fortsatt er noe mer akseptert - en gryterett, sodd (type Inderøy eller noe som regnes som festmat), grillmat, lasagne med litt tilbehør, eller lignende. Pølser til barna og eventuelle kresne voksne kan være greit. Kakebaking kan ofte settes bort til familie/venner (var nettopp på navnefest med supert kakebord, hvor vertskapet hadde bakt én av fem-seks selv, det er helt vanlig å spørre om), eller kjøpes, eller lages når man har god tid og så fryses. 

Mange alternativer.

Jeg hadde uansett ikke klaget, men hadde vært litt skuffa.

Anonymkode: 65cc3...d56

Nykjøpt bolig, yrkersaktive besteforeldre osv…. Nå har jo samtlige avfeid kristendommen uansett. Jeg er glad vi prioriterte kjøkkeninnredning over dåpsmat.

Anonymkode: d2c40...d7f

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Oi.. Vurderer å avlyse dåpen vår nå..

Skjønner jo at dåpen vår kan bli en snakkis på kvinneguiden i ettertid.. Gjestene vet ikke at jeg går i behandling hos angst og ocd-teamet på dps pga fødselsdepresjon og at pølse I brød og toro brownies er alt vi klarer å håndtere akkurat nå.. Far som går hjemme med oss har nok med å håndtere baby, barna vi har fra før, huset og meg som trenger mye støtte. Jeg fungerer godt sosialt så det er ikke så mange som vet hvor ille ting er, men vi gjør så godt vi kan med det vi makter og hadde egentlig gledet oss til å invitere til et lavterskel-selskap..

Anonymkode: 78cce...816

du må jo ikke døpe barnet... Forstår ikke vitsen med å ha dåp bare fordi alle andre har det, spesielt når man ikke har tid eller ork eller annet til å arrangere det. Evt kan dere bare ha seremoni i kirka uten selskap

  • Liker 27
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett i koppen tomatsuppe med varmt vann direkte fra krana. Ikke sånn kran med kokende vann altså, men vanlig varmtvann. Og en baguett på deling til fire personer.  Dette var riktignok ikke et fint selskap, men var invitert på enkel middag hos venner. 
 

Vedrørende pølser i dåp, så tenker jeg at det kan være helt topp. Men det som beskrives tidligere i tråden her er kokte grillpølser. Og det serverer man ikke i dåp. Grillpølser skal stekes, så får man finne andre pølser å koke. 

Anonymkode: d0fae...4bc

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Til deg med barnedåpen: Jeg liker pølse med brød/lompe, jeg :) Pass på at lompene er ferske, pakken skal ikke være stiv, men myk så den bøyer seg. Speltlomper og potetlomper er gode. Gjerne Fiinsbråten pølser. Eller dere kan ha litt ulike pølsetyper. 
Brownies er også veldig godt, strø på melis og pynt med noen bær.

Høres helt fint ut! Bare drit i matsnobbligaen på kg, det er virkelig ikke normale folk. 

Anonymkode: f4aa7...a2a

Det går an å ha en diskusjon uten at man kommer med hersketeknikker som å kalle folk for matsnobber og ikke normal, bare fordi de har en annen mening enn deg🙄

Anonymkode: f204f...09f

  • Liker 26
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Oi.. Vurderer å avlyse dåpen vår nå..

Skjønner jo at dåpen vår kan bli en snakkis på kvinneguiden i ettertid.. Gjestene vet ikke at jeg går i behandling hos angst og ocd-teamet på dps pga fødselsdepresjon og at pølse I brød og toro brownies er alt vi klarer å håndtere akkurat nå.. Far som går hjemme med oss har nok med å håndtere baby, barna vi har fra før, huset og meg som trenger mye støtte. Jeg fungerer godt sosialt så det er ikke så mange som vet hvor ille ting er, men vi gjør så godt vi kan med det vi makter og hadde egentlig gledet oss til å invitere til et lavterskel-selskap..

Anonymkode: 78cce...816

Da ville jeg ha sagt det på forhånd for å senke forventningene. For pølser og Toro er ikke akkurat standard når det er en hendelse som dåp, konfirmasjon osv. 

Anonymkode: cf42b...0e9

  • Liker 26
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rødstrupa skrev (1 time siden):

Lapskaus i 60 års lag…

Mexicansk Gryte fra Toro i 40-års lag var jo ikke akkurat noen højdare

Anonymkode: 02984...21d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grillmat i et bryllup, greit det MEN de feilberegnte mengde mat. Det ble tomt for alt av kjøtt før jeg fikk forsynt meg, så da ble det ris med dressing på 🙃

Anonymkode: ca012...895

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ga bort en del elgkjøtt til noen jeg kjenner. Og så inviterte de på middag med steik som takk. Tanken var hyggelig. Men steika var så seig at jeg faktisk ikke visste hvordan jeg skulle få tygd gjennom kjøttet!! Jeg fikk i meg en skive med steik til slutt for å være høflig, men var helt mør i kjevene etter all tyggingen 😅

Anonymkode: cf42b...0e9

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toro Meksikansk Gryte med loff og isbergsalat i et bryllup. Det verste var ikke maten, jeg visste at brudeparet hadde det noe trangt økonomisk så det var jeg forberedt på. Det verste var at det ikke var nok mat. Jeg var av de som ble servert sist og både jeg og flere rundt meg skjønte heldigvis tegninga så vi ikke begynte å spise av våre egne fat før vi fikk bekreftet at det var tomt. Vi endte med å flytte mat fra våre egne fat til de stakkarene som ikke hadde fått enda slik at alle i det minste fikk noe mat. Føltes ganske stusselig.

  • Liker 14
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på middag hos en veganere som alltid snakker om at man må ta vare på gjestene sine og forventer veganske alternativer når hun er hos andre (selv om hun alltid sier "ikke tenk på meg, jeg spiser det jeg kan"). Hun serverte en bønnegryte. Husker ikke helt hva det var... chili sin carne kanskje. Jeg kunne ikke spise det. Jeg har IBS, og det visste hun. Jeg spiser også keto med en stor andel animalsk. Noe hun også visste fordi vi har diskutert det før. Følte meg ikke veldig godt tatt vare på som gjest. Det går visst bare én vei det der.

Anonymkode: be29d...227

  • Liker 28
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Nei, man må ikke ha dåp når man egentlig ikke orker å ha dåp. Da utsetter man heller til man faktisk orker å ordne til. Kan man ikke bestille mat grunnet økonomi, så går det jo an å be feks. besteforeldre om litt hjelp. En dåp er jo en høytidelig seremoni, og det er klart man forventer ordentlig mat og kaker da. Man er ikke matsnobb av den grunn. 

Anonymkode: f204f...09f

Jeg hadde aldri døpt barnet mitt om det ikke var forventninger til dåp. Hadde lett gitt faen i hele greia.

Anonymkode: d2c40...d7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipaa skrev (7 timer siden):

Mye rart å lese her ja😂

men jeg syns nå stroganoffen fra Toro er ganske grei jeg da😂

og god hjemmelaget lapskaus er jo kjempegodt!

Til hverdags ja, men i selskap

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmmmm skrev (3 minutter siden):

Til hverdags ja, men i selskap

Det var sikkert ikke lapskaus, men Sodd. Her i Trøndelag så er sodd festmat og brukes til alle store høytidsdager.

  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dere er jo ikke normale folk? Dåp er noe de fleste ”må” ha pga tradisjon. Det er en familiefeiring. Hva slags familie dømmer sine egne så hardt?
 

lol er også en ganske toxic term. Håper du opplever et godt familieliv en gang, for dette kongress-middags opplegget i norske hjem fører ingen vei.

Anonymkode: d2c40...d7f

Jeg ville ikke «dømt», jeg ville vært veldig overrasket og overhodet ikke forstått hvorfor vertskapet ikke hadde bedt om hjelp eller utsatt. Det er nærmeste familie, alle ville både ha laget mat og/eller hjulpet til med å arrangere et lite, men fint selskap, det er den enkleste tingen i verden å kjøpe ferdig mat eller møtes ute, noen andre kunne arrangert hele selskapet? Jeg har vært i dåp hos besteforeldre flere ganger, rømmegrøt og kaker. Veldig fint. Men pølser og Toro? Hvorfor har dere selskap, vil det ikke være mye bedre å ha selve feiringen når dere er mer ovenpå? Dette blir ikke hyggelig for dere selv? La gjestene hjelpe med maten og ta med en kake. 

Anonymkode: 55ac4...9c4

  • Liker 21
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...