Gå til innhold

Skravletråd januar/februar 2024

Gjest EmKay

Anbefalte innlegg

Fullmåne skrev (1 time siden):

Hvilke kosttilskudd tar dere utenom folat? 💊

Jeg tar multivitamin og høykonsentrert omega-3 (det viktigste er at man tar minst 250mg DHA). Jern bør man kun ta om man får beskjed om det fordi det er en øvre grense på jern (da mener jeg selvfølgelig eget jerntilskudd, det lille i multivitamin går greit). 

Endret av *blueberry*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 hour ago, Fullmåne said:

Hvilke kosttilskudd tar dere utenom folat? 💊

Jeg tar multivitamin, en pille per dag. De inneholder folat, jern, D-vitamin og sikkert en del annet som kan være greit med påfyll av ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest EmKay
sommerfugl154 skrev (19 timer siden):

Jeg tar multivitamin, en pille per dag. De inneholder folat, jern, D-vitamin og sikkert en del annet som kan være greit med påfyll av ☺️

Samme her. De fra Nycoplus inneholder anbefalt mengde folsyre (0,4mg), så slipper jeg ta det i tillegg :) 
image.png.9179c7c26a0afb5092db5baa82bebe3d.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok da holder det med Multivitamin da kanskje fra nycoplus. Har den hjemme  

Så får jeg heller høre når jeg er på ultralyd om det er noe annet de anbefaler å ta. Sliter nemlig med å svelge tabletter 🙈 så jo mindre jo bedre for min del. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleide ta multivitaminer for gravide, men huden min reagerer så dårlig på Biotin, så jeg tar de nå enkeltvis: folat, jod, omega 3, B12, magnesium (rastløse ben), melkesyrebakterier, kalisum + D vitamin :) Nå og da så har jeg tatt Sink også, men er 25 mg den jeg har, så ikke hver dag :) 

Og btw; Hei! Termin rundt 15 Januar, 12+3 nå, TUL på tirsdag :) 

Endret av Snickersogtwist
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som skal på TUL, når har dere fått time? Altså uke?

regner de uke 12 - 14 som 11+0 t.om 13+6?

eller mener de t.om 14+6?

Blir litt forvirret av hvordan man skal telle ukene 😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

sommerfugl154 skrev (56 minutter siden):

Jeg har fått time til TUL når jeg er 12+4 ☺️Jeg er heller ikke helt sikker på hvordan de teller ukene 🙈

Endret av *blueberry*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sommerfugl154 skrev (59 minutter siden):

Jeg har vel fått på 13+1 i følge menstermin. På https://www.helsenorge.no/undersokelse-og-behandling/ultralyd-av-gravide/ står det 11-14, så da regner jeg med vi snakker 11+0 (Uke 12 til 14+0) og jeg antar egentlig der er litt «slingremonn» siden man har mensttermin, eggløsningstermin, UL termin og datoene er litt all over the place.

Jeg vil håpe at dersom de ikke får sjekket det de ønsker, så setter de opp en UL nr 1 påfølgende uke eller så. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det med dere? Klarer dere å nyte sommeren, eller er det kvalme over hele fjøla? 😅 

Her går det veldig i bølger i allefall! Sliter med å få unna ting hjemme, for er så trøtt konstant 😂 Og er det ikke kvalme så er det hodepine ellers er det halsbrann. Men det er alltids noe!

kjenner det blir deilig å komme seg over til andre trimester etterhvert!

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sommerfugl154 skrev (26 minutter siden):

Hvordan går det med dere? Klarer dere å nyte sommeren, eller er det kvalme over hele fjøla? 😅 

Her går det veldig i bølger i allefall! Sliter med å få unna ting hjemme, for er så trøtt konstant 😂 Og er det ikke kvalme så er det hodepine ellers er det halsbrann. Men det er alltids noe!

Her går det bra 💕 åå, kjedelig med trøtthet og kvalme! Jeg må innrømme at jeg sliter med angst og er konstant redd for at hjertet skal slutte å slå selv om jeg vet at det er stor sjanse for at alt går bra nå ❤️ har i tillegg en doppler som jeg hører hjerteslag med iblant. Skal på ultralyd om en uke for å se at alt fremdeles går bra! Igår så oppdaget jeg at puppene mine lakk litt! Når jeg klemte på de kom det ut gjennomsiktig væske! Syns det var litt tidlig med råmelk siden jeg kun er 14+6 idag, men leste at noen kan få det tidlig 🙈 velger å tolke det som et godt tegn! 

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sommerfugl154 skrev (1 time siden):

Det går bra!:-) Jeg har fortsatt ingen andre symptomer enn ømme bryst🤷🏼‍♀️ de var plutselig ikke øm i forrige uke, så da fikk jeg enda en ultralyd, og der så alt bra ut❤️ skal på en ny imorgen, bare for å unngå tankekjør 😂🤷🏼‍♀️ litt råflott med ukentlig ultralyd, men det gjør hvertfall at jeg klarer å slappe av 😄 

Var i bryllup i helgen, og måtte være kreativ på drikkefronten. Fylte fanta i breezerflasker, og det funka veldig bra! Hvis noen trenger tips😂

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

sommerfugl154 skrev (1 time siden):

God Morgen ☀️

Sliter fryktelig med trøtthet. Mer enn i de tidligere graviditetene. Aldri hvert så trøtt i hele mitt liv 😅 Startet rundt 6 uker. Hadde jeg ikke hatt jobb å barn tror jeg faktisk at jeg fint kunne sovet dag og natt. 

Heldigvis ingen kvalme denne gang. Men av å til en litt sånn uggen følelse, men tror det kommer av at jeg er så utrolig sliten. 

Sliter litt med halsbrann også, men ikke mye. Det er trøttheten som virkelig tar knekken på meg. 

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sommerfugl154 skrev (8 timer siden):

Kvalmen begynner å roe ned her nå, men jeg er jo sinnsykt trøtt og hodepine kommer av og til nå. Ellers er jo rygg/bekkenplager en gjenganger. I dag fikk vi se lille for første gang på UL 🥹❤️ NIPT gjennomført og drøye to uker til TUL. Nå er det vel stor sjanse for at dette skal gå bra 🤞🏻

Nyting av sommeren har det ikke blitt så mye av enda, men skal på et par sosiale ting til helga så det blir koselig ☀️

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt bra på ultralyden idag også ❤️ 10 uker nå, nærmer meg 12!! Begynner å få troen på at dette kan gå🥹🌈❤️ 

Nå skal jeg prøve å slappe av i to uker, før jeg tar ny ultralyd når jeg har kommet over 12 ukern🥰 I morgen skal jeg ha første svangerskapskontroll, så det blir jo også litt spennende 😄 

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Georgin skrev (2 timer siden):

Alt bra på ultralyden idag også ❤️ 10 uker nå, nærmer meg 12!! Begynner å få troen på at dette kan gå🥹🌈❤️ 

Nå skal jeg prøve å slappe av i to uker, før jeg tar ny ultralyd når jeg har kommet over 12 ukern🥰 I morgen skal jeg ha første svangerskapskontroll, så det blir jo også litt spennende 😄 

Fantastisk 😍❤️ såå glad på dine vegne 💕 så gøy at det endelig går veien for oss begge 🌈🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elise93 skrev (På 5.7.2023 den 20.31):

Fantastisk 😍❤️ såå glad på dine vegne 💕 så gøy at det endelig går veien for oss begge 🌈🥰

😍❤️ ja veldig gøy! Jeg er fortsatt veldig engstelig, og synes det er litt vanskelig å «slappe av» 🙈 Har en del murringer, og det er sånn blandet mellom «da vokser sikkert livmoren, så det er bra» og «hjelp er det farlig» 🙈🙈 Tror egentlig ikke jeg klarer helt å tro på det før jeg kan kjenne liv, synd det er så lenge til🙃 

Hvordan føler du deg? Klarer du å slippe frykten? Og har du murringer?? 😂❤️

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Georgin skrev (8 timer siden):

😍❤️ ja veldig gøy! Jeg er fortsatt veldig engstelig, og synes det er litt vanskelig å «slappe av» 🙈 Har en del murringer, og det er sånn blandet mellom «da vokser sikkert livmoren, så det er bra» og «hjelp er det farlig» 🙈🙈 Tror egentlig ikke jeg klarer helt å tro på det før jeg kan kjenne liv, synd det er så lenge til🙃 

Det skjønner jeg veldig godt, føler på akkurat det samme 💕 jeg klarer ikke slippe frykten jeg heller før jeg kjenner liv tror jeg.. tror murringer er helt vanlig altså ❤️ når man har prøvd så lenge som oss og mista noen ganger så er man nok litt ekstra på vakt og redd for å glede seg for tidlig i tilfelle noe skjer 🙃 jeg hadde faktisk ikke såå mye av det, men de siste ukene har jeg kjent på stikninger osv på sidene og det er visst et tegn på at ligamentene strekker seg ut siden livmora vokser! Men jeg blir bekymret for alle småting jeg kjenner altså, huff.. ultralyd på tirsdag så håper alt fremdeles ser bra ut 🤞❤️❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Georgin skrev (På 6.7.2023 den 23.37):

Hey, samme her. Jeg er 13 fullgåtte uker igår if til UL måling så stikking og smerter er virkelig begynt å ta seg opp. Jeg trøster meg så mye jeg kan med at «2 trimester er for å vokse» siden alt var hanky dorry på ultralyd på Tirsdag og barnet hadde det så godt som det overhode kunne jamført jordmor. Min andre jordmor sa «du må minne deg selv på at: her og nå er du gravid til det motsatte er bevist!»

Men ja, kjenner angsten spesielt tok sei opp etter jobben og familien fikk vite det. Da må jeg faktisk si til folk at jeg mistet med medlidenhet og hele showet. Uff

Endret av Snickersogtwist
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...