Gå til innhold

Hvordan kan dere tillate barna deres å bli skolevegrere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Man kan mene mye om dagens unge, men som voksne må vi i det minste kunne innrømme at verden er veldig annerledes enn før. Voksne sliter jo også mer nå, bare se på hvor mange innlegg det er her inne fra voksne som ikke får hverdagen til å fungere med barn, jobb, hus og ekteskap. 
Dagens ungdom lever under et press som er utenfor vår fatteevne. Man kan ikke oppdra barn og unge på samme måte som generasjonene før oss gjorde. Som foreldre må man følge med i tiden. Man skal selvsagt fortsatt være foreldre og forbilder, ikke kompis, men man må i det minste prøve å forstå hvorfor barnet/ungdommen reagerer i visse situasjoner før man dømmer. 
Foreldre som bruker gammeldagse hersketeknikker kun fordi de som foreldre har «rett» til det vil ofte på sikt få et anstrengt forhold til sine barn når de vokser til. 

Anonymkode: 3ac2f...0bb

  • Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg forstår ikke hvordan det går an. Lar dere barna ha et valg i å gå på skolen?

Anonymkode: de854...3dd

skjønner du i drt hele tatt hvorfor boen barn blir skolevegrere?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah80 skrev (3 timer siden):

Skjønner at innlegget er skrevet for å provosere. Men temaet i seg selv er interessant egentlig. Jeg hørte aldri om noen som var skolevegrere da jeg gikk på skolen. Ikke på mitt klassetrinn eller i noen av klassene til alle mine søsken (har mange!) Nå hører jeg rett som det er om skolevegrere. 

jeg var. Grudde meg til skolen hver dag. men ble ikke snakket om da.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Flåsete spørsmål av ts, men…

Det viser seg ofte at de med skolevegring har hatt høyt fravær fra starten av barneskolen, noen allerede i barnehagen. 
 

Tror derfor det er viktig at ikke barna lærer seg å kjenne etter om de er syke, og går på skolen så lenge de ikke spyr eller har feber.

Anonymkode: 18434...78b

Dette tror jeg du har noe rett i. Tenker slik jeg også. 
Allikevel fikk jeg et barn med svært høyt skolefravær og skolevegring i perioder. 
Smart og sosial unge, ikke mobbing. 
Mest sannsynlig ADHD (ville ikke utredes). 
 

Ts, jeg lurer på hva du vil gjøre med en stor og sterk tenåring som nekter å kle på seg og forlate senga for å gå på skolen? Tror du at det er ønskelig, for ikke å si praktisk mulig, å få det til med tvang?

Dessuten har jo de fleste en jobb, det er ikke alltid mulig å ta fri/dra hjem fra jobben for å takle en skolevegrende unge.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takinova skrev (1 time siden):

Spørsmålet er provoserende, men temaet er interessant.

Hvorfor eksploderer skolevegring som fenomen nå?

Fordi covid såvidt jeg forstår. Nedstengningen altså.

Mobbetall er doblet flere steder, og en stor andel av de som har ufrivillig skolefravær (adhd, autisme, tourettes osv) mistet alt under pandemi av oppfølging.

I tillegg så man økning av barn som opplevde seksuelle overgrep og vold hjemme for første gang under nedstenging, samt generell økning av vold og seksuelle overgrep der det allerede foregikk. 
 

Svaret disse ungene får i kommune- og statsbudsjett er ofte kutt i tilbud. Nedlegging av tilbud. 
 

Så det forklarer jo endel tenker jeg. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Jeg ble mobbet og låste døra på rommet mitt. Hva skulle foreldrene mine gjøre? Bryte opp døra? Ta vekk nøkkelen kanskje? Hadde det så ille at jeg vurderte å ta mitt eget liv i 14 års alderen, kan ikke tenkte meg at det hadde blitt mindre jævlig om jeg hadde blitt tvunget til å gå mot min vilje.

Anonymkode: bdb6b...26e

  • Liker 6
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det kan du si. Det fantes ikke i min barndom. 

Anonymkode: bb0de...767

Jo, det gjorde det. De ble bare kalt skulkere..

Ts må trolle, om ikke er hun særdeles lite opplyst og bør lese seg opp mer på temaet før hun stiller så dumme spørsmål. For det handler ikke om å tillate noe som helst. 

Anonymkode: f1372...ec3

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var skolevegrer på 80/90 tallet. Ble mobbet. Ble aldri gjort noe med det, so mobbingen varte hele grunnskolen. Vet om flere fra min barndom som også var skolevegrere. 

 

Min datter har 2 diagnoser og skole er vanskelig for henne. Når hun har det bra så går hun på skolen. En periode ble hun skolevegrer og jeg skjønte raskt at det var noe som ikke stemte. Fant ut at hun ble mobbet og at hun ikke fikk den hjelpen hun trengte i skolehverdagen.  Det ble 9 a sak på mobbingen og ansvarsgruppen ble koblet på for å rydde opp i skolehverdagen. 

Anonymkode: d0d2b...77e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jo, det gjorde det. De ble bare kalt skulkere..

Ts må trolle, om ikke er hun særdeles lite opplyst og bør lese seg opp mer på temaet før hun stiller så dumme spørsmål. For det handler ikke om å tillate noe som helst. 

Anonymkode: f1372...ec3

Men disse skulkerene slang gjerne rundt i sentrum, de hadde helgejobber og var med på fotball og fest.

Da det det jo noe i samfunnsstrukturen som tilater dette, noe som gjør det til en faktisk mulighet. -Å mure seg inne på sitt eget rom  og ikke bli tvunget.

Foreldre i i dag forhandler om og tilater ting som i min oppvekst ville være adsurd. «Ikke gå på skolen nei, ok javel» Her her du WIFI og det mat i kjøleskapet..
 

Hvordan skal disse ungdommene ta igjen disse kritiske årene? De blir jo helt hjelpeløse! Og hva skjer når de blir er atten og tjue? Kunnskspdhullrne blir jo astronomiske. 
 

 

Endret av Perle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perle skrev (14 minutter siden):

Men disse skulkerene slang gjerne rundt i sentrum, de hadde helgejobber og var med på fotball og fest.

Da det det jo noe i samfunnsstrukturen som tilater dette, noe som gjør det til en faktisk mulighet. -Å mure seg inne på sitt eget rom  og ikke bli tvunget.

Foreldre i i dag forhandler om og tilater ting som i min oppvekst ville være adsurd. «Ikke gå på skolen nei, ok javel» Her her du WIFI og det mat i kjøleskapet..
 

Hvordan skal disse ungdommene ta igjen disse kritiske årene? De blir jo helt hjelpeløse! Og hva skjer når de blir er atten og tjue? Kunnskspdhullrne blir jo astronomiske. 
 

 

Tror du det er dette foreldrene gjør hjemme?

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perle skrev (18 minutter siden):

Men disse skulkerene slang gjerne rundt i sentrum, de hadde helgejobber og var med på fotball og fest.

Da det det jo noe i samfunnsstrukturen som tilater dette, noe som gjør det til en faktisk mulighet. -Å mure seg inne på sitt eget rom  og ikke bli tvunget.

Foreldre i i dag forhandler om og tilater ting som i min oppvekst ville være adsurd. «Ikke gå på skolen nei, ok javel» Her her du WIFI og det mat i kjøleskapet..
 

Hvordan skal disse ungdommene ta igjen disse kritiske årene? De blir jo helt hjelpeløse! Og hva skjer når de blir er atten og tjue? Kunnskspdhullrne blir jo astronomiske. 
 

 

Det som hvertfall har endret seg er internett og sosiale medier. 
Nå kan ungdommen holde seg oppdatert og være sosial om så hele dager tilbringes i senga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skolevegring og skulking er to forskjellige ting. Forøvrig bør man heller kalle skolvegring for ufrivillig skolefravær. 

Anonymkode: f8ac4...711

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perle skrev (41 minutter siden):

Men disse skulkerene slang gjerne rundt i sentrum, de hadde helgejobber og var med på fotball og fest.

Da det det jo noe i samfunnsstrukturen som tilater dette, noe som gjør det til en faktisk mulighet. -Å mure seg inne på sitt eget rom  og ikke bli tvunget.

Foreldre i i dag forhandler om og tilater ting som i min oppvekst ville være adsurd. «Ikke gå på skolen nei, ok javel» Her her du WIFI og det mat i kjøleskapet..
 

Hvordan skal disse ungdommene ta igjen disse kritiske årene? De blir jo helt hjelpeløse! Og hva skjer når de blir er atten og tjue? Kunnskspdhullrne blir jo astronomiske. 
 

 

Jeg er født på 70 tallet, og husker 4 sånne skulkere fra barne og ungdomsskolen. De ble uføre, de var ikke på fest, hang lite i byen og hadde ikke jobb i helgene. 

Og ene barnet mitt var skolevegrer, på 9 mnd, var ikke barnet en dag på skolen. Men fikk over 5 i snitt, og studerer og jobber i helgene. Barnet har og hele veien vært svært selvstendig, og klarer alt det må klare ellers. Men det var en periode i livet, hvor alt ble for mye, og skolen ble alt for vanskelig. Og selv om barnet er hjemme hver dag, betyr det jo ikke at barnet ikke gjør skolearbeid. Barnet mitt gjorde skolearbeid.

Anonymkode: 65d2c...e23

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Skolevegring og skulking er to forskjellige ting. Forøvrig bør man heller kalle skolvegring for ufrivillig skolefravær. 

Anonymkode: f8ac4...711

Kloke ord❤️

Min er skolevegrer, verre i perioder. Han er evnerik, en grubler, og har desverre opplevd mye et barn ikke burde oppleve(rusmisbruk og omsorgssvikt i nær relasjon)... Har god dialog med skole og ppt, og kjenner jeg blir bra provosert når han og andre det gjelder i tråden her blir omtalt som lat. Han gjør arbeidet sitt uten problem hjemme de dagene dørstokkmila er for høy. 

  • Liker 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, hvorfor er det plutselig så mange skolevegrere nå?

Anonymkode: 24586...051

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AprilLudgate skrev (1 time siden):

Tror du det er dette foreldrene gjør hjemme?

 

Indirekte. Rent praktisk er de vel forhåpentligvis på jobb.

Foreldre med sucidiale barn og selvskadere har min dypeste medfölelse og jeg skjönner at det må väre et hälvete å stå i, men en jeg tror vi snakker om et bredt spekter her. Alle disse "vegrerne" er neppe der. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Min mann (født i -83) hadde nok det som i dag blir kaldt ufrivillig skolefrævær. Han flyttet midt i 7.klasse og ble mobbet resten av ungdomsskolen. Han hadde busskort, så han tok bussen rundt i hele byn på dagtid mens moren trodde han var på skolen.

Han stortrivdes på vgs. og universitetet heldigvis 🙂

Anonymkode: 12073...074

  • Liker 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg forstår ikke hvordan det går an. Lar dere barna ha et valg i å gå på skolen?

Anonymkode: de854...3dd

Er du seriøs?

Det finnes mange grunner til skolevegring. Og noen ganger så er det å tvinge dem på skolen mye verre enn å la de være hjemme

Prøv å ha et barn med x antall diagnoser, en skole som gir faen og elever som trakasserer barnet

Anonymkode: d46c0...9b5

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Er du seriøs?

Det finnes mange grunner til skolevegring. Og noen ganger så er det å tvinge dem på skolen mye verre enn å la de være hjemme

Prøv å ha et barn med x antall diagnoser, en skole som gir faen og elever som trakasserer barnet

Anonymkode: d46c0...9b5

Likevel insisterer dere på at skolen skal kunne  tilpasse seg alle diagnoser og ikke finne en skole som er er bedre tilpasset ?  

Anonymkode: 2de18...93e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lurt på det samme. Det går en skoleverger i klassen til datteren min. Hun har alltid hatt ubegrenset leggetid, datteren vår og venninnene hennes har alltid vært misunnelig for hun ikke hadde innetid og leggetid. Foreldrene er arbeidsfolk, høyt utdannet og bestandig på jobb.

Plutselig en dag "sluttet" denne jenta på skolen. Hun går nå hjemme hver dag, med eget opplegg en dag i uken. Hun er fortsatt sammen med klassen på fritiden. Sosial jente med godt humør.

Dette har nå ført til mer skulking blant jentene i klassen, da de også vil ha så mye fri. Hun har fått diagnosen "skoleverging''. 

Anonymkode: 6f7ef...e42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...