Gå til innhold

Hvordan kan dere tillate barna deres å bli skolevegrere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg gikk på skolen på 90-tallet og slet så absolutt med skolevegring, selv om jeg ikke ante hva det var på den tiden. Jeg har ikke tall på hvor mange morgener jeg psyket meg opp, gjorde meg klar og gikk til busstoppet, før jeg bare måtte snu og gå hjem igjen, full av skam og selvhat. Jeg ble psykisk mishandlet hjemme og det gjorde at jeg ble så redd for å gjøre feil at jeg fikk panikkangst i timene.

Anonymkode: 8167a...66b

  • Hjerte 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dattera mi ELSKER å gå på skolen. Hun er 10 år. Men, hun ble skolevegrer fordi det var alt for mange i klassen hennes som ikke burde gått i vanlig klasse. Men spesialskoler og spesialklasser er avviklet. Disse 5 barna lagde et helvete for de andre i klassen, lærerne kunne ikke gjøre noe og de kom inn i klassen og ble sykemeldt etter 2 uker. Legg til en rektor som ikke gjør en dritt. Dattera mi som er livlig, intelligent, sterk, gla, skoleelsker, tøff som faen ble et helt annet barn, deprimert, angst og mistet livslysten. Hun ville til og med slutte med hobbyen sin som hun elsker. Ja, jeg tok henne ut av skolen frem til vi flyttet og fikk ny skole. Nå blomstrer hun igjen. Å ha tvunget henne på skolen hadde vært vold og absolutt ikke det beste for henne. Og det hadde ikke gått bra i fremtiden for henne. Nå var vi heldige å kunne flytte men fy fader så trist det er for de barna som må bli igjen. Det er så enkelt for noen å bare si at dagens barn er svake eller at foreldrene lar de styre,  men gurra meg så tøffe de fleste er. De har helt andre vilkår i dag enn hva vi hadde når vi gikk på skolen på 80 og 90 tallet.

Anonymkode: 1bdaa...d0a

  • Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Barna i dag er ikke vant til å møte motstand eller jobbe hardt for noe. Så fort de møter motgang, føler ting er tungt. så gir de opp. Og foreldre lar dem gi opp, og har i utgangspunktet gjort dem til sarte barn som ikke tåler noe.

Før, da man stilte krav og barn var vant til å møte litt motgang, var det få som falt ut av skolen.

Nå skal de sys puter under armene og få alt de ønsker seg. Og i hvert fall ikke slite seg ut og måtte jobbe litt.
 

The truth.
 

Anonymkode: c90fd...301

Men det ligger ofte noe bak skolevegringen - eller skulkingen som du trolig vil kalle det. Flere som var barn på 80-tallet har her skrevet innlegg om hvordan mobbing og dårlig skolemiljø gjorde at man avskydde skolen. Men den gangen var dette et problem som mange voksne ikke var interessert i å høre om. Jeg hadde selv en klasseforstander som tenkte som det. Den dag i dag blir jeg fysisk dårlig når jeg ser bilder av henne. 

Jeg har hatt store problemer med å fullføre utdanning pga det jeg gikk igjennom på barneskolen. Er ganske sikker på at dette kunne vært unngått dersom noen faktisk hadde tatt tak i situasjonen med mobbing og utestenging på barneskolen. 

Anonymkode: 7b67d...b2c

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men det ligger ofte noe bak skolevegringen - eller skulkingen som du trolig vil kalle det. Flere som var barn på 80-tallet har her skrevet innlegg om hvordan mobbing og dårlig skolemiljø gjorde at man avskydde skolen. Men den gangen var dette et problem som mange voksne ikke var interessert i å høre om. Jeg hadde selv en klasseforstander som tenkte som det. Den dag i dag blir jeg fysisk dårlig når jeg ser bilder av henne. 

Jeg har hatt store problemer med å fullføre utdanning pga det jeg gikk igjennom på barneskolen. Er ganske sikker på at dette kunne vært unngått dersom noen faktisk hadde tatt tak i situasjonen med mobbing og utestenging på barneskolen. 

Anonymkode: 7b67d...b2c

Mange får ekstra problemer etter mobbing, men ikke glem hvordan iboende sårbarhet, personlighetstrekk, mestringsferdigheter/følelse, reguleringsevne, sosial kompetanse,  nettverk  som ligger i bunnen kan bære minst like mye ansvarlig som mobbingen. 

Anonymkode: 2de18...93e

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følger en gruppe på facebook som heter hjemmeundervisning. Er sjokkert over foreldre som skriver i den gruppa. Ikke kan de skrive, og de virker stokk dumme. Og disse tar barna ut av skolen for å undervise dem selv. Så  spør de i gruppa om de kan nekte skolen om kartleggingstester/fasiter på prøver etc. da de tydeligvis ikke klarer å undervise. I tillegg til at barna blir like dumme som foreldrene, fratar foreldrene dem muligheten for å lære å sosialisere. At det ikke følges strengere opp/er strengere å ta barna ut av skolen og drive hjemmeundervisning er for meg en gåte.

Anonymkode: 24586...051

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flåsete spørsmål av ts, men…

Det viser seg ofte at de med skolevegring har hatt høyt fravær fra starten av barneskolen, noen allerede i barnehagen. 
 

Tror derfor det er viktig at ikke barna lærer seg å kjenne etter om de er syke, og går på skolen så lenge de ikke spyr eller har feber.

Anonymkode: 18434...78b

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan få komme hit og være flue på veggen en morgen? Jeg har en 13 år gammel jente med skolevegring. Så kan du se hvor mye jobb jeg legger inn hver dag, for å få henne noen timer på skolen. Nå får jeg henne noen timer på skolen, fordi skolen samarbeider og tilrettelegger. På barneskolen - ikke i det hele tatt. 

Barneskolen skapte skolevegring til barnet mitt, da de nektet å ta hensyn til diagnoser, og var mer opptatt med å skylde på hjemmet. De knuste ungen min totalt. 

Jeg bruker 2-5 timer HVER DAG, på å få ungen på skolen, og få henne til å være der. Hver.Eneste.Dag. 

Anonymkode: a61d1...feb

  • Liker 3
  • Hjerte 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Flåsete spørsmål av ts, men…

Det viser seg ofte at de med skolevegring har hatt høyt fravær fra starten av barneskolen, noen allerede i barnehagen. 
 

Tror derfor det er viktig at ikke barna lærer seg å kjenne etter om de er syke, og går på skolen så lenge de ikke spyr eller har feber.

Anonymkode: 18434...78b

Dette er ganske viktig, barn må lære seg tidlig å ha høyere toleranse for mange ting. Ubehagelige følelser får alle innimellom, litt snufsing også, men foreldre trenger ikke å dulle så mye for alle småtingene som kan være litt ubehagelig.  Motstandsdyktighet mot  det meste kan i stor grad trenes og  kombiner det med bra kosthold og mye fysisk aktivitet.  Jeg var trener for barn 1-5 trinn og var sjokkert over hvor ofte «syke» enkelte barn var.  

Anonymkode: 2de18...93e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble kalt skolevegrer. Jeg var så utslitt av å planlegge hvor jeg skulle løpe eller gjemme meg i friminuttene at jeg til slutt ikke gadd mer. Jeg trivdes med undervisningen men bekymringene for friminuttene tok hvert ledige våkne minutt.

 

Heldigvis tillater de ikke skolevegring, men tillater mobbing. I voksen alder har jeg piggene ute på jobb konstant, men null fravær👌 er jeg ikke fantastisk TS?

Anonymkode: f0fb0...811

  • Liker 1
  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Flåsete spørsmål av ts, men…

Det viser seg ofte at de med skolevegring har hatt høyt fravær fra starten av barneskolen, noen allerede i barnehagen. 
 

Tror derfor det er viktig at ikke barna lærer seg å kjenne etter om de er syke, og går på skolen så lenge de ikke spyr eller har feber.

Anonymkode: 18434...78b

Har du noen kilde for denne påstanden, for det er ikke min erfaring…

Anonymkode: 43805...2e8

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er provoserende, men temaet er interessant.

Hvorfor eksploderer skolevegring som fenomen nå?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AprilLudgate skrev (1 time siden):

Nei, men vi hører jo rett som det er om selvmord og uførhet grunnet langvarig mobbing - og det at man dukket opp på skolen som følge av tvang gav jo ikke resultater.

Frafall på VGS og unge uføre har alltid eksistert. Men de har vært i ulike statistikker/hatt ulike kallenavn. 

Vgs var ikke så nødvendig før. Mennesker kunne skaffe jobb uten og dermed ikke bli en del av en dyster statistikk selv om de ikke trivdes i et skolemiljø. Et skolemiljø og et arbeidsmiljø er ikke det samme så jo det går fint å fungere til det ene men ikke det andre. 

Jeg vil påstå at skolemiljøet er det hardeste miljøet vi er i iløpet av livet. 

Det er også unødvendig at man skal vente halve livet med å begynne å jobbe fordi det kreves så mange år på skole for å gjøre de enkleste ting. DET fører til økt frafall. Veien til mål er uendelig og enormt mye kunnskap unyttig. Et yrke burde kunne læres uten å ha årevis med kunnskap man aldri får bruk for. Hjelpes hvor mye kunnskap jeg har som jeg aldri har hatt bruk for en eneste gang. 

Anonymkode: e654c...c9c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan også være grunn til å dele gruppen skolevegrere i de med og de uten diagnose. Mange diagnoser lar seg i mindre grad forene med vanlig skolegang med dagens ressurstildeling.  En del av disse ville fungert bedre på skolen for f.eks. 20 år siden, andre skulle aldr satt sine fot på en nærskole med tanke på utfordringene. Noen diagnoser tar det riktignok litt tid å få, men det har vært visse utfordringer hele tiden. Langt fra alt skyldes skolen.  

Anonymkode: 2de18...93e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Barna i dag er ikke vant til å møte motstand eller jobbe hardt for noe. Så fort de møter motgang, føler ting er tungt. så gir de opp. Og foreldre lar dem gi opp, og har i utgangspunktet gjort dem til sarte barn som ikke tåler noe.

Før, da man stilte krav og barn var vant til å møte litt motgang, var det få som falt ut av skolen.

Nå skal de sys puter under armene og få alt de ønsker seg. Og i hvert fall ikke slite seg ut og måtte jobbe litt.
 

The truth.
 

Anonymkode: c90fd...301

Var nok like mange som slet psykisk før. 

Anonymkode: b5b1a...737

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du kan få komme hit og være flue på veggen en morgen? Jeg har en 13 år gammel jente med skolevegring. Så kan du se hvor mye jobb jeg legger inn hver dag, for å få henne noen timer på skolen. Nå får jeg henne noen timer på skolen, fordi skolen samarbeider og tilrettelegger. På barneskolen - ikke i det hele tatt. 

Barneskolen skapte skolevegring til barnet mitt, da de nektet å ta hensyn til diagnoser, og var mer opptatt med å skylde på hjemmet. De knuste ungen min totalt. 

Jeg bruker 2-5 timer HVER DAG, på å få ungen på skolen, og få henne til å være der. Hver.Eneste.Dag. 

Anonymkode: a61d1...feb

Du sykeliggjør datteren din. Uansett hva som skjer, må du jo kreve at hun kommer seg på skolen. Lar du henne slippe unna med skulking skaper du bare et menneske som ikke tåler utfordringer og at det stilles krav til henne.

Du må jo stille krav til henne og gi henne konsekvenser.

Anonymkode: c91ae...800

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde alvorlig sosial angst og løp fra skolen hele tiden pga frykt. Gikk rett i alarmberedskap og løp hver gang det var min tur til å lese høyt osv. Ingen hjalp meg selvfølgelig.
Hurra for empatien i denne tråden for de stakkars livredde barna. 

Anonymkode: 68e2b...29d

  • Liker 4
  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det var vel ikke like lurkartivt å skolevegre i en tid uten internett... :plystre:

Tenker med gru på all sosial kompetanse og lärdom som går tapt. Kjerlighetsliv, ungdomsforelskelser. Dette med å takle avvisninger og avslag, samt å tåle og se og höre andres meninger, hvis ikke alltid samsvarer med ens egne uten å bli krenket og bryte å sammen. Läre å stå i ubehag, og gjöre ting man ikke har lyst til. 

Man ender opp med ungdommer dom knapt klarer å betale for seg i kassa på REMA, eller evner å bestille seg en legetime uten mamma. Hvordan ska disse, hvis har levd livet inne på et lite barnerom i en virtuell verden klare å få seg en helgejobb og senere utdannelse? 

Greit nok at det finnes de med diagnoser som ikke passer inn i en A4 läringssituasjon i et klasserom, men da må de jo gis en annen oppläring. På en gård, i en stall, i en barnehage, på båt eller et håntverksfag

Man blir jo skadet om man 24/er innstengt hele ungdomtiden sin på 10 kvadratmeter og får mat levert under dörsprekken og en ikke eksisterende dögnrytme. Det hadde jeg som forelder ALDRI godtatt. Da hadde vi flyttet et år til Svalbard eller noe. Alt for å bryte denne destruktive sirkelen. 

 

Endret av Perle
tilegg
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg hadde alvorlig sosial angst og løp fra skolen hele tiden pga frykt. Gikk rett i alarmberedskap og løp hver gang det var min tur til å lese høyt osv. Ingen hjalp meg selvfølgelig.
Hurra for empatien i denne tråden for de stakkars livredde barna. 

Anonymkode: 68e2b...29d

Vi kan ha empati for sosial angst, det betyr ikke at at det er greit med skolevegring, da bør man få et bedre tilpasset tilbud, men å bare skylde på sosial angst uten å forklare tiltakene fra din og foreldrene dine sin side, hjelpetiltak fra ulike instanser og så skolesektoren. Mye kan tyde på at vanlig skole ikke passet for deg. du skrev heller ikke noe om hva som utløste den sosiale angsten.

Anonymkode: 2de18...93e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perle skrev (5 minutter siden):

Det vel ikke like lurkartivt å skolevegre i tid uten internett..

Litt det samme med sykdom. Det bør innlæres høy terskel for å være hjemme.

Mine fikk under covidtiden totalforbud mot telefon, ipader, tv osv om de er hjemme syk siden de da måtte være hjemme så mye.  

Anonymkode: 2de18...93e

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg forstår ikke hvordan det går an. Lar dere barna ha et valg i å gå på skolen?

Anonymkode: de854...3dd

Vi gjorde jo ikke det. Jeg forlangte at hun gikk på skole, og det gikk så langt at jeg fikk noen til å følge henne. Jeg måtte jobbe. 

Så fant vi ut at hun selvskadet. Ikke bare litt. Hun gikk beserk på seg selv med kniv. Det var groteskt. BUP ble kontaktet igjen...men det var venteliste. Jeg tok ut de sykedagene jeg kunne. For jeg skjønte at noe var alvorlig galt. Vi hadde jo selvsagt maaaase prat med barn og skole.

Så virket det som det gikk bedre. Jeg gikk på jobb, og fikk en telefon om at min datter hadde hatt et selvmordsforsøk. Da knakk jeg og familien helt sammen. Vi satt og passet på henne til vi fikk hastemøte med BUP, som sendte oss til sykehuset der hun ble innlagt på psykiatrisk. Hun fortalte den dagen at hun hørte stemmer som hun hadde navn på, og dessuten at hun så demoner. 

....too much info?? Vel, som du spør får du svar TS. Til helvete med å prøve å forstå hva enkelte har gått gjennom. You know nothing...

Men hun går på skole nå! 2. Året VGS studiespes.. Vi måtte være på sykehuset på skole noen måneder. Deretter måtte hun gå lærer hjem noen timer, for hun var for syk til å gå ut. Men SÅ fikk vi henne på skole  etter noen år.

Anonymkode: 9570f...b80

  • Liker 3
  • Hjerte 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...