Gå til innhold

"Du kan jobbe ekstra fordi du ikke har familie" Er det greit å la barnløse ta alle kjipe vakter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er litt delt på akkurat det der. Synes det er litt synd at det blir sett på som en selvfølge at man skal ta de vaktene når man ikke har barn, men på en annen side så synes jeg det er en fin ting å gjøre for at logistikken og samværet med foreldre og barn skal gå og jeg har skjønt at det gleder mange foreldre å få være med familien sin i høytider.

På min jobb tjener vi veldig godt på røde dager, så jeg jobber gledelig så mange røde dager som jeg kan. 

Anonymkode: 13aff...81d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Japps, men du vet, mangel på ansatte, sykemeldinger, og slikt. Mange bedrifter bare lukker øya og tenker "de ansatte vil jobbe helger"

Anonymkode: 321e7...80d

Det stemmer at man må steippe inn ja, men det er ganske ulovlig å la kun en person ta alle helger på rad, så akkurat her har du en god sak da det er noe som lett kan bevises. Men det skjer selvsagt ikke noe dersom du selv ikke sier fra til tillitsvalgt og/eller verneombud. 

Anonymkode: 7ea64...e77

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, ved nødvendighet gjorde vi det.

For eksempel det ene året jeg brakk beinet lille-julaften, og en alenemor måtte ta vakten mon på julaften.   Da stilte familien min opp som barnevakten.

Anonymkode: d478e...1e1

Dette hørtes veldig sært ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reign skrev (50 minutter siden):

Dette hørtes veldig sært ut.

Hvorfor?   

Vi stilte opp for hverandre, tilrettela så best vi kunne, hva er problemet med det?

 

Anonymkode: d478e...1e1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere jobbet jeg i rusomsorg og som single, skilt og "AlltidSnill" mann, bke det ofte til at jeg gjorde dette. Blir jo endel gid overtidskompensasjon og i mitt tilfelle var det jo greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor?   

Vi stilte opp for hverandre, tilrettela så best vi kunne, hva er problemet med det?

 

Anonymkode: d478e...1e1

Var barnet hos en fremmed familie? 🤨👀

Anonymkode: 321e7...80d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor?   

Vi stilte opp for hverandre, tilrettela så best vi kunne, hva er problemet med det?

 

Anonymkode: d478e...1e1

Ehm, skal jeg bruke min fritid fra jobb - slik at det ikke lenger blir fritid - på at noen andre som har barn kan være på jobb? Det er jo helt absurd. Det er et personlig valg å få barn. Da må du sørge for pass av barnet når du jobber. Du kan ikke legge det på kollegaer som har fri.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reign skrev (43 minutter siden):

Ehm, skal jeg bruke min fritid fra jobb - slik at det ikke lenger blir fritid - på at noen andre som har barn kan være på jobb? Det er jo helt absurd. Det er et personlig valg å få barn. Da må du sørge for pass av barnet når du jobber. Du kan ikke legge det på kollegaer som har fri.

Hvilken bedre løsning ser du for deg når slike uforutsette hendelser oppstår?

Beordre en barnløs kollega som ikke hadde behov for å skaffe barnevakt og hadde planlagt feiring med sin familie, eller beordre den faren eller morensom hadde jobbet alle andre helligdager det året, elker hva?  (Jfr trådens tema)

Anonymkode: d478e...1e1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Var barnet hos en fremmed familie? 🤨👀

Anonymkode: 321e7...80d

Selvfølgelig ikke!   Barnet kjente oss godt nok til å være trygg og komfortabel sammen med oss.

Anonymkode: d478e...1e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.5.2023 den 14.50):

Etter mye frem og tilbake, så ble det jeg som måtte jobbe pinsen likevel. Nå som den nærmer seg, merker jeg at jeg blir så sint! Vurderer å bruke egenmelding istedet.

Vil ikke si hvor jeg jobber, eller innen hva, men vi er 90% kvinner i dette yrket, og ja, jeg er kvinne selv. Men yngre og barnløs. Jeg hadde sett frem til å kunne besøke min egen familie, men siden jeg ikke har familie, i følge av mine kolleger, så er det jeg som jobber i pinsen. Jeg jobbet i påsken også. Fikk faktisk litt fri i julen da. Heldige meg.

Hvordan kan jeg reagere på dette? Vil få frem at slike holdninger IKKE er greit!

Også vil jeg spørre dere inne på dette underforumet: Syns du det er greit at de som ikke har barn blir pålagt å jobbe ekstra, slik at dere kan få fri?

Anonymkode: 683e7...e42

Helt ok. Du har ikke forpliktelser, selv valgt det. Ergo har du større muligheter til å jobbe ubekvemme arbeidstider uten at det går utover barn og familie

Anonymkode: 1a111...e49

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Helt ok. Du har ikke forpliktelser, selv valgt det. Ergo har du større muligheter til å jobbe ubekvemme arbeidstider uten at det går utover barn og familie

Anonymkode: 1a111...e49

Man velger selv sitt yrke. Og må ta med ulempene med på kjøpet. 

Anonymkode: dd4cc...85d

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Helt ok. Du har ikke forpliktelser, selv valgt det. Ergo har du større muligheter til å jobbe ubekvemme arbeidstider uten at det går utover barn og familie

Anonymkode: 1a111...e49

Men de som har valgt å få seg barn. Har også valgt den jobben de har.

Selvfølgelig skal slike vakter deles på, alle må ta sin del. 

Anonymkode: bc43b...7b8

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Helt ok. Du har ikke forpliktelser, selv valgt det. Ergo har du større muligheter til å jobbe ubekvemme arbeidstider uten at det går utover barn og familie

Anonymkode: 1a111...e49

betyr ikke at man nødvendigvis har lyst fordet 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvilken bedre løsning ser du for deg når slike uforutsette hendelser oppstår?

Beordre en barnløs kollega som ikke hadde behov for å skaffe barnevakt og hadde planlagt feiring med sin familie, eller beordre den faren eller morensom hadde jobbet alle andre helligdager det året, elker hva?  (Jfr trådens tema)

Anonymkode: d478e...1e1

kollegaen med barn kan selv ta ansvar og spørre noen om de vil bytte

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt en god del ekstra røde dager oftere enn jeg trenger. Feks senvakt julaften har jeg tatt annenhvert år de siste årene, 17 mai flere år på rad osv.  Men hadde de forventet at jeg skulle gjort det, så hadde jeg ikke syntes at det var greit.

På en tidligere jobb så hadde jeg en kollega som var skilt med en i Jehovas vitner,hun mente at hun burde få fri hvert eneste år fordi ellers hadde ikke barna hennes noen å feire med. Hun forventet at barnløse og  faktisk også de med barn skulle jobbe i stede for henne. Hun har selv valgt en mann som ikke feirer jul, å da må hun heller feire jul med barna før eller etter selve julaften🤷‍♀️ 

Anonymkode: 16c1d...505

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke greit. Hilsen mor til tre barn, gift med mann som jobber turnus i helsevesenet. 

Anonymkode: 93804...c7f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Man velger selv sitt yrke. Og må ta med ulempene med på kjøpet. 

Anonymkode: dd4cc...85d

Og derfor slutter en del folk når de får familie, eller går til andre stillinger innad i kommunen med mest dagtid. For barnehager har ikke åpninger tilpasset turnus (hele juli stengt feks), og samfunnet er ikke villig til å tilrettelegge for at foreldre får en mer levbar turnus. 

Anonymkode: 69c4c...43c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jobbet selv på en slik arbeidsplass. Er ufrivillig barnløs, og det var sårt å alltid få det slengt i trynet at «du kan jobbe hele julen, du har ingen barn som trenger deg eller er avhengig av å ha fri når barna har fri». Det gjorde alltid vondt i en høytid som allerede var sår, hvor jeg trengte å være hjemme med familie og gjøre koselige ting, istedenfor å jobbe fordi jeg ikke hadde barn. Gni det inn liksom.. ikke greit

Anonymkode: 685dd...b34

Dette opplevde jeg også. Det føltes innimellom som om ledelsen tenkte de gjorde meg en tjeneste, da mitt hjemmeliv (ufrivillig) uten barn ble sett på som så kjipt og stusselig at det eneste som ga mening, var jobben.

Anonymkode: 679a2...88a

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reign skrev (12 timer siden):

Hvorfor i all verden vil man ta ut ferie i de dyreste periodene når man faktisk ikke har barn? Merkelig. Vi har alltid dratt på ferie utenom fellesferien før vi fikk barn, og skal fortsette med det frem til barnet vårt begynner på skolen.

Ja det lurte jo jeg på også. Men de hadde visst alltid dratt til syden de ukene. Der gikk jo bra når vi var 5 ansatte. Så skulle de spare penger og vi ble da to, selv om det ikke var mindre arbeid.  Så da sa jeg fra når ikke begge kunne ta høst og vinterferie samtidig,  at de ukene måtte jeg kunne ha, pga barna,  og mannen ikke hadde mulighet til fri. Han tok jul og påske. Så jeg jobbet da. Men vi hadde stengt julaften da. Men hadde vi måtte vært på jobb på julaften,  så hadde vi måtte bytte på selvsagt.  Påsken har mange fridager som er røde, og vi var stengt,  så jobbet kun de inneklemt dagene. 

Når vi var flere bytter vi på slik at alle fikk halve julen fri. Når vi var to, måtte begge jobbe alle dagene. Syntes ikke det var så pes.

Anonymkode: ca5ca...7a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.5.2023 den 14.50):

Etter mye frem og tilbake, så ble det jeg som måtte jobbe pinsen likevel. Nå som den nærmer seg, merker jeg at jeg blir så sint! Vurderer å bruke egenmelding istedet.

Vil ikke si hvor jeg jobber, eller innen hva, men vi er 90% kvinner i dette yrket, og ja, jeg er kvinne selv. Men yngre og barnløs. Jeg hadde sett frem til å kunne besøke min egen familie, men siden jeg ikke har familie, i følge av mine kolleger, så er det jeg som jobber i pinsen. Jeg jobbet i påsken også. Fikk faktisk litt fri i julen da. Heldige meg.

Hvordan kan jeg reagere på dette? Vil få frem at slike holdninger IKKE er greit!

Også vil jeg spørre dere inne på dette underforumet: Syns du det er greit at de som ikke har barn blir pålagt å jobbe ekstra, slik at dere kan få fri?

Anonymkode: 683e7...e42

Få deg en jobb hvor du ikke trenger å jpbbe helligdager.

Problem løst!

Jeg fatter ikke hvorfor folk velger å jobbe i yrker hvor man må jobbe når alle andre har fri, og så etterpå klage på det

Anonymkode: 81a07...748

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...