Gå til innhold

"Du kan jobbe ekstra fordi du ikke har familie" Er det greit å la barnløse ta alle kjipe vakter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Etter mye frem og tilbake, så ble det jeg som måtte jobbe pinsen likevel. Nå som den nærmer seg, merker jeg at jeg blir så sint! Vurderer å bruke egenmelding istedet.

Vil ikke si hvor jeg jobber, eller innen hva, men vi er 90% kvinner i dette yrket, og ja, jeg er kvinne selv. Men yngre og barnløs. Jeg hadde sett frem til å kunne besøke min egen familie, men siden jeg ikke har familie, i følge av mine kolleger, så er det jeg som jobber i pinsen. Jeg jobbet i påsken også. Fikk faktisk litt fri i julen da. Heldige meg.

Hvordan kan jeg reagere på dette? Vil få frem at slike holdninger IKKE er greit!

Også vil jeg spørre dere inne på dette underforumet: Syns du det er greit at de som ikke har barn blir pålagt å jobbe ekstra, slik at dere kan få fri?

Anonymkode: 683e7...e42

Da svarer du «balanse mellom fritid og arbeid er viktig for meg. Det er en av hovedkriteriene for mitt valg av arbeidsgiver. Dersom du som min overordnede fortsetter å anse min fritid som uviktig fordi den ikke omfatter omsorg for barn så kommer jeg til å slutte. Hva jeg gjør på i fritiden er deg som sjef uvedkommen. Om jeg sjonglerer 13 småbarn eller ligger på en luftmadrasser og jodler er deg uvedkommende. Min fritid er uansett evig mye mer verdifull for meg enn ditt behov for arbeidere.»

Og så gjennomfører du. Bruk mai på å søke nye jobber. Vær klinkeklar både i søknad og intervju på at du ikke er en overtids-maskin. Og at du etter arbeidstid alltid slår av telefonen for anrop fra arbeidsgiver. De som ansetter deg (og det kommer de til å gjøre) er dyktige arbeidsgivere. De som vraker deg er inkompetente. Husk at søknad på jobb ikke for deg primært handler om å få en hvilken som helst jobb. Det handler om å få en bra jobb for en flink arbeidsgiver.

Anonymkode: c7c72...16f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, ikke greit.
Men stusser litt, jeg jobber nesten bare med kvinner, og alle har barn. Har nesten vært slosskamp om vaktene her i pinsa. 
Pinsa er jo en litt «uviktig» høytid og det kommer godt med med tillegg for de fleste. 
Da er det verre med Jul og 17. mai. Det er litt sårt å gå fra små barn på julaften, selv om ja vi har valgt det selv og ja barnløse har også familie og like mye rett på fri som oss foreldre. 
Pinsa er nå en ting, men julekvelden og 17. mai må deles på, alle må trå til etter tur.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Etter mye frem og tilbake, så ble det jeg som måtte jobbe pinsen likevel. Nå som den nærmer seg, merker jeg at jeg blir så sint! Vurderer å bruke egenmelding istedet.

Vil ikke si hvor jeg jobber, eller innen hva, men vi er 90% kvinner i dette yrket, og ja, jeg er kvinne selv. Men yngre og barnløs. Jeg hadde sett frem til å kunne besøke min egen familie, men siden jeg ikke har familie, i følge av mine kolleger, så er det jeg som jobber i pinsen. Jeg jobbet i påsken også. Fikk faktisk litt fri i julen da. Heldige meg.

Hvordan kan jeg reagere på dette? Vil få frem at slike holdninger IKKE er greit!

Også vil jeg spørre dere inne på dette underforumet: Syns du det er greit at de som ikke har barn blir pålagt å jobbe ekstra, slik at dere kan få fri?

Anonymkode: 683e7...e42

Nei! 

Anonymkode: 7bebc...8ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da svarer du «balanse mellom fritid og arbeid er viktig for meg. Det er en av hovedkriteriene for mitt valg av arbeidsgiver. Dersom du som min overordnede fortsetter å anse min fritid som uviktig fordi den ikke omfatter omsorg for barn så kommer jeg til å slutte. Hva jeg gjør på i fritiden er deg som sjef uvedkommen. Om jeg sjonglerer 13 småbarn eller ligger på en luftmadrasser og jodler er deg uvedkommende. Min fritid er uansett evig mye mer verdifull for meg enn ditt behov for arbeidere.»

Og så gjennomfører du. Bruk mai på å søke nye jobber. Vær klinkeklar både i søknad og intervju på at du ikke er en overtids-maskin. Og at du etter arbeidstid alltid slår av telefonen for anrop fra arbeidsgiver. De som ansetter deg (og det kommer de til å gjøre) er dyktige arbeidsgivere. De som vraker deg er inkompetente. Husk at søknad på jobb ikke for deg primært handler om å få en hvilken som helst jobb. Det handler om å få en bra jobb for en flink arbeidsgiver.

Anonymkode: c7c72...16f

Jeg har ny hobby! Luftmadrass-jodling 😁😁😁😁

Anonymkode: 7bebc...8ab

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som helsevesenet. Men nei, det er ikke greit.

Anonymkode: 8a1bc...806

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Men man ta litt hensyn der det er mulig. Feks vi hadde to uker ferie vi kunne ta når vi ville. Min mann hadde fastsatt ferie. Når da min barnløse kollega, mente å ha rett på høst og vinterferien iht skolefri. Da protesterte jeg. Da han gjerne kunne ta ferie uka før eller etter.

Min mann hadde også 4 uker fastsatt hver sommer. Og da mente jeg at ferie på sommer fint kan planlegges slik at barna har tilgang til voksen igjennom ferien.  Påske og jul var mannen hjemme, så da kunne jeg fint jobbe. Pinse osv var det stengt .

Jeg syntes det å nruke barnekortet hele tiden ikke er ok. Man tar hensyn begge veiet. Og jeg hadde fint tatt en påske vakt. Så en barnløs kunne få besøke familien sin.der må man bytte på. Enslige mødre eller fedre  med barna hjemme. Bør prioriteres først. Da barn ikke kan gå hjemme alene. 

Anonymkode: ca5ca...7a6

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Upopulær mening, men ja. Du skal være glad og takknemlig for at noen får barn slik at samfunnet går rundt på lang sikt. Hver eneste ting du har og trenger i livet er skapt av noen andre, og vi trenger barn for å fortsette å skape de tingene.

Du får igjen fridagene en annen gang. 

Anonymkode: 4535a...8dd

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en grunn mange har til å ikke få barn; man har råd til å ikke jobbe så mye.
At en leder eller et kollegium kan snu dette på hodet... Det får være opp til dem.
Å takke nei er helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, AnonymBruker said:

Så lenge man ikke er alenemor/alenefar, så må man jobbe. Og ja, barnets beste kommer jo først. 

Anonymkode: 22f70...2c4

Alenefar og alenemor må også jobbe. Det er deres ansvar å finne barnepass når det trengs. På samme måte som to foreldre som bor sammen må ordne opp hvis begge må jobbe samtidig. Det kan ikke gå utover kolleger at noen er alene med barn, det er ikke deres ansvar. Hvis aleneforeldre må ha spesialbehandling, ender det med at arbeidsgivere ikke vil ha dem. Jeg jobber forøvrig selv alle fellesferier frivillig, da jeg foretrekker å reise når det er billigere. Men det er gjerne glemt når julen kommer og de samme folkene vil ha fri hver gang. 

Anonymkode: 47d41...257

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Etter mye frem og tilbake, så ble det jeg som måtte jobbe pinsen likevel. Nå som den nærmer seg, merker jeg at jeg blir så sint! Vurderer å bruke egenmelding istedet.

Vil ikke si hvor jeg jobber, eller innen hva, men vi er 90% kvinner i dette yrket, og ja, jeg er kvinne selv. Men yngre og barnløs. Jeg hadde sett frem til å kunne besøke min egen familie, men siden jeg ikke har familie, i følge av mine kolleger, så er det jeg som jobber i pinsen. Jeg jobbet i påsken også. Fikk faktisk litt fri i julen da. Heldige meg.

Hvordan kan jeg reagere på dette? Vil få frem at slike holdninger IKKE er greit!

Også vil jeg spørre dere inne på dette underforumet: Syns du det er greit at de som ikke har barn blir pålagt å jobbe ekstra, slik at dere kan få fri?

Anonymkode: 683e7...e42

Nei altså som barnløs får man ta en for laget og bidra til samfunnet på en annen måte, da. Som å ta de kjipe vaktene 😁!

Dere bidrar jo mye mindre enn folk MED barn så.sånn sett er det veldig rettferdig 

Anonymkode: 500bb...4ec

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Nei altså som barnløs får man ta en for laget og bidra til samfunnet på en annen måte, da. Som å ta de kjipe vaktene 😁!

Dere bidrar jo mye mindre enn folk MED barn så.sånn sett er det veldig rettferdig 

Anonymkode: 500bb...4ec

Hilsen mor i svangerskapspermisjon mens kollegene jobber?

Anonymkode: 47d41...257

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Ikke greit dersom man ikke selv ønsker å påta seg de vaktene. For egen del jobber jeg gladelig alle helligdager unntatt i julen. Selv om man ikke har barn selv, så har man gjerne tantebarn, søsken og foreldre man vil feire med. Kanskje man ikke kan få egne barn og da er høytidene ekstra belastende om man ikke skal tvinges på jobb i tillegg som noen undermennesker. Heldigvis blir ikke barn tatt med i beregningen når de lager turnus hos oss. Men vi får komme med ønsker og de mest upopulære vaktene går på rettferdig rundgang. Og sånn synes jeg det bør være. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Etter mye frem og tilbake, så ble det jeg som måtte jobbe pinsen likevel. Nå som den nærmer seg, merker jeg at jeg blir så sint! Vurderer å bruke egenmelding istedet.

Vil ikke si hvor jeg jobber, eller innen hva, men vi er 90% kvinner i dette yrket, og ja, jeg er kvinne selv. Men yngre og barnløs. Jeg hadde sett frem til å kunne besøke min egen familie, men siden jeg ikke har familie, i følge av mine kolleger, så er det jeg som jobber i pinsen. Jeg jobbet i påsken også. Fikk faktisk litt fri i julen da. Heldige meg.

Hvordan kan jeg reagere på dette? Vil få frem at slike holdninger IKKE er greit!

Også vil jeg spørre dere inne på dette underforumet: Syns du det er greit at de som ikke har barn blir pålagt å jobbe ekstra, slik at dere kan få fri?

Anonymkode: 683e7...e42

Har dere ikke turnus, siden dere jobber på røde dager...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Når da min barnløse kollega, mente å ha rett på høst og vinterferien iht skolefri.

Hvorfor i all verden vil man ta ut ferie i de dyreste periodene når man faktisk ikke har barn? Merkelig. Vi har alltid dratt på ferie utenom fellesferien før vi fikk barn, og skal fortsette med det frem til barnet vårt begynner på skolen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hilsen mor i svangerskapspermisjon mens kollegene jobber?

Anonymkode: 47d41...257

Langt ifra 🤭

Anonymkode: 500bb...4ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reign skrev (1 minutt siden):

Hvorfor i all verden vil man ta ut ferie i de dyreste periodene når man faktisk ikke har barn? Merkelig. Vi har alltid dratt på ferie utenom fellesferien før vi fikk barn, og skal fortsette med det frem til barnet vårt begynner på skolen.

I TS situasjon var det jo at hun skal besøke familie. Vil hun se de mest mulig mens hun har reist til de blir det jo da i fellesferien sikkert

Anonymkode: 18d67...11d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette er jo bare svak ledelse.

Jobbing på helligdager er tungt regulert og kompenseres med neste helligdag fri. (som oftest blir dette gjennomsnittsberegnet for å få en mer fleksibel turnus og de ansatte kan få fri i lengre perioder).

Så om du jobber "hele jul" og "hele påske" og "hele pinse" - så er dette teknisk sett lov, men du må først får de såkalte F3 dagene dine, før du kan rekvireres som vikar på en slik helligdag. Og dette er ikke noe du må ta på deg nei - til alle de som snakka ned fagforening her tidligere - så kan du bruke de her om en er litt konfliktsky. Det er jo ikke alltid like lett å tale sin sak, så kan være greit å ha en tillitsvalgt å lene seg på. Men tar du slike vakter på deg, blir det gjerne både full helligdagstillegg med erstatningsfridag i tillegg.

Sånn delvis ok forklart fra en Vismaside - og dette er malen i det aller meste av offentlig helse og sykehus i Norge idag:

For å gjennomsnittsberegne de røde dagene, kreves det avtale med tillitsvalgte. Tidlig involvering av tillitsvalgte i arbeidet med hjelpeturnus er viktig og nødvendig for å skape forståelse for de valgene og prioriteringene som må gjøres. Det utarbeides så en hjelpeturnus og partene avtaler først lengden på hjelpeturnusen. Deretter telles det hvor mange røde dager det er i grunnturnusen, i den avtalte perioden. Minst halvparten av disse røde dagene skal være fri. Er det 5 røde dager i perioden, skal den ansatte jobbe maks to. Det opereres ikke med halve dager. Når hjelpeturnusen er satt opp med de F3 dagene de ansatte har krav på, kan arbeidsgiver gjøre en vurdering på om driften tillater at det gis ytterligere F3 dager.

  • F3 dager gis uten trekk i lønn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reign skrev (1 minutt siden):

Hvorfor i all verden vil man ta ut ferie i de dyreste periodene når man faktisk ikke har barn? Merkelig. Vi har alltid dratt på ferie utenom fellesferien før vi fikk barn, og skal fortsette med det frem til barnet vårt begynner på skolen.

Det er vel absolutt ikke alle som reiser til utlandet på dyre ferier. Kanskje vedkommende ville reise på hytta til søsteren sammen med henne og hennes barn. Eller besøke foreldre som bor i en annen kant av landet samtidig med søsken. For eksempel. 

Anonymkode: 070a3...3ed

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både og. Nå er det slik at mange er alene med barn, og kan selvfølgelig ikke etterlate små barn hjemme alene på natta, og heller ikke hjemme alene hele dagen når skole/barnehage er stengt. Vi trenger barn for at samfunnet skal gå fremover. Hvis folk skal stilles i umulig jobbsituasjon som er uforenelig med det å ha små barn, vil vi ikke ha nok barn for å ivareta velferdssamfunnet. 

Anonymkode: 82da0...768

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Alenefar og alenemor må også jobbe. Det er deres ansvar å finne barnepass når det trengs. På samme måte som to foreldre som bor sammen må ordne opp hvis begge må jobbe samtidig. Det kan ikke gå utover kolleger at noen er alene med barn, det er ikke deres ansvar. Hvis aleneforeldre må ha spesialbehandling, ender det med at arbeidsgivere ikke vil ha dem. Jeg jobber forøvrig selv alle fellesferier frivillig, da jeg foretrekker å reise når det er billigere. Men det er gjerne glemt når julen kommer og de samme folkene vil ha fri hver gang. 

Anonymkode: 47d41...257

Dette er en litt betenkelig tankegang.

Vi hadde en ordning på min arbeidsplass som fungerte veldig bra på 90-tallet, men etter å ha lest her inne ville den ikke fungert i dag.

Vi rullerte på hvem som jobbet i høytidene, og vi kolleger stilte opp for de foreldrene som ikke hadde barnepass på enten den ene eller andre måten.

(Enten stilte vi opp som barnevakter for den som måtte jobbe, men som ikke hadde barnepass, eller så fikk personen uten barnepass en annen vakt, der barnet kunne være med venner)

Det er for eksempel noen vakter det er vanskeligere å få barnepass til enn andre, for eksempel julaften kveldsvakt (fra kl 15- kl 22).  Når det er vanskelig å få barnepass, hvorfor må da en aleneforelderen uten barnepass være den som settes opp på akkurat denne vakten?
Hos oss fikk aleneforelderen uten barnepass tidligvakten eller nattevakten, som det var lettere å få barnepass til, eller barnet fikk feire julaften sammen med familien til en kollega.

Et slikt samarbeid gjorde det lettere for alle.

Anonymkode: d478e...1e1

  • Liker 1
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...