Gå til innhold

"Du kan jobbe ekstra fordi du ikke har familie" Er det greit å la barnløse ta alle kjipe vakter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Opplevd litt slik jeg også før jeg fikk barn. Gav etter fordi de med barn fikk førstevalg til å velge ut ferier osv selv om jeg var fast ansatt. Naiv som jeg er, så trodde jeg at jeg skulle få en slags særbehandling selv da jeg fikk barn. Men måtte føye meg etter «dem som hadde jobbet der lengst og hadde liksom førsterett».

Heldigvis er det ikke slik på alle arbeidsplasser. Nå har jeg voksne barn da. Men jobber på en avdeling der vi må avløse hverandre i ferien. Selv om vi har satt oss opp på ferie og fått godkjent ferie, så er det alltid en som alltid skal prøve å forhandle med meg angående at jeg må enten forskyve ferien min eller dele den opp. 

Anonymkode: 98a09...351

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg føler med deg. Verden er besatt av barn, og det er ofte vanskelig å få forståelse for at man må stå til ansvar for sine egne valg hvis man velger å få dem. Nordmenn er ganske bortskjemt med at alt og alle stiller opp hvis det er barn involvert. Jeg tror det er derfor mange tar det for gitt at alle skal stå på pinne hvis de skyver barna foran seg. Noe annet er jo liksom ikke helt sosialt akseptert.

Godt å se i forumet at det fortsatt er en del som klarer å se ting klart, og hvor urettferdig dette er. Håper du når igjennom hos arbeidsgiver. Du har like mye rett på et familieliv og forutsigbare arbeidstider som dine kolleger med barn.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er jo at det eksisterer en ukultur for forfordeling av arbeidsoppgaver/vakter, men på min arbeidsplass (lærer) er det enkelte som forventer å komme til "dekket bord" når de har vært borte grunnet egen eller ungenes sykdom. Har et par kolleger som tar ut det de kan av egenmeldinger. Siden disse ofte er borte i samarbeidstiden oppdaterer jeg dem selvfølgelig om hva vi andre ble enige om, men har sluttet å dele mine ferdige undervisningsopplegg. 

Anonymkode: d1b76...51f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke greit på en flekk. Vi har det heldigvis ikke slik selv om det er helsevesenet. Dermed slipper vi mye kilde til dårlig arbeidsmiljø også. 

Anonymkode: dd4cc...85d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg hadde jobbet på din arbeidsplass skulle jeg gjerne tatt den vakten for deg TS. Jeg elsker å jobbe på røde dager, bedre betalt og så kan jeg ta meg fri andre tidspunkter når det er billigere å reise. :) Godt man er forskjellige. 

Anonymkode: 68d3c...72d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes dette er en skikkelig uting. Barnløse har ofte like mye glede av høytider og ferier, men skal utnyttes på det groveste. Slik var det der jeg jobbet tidligere også, for å feire jul kunne vi gjøre når vi var gamle/ mødre 🙄.

Anonymkode: 970ee...0ac

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Neida, man er bare realistisk. Og det er nok ikke så mange arbeidsgivere som innrømmer det rett ut (Det er jo ikke så lurt av arbeidsgiver å innrømme et HMS brudd direkte), men når det planlegges bak kulissene så er det gjerne slik at de uten barn langt oftere settes opp på ukurante tidspunkter. 

Anonymkode: 7ea64...e77

Gjentar at dette ikke er vanlig blant arbeidsgivere (verken «offentlig» eller i praksis), at denne tråden er et bevis på at det stemmer, og at hver og en har et ansvar for å sette grenser for hva som er greit. 

Anonymkode: e1cb0...873

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er sjelden et problem på arbeidsplasser av en viss størrelse. Fordi det alltid er noen (mange) som er mer enn villige til å jobbe de røde dagene pga betalingen.

Anonymkode: c798d...5f6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke greit. 

Og jeg har baby selv. Men jobber overtid, både hverdager og lørdager (en jobb som vanligvis ikke har lørdagsjobb) nnimellom uansett. Barnet har en far. 

Anonymkode: 42ad2...cab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

En ting er jo at det eksisterer en ukultur for forfordeling av arbeidsoppgaver/vakter, men på min arbeidsplass (lærer) er det enkelte som forventer å komme til "dekket bord" når de har vært borte grunnet egen eller ungenes sykdom. Har et par kolleger som tar ut det de kan av egenmeldinger. Siden disse ofte er borte i samarbeidstiden oppdaterer jeg dem selvfølgelig om hva vi andre ble enige om, men har sluttet å dele mine ferdige undervisningsopplegg. 

Anonymkode: d1b76...51f

Altså? Hvorfor deler du ikke? Det ER mye sykdom og egenmeldinger med barn. Og nei, har ikke barn selv. Det gir ikke deg medarbeid å dele.

Jeg gikk på lærerstudiet en periode og i praksis ble jeg helt forbløffet over denne ikke-delingskulturen hos lærere. Har aldri opplevd lignende hos noen andre arbeidsgivere. Aldri opplevd å få nei eller skepsis når jeg har spurt en kollega om å dele en fil eller dokument… Merkelig!!

Anonymkode: b1353...a26

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker said:

Opplevd litt slik jeg også før jeg fikk barn. Gav etter fordi de med barn fikk førstevalg til å velge ut ferier osv selv om jeg var fast ansatt. Naiv som jeg er, så trodde jeg at jeg skulle få en slags særbehandling selv da jeg fikk barn. Men måtte føye meg etter «dem som hadde jobbet der lengst og hadde liksom førsterett».

 

Anonymkode: 98a09...351

Nettopp, disse som vil ha førsterett på ferie finner alltid et påskudd for at de skal prioriteres over andre. Det er heller neppe kun på ferie de krever særbehandling, det gjelder nok på alle områder. 

Anonymkode: 55a8e...3d9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette trodde jeg var en avleggs tankegang innen turnusjobbing. 

Er det turnusplanlegger eller ledelsen som pålegger deg dette? Eller er det kollegaer? 
Er det kollegaer som «presser» deg, ville jeg tatt det opp på et avdelingsmøte, at du har like rett på å ha fri høytider selv om du ikke har barn. 
Er det den som planlegger turnusen hadde jeg tatt det opp med tillitsvalgte. Fordeling av høytidsjobbing bør være så rettferdig som mulig selvsagt, gitt om en har barn eller ikke. Noe annet er uhørt. 
 

Der jeg jobber faller slik høytidsjobbing  ut ifra hvilken jobbehelg hver tredje helg faller på. Unntatt jul, da vi har egen juleturnus. Du kan likevel ikke bli pålagt å jobbe mer en et visst antall røde dager ila turnusåret, så dette kan du protestere på hvis du har fått for mange. 

Anonymkode: 05e0e...139

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde hatt barn for lenge siden om jeg hadde hatt råd til det. Jeg får også det kortet rettet mot meg. Det betyr at de med penger skal få ferie når de ønsker og de med mindre penger må få utenom

Anonymkode: 9e2ac...b0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Også vil jeg spørre dere inne på dette underforumet: Syns du det er greit at de som ikke har barn blir pålagt å jobbe ekstra, slik at dere kan få fri?

Anonymkode: 683e7...e42

Nei. Det er absolutt ikke greit. Men jeg er klar over at dette skjer. Det spilles på samvittighet og det legges krav på den enslige. Både av ledelsen og av medansatte, fordi medansatte er bare glad til for å slippe å jobbe selv. Nekter du plent så kan du bli sett på som egoistisk og vanskelig, herav at arbeidsmiljøet forsures, og det kan skapes intriger, konflikter og utfrysning blant medansatte. Samt at lederen får et dårlig syn på "moralen" og "holdningene" dine, som igjen gjør at du får et vanskelig utgangspunkt videre.

Det er en forbanna ukultur at dette skjer, og det er elendig ledelse på alle plan når det skjer. 

Endret av Bombasi
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ga faktisk opp å jobbe i helsevesenet pga dette. Fikk meg heller en jobb hvor jeg jobber 8-16, fleksitid og fri alle helligdager, for jeg skal ikke ha barn og så ikke for meg å ha det slik resten av arbeidslivet.

Anonymkode: 55027...9e7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så lenge man ikke er alenemor/alenefar, så må man jobbe. Og ja, barnets beste kommer jo først. 

Om man er fast ansatt må man jo jobbe turnus og da jobber man jo annenhver jul og påske og pinse og 17.mai og andre helligdager? 

Er du ekstravakt så bestemmer du jo ofte selv om du vil jobbe eller ikke. Man gjør seg jo tilgjengelig eller utilgjengelig. 

Anonymkode: 22f70...2c4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg ga faktisk opp å jobbe i helsevesenet pga dette. Fikk meg heller en jobb hvor jeg jobber 8-16, fleksitid og fri alle helligdager, for jeg skal ikke ha barn og så ikke for meg å ha det slik resten av arbeidslivet.

Anonymkode: 55027...9e7

Høres rart ut. Når man jobber fast så må man jo jobbe faste helligdager i året. 

Anonymkode: 22f70...2c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg jobbet i helsevesenet kranglet både de faste og ekstravaktene om å få jobbe røde dager. 

Jeg hadde alltid fri juleaften, slik jeg ønsket, og fikk jobbe 1. Og 2.juledag. Så fikk jeg jobbe kveld nyttårsaften slik jeg ønsket og 1.nyttårsdag. 

Jobbet også 1.mai, 17.mai, Kristi himmelfartsdag og pinsen. Var så glad for det. 

Nå var det ingen småbarnsforeldre på avdelingen min, så var kanskje derfor. 

Anonymkode: 22f70...2c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Høres rart ut. Når man jobber fast så må man jo jobbe faste helligdager i året. 

Anonymkode: 22f70...2c4

Alle juleturnusene innebar at jeg jobbet på julaften. Som singel og barnefri hadde jeg også behov for å få feire med familien.

Anonymkode: 55027...9e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...