Gå til innhold

"Du kan jobbe ekstra fordi du ikke har familie" Er det greit å la barnløse ta alle kjipe vakter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Røde dager skal deles på. Det står i arbeidsmiljøloven hvordan / hvor mange røde dager man skal/ kan ha. 

Anonymkode: ad311...917

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Upopulær mening, men ja. Du skal være glad og takknemlig for at noen får barn slik at samfunnet går rundt på lang sikt. Hver eneste ting du har og trenger i livet er skapt av noen andre, og vi trenger barn for å fortsette å skape de tingene.

Du får igjen fridagene en annen gang. 

Anonymkode: 4535a...8dd

Og du skal være glad noen gidder å ta de kjipere vaktene, slik at du kan leve livet med familien. Å få barn er et privat valg, og jeg er ikke det minste bekymret for at folk generelt slutter å få barn selv om man ikke alltid får særbehandling, da det er et biologisk behov mange føler på. 

Anonymkode: 7ea64...e77

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reign skrev (37 minutter siden):

Hvorfor i all verden vil man ta ut ferie i de dyreste periodene når man faktisk ikke har barn? Merkelig. Vi har alltid dratt på ferie utenom fellesferien før vi fikk barn, og skal fortsette med det frem til barnet vårt begynner på skolen.

Det er mange som har jobber der man ikke kan ta ut særlig med ferie utenfor hovedferiene, uavhengig av om man har barn eller ei. Dersom man da ikke får lov til å ta ferie i hovedferien, fordi andre med barn alltid skal ha første prioritet, så blir resultatet at man ikke får ferie. Så det kommer helt an på bransjen og arbeidsplassen. 

Anonymkode: 7ea64...e77

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

(Enten stilte vi opp som barnevakter for den som måtte jobbe, men som ikke hadde barnepass, eller så fikk personen uten barnepass en annen vakt, der barnet kunne være med venner)

Stilte dere opp som barnevakter for kollegaene deres når de måtte jobbe og dere selv hadde fri...?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Upopulær mening, men ja. Du skal være glad og takknemlig for at noen får barn slik at samfunnet går rundt på lang sikt. Hver eneste ting du har og trenger i livet er skapt av noen andre, og vi trenger barn for å fortsette å skape de tingene.

Du får igjen fridagene en annen gang. 

Anonymkode: 4535a...8dd

Skal man holde på slik så burde jo de som har funksjonsfriske barn få fri siden deres barn vil være verdiskapende, mens de som har alvorlig syke barn bør måtte jobbe  ekstra for deres barn koster samfunnet. Men det blir jo helt skrudd logikk. 

Anonymkode: 55a8e...3d9

  • Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det er greit om dette er en forventning fra sjefens side! MEN nå skal det jo sies at unge, barnløse folk ofte ønsker det selv da, å jobbe f. eks i påska når man får masse tillegg. Jeg jobbet i butikk da jeg var student, og vi hadde jo heldigvis fri på julaften o.l., men om det var sykdom på kveld/lørdag var det jo alltid vi studentene som meldte oss til å jobbe ekstra, og ikke de som hadde små barn. Nå som jeg har barn selv skjønner jeg veldig godt hvorfor småbarnsforeldre aldri tok på seg «drittvaktene», men som ung student syntes jeg det var helt kurant :) men det er selvfølgelig ikke greit at sjefen din forventer dette av deg, du må jo selvsagt også få tid til å besøke familien din🥰

Anonymkode: 06cc8...ccd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Reign skrev (23 minutter siden):

Stilte dere opp som barnevakter for kollegaene deres når de måtte jobbe og dere selv hadde fri...?!

Ja, ved nødvendighet gjorde vi det.

For eksempel det ene året jeg brakk beinet lille-julaften, og en alenemor måtte ta vakten mon på julaften.   Da stilte familien min opp som barnevakten.

Anonymkode: d478e...1e1

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan heller ikke alenemødre/fedre få fritak for de vanskelige vaktene! Det skaper dårlig arbeidsmiljø. Selvfølgelig skal man vise omsorg for kollegaer - jeg tror vel at jeg som barnløs alt i alt bidrar noe mer enn min kollega som er alenemor for lite barn. Men det dreier seg mer om mange småting til sammen, og det er helt greit. Men jeg hadde aldri akseptert at hun skulle ha noen form for forrang i valg av fridager. Det er det heller ikke snakk om der jeg jobber. 

Anonymkode: e1cb0...873

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke med mindre du vil. Men jeg fatter og begriper ikke hvorfor man ikke ville jobbet mer kveld og ubekvemtid generelt. Jeg hadde lett gjort det, og kommer til å gjøre det, når barna blir eldre. Mer penger for samme timer. Skal sies jeg ikke er noen "social butterfly " da. Jeg jobber ofte ekstra rød dager fordi det er så godt betalt og. Men må begrense litt pga barna. Hadde jeg ikke hatt barn hadde det vært 0 begrensning for min del xD 

Anonymkode: 69c4c...43c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke greit at barnløse skal ta alle de kjipe vaktene, det sa jeg før jeg fink barn, og mener det fortsatt selv om jeg har barn. 

Jeg har løst det enkelt, jobber kun som vikar. Er evig nok vakter til at jeg kan jobbe så mye jeg bare orker, samtidig som jeg står fritt til å ta fri når det passer meg, og de vaktene jeg ønsker. Denne løsningen passer meg perfekt. 

Anonymkode: 63850...35d

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbet selv på en slik arbeidsplass. Er ufrivillig barnløs, og det var sårt å alltid få det slengt i trynet at «du kan jobbe hele julen, du har ingen barn som trenger deg eller er avhengig av å ha fri når barna har fri». Det gjorde alltid vondt i en høytid som allerede var sår, hvor jeg trengte å være hjemme med familie og gjøre koselige ting, istedenfor å jobbe fordi jeg ikke hadde barn. Gni det inn liksom.. ikke greit

Anonymkode: 685dd...b34

  • Liker 7
  • Hjerte 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Livet utenfor jobben skal ikke gå ut over jobben. På arbeidsplassen stiller vi alle likt. Hvem som har barn eller ikke skal ikke ha noenting å si. Det er folks private valg om man har barn.

Anonymkode: 2a881...ed3

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal selvfølgelig deles på, uavhengig om man har barn, hund, katt, marsvin, mann eller gud vet hva. Men det er til slutt leder som bestemmer dette, så om dette er et problem hos dere så er det et lederproblem. Ta det opp med tillitsvalgt. 

Anonymkode: 74946...99b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Etter mye frem og tilbake, så ble det jeg som måtte jobbe pinsen likevel. Nå som den nærmer seg, merker jeg at jeg blir så sint! Vurderer å bruke egenmelding istedet.

Vil ikke si hvor jeg jobber, eller innen hva, men vi er 90% kvinner i dette yrket, og ja, jeg er kvinne selv. Men yngre og barnløs. Jeg hadde sett frem til å kunne besøke min egen familie, men siden jeg ikke har familie, i følge av mine kolleger, så er det jeg som jobber i pinsen. Jeg jobbet i påsken også. Fikk faktisk litt fri i julen da. Heldige meg.

Hvordan kan jeg reagere på dette? Vil få frem at slike holdninger IKKE er greit!

Også vil jeg spørre dere inne på dette underforumet: Syns du det er greit at de som ikke har barn blir pålagt å jobbe ekstra, slik at dere kan få fri?

Anonymkode: 683e7...e42

ikke greit. Det skal rulleres

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 30+ og frivillig barnløs. Har jobbet i samme kvinnedominerte yrke i ca 15 år, og har alltid vært den første de gir drittvaktene til, fordi de som har mann og barn må komme først. "De må få fokusere på familielivet". Jeg forstår den tankegangen når det gjelder 19åringer som tar ekstravakter, men jeg ønsker å ha et liv også. Forrige sommer måtte jeg ta helgevakter 3 måneder i strekk, og fridagene mine var stort sett oppstykket 1 dag her og 1 dag en annen gang. Det varte forøvrig ut hele høsten og vinteren og ja tror dere ikke jeg fortsatt må la helger forgå fordi de med barn kommer først. Slik har det vært i flere år.

Jeg er så utbrent og tom, og føler jeg har gått glipp av veldig mye, og det blir ikke bedre. Kom rett fra helgejobb denne uka, og har helgejobb imorgen også 🤷🏼‍♀️ 

Føler med deg, TS. 

Anonymkode: 321e7...80d

  • Liker 5
  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er 30+ og frivillig barnløs. Har jobbet i samme kvinnedominerte yrke i ca 15 år, og har alltid vært den første de gir drittvaktene til, fordi de som har mann og barn må komme først. "De må få fokusere på familielivet". Jeg forstår den tankegangen når det gjelder 19åringer som tar ekstravakter, men jeg ønsker å ha et liv også. Forrige sommer måtte jeg ta helgevakter 3 måneder i strekk, og fridagene mine var stort sett oppstykket 1 dag her og 1 dag en annen gang. Det varte forøvrig ut hele høsten og vinteren og ja tror dere ikke jeg fortsatt må la helger forgå fordi de med barn kommer først. Slik har det vært i flere år.

Jeg er så utbrent og tom, og føler jeg har gått glipp av veldig mye, og det blir ikke bedre. Kom rett fra helgejobb denne uka, og har helgejobb imorgen også 🤷🏼‍♀️ 

Føler med deg, TS. 

Anonymkode: 321e7...80d

for noen arb plasser dere har. Sånn er det ikke hos oss. Hjelper gjerne å ha en barnløs leder kanskje... Har forståelse for at alle har behov for fritid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er 30+ og frivillig barnløs. Har jobbet i samme kvinnedominerte yrke i ca 15 år, og har alltid vært den første de gir drittvaktene til, fordi de som har mann og barn må komme først. "De må få fokusere på familielivet". Jeg forstår den tankegangen når det gjelder 19åringer som tar ekstravakter, men jeg ønsker å ha et liv også. Forrige sommer måtte jeg ta helgevakter 3 måneder i strekk, og fridagene mine var stort sett oppstykket 1 dag her og 1 dag en annen gang. Det varte forøvrig ut hele høsten og vinteren og ja tror dere ikke jeg fortsatt må la helger forgå fordi de med barn kommer først. Slik har det vært i flere år.

Jeg er så utbrent og tom, og føler jeg har gått glipp av veldig mye, og det blir ikke bedre. Kom rett fra helgejobb denne uka, og har helgejobb imorgen også 🤷🏼‍♀️ 

Føler med deg, TS. 

Anonymkode: 321e7...80d

Akkurat dette høres ikke lov ut, det skal være tariffestet hvor mange helger man skal jobbe. 

Anonymkode: 7ea64...e77

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men man kan ta hensyn. 

Anonymkode: f99ab...ef7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Er 30+ og frivillig barnløs. Har jobbet i samme kvinnedominerte yrke i ca 15 år, og har alltid vært den første de gir drittvaktene til, fordi de som har mann og barn må komme først. "De må få fokusere på familielivet". Jeg forstår den tankegangen når det gjelder 19åringer som tar ekstravakter, men jeg ønsker å ha et liv også. Forrige sommer måtte jeg ta helgevakter 3 måneder i strekk, og fridagene mine var stort sett oppstykket 1 dag her og 1 dag en annen gang. Det varte forøvrig ut hele høsten og vinteren og ja tror dere ikke jeg fortsatt må la helger forgå fordi de med barn kommer først. Slik har det vært i flere år.

Jeg er så utbrent og tom, og føler jeg har gått glipp av veldig mye, og det blir ikke bedre. Kom rett fra helgejobb denne uka, og har helgejobb imorgen også 🤷🏼‍♀️ 

Føler med deg, TS. 

Anonymkode: 321e7...80d

Men hvorfor finner du deg i det? Bytt jobb for svingende! Og før noen sier at det ikke er så mye å velge mellom overalt: mistenker at dere ikke er hjernekirurger (en barnløs hjernekirurg hadde aldri i livet funnet seg i å ta alle de kjipeste vaktene! Fordi han er mann), og som sykepleier el så finnes det alltid andre muligheter. 

Anonymkode: e1cb0...873

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Akkurat dette høres ikke lov ut, det skal være tariffestet hvor mange helger man skal jobbe. 

Anonymkode: 7ea64...e77

Japps, men du vet, mangel på ansatte, sykemeldinger, og slikt. Mange bedrifter bare lukker øya og tenker "de ansatte vil jobbe helger"

Anonymkode: 321e7...80d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...