Gå til innhold

"Du kan jobbe ekstra fordi du ikke har familie" Er det greit å la barnløse ta alle kjipe vakter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis de brukte det som argument for å få jobben.

Anonymkode: 7b508...52d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei.

Bytt arbeidsplass til noen som rullerer og har faste planer for ferieavvikling. 

Anonymkode: 935ed...cd1

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikke faste arbeidshelger og rullering på hvem som jobber jul eller nyttår?

Anonymkode: 21e78...fed

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år har jeg utrolig nok fått 3 uker sammenhengende ferie, men ikke før i slutten av august… For mine kolleger må ha ferie de ukene barnehage og sfo er stengt. Det skjønner jeg, men det jeg ikke skjønner er at mor må ta alle de ukene. Er det helt umulig at far tar noen av dem? Eller må de ha alle ukene sammen?

Jeg har til og med vært ute for at folk bestiller ferie før de leverer ferieønsker til arbeidsgiver, og lager helvete og krever å få bytte hvis de ikke får ferie når de ønsker.

Anonymkode: 350ef...e4c

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Overhodet ikke greit. Og hadde det vært meg hadde jeg gått til tillitsvalgt. Og vurdert sterkt å si opp og funnet en bedre arbeidsplas. 

Anonymkode: f87ac...3f9

Det kan man gjøre, men som regel så ses det bare en annen vei og man kan ikke regne med at det blir tatt skikkelig tak i. Slike holdninger eksisterer dessverre i store deler av arbeidslivet, ikke bare helsevesenet. 

Anonymkode: 7ea64...e77

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ikke greit. Det er frivillig å få barn, og de med barn må også tåle å jobbe i ferier. Du har like mye rett på fri som de med barn. De har også familie de skal besøke og ting å gjøre.

Anonymkode: 35af7...11f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvfølgelig er det ikke greit, og vitner om en uprofesjonell arbeidsplass. Det hadde ikke kommet på tale på min jobb, og her er det også overskudd å kvinner. Bytt jobb! Jeg synes de som bare finner seg i sånne forhold har litt skyld i problemet selv.

Anonymkode: e1cb0...873

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må lære deg å si nei.

Anonymkode: 865ca...9d2

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

I år har jeg utrolig nok fått 3 uker sammenhengende ferie, men ikke før i slutten av august… For mine kolleger må ha ferie de ukene barnehage og sfo er stengt. Det skjønner jeg, men det jeg ikke skjønner er at mor må ta alle de ukene. Er det helt umulig at far tar noen av dem? Eller må de ha alle ukene sammen?

Jeg har til og med vært ute for at folk bestiller ferie før de leverer ferieønsker til arbeidsgiver, og lager helvete og krever å få bytte hvis de ikke får ferie når de ønsker.

Anonymkode: 350ef...e4c

Hvorfor tar du ikke også da en hvit løgn og sier du har bestilt ferie før ferien ble avklart? Det hadde jeg gjort.

Anonymkode: e1cb0...873

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Selvfølgelig er det ikke greit, og vitner om en uprofesjonell arbeidsplass. Det hadde ikke kommet på tale på min jobb, og her er det også overskudd å kvinner. Bytt jobb! Jeg synes de som bare finner seg i sånne forhold har litt skyld i problemet selv.

Anonymkode: e1cb0...873

For alle er det dessverre ikke bare å finne noe annet, særlig hvis man bor et mindre sted og det er sterkt begrensett antall arbeidsplasser. Det er ofte også begrenset hvor mye det hjelper å bytte, for sånne holdninger finnes over hele fjøla. 

Anonymkode: 7ea64...e77

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor tar du ikke også da en hvit løgn og sier du har bestilt ferie før ferien ble avklart? Det hadde jeg gjort.

Anonymkode: e1cb0...873

Frem til arbeidsgiver ønsker dokumentasjon på at du faktisk har bestilt, ved at du viser booking flybillett/hotell e.l. Arbeidsgiver har i prinsippet heller ingen plikt til å la deg få ferie akkurat da, hvis du bestiller før du har fått innvilget ferie er det på eget ansvar og risiko. 

Anonymkode: 7ea64...e77

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er ikke greit.

Det beste er å dele på hvis ingen melder seg frivillig til å jobbe da.

Vi godtar ikke det på vår arbeidsplass. Hos oss er det de som har helgen som har førsterett til å få den, hvis ingen andre melder seg frivillig så må den som opprinnelig hadde helgen jobbe.

Men hos oss er det lukurativt å jobbe disse røde dagene, så aldri noe problem å fylle.

Anonymkode: 9c6af...948

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har da rullerende turnus. Jeg er alene med 3 barn og skal jobbe til mandag. Jobbet påsken jeg også. Neste år har jeg fri de dagene, men da er jula min. Sånn er det bare.

Anonymkode: 80de8...e71

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

For alle er det dessverre ikke bare å finne noe annet, særlig hvis man bor et mindre sted og det er sterkt begrensett antall arbeidsplasser. Det er ofte også begrenset hvor mye det hjelper å bytte, for sånne holdninger finnes over hele fjøla. 

Anonymkode: 7ea64...e77

Bla da bla da bla. Unnskyld, men dette er så typisk dame som finner seg i alt. At slike holdninger finnes over hele fjøla stemmer vel ikke, ikke hvis man ser på svarer her i alle fall. Nesten alle sier at det ikke ville skjedd på egen arbeidsplass. 

Anonymkode: e1cb0...873

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sykepleier og ser ikke på pinse som kjipe vakter. Det er jo mye bedre betalt. Gift og har tre barn. Eneste jeg ønsker meg er å unngå kveldsvakt på julaften, men det blir vel min tur en gang også. ( har jobbet natt frem til nå) 

Anonymkode: 4a936...42c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det nå fordeles likt på alle. Alle må steppe inn, selv om man ikke vil.

Jeg har jobbet julekvelden. Noe av det kjipeste jeg har gjort, og har nå byttet jobb til en jobb der det aldri kommer til å skje igjen, for det var faktisk så kjipt. Men jeg kunne ikke ta meg fri hvert år når jeg var i denne jobben. Jeg hadde jo lyst til det, for sjefens del var det første mann til mølla og da jul betyr så mye for meg, var jeg egentlig første man som tenkte på turnus i jula, og jeg kunne da tatt meg fri hvert år. Men jeg tok meg jo ikke fri hvert år, for alle må stille opp. Uavhengig av barn, uavhengig av om man har en familie en gang, så har alle lov til å ønske seg fri slike dager. 

Anonymkode: b69e5...337

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Frem til arbeidsgiver ønsker dokumentasjon på at du faktisk har bestilt, ved at du viser booking flybillett/hotell e.l. Arbeidsgiver har i prinsippet heller ingen plikt til å la deg få ferie akkurat da, hvis du bestiller før du har fått innvilget ferie er det på eget ansvar og risiko. 

Anonymkode: 7ea64...e77

Men du har jo ikke bestilt, så du risikerer ikke noe 😊. Spør arb giver om dokumentasjon sliter msn selvfølgelig, men er det virkelig noen som gjør det? 

Anonymkode: e1cb0...873

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Bla da bla da bla. Unnskyld, men dette er så typisk dame som finner seg i alt. At slike holdninger finnes over hele fjøla stemmer vel ikke, ikke hvis man ser på svarer her i alle fall. Nesten alle sier at det ikke ville skjedd på egen arbeidsplass. 

Anonymkode: e1cb0...873

Neida, man er bare realistisk. Og det er nok ikke så mange arbeidsgivere som innrømmer det rett ut (Det er jo ikke så lurt av arbeidsgiver å innrømme et HMS brudd direkte), men når det planlegges bak kulissene så er det gjerne slik at de uten barn langt oftere settes opp på ukurante tidspunkter. 

Anonymkode: 7ea64...e77

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men du har jo ikke bestilt, så du risikerer ikke noe 😊. Spør arb giver om dokumentasjon sliter msn selvfølgelig, men er det virkelig noen som gjør det? 

Anonymkode: e1cb0...873

Nei, og da har man jo ingen dokumentasjon og risikerer å bli avkledd når arbeidsgiver spør om det. Ja, det finnes arbeidsgivere som gjør det. 

Anonymkode: 7ea64...e77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egoister som holder på slik! Hadde aldri funnet meg i å bli behandlet slik! Skal det rulleres, så skal ALLE være med på det.

Anonymkode: 02af6...1a0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...