Gå til innhold

Hvorfor har det blitt "prestisje" å spise færrest mulig måltid?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Jeg har spist 2 måltider så lenge jeg kan huske, men feit er jeg uansett, så så veldig effektivt trenger det ikke å være.

Anonymkode: a1347...c96

Men det er vel ingen som har sagt at faste i seg selv er en slankekur? 

For mange kan faste være en del av det, for fokuset på mat blir mindre, men fortsatt vil jo vekt være avhengig av hvor mange kalorier du får inn og hvor mye kroppen forbruker. 

Anonymkode: 9adc1...981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 5/24/2023 at 4:27 PM, AnonymBruker said:

Bare tull! Ikke nok dokumentasjon på det. 

Anonymkode: 23765...5a0

😂😂😂

Det er jo en HAUG av forskning som bekrefter at det blant annet er preventivt mot utviklingen av kreftceller, samt gunstig for fordøyelsesproblemer, for mer stabilt blodsukker og blodtrykk. Vektkontroll er nederst på lista over fordelene. 

Anonymkode: 79720...a91

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ander det som en fad.

Spiser primært fiber/karbohydrater/proteiner 6 ganger om dagen. Får 2 tomler opp av legen når han ser resultatene av blodprøvene jeg tar en gang i året. Har overskudd til trening , og beholder muskelmasse i en alder av 50+.

Anonymkode: 21ae4...30c

Jeg oppnår nøyaktig samme resultat på 2 måltider til dagen 🤷🏻‍♀️ også 50+

Anonymkode: 22fdb...c89

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men det er vel ingen som har sagt at faste i seg selv er en slankekur? 

For mange kan faste være en del av det, for fokuset på mat blir mindre, men fortsatt vil jo vekt være avhengig av hvor mange kalorier du får inn og hvor mye kroppen forbruker. 

Anonymkode: 9adc1...981

JO det er jo akkurat det mange sier, at det er en slankekur, men nei det er ikke det, man må like så forbannet telle kalorier inn/ut.

Anonymkode: a1347...c96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driter i hva og når du stapper i munnen

Anonymkode: b7e2a...ac8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funker bra for meg. Har rast ned i vekt ved å faste 18 timer dagen, og er ikke noe mer sulten enn før. Bruker mindre tid på matlaging, og tenker ikke så mye på mat heller. 

Anonymkode: 532fe...aa1

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

53 minutter siden, AnonymBruker said:

JO det er jo akkurat det mange sier, at det er en slankekur, men nei det er ikke det, man må like så forbannet telle kalorier inn/ut.

Anonymkode: a1347...c96

Greia er jo at det er MYE enklere med denne type slankekur fordi kroppen venner seg så raskt til det spisevinduet man velger. Og blodsukkeret holder seg mer stabilt resten av dagen, dermed unngår man å føle på sult og cravings. Ergo lettere å holde seg til kaloribehovet når man først spiser samtidig som man kan spise seg god og mett, og ikke oppleve suget på noe mer.

Det tar 4-12 dager før kroppen venner seg til det nye skjemaet, men straks det er der, så begynner den først å melde fra om sult ca 15-20 minutter før spisevinduet åpner. 

Anonymkode: 79720...a91

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger ingen prestisje i det for min del. Jeg er over femti år gammel, men har alltid og så lenge jeg kan huske, spist to ganger om dagen. Noen ganger en gang om dagen. Til gjengjeld spiser jeg store porsjoner når jeg først spiser.

Det har ingenting med "spisevinduer" eller faste å gjøre for min del, og har aldri gjort det. Det finnes faktisk folk som ikke er interessert i å gå rundt og spise hele dagene.

Anonymkode: 227b4...44a

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som overrasker meg mest er hvor sterke meninger folk har om andres kosthold.. 

Anonymkode: 3331b...fb6

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.5.2023 den 16.50):

Å spise færre måltider per dag er ikke å «tukle med naturen». Tvert i mot er det å småspise seg gjennom dagen det. Ser man til urmenneskene (som vi i stor grad fortsatt er like metabolsk sett), så spiste de få måltider per dag. Det er ganske enkelt å tenke seg at dagens første måltid besto av eventuelle rester fra kvelden før, deretter gikk dagen med til å sanke eller jakte det de skulle spise den dagen. Med andre ord hadde de hverken tid eller tilgjengelighet til å spise 6-8(!) måltider om dagen slik vi gjør.

Anonymkode: 687a1...dfb

Urmennesker levde i snitt rundt 30 år ...

Anonymkode: 45d23...7e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Greia er jo at det er MYE enklere med denne type slankekur fordi kroppen venner seg så raskt til det spisevinduet man velger. Og blodsukkeret holder seg mer stabilt resten av dagen, dermed unngår man å føle på sult og cravings. Ergo lettere å holde seg til kaloribehovet når man først spiser samtidig som man kan spise seg god og mett, og ikke oppleve suget på noe mer.

Det tar 4-12 dager før kroppen venner seg til det nye skjemaet, men straks det er der, så begynner den først å melde fra om sult ca 15-20 minutter før spisevinduet åpner. 

Anonymkode: 79720...a91

Det siste er ikke sant for alle.

Anonymkode: 45d23...7e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Urmennesker levde i snitt rundt 30 år ...

Anonymkode: 45d23...7e8

Det stemmer ikke. Men tror du de ville levd lenger om de hadde spist oftere?

Anonymkode: 4bb54...7dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.5.2023 den 13.43):

For noe tull. Det er mange med fordøyelsesbesvær som har fått så mye mindre plager takket være periodisk faste. Det har lite med å skulle brife med å være asterisk å gjøre, men et ønske om å bli frisk(ere).

Anonymkode: aa98d...687

*asketisk? 

Anonymkode: c2d00...6c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Det stemmer ikke. Men tror du de ville levd lenger om de hadde spist oftere?

Anonymkode: 4bb54...7dd

Hva er det som ikke stemmer? For øvrig er levealderen og helsa best i land med økonomisk overflod, der de færreste spiser 1-2 måltider per dag. 

Anonymkode: 45d23...7e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Hva er det som ikke stemmer? For øvrig er levealderen og helsa best i land med økonomisk overflod, der de færreste spiser 1-2 måltider per dag. 

Anonymkode: 45d23...7e8

Det stemmer ikke at snittalderen var 30, i alle fall ikke i betydningen at mange døde i den alderen. Snittalderen var sannsynligvis ganske lav på grunn av høy barnedødelighet, og infeksjoner og ulykker var nok generelt farligere enn i dag. Men det betyr ikke at man døde av en slags alderdom når man var 30.

Anonymkode: 4bb54...7dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.5.2023 den 14.53):

For folk som ikke klarer å spise uten å overspise er det jo lurt å spise så sjeldent som mulig. Da kan de jo også overspise når de først spiser, uten at det gjør så mye. Det er jo gjerne folk som er veldig opptatt av metthet, som også er opptatt av disse store måltidene. Hadde de klart å begrense seg, hadde de jo ikke trengt å se på klokka når de kan spise. Det er jo som oftest folk som ønsker å slanke seg som begynner med dette. De som alltid har gjort det fordi de er småspiste, er jo i stort mindretall. Jeg er en av de som trives med mange måltider om dagen, blir ikke mer enn 1500kcal allikevel. Typisk dag for meg er frokost, mellommåltid(typ 6nøtter), lunsj, mellommåltid (feks en appelsin), middag, kvelds (nesten på str med et mellommåltid). Det blir faktisk 6 ganger om dagen! Alltid vært slank og aldri fordøyelsesproblemer. Man finner det kostholdet som passer en selv best. Hva du spiser er mye viktigere enn når du spiser det.

Anonymkode: 05d61...17b

Så fint for deg, da. Om jeg ikke hadde begynt å slanke meg som tenåring, hadde jeg antakelig blitt normalvektig som voksen, rett og slett fordi det var snakk om en periode med "valpefett," pluss at jeg var tidlig utviklet. Jeg trodde jeg var feit, og det var ingen som korrigerte oppfatningen min. Det ble startem på over 30 år med jojoslanking, der jeg har vekslet mellom opptil 10 kg overvekt og normalvekt. Det er kanskje ikke så rart at sult- og metthetsfølelse kan bli påvirket? Jeg har aldri vært noen storspiser selv om jeg er glad i god mat, men med hovedmåltid er og mellommåltider blir det totalt sett mer energi inn enn hva jeg forbrenner, spesielt ettersom jeg har en stillesittende jobb og nå også har kommet i overgangsalderen. Kombinert med at jeg blir mer sulten desto oftere jeg spiser, gir det mening for meg å holde meg til to - en sjelden gang tre - måltider om dagen. Personlig synes jeg dessuten det er styrete å spise ofte og lite, men hele poenget er uansett å finne noe som fungerer for den enkelte, enten man spiser 2 eller 6 måltider om dagen. Det er ikke noen one size fits all her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette er fakta: Levealderen har begynt å gå ned i Vesten. Mye i USA, og også i Norge: https://www.ssb.no/befolkning/fodte-og-dode/statistikk/dode/artikler/forventa-levealder-falt-i-2022

Forskere mener at overvekt og fedme er en viktig forklaring. Besteforeldrene våre er friskere og lever lengre enn hva vi kan forvente. De levde da "periodisk faste" ikke het det, men het "det er sånn vi spiser". Fram til si, 1980-tallet, så levde alle naturlig ut fra det som blir kalt "periodisk faste". Ja, de spiste frokost, men de holdt seg til faste måltider uten småspising i mellom. 

At folk kaller dette en "trend" eller "prestisje" er så håpløst og historieløst at jeg vil rive av meg håret. Ja, folk som Marit Kolby kapitaliserer på å prate om det, og den oppmerksomheten hun får gjør at enkelte historieløse tror dette er en trend, men hun oversetter bare hva folk som Michael Pollan har sagt i lang tid.  Å forvente konstant fôring gjennom hele døgnet er massepsykose som har ført oss der vi er i dag. 

Anonymkode: b1e91...1c6

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er fakta: Levealderen har begynt å gå ned i Vesten. Mye i USA, og også i Norge: https://www.ssb.no/befolkning/fodte-og-dode/statistikk/dode/artikler/forventa-levealder-falt-i-2022

Forskere mener at overvekt og fedme er en viktig forklaring. Besteforeldrene våre er friskere og lever lengre enn hva vi kan forvente. De levde da "periodisk faste" ikke het det, men het "det er sånn vi spiser". Fram til si, 1980-tallet, så levde alle naturlig ut fra det som blir kalt "periodisk faste". Ja, de spiste frokost, men de holdt seg til faste måltider uten småspising i mellom. 

At folk kaller dette en "trend" eller "prestisje" er så håpløst og historieløst at jeg vil rive av meg håret. Ja, folk som Marit Kolby kapitaliserer på å prate om det, og den oppmerksomheten hun får gjør at enkelte historieløse tror dette er en trend, men hun oversetter bare hva folk som Michael Pollan har sagt i lang tid.  Å forvente konstant fôring gjennom hele døgnet er massepsykose som har ført oss der vi er i dag. 

Anonymkode: b1e91...1c6

Men de spiste fortsatt minst tre måltider om dagen. 

Anonymkode: 45d23...7e8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men de spiste fortsatt minst tre måltider om dagen. 

Anonymkode: 45d23...7e8

3 måltider var normen. "Snacking" mellom måltidene er et nytt fenomen. 

Anonymkode: b1e91...1c6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...