Gå til innhold

Hvorfor har det blitt "prestisje" å spise færrest mulig måltid?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For min del har periodisk faste virkelig bedret helse og livskvalitet betraktelig. Viktigste er at jeg har mye mindre fordøyelsesplager.

Anonymkode: 24993...e8d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For folk som ikke klarer å spise uten å overspise er det jo lurt å spise så sjeldent som mulig. Da kan de jo også overspise når de først spiser, uten at det gjør så mye. Det er jo gjerne folk som er veldig opptatt av metthet, som også er opptatt av disse store måltidene. Hadde de klart å begrense seg, hadde de jo ikke trengt å se på klokka når de kan spise. Det er jo som oftest folk som ønsker å slanke seg som begynner med dette. De som alltid har gjort det fordi de er småspiste, er jo i stort mindretall. Jeg er en av de som trives med mange måltider om dagen, blir ikke mer enn 1500kcal allikevel. Typisk dag for meg er frokost, mellommåltid(typ 6nøtter), lunsj, mellommåltid (feks en appelsin), middag, kvelds (nesten på str med et mellommåltid). Det blir faktisk 6 ganger om dagen! Alltid vært slank og aldri fordøyelsesproblemer. Man finner det kostholdet som passer en selv best. Hva du spiser er mye viktigere enn når du spiser det.

Anonymkode: 05d61...17b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

For folk som ikke klarer å spise uten å overspise er det jo lurt å spise så sjeldent som mulig. Da kan de jo også overspise når de først spiser, uten at det gjør så mye. Det er jo gjerne folk som er veldig opptatt av metthet, som også er opptatt av disse store måltidene. Hadde de klart å begrense seg, hadde de jo ikke trengt å se på klokka når de kan spise. Det er jo som oftest folk som ønsker å slanke seg som begynner med dette. De som alltid har gjort det fordi de er småspiste, er jo i stort mindretall. Jeg er en av de som trives med mange måltider om dagen, blir ikke mer enn 1500kcal allikevel. Typisk dag for meg er frokost, mellommåltid(typ 6nøtter), lunsj, mellommåltid (feks en appelsin), middag, kvelds (nesten på str med et mellommåltid). Det blir faktisk 6 ganger om dagen! Alltid vært slank og aldri fordøyelsesproblemer. Man finner det kostholdet som passer en selv best. Hva du spiser er mye viktigere enn når du spiser det.

Anonymkode: 05d61...17b

hva er poenget egentlig? bortsett fra å vise hvor flink og slank du er?

Anonymkode: 22fdb...c89

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.5.2023 den 18.44):

Ironisk at du kritiserer meg for å synse om hvordan urmennesket levde, for så i neste setning å synse selv.

Til tross for mye felles genetikk, så er vi ikke sjimpanser eller gorillaer. I motsetning til disse artene så har vi bl.a tilberedt mat over ild de siste 400.000 årene (og tidligere menneskearter også mye lengre enn det) og vi har jaktet storvilt i flokk. Jeg orker virkelig ikke å Google for deg, det kan du gjøre selv, men mennesket levde i familieflokker og flokken sanket mat til fellesskapet - de satt primært ikke og spiste på hver sin tue «hele dagen». Det ville også være angi-sosialt overfor fellesskapet, og man trengte fellesskapet for å bedre overleve.

Grunnen til at vi har en så overlegent utviklet hjerne sammenlignet med andre arter, er bl.a at vi lærte oss å utnytte animalsk føde enklere gjennom tilberedning (varmebehandling) av kjøtt vs å spise det rått. Tilberedning krever ild, og ild var høyt aktet og ikke noe man hadde med seg «i lommen» slik som i dag. Ergo er det logisk at fangsten ble tilberedt hvor flokken bodde, sannsynligvis fordelt på få relativt faste måltider.

Anonymkode: 687a1...dfb

Hvordan "urmenneskene" levde er og blir gjetting. Du tror det er sunnest å spise få og store måltider, og lager en historie om at dette var vanlig i "urtiden" for å underbygge dette. (Akkurat hvilken tidsperiode du regner som den riktige urtiden er også ganske tilfeldig.)

Man kan like gjerne lage en annen historie for å underbygge at det er naturlig å spise lite og ofte. Kanskje urmenneskene stort sett spiste det de fant gjennom dagen, noen planter her, noen larver der, småting som det hadde vært alt for brysomt å samle opp og bære med seg? Hvorfor ikke bare ta med familien ut til der maten er i stedet for å bære den med seg og risikere å miste noe på veien? Innimellom klarte noen å fange et større dyr som de kunne bære med seg hjem og dele med de andre, da ble det fest, men dette skjedde ikke hver dag.

Dette kalles gjerne "Just so-stories" på engelsk. De høres overbevisende ut der og da, men egentlig kan man lage slike historier og tilpasse dem til hva det enn er man ønsker å forklare. 

Anonymkode: d00eb...706

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvordan "urmenneskene" levde er og blir gjetting. Du tror det er sunnest å spise få og store måltider, og lager en historie om at dette var vanlig i "urtiden" for å underbygge dette. (Akkurat hvilken tidsperiode du regner som den riktige urtiden er også ganske tilfeldig.)

Man kan like gjerne lage en annen historie for å underbygge at det er naturlig å spise lite og ofte. Kanskje urmenneskene stort sett spiste det de fant gjennom dagen, noen planter her, noen larver der, småting som det hadde vært alt for brysomt å samle opp og bære med seg? Hvorfor ikke bare ta med familien ut til der maten er i stedet for å bære den med seg og risikere å miste noe på veien? Innimellom klarte noen å fange et større dyr som de kunne bære med seg hjem og dele med de andre, da ble det fest, men dette skjedde ikke hver dag.

Dette kalles gjerne "Just so-stories" på engelsk. De høres overbevisende ut der og da, men egentlig kan man lage slike historier og tilpasse dem til hva det enn er man ønsker å forklare. 

Anonymkode: d00eb...706

det finnes fremdeles jeger- og sankerstammer som lever på samme måte som "urmenneskene", og disse er det forsket mye på ift kosthold og bevegelse, så det blir jo feil å si at vi ikke vet noe om dem.

Anonymkode: 22fdb...c89

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvordan "urmenneskene" levde er og blir gjetting. Du tror det er sunnest å spise få og store måltider, og lager en historie om at dette var vanlig i "urtiden" for å underbygge dette. (Akkurat hvilken tidsperiode du regner som den riktige urtiden er også ganske tilfeldig.)

Man kan like gjerne lage en annen historie for å underbygge at det er naturlig å spise lite og ofte. Kanskje urmenneskene stort sett spiste det de fant gjennom dagen, noen planter her, noen larver der, småting som det hadde vært alt for brysomt å samle opp og bære med seg? Hvorfor ikke bare ta med familien ut til der maten er i stedet for å bære den med seg og risikere å miste noe på veien? Innimellom klarte noen å fange et større dyr som de kunne bære med seg hjem og dele med de andre, da ble det fest, men dette skjedde ikke hver dag.

Dette kalles gjerne "Just so-stories" på engelsk. De høres overbevisende ut der og da, men egentlig kan man lage slike historier og tilpasse dem til hva det enn er man ønsker å forklare. 

Anonymkode: d00eb...706

Planter og bær var ikke tilgjengelig på vinteren, og det kunne gå lang tid mellom fangst av dyr og fisk.Selvfølgelig overlevde mennesker ved å ha lengre fasteperioder pga manglende tilgang til mat. Du sier det jo selv 😄 

Og selv ettere neolittisk tid var ikke tilgang til mat konstant. Selv ikke på 1900-tallet. 

Anonymkode: b1e91...1c6

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke 'prestisje', men det har vel blitt oppdaget at det er sunnere på mange måter for mange. Mer likt hvordan vi levde før. Faste gjør at kroppen får jobbe med andre ting enn fordøyelsen 24/7..  Samtidig tror jeg det er individuelle forskjeller. Ikke alle behøver samme kosthold og samme måltidskjema for å ha en god helse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ytdhd skrev (På 24.5.2023 den 13.43):

Om fasting blir prestisje i fremtiden jubler jeg. Veldig bra om fasting blir allment sett på noe som noe utelukkende bra, for det ER nemlig bra for helsen. 

Når fant du ut det?

Nei, ikke si det….du er selvsagt en av dem som har «ment dette i 25 år», men bare heeeeelt tilfeldig har begynt å uttrykke det i nøyaktig samme øyeblikk som det ble trendy 😂

Anonymkode: c9218...d32

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Planter og bær var ikke tilgjengelig på vinteren, og det kunne gå lang tid mellom fangst av dyr og fisk.Selvfølgelig overlevde mennesker ved å ha lengre fasteperioder pga manglende tilgang til mat. Du sier det jo selv 😄 

Og selv ettere neolittisk tid var ikke tilgang til mat konstant. Selv ikke på 1900-tallet. 

Anonymkode: b1e91...1c6

Vinter? Han jeg siterte snakket om for 400 000 år siden. Da levde menneskene i det sørlige Afrika, det nytter ikke å tenke på norske årstider der.

Jeg har ikke sagt at menneskene ikke hadde dårlig tilgang på mat, bare at det ikke er noen grunn til å tro at "få faste store måltider" (i motsetning til tilfeldig spising, små og store måltider alt etter hva man fikk tak i) er spesielt naturlig for mennesker.

Anonymkode: d00eb...706

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

hva er poenget egentlig? bortsett fra å vise hvor flink og slank du er?

Anonymkode: 22fdb...c89

Poenget er at det ikke er noen grunn til å starte med fasting dersom du allerede har et kosthold som fungerer for deg. Man trenger ikke lage ekstra styr hvis det ikke er nødvendig. Og at hva du spiser er så mye viktigere enn når du spiser det. Tro meg, jeg har mange områder i livet jeg hverken er flink eller fungerende. Sånn som de aller fleste. Så da trenger man ikke generelle råd om at man bør endre på spisevanene sine. Folk må få puste med magen og fokusere på det som er viktig her i livet. Trenger man å gå ned i vekt, så kan man jo selvfølgelig prøve fasting. Men ikke overdriv hvor positivt det skal være for hvemsomhelst.

Anonymkode: 05d61...17b

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Når fant du ut det?

Nei, ikke si det….du er selvsagt en av dem som har «ment dette i 25 år», men bare heeeeelt tilfeldig har begynt å uttrykke det i nøyaktig samme øyeblikk som det ble trendy 😂

Anonymkode: c9218...d32

Jeg oppdaget fasting for 2 år siden og har lest masse om det og dratt masse helsemessige effekter selv av det. Hvorfor så spydig? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang hva som er bra og hva som er 'naturlig' spisemønster, så tenker jeg at man kan finne dokumentasjon på hva man måtte ønske.

Med tanke på utviklingen som har skjedd vekt- og helsemessig med folk her i vesten, kan det være lurt å ta en liten oppsummering og se hvor det gikk galt. Samtidig, så tror jeg folk (og deres kropper) er forskjellige og har forskjellige behov. Vi lever også veldig forskjellige liv.

Om en klarer å finne noe som passer for en, som gjør at man har en god helse, flott! Om det er 6 måltider om dagen eller 2, betyr ikke noe så lenge det fungerer for DEG og din kropp.

Jeg tror ikke det er et spisemønster som passer for alle voksne.

Anonymkode: f16b0...90e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Poenget er at det ikke er noen grunn til å starte med fasting dersom du allerede har et kosthold som fungerer for deg. Man trenger ikke lage ekstra styr hvis det ikke er nødvendig. Og at hva du spiser er så mye viktigere enn når du spiser det. Tro meg, jeg har mange områder i livet jeg hverken er flink eller fungerende. Sånn som de aller fleste. Så da trenger man ikke generelle råd om at man bør endre på spisevanene sine. Folk må få puste med magen og fokusere på det som er viktig her i livet. Trenger man å gå ned i vekt, så kan man jo selvfølgelig prøve fasting. Men ikke overdriv hvor positivt det skal være for hvemsomhelst.

Anonymkode: 05d61...17b

Selvfølgelig kan man bare fortsette slik man gjør hvis man har null helseplager og føler seg topp.

Men veldig mange gjør jo ikke det, da. De føler seg dårlige, sliter med overvekt, magetrøbbel, vondt her og der, osv. Det kan jo tyde på at noe ikke funker optimalt. Prøver de faste og det gir bedring, er ikke det fint da? Tenk, et helt gratis tiltak.

Anonymkode: 8caa7...63c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan oppfører blodsukkeret seg gjennom døgnet hvis man  spiser lunsj og en stor middag i 17tida ?

Anonymkode: e6c0f...dc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så glad jeg begynte å spise slik, og at det er akseptert. For meg er det å hele tiden måtte tenke på mat stress, og jeg sliter med å klare alle måltider. Jeg er overvektig og får jevnere blodsukker og går ned i vekt ved å ikke spise mer enn 2 måltid for dagen, lunsj og middag. For meg er det ingen prestisje, men en lettelse at det går an, for da blir fokuset på mat mye mindre. 

Anonymkode: 49805...b72

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.5.2023 den 16.30):

 Jeg spiser når jeg er sulten, hvorfor skulle jeg tukle med naturen og faste meg selv gjennom dagen😳 

Anonymkode: 23765...5a0

Hvor mange ganger om dagen mener du "naturen" sier at alle er sultne, da? 

Anonymkode: be31d...22e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 24.5.2023 den 13.28):

Man ser det i kostholdsdiskusjoner overalt. Også her på KG. Spesielt i faste-miljøet.

 

De går typisk i en variasjon av dette;

Person 1: Jeg har redusert antall måltider fra 6 til 3 😇

 😁

Anonymkode: ebd40...4a3

Jeg har spist 3 måltider om dagen i hele mitt liv, og det er smått absurd å lese at det som for meg alltid har vært normalen i dag blir regnet som trend og prestisje.

For meg er dette hverken en trend eller prestisje, dette er det jeg er oppvokst med, hverken mer eller mindre.
Den eneste forskjellen er at tradisjonelt ble det største måltidet, middag, servert mellom kl 12 og 13. 


Det passet ikke med skole og senere arbeidsplass for min familie, og middagen byttet plass med kveldsmaten kl 17-19, og ble siste måltid for dagen på grunn av det, men måltidsmønsteret forble det samme, og har vært det i mer enn 50 år.



 

 

 

Anonymkode: 3c8e5...058

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg er så glad jeg begynte å spise slik, og at det er akseptert. For meg er det å hele tiden måtte tenke på mat stress, og jeg sliter med å klare alle måltider. Jeg er overvektig og får jevnere blodsukker og går ned i vekt ved å ikke spise mer enn 2 måltid for dagen, lunsj og middag. For meg er det ingen prestisje, men en lettelse at det går an, for da blir fokuset på mat mye mindre. 

Anonymkode: 49805...b72

Samme her🙂 Var jojoslanker i 30 år og hadde prøvd "alt", men klarte aldri å holde målvekt over lengre tid, antakelig fordi alle årene med jojoslanking hadde gjort noe med forbrenningen. Moderat lavkarbo og PF ble redningen - gikk ned 9 kg  for 3 år siden og holder fortsatt vekta 🙂

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ander det som en fad.

Spiser primært fiber/karbohydrater/proteiner 6 ganger om dagen. Får 2 tomler opp av legen når han ser resultatene av blodprøvene jeg tar en gang i året. Har overskudd til trening , og beholder muskelmasse i en alder av 50+.

Anonymkode: 21ae4...30c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spist 2 måltider så lenge jeg kan huske, men feit er jeg uansett, så så veldig effektivt trenger det ikke å være.

Anonymkode: a1347...c96

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...