Gå til innhold

Hvorfor har det blitt "prestisje" å spise færrest mulig måltid?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Man ser det i kostholdsdiskusjoner overalt. Også her på KG. Spesielt i faste-miljøet.

 

De går typisk i en variasjon av dette;

Person 1: Jeg har redusert antall måltider fra 6 til 3 😇

Person 2: Jeg følger periodisk faste og spiser 2 måltider i spisevinduet 🙂

Person 3: HAH, jeg følger OMAD og spiser 1 måltid i løpet av dagen 😊

Person 4: HAH, jeg følger følger en kombinasjon av eat-stop-eat og OMAD og spiser 1 måltid annenhver dag 😁

Anonymkode: ebd40...4a3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordi mange føler det er godt for helsen? Ville ikke kalt det prestisje, men en trend, eller en trend som går over til ny måte og spise på. Nå har vi hatt 40 år med « prestisje « med og spise flest mulig mellommåltider, og det har jo ikke gått så bra. 

Anonymkode: 92a33...c48

  • Liker 28
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en tendens til at alt skal være mest mulig vanskelig og asketisk. Det skal være noe de fleste ikke orker eller klarer. Da føler folk seg bedre. Man ser det samme på treningstrender. Før var det «nok» å være slank. Nå skal man legge inn mer innsats å ha en tydelig muskuløs kropp. Noe de fleste ikke orker eller har tid til. 
Personlig er jeg veldig fornøyd med å være slank, i god form og spiser sunn og næringsrik mat. Antall måltider er helt underordnet. Folk er forskjellig.

Anonymkode: 05d61...17b

  • Liker 9
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettrollet skrev (4 minutter siden):

Det er ikke prestisje. Det er helsebringende.

Det er også en tendens i samfunnet at vanlige folk har begynt å lese vitenskapelige artikler, uten å nødvendigvis forstå vitenskap. Å da trekker de gjerne generelle kostholdsråd ut fra det de leser. Det er også blitt vanligere at folk (som ikke er en del av helsevesenet) tjener penger på å tolke slike artikler og selge «en pakke» til sine følgere. Både placebo og det å redusere sin overvekt kan ha store positive effekter. Folk er jo også forskjellige. For noen er det best å spise sjeldent og mye, mens andre får problemer på et slikt kosthold, og trives bedre med mindre mengder hyppigere.

Anonymkode: 05d61...17b

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sheeple følger jo flokken.

Anonymkode: 74a50...6a6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om fasting blir prestisje i fremtiden jubler jeg. Veldig bra om fasting blir allment sett på noe som noe utelukkende bra, for det ER nemlig bra for helsen. 

  • Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er en tendens til at alt skal være mest mulig vanskelig og asketisk. Det skal være noe de fleste ikke orker eller klarer. Da føler folk seg bedre. Man ser det samme på treningstrender. Før var det «nok» å være slank. Nå skal man legge inn mer innsats å ha en tydelig muskuløs kropp. Noe de fleste ikke orker eller har tid til. 
Personlig er jeg veldig fornøyd med å være slank, i god form og spiser sunn og næringsrik mat. Antall måltider er helt underordnet. Folk er forskjellig.

Anonymkode: 05d61...17b

For noe tull. Det er mange med fordøyelsesbesvær som har fått så mye mindre plager takket være periodisk faste. Det har lite med å skulle brife med å være asterisk å gjøre, men et ønske om å bli frisk(ere).

Anonymkode: aa98d...687

  • Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er en tendens til at alt skal være mest mulig vanskelig og asketisk. Det skal være noe de fleste ikke orker eller klarer. Da føler folk seg bedre. Man ser det samme på treningstrender. Før var det «nok» å være slank. Nå skal man legge inn mer innsats å ha en tydelig muskuløs kropp. Noe de fleste ikke orker eller har tid til. 
Personlig er jeg veldig fornøyd med å være slank, i god form og spiser sunn og næringsrik mat. Antall måltider er helt underordnet. Folk er forskjellig.

Anonymkode: 05d61...17b

Jeg tror ikke de fleste av oss som spiser få måltider gjør det fordi det er vanskelig . Jeg synes det er mye enklere ihvertfall. Jeg spiser når jeg er sulten, og ikke « nå er tid for og lage mellommåltid « . Ja, enig i at folk er forskjellige og at det finnes en fasit, så forbauser meg over alle som skal bestemme hva andre skal spise. 
det holder og spise sunn og næringsrik mat og å være slanke og i god form, vi har bare ulike måter og nå det målet på. 

Anonymkode: 92a33...c48

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 måltider per dag i stedet for 6 er da helt normalt! Enig at OMAD kan være litt for krevende for mange, men å spise 6 måltider per dag er da helt unødvendig. 

Prestisje? Det kan jeg ikke forholde meg til. Alle må finne ut hva som passer dem best, og rådet om færre måltider kan være noe å prøve for folk med overvekt eller helseproblemer. 

Anonymkode: 05638...6c9

  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettrollet skrev (2 timer siden):

Det er ikke prestisje. Det er helsebringende.

Bare tull! Ikke nok dokumentasjon på det. 

Anonymkode: 23765...5a0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

For noe tull. Det er mange med fordøyelsesbesvær som har fått så mye mindre plager takket være periodisk faste. Det har lite med å skulle brife med å være asterisk å gjøre, men et ønske om å bli frisk(ere).

Anonymkode: aa98d...687

Det er ikke tull. Folk er lettpåvirkelige og hopper naivt på nye trender. Hvor er dokumentasjonen på at dette er helsebringende? Samme som lavkarbo. Alle hamstra meierismør fordi det skulle være så bra😅🤣. Jeg spiser når jeg er sulten, hvorfor skulle jeg tukle med naturen og faste meg selv gjennom dagen😳 

Anonymkode: 23765...5a0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi folk er overopptatt av disiplin pm dagen og helse inngår der. Slitsomt. Folk får gjøre som de vil, men de er så opptatt av det. Er så gørrkjedelig å høre om.

Anonymkode: a3c6d...afb

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har alltid spist 1-3 ganger per dag. De som spiser 6 ganger kan jo ikke ha tid til annet.

Anonymkode: 33da5...aca

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har alltid spist 1-3 ganger per dag. De som spiser 6 ganger kan jo ikke ha tid til annet.

Anonymkode: 33da5...aca

Man spiser da mindre måltider, ikke en time hver gang. Mellommåltider er over i en fei.

Anonymkode: a3c6d...afb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri følt trender. Men for meg er det en befrielse at dette nå er vanlig. Både for egen del da jeg før følte at frokost og mellommat var viktig, men også fordi du aldri lenger får reaksjoner om det kommer frem at lunsj er dagens første måltid. 

Jeg trives med det. Har aldri vært sulten om morgenen. Blir ofte bare slakk av å spise mellommat og slik. Merker god effekt på magen og velvære generelt. 

Anonymkode: b7b9d...648

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Man ser det i kostholdsdiskusjoner overalt. Også her på KG. Spesielt i faste-miljøet.

 

De går typisk i en variasjon av dette;

Person 1: Jeg har redusert antall måltider fra 6 til 3 😇

Person 2: Jeg følger periodisk faste og spiser 2 måltider i spisevinduet 🙂

Person 3: HAH, jeg følger OMAD og spiser 1 måltid i løpet av dagen 😊

Person 4: HAH, jeg følger følger en kombinasjon av eat-stop-eat og OMAD og spiser 1 måltid annenhver dag 😁

Anonymkode: ebd40...4a3

Prestisje? «Faste-miljøet»? Fasting har da vært en greie på tvers av de fleste livssyn og landegrenser lenge før kosthold var «en greie».

Jeg tror det er bra for de fleste friske voksne å faste. Det gir også mening i forhold til metabolismen vår og hvordan urmennesket levde. Vi er neppe skapt for å sitte og småspise jevnt og trutt gjennom hele dagen slik mange gjør i dag (og slik en del kostholdsveileder anbefaler).

 

Anonymkode: 687a1...dfb

  • Liker 6
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Prestisje? «Faste-miljøet»? Fasting har da vært en greie på tvers av de fleste livssyn og landegrenser lenge før kosthold var «en greie».

Jeg tror det er bra for de fleste friske voksne å faste. Det gir også mening i forhold til metabolismen vår og hvordan urmennesket levde. Vi er neppe skapt for å sitte og småspise jevnt og trutt gjennom hele dagen slik mange gjør i dag (og slik en del kostholdsveileder anbefaler).

 

Anonymkode: 687a1...dfb

Hvis mennesker klarer seg fint ved å spise jevnt og trutt så klarer de seg fint ved å spise jevnt og trutt. Det viktigste er fremdeles å ha et godt og variert kosthold.

Anonymkode: a3c6d...afb

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Prestisje? «Faste-miljøet»? Fasting har da vært en greie på tvers av de fleste livssyn og landegrenser lenge før kosthold var «en greie».

Jeg tror det er bra for de fleste friske voksne å faste. Det gir også mening i forhold til metabolismen vår og hvordan urmennesket levde. Vi er neppe skapt for å sitte og småspise jevnt og trutt gjennom hele dagen slik mange gjør i dag (og slik en del kostholdsveileder anbefaler).

 

Anonymkode: 687a1...dfb

Hvor lenge levde urmenneske da?😅 30 år kanskje. Ønsker ikke å sammenligne meg med dem 

Anonymkode: 23765...5a0

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke tull. Folk er lettpåvirkelige og hopper naivt på nye trender. Hvor er dokumentasjonen på at dette er helsebringende? Samme som lavkarbo. Alle hamstra meierismør fordi det skulle være så bra😅🤣. Jeg spiser når jeg er sulten, hvorfor skulle jeg tukle med naturen og faste meg selv gjennom dagen😳 

Anonymkode: 23765...5a0

Du kritiserer feil person. Jeg har fått et mye bedre liv av både lavkarbo og periodisk faste. Lavkarbo gjorde at jeg gikk med 15kg for mange år siden og har holdt en sunn vekt siden da. Periodisk faste kurerte meg for IBS. Jeg trenger ikke dokumentasjon på at jeg føler meg ekstremt mye bedre. Men du kan jo begynne med boka til matviter Marit Kolby f.eks.? Den inneholder masse forskning.

Endret av Nettrollet
  • Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...