Gå til innhold

Hvorfor har det blitt "prestisje" å spise færrest mulig måltid?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg gikk med i vekt ved å gå fra 6 til 3 måltider. 6 måltider var vel anbefalt før (vet ikke om det er det enda?). 

Det er MYE lettere å spise et utvalg faste frokoster, lunsj og middag som man vet hva inneholder, enn å jove i seg ekstra måltider her og der. Da blir det ofte noe som kanskje ikke er like sunt/lite kalorier. Syns det er lettere med 3, da vet jeg hvilke måltider jeg skal ha og tenker ikke på hva det neste "digge" mellommåltidet skal være. Er også lettere å su nei til f.eks kake på jobb el., hvis jeg er vandt med å si "jeg har nettopp spist lunsj". Det er snakk om selvbeherskelse. 

Anonymkode: b579b...dc2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det er ikke tull. Folk er lettpåvirkelige og hopper naivt på nye trender. Hvor er dokumentasjonen på at dette er helsebringende? Samme som lavkarbo. Alle hamstra meierismør fordi det skulle være så bra😅🤣. Jeg spiser når jeg er sulten, hvorfor skulle jeg tukle med naturen og faste meg selv gjennom dagen😳 

Anonymkode: 23765...5a0

Å spise færre måltider per dag er ikke å «tukle med naturen». Tvert i mot er det å småspise seg gjennom dagen det. Ser man til urmenneskene (som vi i stor grad fortsatt er like metabolsk sett), så spiste de få måltider per dag. Det er ganske enkelt å tenke seg at dagens første måltid besto av eventuelle rester fra kvelden før, deretter gikk dagen med til å sanke eller jakte det de skulle spise den dagen. Med andre ord hadde de hverken tid eller tilgjengelighet til å spise 6-8(!) måltider om dagen slik vi gjør.

Anonymkode: 687a1...dfb

  • Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettrollet skrev (3 timer siden):

Det er ikke prestisje. Det er helsebringende.

Her og. Jeg har egentlig gitt opp alle dietter. Men da jeg begynte med faste så har jeg klart å legge i fra meg mange dårlige uvaner (slik som å sitte å spise på kveldene). Nå gjør det automatisk uten at det kreves en innsats. Jeg spiser på kveldene hvis jeg blir invitert ut, så er ikke fanatisk.  Har bare gått ned 5 kilo siden sommeren, men målet er ikke å gå  mye ned i vekt. Mest fokus at jeg har kontroll over maten og ikke overspiser og at det bra for helsa 

Anonymkode: ea655...946

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Å spise færre måltider per dag er ikke å «tukle med naturen». Tvert i mot er det å småspise seg gjennom dagen det. Ser man til urmenneskene (som vi i stor grad fortsatt er like metabolsk sett), så spiste de få måltider per dag. Det er ganske enkelt å tenke seg at dagens første måltid besto av eventuelle rester fra kvelden før, deretter gikk dagen med til å sanke eller jakte det de skulle spise den dagen. Med andre ord hadde de hverken tid eller tilgjengelighet til å spise 6-8(!) måltider om dagen slik vi gjør.

Anonymkode: 687a1...dfb

Men det har vi altså nå. Og kroppene har da også forandret seg betraktelig etter at vi fikk lettere tilgang på mat etter jordbrukssamfunnet og mulighet for lagring. For all del - det er bare bra og prisverdig at man finner sin greie, men det er så kjedelig når det skal bli fasit for andre. Jeg fungerer elendig før mat. Jeg fungerer også best med flere måltider ettersom jeg har en tendens til å bli for tynn hvis jeg har rigide måltider. Kan du ikke bare være fornøyd med din løsning uten å lage en samfunnsteori av det?

Anonymkode: a3c6d...afb

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Å spise færre måltider per dag er ikke å «tukle med naturen». Tvert i mot er det å småspise seg gjennom dagen det. Ser man til urmenneskene (som vi i stor grad fortsatt er like metabolsk sett), så spiste de få måltider per dag. Det er ganske enkelt å tenke seg at dagens første måltid besto av eventuelle rester fra kvelden før, deretter gikk dagen med til å sanke eller jakte det de skulle spise den dagen. Med andre ord hadde de hverken tid eller tilgjengelighet til å spise 6-8(!) måltider om dagen slik vi gjør.

Anonymkode: 687a1...dfb

Hvordan i alle dager vet du hvordan urmenneskene spiste? Er det ikke rimelig å tro at de spiste når de fant mat, akkurat slik som alle andre dyr gjør? Sjimpanser og gorillaer bruker store deler av døgnet til å spise, de samler ikke opp for å få store måltider. 

Anonymkode: d00eb...706

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tonnevis av forskning som konkluderer med at periodisk faste er bra for helse og vektnedgang/regulering. Det er ikke en "trend", det er sånn mennesket har spist i titusener av år, bortsett fra et lite vindu på et par tiår hvor helsemyndigheter i lommen matinprodusenter pushet småspising og mange små måltider.

https://academic.oup.com/nutritionreviews/article/73/10/661/1849182?login=false "On the basis of the information presented in this review, it is recommended that intermittent fasting be considered as an alternative to daily caloric restriction for individuals who are interested in improving body composition and overall health"

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1568163716302513 "Numerous physiological indicators of health are improved in laboratory rats and mice maintained on IF diets including alternate day fasting and time-restricted feeding. Among such responses to IF are: reduced levels of insulin and leptin which parallel increases in insulin and leptin sensitivity; reduced body fat; elevated ketone levels; reduced resting heart rate and blood pressure, and increased heart rate variability (resulting from increased parasympathetic tone) and reduced inflammation"

https://tidsskriftet.no/2021/12/fra-andre-tidsskrifter/kan-periodisk-faste-oke-sunn-livslengde "Forsøk med bananfluer viser at økt autofagi ved periodisk faste kan forlenge livet og redusere aldersorgansvikten"

https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/76753/1/Prosjektoppgave-i-medisin-endelig-versjon-ved-Ragnhild-J--Hope-og-Torunn-A--Lien.pdf "Ved å studere publisert litteratur har vi funnet ut at det er mye som tyder på at det er helsebringende å redusere inntak av mat, og at induksjon av autofagi og dannelse av BDNF er medvirkende årsaker til den helsebringende effekten"

 

Anonymkode: b1e91...1c6

  • Liker 7
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er tonnevis av forskning som konkluderer med at periodisk faste er bra for helse og vektnedgang/regulering. Det er ikke en "trend", det er sånn mennesket har spist i titusener av år, bortsett fra et lite vindu på et par tiår hvor helsemyndigheter i lommen matinprodusenter pushet småspising og mange små måltider.

https://academic.oup.com/nutritionreviews/article/73/10/661/1849182?login=false "On the basis of the information presented in this review, it is recommended that intermittent fasting be considered as an alternative to daily caloric restriction for individuals who are interested in improving body composition and overall health"

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1568163716302513 "Numerous physiological indicators of health are improved in laboratory rats and mice maintained on IF diets including alternate day fasting and time-restricted feeding. Among such responses to IF are: reduced levels of insulin and leptin which parallel increases in insulin and leptin sensitivity; reduced body fat; elevated ketone levels; reduced resting heart rate and blood pressure, and increased heart rate variability (resulting from increased parasympathetic tone) and reduced inflammation"

https://tidsskriftet.no/2021/12/fra-andre-tidsskrifter/kan-periodisk-faste-oke-sunn-livslengde "Forsøk med bananfluer viser at økt autofagi ved periodisk faste kan forlenge livet og redusere aldersorgansvikten"

https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/76753/1/Prosjektoppgave-i-medisin-endelig-versjon-ved-Ragnhild-J--Hope-og-Torunn-A--Lien.pdf "Ved å studere publisert litteratur har vi funnet ut at det er mye som tyder på at det er helsebringende å redusere inntak av mat, og at induksjon av autofagi og dannelse av BDNF er medvirkende årsaker til den helsebringende effekten"

 

Anonymkode: b1e91...1c6

Det hjerter tyter over av renner munnen over med, ja.

Anonymkode: a3c6d...afb

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Å spise færre måltider per dag er ikke å «tukle med naturen». Tvert i mot er det å småspise seg gjennom dagen det. Ser man til urmenneskene (som vi i stor grad fortsatt er like metabolsk sett), så spiste de få måltider per dag. Det er ganske enkelt å tenke seg at dagens første måltid besto av eventuelle rester fra kvelden før, deretter gikk dagen med til å sanke eller jakte det de skulle spise den dagen. Med andre ord hadde de hverken tid eller tilgjengelighet til å spise 6-8(!) måltider om dagen slik vi gjør.

Anonymkode: 687a1...dfb

Hvem spiser 6-8 måltider om dagen? De fleste spiser vel 4 

Anonymkode: 23765...5a0

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Hvem spiser 6-8 måltider om dagen? De fleste spiser vel 4 

Anonymkode: 23765...5a0

Noen kan vel spise frokost, en banan, lunsj, en yoghurt, middag, kvelds. Det er 6. 

Anonymkode: ed105...0de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor det kalles å faste. Hvor mye pleier folk egentlig å spise ila en dag, når de ikke "faster"? Konstant og kontinuerlig? I så fall, synes jeg det er greit at de har begynt å faste. 

 

Jeg spiser flere ggr om dagen, men det går likevel 2-3 t mellom måltidene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

For noe tull. Det er mange med fordøyelsesbesvær som har fått så mye mindre plager takket være periodisk faste. Det har lite med å skulle brife med å være asterisk å gjøre, men et ønske om å bli frisk(ere).

Anonymkode: aa98d...687

Og jeg har faktisk en tarmsykdom, ulcerøs collit, noe som gir store fordøyelsesbesvær. Og jeg blir veldig dårlig av å spise store måltider. Så det er ikke sånn at alle tarmer blir glad for mye om gangen.

Anonymkode: 05d61...17b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser 1-2 ganger om dagen. Har alltid gjort det. Er ikke sulten om morgenen, så jeg spiser når jeg er sulten og når jeg har tid.

Men har aldri visst at dette er en «greie»?! 😅
Men kult å ha blitt trendy da!😂

Anonymkode: 9a455...e30

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Man ser det i kostholdsdiskusjoner overalt. Også her på KG. Spesielt i faste-miljøet.

 

De går typisk i en variasjon av dette;

Person 1: Jeg har redusert antall måltider fra 6 til 3 😇

Person 2: Jeg følger periodisk faste og spiser 2 måltider i spisevinduet 🙂

Person 3: HAH, jeg følger OMAD og spiser 1 måltid i løpet av dagen 😊

Person 4: HAH, jeg følger følger en kombinasjon av eat-stop-eat og OMAD og spiser 1 måltid annenhver dag 😁

Anonymkode: ebd40...4a3

Fortsatt er 70 % av Norges befolkning overvektige. 

Så det er nok bare med praten hos de fleste ;)

 

Anonymkode: 841db...a56

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan i alle dager vet du hvordan urmenneskene spiste? Er det ikke rimelig å tro at de spiste når de fant mat, akkurat slik som alle andre dyr gjør? Sjimpanser og gorillaer bruker store deler av døgnet til å spise, de samler ikke opp for å få store måltider. 

Anonymkode: d00eb...706

Ironisk at du kritiserer meg for å synse om hvordan urmennesket levde, for så i neste setning å synse selv.

Til tross for mye felles genetikk, så er vi ikke sjimpanser eller gorillaer. I motsetning til disse artene så har vi bl.a tilberedt mat over ild de siste 400.000 årene (og tidligere menneskearter også mye lengre enn det) og vi har jaktet storvilt i flokk. Jeg orker virkelig ikke å Google for deg, det kan du gjøre selv, men mennesket levde i familieflokker og flokken sanket mat til fellesskapet - de satt primært ikke og spiste på hver sin tue «hele dagen». Det ville også være angi-sosialt overfor fellesskapet, og man trengte fellesskapet for å bedre overleve.

Grunnen til at vi har en så overlegent utviklet hjerne sammenlignet med andre arter, er bl.a at vi lærte oss å utnytte animalsk føde enklere gjennom tilberedning (varmebehandling) av kjøtt vs å spise det rått. Tilberedning krever ild, og ild var høyt aktet og ikke noe man hadde med seg «i lommen» slik som i dag. Ergo er det logisk at fangsten ble tilberedt hvor flokken bodde, sannsynligvis fordelt på få relativt faste måltider.

Anonymkode: 687a1...dfb

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Hvor lenge levde urmenneske da?😅 30 år kanskje. Ønsker ikke å sammenligne meg med dem 

Anonymkode: 23765...5a0

Det stemmer ikke at folk ikke ble eldre enn 30. Og det var uansett ikke slik at de ville levd lenger hvis de hadde spist mange små måltider.

Anonymkode: 4bb54...7dd

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får mageproblemer hvis jeg spiser for ofte. Greier meg med 2-3 måltider.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har aldri følt trender. Men for meg er det en befrielse at dette nå er vanlig. Både for egen del da jeg før følte at frokost og mellommat var viktig, men også fordi du aldri lenger får reaksjoner om det kommer frem at lunsj er dagens første måltid. 

Jeg trives med det. Har aldri vært sulten om morgenen. Blir ofte bare slakk av å spise mellommat og slik. Merker god effekt på magen og velvære generelt. 

Anonymkode: b7b9d...648

100% enig. Før så tvingte jeg i meg frokost fordi det liksom er dagens viktigste måltid!

Nå spiser jeg ikke før 12-13 og jeg har også dager hvor jeg kun drikker selvpresset juice. Før hadde jeg så mye diare og onst i magen. Veldig slapp også. Mye mer energi nå og har ingen mageproblemer.

Anonymkode: 14991...24b

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med de eksemplene du nevner: de følger en diett og er gira på dietten sin? 

Men så har du mange som naturlig liker å spise få måltider, se bare i tråden her. 

Jeg tror folk grovt sett kan deles inn i to spisekategorier: de som liker å spise lite, men ofte, og de som liker å spise sjelden og mye. Tidligere var den første gruppen sin preferanse den store trenden, nå er det den andre gruppen sin preferanse som er trendy.

Personlig tror jeg man bør gjøre det som føles naturlig for deg. Jeg spiser gjerne få og større måltider, mens en venninne av meg må ha mange og små måltider for å trives. Hun blir veldig fort sulten, og veldig fort mett når hun spiser. Jeg går en evighet før jeg blir sulten, men spiser da mer når jeg først spiser. 

Anonymkode: faed4...71b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er ikke tull. Folk er lettpåvirkelige og hopper naivt på nye trender. Hvor er dokumentasjonen på at dette er helsebringende? Samme som lavkarbo. Alle hamstra meierismør fordi det skulle være så bra😅🤣. Jeg spiser når jeg er sulten, hvorfor skulle jeg tukle med naturen og faste meg selv gjennom dagen😳 

Anonymkode: 23765...5a0

Tenk, jeg spiser også når jeg er sulten. Det pleier å være en gang mellom 11.30 og 19.30, men det kan like gjerne være mellom 15.00 og 20.00. 

Jeg syns egentlig det er du som er latterlig, ikke jeg, for jeg aksepterer at andre spiser annerledes enn jeg gjør, uten at jeg må gjøre narr av dem. Men du er tydeigvis en av de som tror at du blir stor av å gjøre andre små. Det fungerer ikke sånn, vet du, 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor bli så provosert over folk som finner noe som passer for dem? :) Hvis det ikke funker og de ikke føler seg bra, så slutter de jo bare. 

Anonymkode: 8caa7...63c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...