Gå til innhold

Er dere i mot abort? (Les innlegget før enn dere svarer)


solflekken

Er du i mot arbort?  

469 stemmer

  1. 1. Abort

    • Ja
      64
    • Nei
      405


Anbefalte innlegg

Jeg er imot abort, med mindre mors liv er I fare. Fosteret er et menneske, og å ta liv kan kun aksepteres i nødverge. 

  • Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Etter å lest litt syns jeg grensa burde være på 9 uker (da har embryoet målbare hjernebølger) og embryoet regnes etter dette som et foster. I uke 10 er barnet et foster og alt er komplett.

Anonymkode: d8740...0d2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stiller meg kritisk til abort. Det vil si, at det finnes situasjoner hvor abort er en utvei. Om du bare har hatt en oopsie så får du ta ansvar, og jeg synes heller ikke det er greit å sortere ut DS barn. 

Om barnet, eller mor er veldig syk, om graviditet setter mor's liv i fare så er det ok. Om du har blitt voldtatt er det ok. Men hoved andelen av aborter skyldes ingen av disse, den vanligste grunnen er "oops, jaja tar bare en abort". 

Anonymkode: 616cb...ac6

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Personlig tror jeg det er noe alvorlig galt med mennesker som mener abort på friske foster bør være lovlig utover 12 uker, eventuelt at de ikke aner hvor velutviklet de er rundt da. Kvinner som tar abort etter abort av friske foster bør bli sterilisert. 

Anonymkode: 06236...120

Jeg tenker det må være noe alvorlig galt med de som sier at det er et barn med en gang sædcellen og eggcellen møtes jeg da.

Anonymkode: 14460...986

  • Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tenker det må være noe alvorlig galt med de som sier at det er et barn med en gang sædcellen og eggcellen møtes jeg da.

Anonymkode: 14460...986

Er vel ganske stor forskjell på "med en gang sædcellen og eggcellen møtes" til et 12 uker gammelt foster? Jeg var på ultralyd i uke 6/7, og så da et hjerte som banket. I uke 12 var det en aktiv liten en som svømte rundt med ansikt med øyne og nede, armer og ben med fingre, tær... Et lite menneske altså.

Anonymkode: 06236...120

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er vel ganske stor forskjell på "med en gang sædcellen og eggcellen møtes" til et 12 uker gammelt foster? Jeg var på ultralyd i uke 6/7, og så da et hjerte som banket. I uke 12 var det en aktiv liten en som svømte rundt med ansikt med øyne og nede, armer og ben med fingre, tær... Et lite menneske altså.

Anonymkode: 06236...120

Kan vel ganske enkelt definere det som at hvis fosteret ikke er levedyktig utenfor livmoren så er det ikke et eget «vesen» enda. 

Hele denne debatten er så tullete da motstanderne har en merkelig tro om at abort er noe kvinner syntes er kjempe gøy.. og gjerne vil de vente til 8ende måned om det var lovlig… altså, som noen tidligere her har nevnt, de fleste aborter gjøres før uke 9.. de som ikke ønsker barn tar jo abort så fort de kan.. de som tar sen aborter har nesten alltid en GOD medisinsk GRUNN. De som må ta senaborter har jo hatt lyst på barnet… så hvorfor skal dere forsøke å gjøre livet deres til et større helvete? Gøy å føde et barn som dør etter 2 timer i smerter? O.l

Anonymkode: baa88...dfb

  • Liker 13
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei det er det ikke. Men forstår du må være dypt religiøs og ha dine egne rare definisjoner på hva et barn er.

Anonymkode: 14460...986

Man trenger ikke være religiøs for å forholde seg til legevitenskapen på dette feltet.

Anonymkode: 41eb4...bff

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjirafff
6 hours ago, AnonymBruker said:

Dere som sier at det bare er en celleklump, denne "celleklumpen" har allerede et hjerte som slår i uke 8.

Så det er definitivt ikke bare en "celleklump".

Anonymkode: b80db...965

Hjertet er en muskel. Ikke noe mer spesielt enn rompehullet, som utvikler seg før. Om du sløyer en fisk og tar ut hjertet, så slår det fortsatt selv om det er ute av kroppen. Dette tjaset om hjertet er bare følelsespropaganda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjirafff
3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg stiller meg kritisk til abort. Det vil si, at det finnes situasjoner hvor abort er en utvei. Om du bare har hatt en oopsie så får du ta ansvar, og jeg synes heller ikke det er greit å sortere ut DS barn. 

Om barnet, eller mor er veldig syk, om graviditet setter mor's liv i fare så er det ok. Om du har blitt voldtatt er det ok. Men hoved andelen av aborter skyldes ingen av disse, den vanligste grunnen er "oops, jaja tar bare en abort". 

Anonymkode: 616cb...ac6

Det er ren løgn, og du har ingen forutsetninger for å påstå det. Uansett så et alle grunner gyldige for å ta abort. Du er en hykler dersom du mener at en kvinne skal måtte ha opplevd noe traumatiserende for å få "rett" til å ta abort, selv om fosteret er det samme. Da tyder det bare på at du mener kvinner skal straffes ved å nektes abort på grunn av en eller annen forvaklet moral du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

solflekken skrev (16 timer siden):

Når dere svarer, ikke tenk på spesielle situasjoner, det kan dere kommentere heller. Når du svarer skal du tenke generelt. Hva du føler er mest rett osv. Det er fordi jeg er ikke så interessert i hva folk tenker i spesielle situasjoner. Der tror jeg fleste parten kan være for, selv om de er mer i mot. Så dere må bare tenke genrelt, når dere svarer.

Kommer til å redigere dette innlegget og skrive mer, dersom dette blir et populært innlegg.

Jeg er personlig imot, men jeg gidder ikke dømme de som av ulike grunner får utført en abort. Folk er forskjellige og det er ikke min jobb å dømme de som velger anderledes enn meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som er mot abort, er dere i mot at man fjerner svulster også da eller?

Anonymkode: 5ce00...4fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Dere som er mot abort, er dere i mot at man fjerner svulster også da eller?

Anonymkode: 5ce00...4fc

En svulst er ikke et levende menneske, den sammenligningen blir bare tull.

Anonymkode: 41eb4...bff

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjirafff skrev (14 minutter siden):

Det er ren løgn, og du har ingen forutsetninger for å påstå det. Uansett så et alle grunner gyldige for å ta abort. Du er en hykler dersom du mener at en kvinne skal måtte ha opplevd noe traumatiserende for å få "rett" til å ta abort, selv om fosteret er det samme. Da tyder det bare på at du mener kvinner skal straffes ved å nektes abort på grunn av en eller annen forvaklet moral du har.

Så du tror faktisk virkelig med de høye abort tallene at ALLE er folk som har blitt gravid mot sin vilje uten noen form for å unngå det? Ok. 🤦‍♀️

Jeg sier dessuten ikke at kvinnen må ha opplevd noe traumatisk. Jeg sa om det er helsemessig årsak bak, eller om det har skjedd uten noen form for å unngå det/beskytte seg. Vi har tilgang på så mye prevansjon, og mulighet til å følge med på syklus. Tenker nok vi begge mener at den andre har "forvaklet moral" uansett.

Anonymkode: 616cb...ac6

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Dere som er mot abort, er dere i mot at man fjerner svulster også da eller?

Anonymkode: 5ce00...4fc

Trist å sammenligne et menneske med en svulst

Anonymkode: 616cb...ac6

  • Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dere som er mot abort, er dere i mot at man fjerner svulster også da eller?

Anonymkode: 5ce00...4fc

Jeg er imot abort fordi det for meg er galt å fjerne et foster, men har selvsagt ikke noe imot å fjerne svulster.  Andre må gjøre sine valg, og som samfunn bør vi legge til rette slik at ingen føler de må ta abort. 

Min holdning skal ikke tvinges på andre. Sånn sett støtter jeg muligheten til abort fram til fosteret er levedyktig alene.

Anonymkode: 431c9...7c0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

En svulst er ikke et levende menneske, den sammenligningen blir bare tull.

Anonymkode: 41eb4...bff

Det er like levende som et foster, det er en del av kroppen

Anonymkode: 5ce00...4fc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Trist å sammenligne et menneske med en svulst

Anonymkode: 616cb...ac6

Et foster er ikke et menneske, det er en del av en annen kropp

Anonymkode: 5ce00...4fc

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er imot abort fordi det for meg er galt å fjerne et foster, men har selvsagt ikke noe imot å fjerne svulster.  Andre må gjøre sine valg, og som samfunn bør vi legge til rette slik at ingen føler de må ta abort. 

Min holdning skal ikke tvinges på andre. Sånn sett støtter jeg muligheten til abort fram til fosteret er levedyktig alene.

Anonymkode: 431c9...7c0

Dette er helt fair og en god holdning

Anonymkode: 5ce00...4fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er like levende som et foster, det er en del av kroppen

Anonymkode: 5ce00...4fc

Nei, fosteret er et menneske. Svulst har ingen menneskelige følelser og responderer ikke på stimuli slik foster gjør. Det er bare tullete å sammenligne dette, og dehumaniserer fosterene som drepes som følge av retten til selvbestemt abort

Anonymkode: 41eb4...bff

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for selvbestemt abort på generelt grunnlag, for eksempel til uke 9. Når fosteret kunne ha overlevd med hjelp er jeg fullstendig mot, uansett. Av etiske årsaker er jeg imidlertid imot på egne vegne. 

Anonymkode: 1c645...5a5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...