Gå til innhold

Er dere i mot abort? (Les innlegget før enn dere svarer)


solflekken

Er du i mot arbort?  

469 stemmer

  1. 1. Abort

    • Ja
      64
    • Nei
      405


Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Derfor er det for unyansert å snakke om man er «for eller i mot abort». De fleste som svarer på dette spørsmålet i Norge tenker vel mest på den norske abortgrensen.

Anonymkode: d3df1...326

Men snakker man med tanke på 12 uker, 18 uker eller 22 uker?

Anonymkode: 565f6...2e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du ser ikke forskjellen på min abort og denne dama jeg nevnte? Eksen og jeg gjorde vel noe av det mest inngripende ang prevensjon ( sterilisering) og ventet 1 uke ekstra før samleie. Vi hadde allerede hendene fulle med 2 små barn.

Damen jeg nevner har i en alder av 46 ennå ingen barn, hun vil ikke ha barn. Hun ligger rundt og sprangridning hatt 4 aborter og hvor mange ganger hun har kjøpt abortpillen Norlevo vet vel bare hun. Hun bruker ikke prevensjon for hun er redd for kreft pga hormoner 🙄, så da er abort og Norlevo mye bedre iflg henne.

Anonymkode: 76b58...75b

Norlevo er vel nødprevensjon og ikke abortpille. Det er to helt forskjellige ting. Nødprevensjon gjør at man ikke blir gravid, den må tas innen så og så mange timer etter samleie. Og den inneholder veldig mye hormoner, så hun venninna di høres ut som hun trenger en veiledningstime hos fastlegen.

Men dette har egentlig ingenting med debatten å gjøre, mener jeg. Enten tillater man abort, eller så gjør man det ikke. Du kan ikke bare tillate det for de moralsk høyverdige. Det vil alltid være vanskelige sider med abort, men jeg mener man uansett ikke kan overlate beslutningen til andre enn kvinnen selv.

Anonymkode: dfd48...8e8

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men snakker man med tanke på 12 uker, 18 uker eller 22 uker?

Anonymkode: 565f6...2e1

Uansett er det ikke en "celleklump" ved noen av stadiene.

Anonymkode: 565f6...2e1

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Uansett er det ikke en "celleklump" ved noen av stadiene.

Anonymkode: 565f6...2e1

Den grensen må settes et eller annet sted, det ER forskjell på et embryo og et levedyktig foster. Jeg mener 18 uker er fornuftig. Eller 12 som vi har nå, men da får man disse nemdene som skal sitte og bestemme, og det skjønner jeg ærlig talt ikke poenget med.

Anonymkode: dfd48...8e8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Jeg synes det er litt vanskelig å svare fordi jeg absolutt ikke ønsker å forby abort. Det tror jeg ikke vil føre noe godt med seg. Det ville sette mange i en veldig vanskelig situasjon, føre til oppblomstring av illegale aborter, med alt det førered seg, bidra til flere barn som vokser opp og føler seg uønsket. Men på det personlige plan er jeg på mange måter i mot. Jeg føler det er et lite uskyldig liv som fortjener å få en sjanse. Så ja, jeg er kanskje i mot abort, men ikke rør abortloven!

Anonymkode: 576b9...a46

Hvilken sjanse det? Være uønsket? 

Anonymkode: 60d16...5e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Norlevo er vel nødprevensjon og ikke abortpille. Det er to helt forskjellige ting. Nødprevensjon gjør at man ikke blir gravid, den må tas innen så og så mange timer etter samleie. Og den inneholder veldig mye hormoner, så hun venninna di høres ut som hun trenger en veiledningstime hos fastlegen.

Men dette har egentlig ingenting med debatten å gjøre, mener jeg. Enten tillater man abort, eller så gjør man det ikke. Du kan ikke bare tillate det for de moralsk høyverdige. Det vil alltid være vanskelige sider med abort, men jeg mener man uansett ikke kan overlate beslutningen til andre enn kvinnen selv.

Anonymkode: dfd48...8e8

Du har rett, det er nødprevensjon, jeg hang meg bare opp i ordet abort.

Allikevel ser iallefall jeg en stor forskjell på min ene abort og denne damens 4 aborter. 
 

 

Anonymkode: 76b58...75b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Barn er barn, det er det samme barnet fra unnfangelse til død.

Så Egg, Balut og kyllingfilet er det samme ? 

Anonymkode: 95d5e...378

  • Liker 14
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

solflekken skrev (3 timer siden):

Skal ikke endre spørsmålet, eller fjerne noe som helst bare legge til ekstra

Så hvorfor i all verden mener du at vi skal svare på noe, uten å vite hva du egentlig tenker på? 
Hvorfor må du vente til senere med å gi oss all info du egentlig har tenkt å legge til senere? 
Mener du at vi skal ta ett standpunkt, velvitende om å ikke inneha all informasjon? 

Hva er begrunnelsen for at du ikke ønsker gi oss all info før vi stemmer? 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men har man rett til å drepe et barn, fordi menn voldtar barn eller kvinner? Her taper man jo, uansett. 

Tenker du at ondt, skal ondt fordrive? Det er jo helt jævlig, når sånne ting skjer. Og man håper jo på at gjerningsmannen kommer fra et land der de avslutter alt fort og gæli. Men man kan ikke vinne. Det er mye som spiller inn. Barnet kan jo også få traumer av å drepe sitt eget barn. Som sagt, man kan ikke vinne og det er en vanskelig situasjon.

Anonymkode: 565f6...2e1

Nei, man har ikke rett til å drepe barn. 
Men en celleklump er ikke ett barn. 

Anonymkode: c64fd...df4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjirafff

Abort er utelukkende positivt og det er 100% nødvendig å ha fri tilgang til det. Flere burde ta abort i stedet for å føde uønskede barn, eller gjøre voldelige/uegnede personer til fedre. Abort burde være det helt åpenbare valget dersom prevensjon har feilet, og ved å fjerne tabuer rundt abort så slipper også folk å føle på pålagt skyld og skam i etterkant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er utelukkende for abort. Og jeg mener at ønsket abort trenger ikke begrunnes.

  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1000% for selvbestemt abort i alle situasjoner. Kan gjerne øke grensen til 18 uker også.

Anonymkode: 92144...b0a

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Så hvorfor i all verden mener du at vi skal svare på noe, uten å vite hva du egentlig tenker på? 
Hvorfor må du vente til senere med å gi oss all info du egentlig har tenkt å legge til senere? 
Mener du at vi skal ta ett standpunkt, velvitende om å ikke inneha all informasjon? 

Hva er begrunnelsen for at du ikke ønsker gi oss all info før vi stemmer? 

Nei, man har ikke rett til å drepe barn. 
Men en celleklump er ikke ett barn. 

Anonymkode: c64fd...df4

Dersom du leste skikkelig, har jeg gitt all info for stemningen. Dere skal bare tenke generelt. Om jeg kommer på noe jeg vil legge til som f.eks. "hva tenker dere om denne problemstillingen" vil jeg at dere skal vite at jeg kan fjøre innlegget mitt større. Før har jeg også svart og sagt at jeg kommer ikke til å forandre på det jeg har skrevet eller fjerne den. Jeg tenker bare å legge til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Idiotisk formulering. Jeg er verken for eller mot abort generelt. Jeg er for selvbestemt abort, fordi jeg ikke ser hvordan noen annen enn kvinnen kan ta den avgjørelsen.

Anonymkode: 8ef8b...d46

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Men har man rett til å drepe et barn, fordi menn voldtar barn eller kvinner? Her taper man jo, uansett. 

Tenker du at ondt, skal ondt fordrive? Det er jo helt jævlig, når sånne ting skjer. Og man håper jo på at gjerningsmannen kommer fra et land der de avslutter alt fort og gæli. Men man kan ikke vinne. Det er mye som spiller inn. Barnet kan jo også få traumer av å drepe sitt eget barn. Som sagt, man kan ikke vinne og det er en vanskelig situasjon.

Anonymkode: 565f6...2e1

Du syntes dødsstraff er greit. Men å fjerne et foster er ikke greit..

Det er ikke lov å drepe mennesker. 

Barn er barn, foster er foster. Edit foster er ikke et barn.  

Anonymkode: 45781...ad3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Formuleringen på spørsmålet er helt feil. Du må spørre om man er for eller imot selvbestemt abort. Man kan ikke være helt imot abort, da aborter som ikke er provosert frem alltid vil forekomme. 

Jeg er definitivt for selvbestemt abort, fordi en kvinne skal bestemme over sin egen kropp og er fullt ut kompetent til å ta det valget selv. Om situasjonen tilsier det er dette kun hennes valg. Ingen skal tvinge en kvinne til å bære frem et barn hun ikke ønsker. 

Dessuten, historien viser at dersom man forbyr selvbestemt abort vil liv gå tapt i forsøk på å fremprovosere illegal abort. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

anon01 skrev (6 timer siden):

Jeg vil alltid, og da mener jeg alltid være for abort. Jeg blir illsint av hva som skjer i USA, og i Polen. 

Usa skryter på seg å være det beste landet i verden. Sannheten er at det blir verre og verre der borte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, abort er moralsk galt og drap. Forby abort og redd Norge og europa fra avbefolkning.

Anonymkode: 41eb4...bff

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du ser ikke forskjellen på å drepe en uskyldig baby, og det å drepe en serievoldtektsmann som har lemlestet kvinner og barn i en årrekke? Okey, tror vi sier takk til deg, jeg!

At du sammenligner små barn med overgripere sier helt ekstremt mye om deg som person. Fyamei.

Anonymkode: 565f6...2e1

Jeg vet sannelig ikke hva som sier mest om hvem, jeg. Men en empatisk person er du neppe. Var det du som prøvde deg på kampvotering for å bli nestleder i KrF, kanskje? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...