Gå til innhold

Er dere i mot abort? (Les innlegget før enn dere svarer)


solflekken

Er du i mot arbort?  

469 stemmer

  1. 1. Abort

    • Ja
      64
    • Nei
      405


Anbefalte innlegg

Jeg er for selvbestemt abort fram til 12 uker. Abortgrensen bør ikke forlenges. Jeg har aldri gjennomgått en abort. Og jeg kan ikke snakke for andre. Om andre velger abort, så er det deres personlige sak. Det er ikke noe alle skal stemme over. 

Jeg er for abort fordi det er mange grunner til abort - sykdom, uegnet livssituasjon, økonomi, voldtekt, incest osv. 

Er det ikke bedre å ha selvbestemt abort enn å nekte en kvinne det og i verste fall få et uønsket barn? Som igjen mest sannsynlig vil havne i systemet og bli en kasteball. Er det bedre gjort mot barnet?

Jeg er så forbanna på det som skjer i USA nå fordi dette kommer mest sannsynlig til å være en av "bivirkningene". Kvinner mister rett og slett bestemmelsesrett over kroppen sin 😡

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg er delt ang abort. Jeg har selv tatt en abort og vi var egentlig beskyttet ved sex. Min eksmann hadde sterilisert seg 3 uker tidligere og vi hadde annen type sex de første 3 ukene, ikke samleie. Vi fikk beskjed på sykehuset at det var trygt etter 2 uker, men siden vi drøyde i 3 uker med samleie, så ble jeg likevel gravid.

Da hadde vi 2 barn på 7 mnd og en på nesten 2. Vi ville ikke ha fler, så da ble det abort. Jeg tenker rett som det er på hvordan det barnet kunne vært idag. Angrer egentlig ikke, men det er bare eksen og jeg som vet om aborten.

Ved mitt tilfelle, voldtekt, mor eller barn er syke så er jeg helt for abort. Er det fare for livet til mor så kan jeg gå med på abort når som helst i de 9 mnd. Er barnet sykt så er det også greit. Jeg er bare ikke for at barn med DS skal aborteres.

Ellers er jeg helt imot abort som skjer gjentatte ganger. En dame jeg kjenner har tatt abort 4 ganger og de ble tatt i løpet av 2 år og med 3 forskjellige menn. Hun trenger ikke grine foran meg og angre seg, jeg synes ikke synd på henne. Hun har ikke tatt ansvar, bare spredd beina og latt det stå til.

Abortgrensa synes jeg skal være 12 uker, etter det så må det være tungtveiende grunner som sykdom hos mor eller barnet.

Å utvide abortgrensen til 22 uke eller hva forslaget var er helt sinnsykt. Du kan faktisk i få tilfeller klare å redde ett barn som blir født så tidlig. Så den kirurgen som utfører så sene aborter håper vel i det lengste at barnet dør før det kommer ut. Jeg så en dokumentar fra Danmark for mange år siden hvor helsepersonellet fortalte om aborter hvor barnet levde. Barnet ble lagt i vasken på ett avlukke og der lå det alene frem til det døde. Noen barn levde i flere timer uten at noe helsepersonell tik vare på det. Det er helt groteskt, det er direkte grusomt drap. Jeg glemmer aldri denne dokumentaren hvor de filmet babyen, babyen rørte på seg. Selv om det ble blurry bilder, så visste vi det lå en baby der.

Kvinner som tar abort på abort, skulle blitt sterilisert etter abort nummer 2. 

Anonymkode: 76b58...75b

Long story short.. du er en hykler. Ikke greit med mindre det gjelder deg fordi din situasjon er plutselig mer «spesiell» enn andres. News flash, de fleste har en god grunn, de færreste gjør der for morro skyld. Jeg har aldri tatt abort for jeg har aldri hatt behovet, men jeg klarer å se lengere enn nesen min, og har ingen rett til å bestemme over andres kropp når jeg aldri har levd deres liv.

Anonymkode: baa88...dfb

  • Liker 11
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kittykat skrev (8 minutter siden):

Om andre velger abort, så er det deres personlige sak. Det er ikke noe alle skal stemme over. 

Alle i samfunnet påvirkes av abortloven, derfor er det alles sak.

Anonymkode: 41eb4...bff

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Men har man rett til å drepe et barn, fordi menn voldtar barn eller kvinner? Her taper man jo, uansett. 

Tenker du at ondt, skal ondt fordrive? Det er jo helt jævlig, når sånne ting skjer. Og man håper jo på at gjerningsmannen kommer fra et land der de avslutter alt fort og gæli. Men man kan ikke vinne. Det er mye som spiller inn. Barnet kan jo også få traumer av å drepe sitt eget barn. Som sagt, man kan ikke vinne og det er en vanskelig situasjon.

Anonymkode: 565f6...2e1

Du må rett og slett slutte å kalle en celleklump / embryo / foster for et barn.

Anonymkode: 14460...986

  • Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du må rett og slett slutte å kalle en celleklump / embryo / foster for et barn.

Anonymkode: 14460...986

Har unnfangelsen funnet sted er det et barn/menneske

Anonymkode: 41eb4...bff

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er imot abort. Med mindre det er alvorlige grunner bak. Men som regel er de fostrene som blir tatt livet av, friske og ikke et resultat av overgrep. Kvinner har og et uttall prevensjonsmidler å bruke. Man må og ta ansvar for det man gjør om prevensjonen svikter. Livet er ikke bare lek og morro. 

Anonymkode: d89b8...858

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har unnfangelsen funnet sted er det et barn/menneske

Anonymkode: 41eb4...bff

Enig med deg.

Anonymkode: d89b8...858

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som sier at det bare er en celleklump, denne "celleklumpen" har allerede et hjerte som slår i uke 8.

Så det er definitivt ikke bare en "celleklump".

Anonymkode: b80db...965

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dere som sier at det bare er en celleklump, denne "celleklumpen" har allerede et hjerte som slår i uke 8.

Så det er definitivt ikke bare en "celleklump".

Anonymkode: b80db...965

Ja det er helt sant 💖

Anonymkode: d89b8...858

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Illsint? Hvordan da? Mener du at babyer ikke har rett til å leve, er det derfor du blir så inni granskogen sint? :)

Anonymkode: 565f6...2e1

Hvilket liv får du oppvokst i fattigdom og uønsket? Hvem skal se til at barnets behov blir ivaretatt? Det offentlige? 

Anonymkode: 88fab...9cf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvilket liv får du oppvokst i fattigdom og uønsket? Hvem skal se til at barnets behov blir ivaretatt? Det offentlige? 

Anonymkode: 88fab...9cf

Er mange der ute som er ufrivillig barnløse som ønsker seg et barn og kan bli gode foreldre. 

Anonymkode: d89b8...858

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mot abort, og er glad jeg aldri har vært i en situasjon hvor jeg hadde vært nødt til å vurdere det.

Men at jeg er mot betyr ikke at mine regler skal gjelde for andre.  Gravide kjenner best sin situasjon og må ta sine beslutninger.

Anonymkode: 431c9...7c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Warrior
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, abort er moralsk galt og drap. Forby abort og redd Norge og europa fra avbefolkning.

Anonymkode: 41eb4...bff

Det blir heldigvis aldri forbudt med abort i Norge. Tvinge noen til å få barn. Det er galt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Alle i samfunnet påvirkes av abortloven, derfor er det alles sak.

Anonymkode: 41eb4...bff

Jeg kan si meg enig i at alle påvirkes av abortloven, men det er ikke alles sak hvorfor noen personlig velger å ta abort.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du har rett, det er nødprevensjon, jeg hang meg bare opp i ordet abort.

Allikevel ser iallefall jeg en stor forskjell på min ene abort og denne damens 4 aborter. 
 

 

Anonymkode: 76b58...75b

Det gjør ikke jeg. Overhodet ikke.

Fra fosterets perspektiv, hva er forskjellen på ditt og hennes? Det er jo de det handler om her, ditt og hennes er i akkurat samme situasjon. Hun tar lettere på det en deg, men dere tar begge abort.

Det eneste du ser forskjell på er DEG og henne. Hun er absolutt uansvarlig, men da er det jo faktisk bare ansvarlig av henne å ta abort. 

Anonymkode: eb688...9c1

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 100 prosent for abort etter norske retningslinjer.

Og selvsagt når kvinnen ønsker/trenger det selv, ikke blir påtvunget av en sur partner eller et ligg som dro av kondomet fordi abort finnes. 

Såkalt "juridisk abort" er jeg tilsvarende sterkt imot.

Anonymkode: eb688...9c1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

84,1 prosent av alle selvbestemte svangerskapsavbrudd i 2022 skjedde før 9. uke, altså mens det fortsatt er snakk om et embryo.

I 2022 mottok nemnda 590 søknader om svangerskapsavbrudd. 586 av disse ble innvilget, først og fremst på grunn av risiko for fosterskader.

Kilde: https://www.fhi.no/hn/helseregistre-og-registre/abortregisteret/abort---fakta-med-statistikk/

Tatt i betraktning at nesten 85 av 100 tar abort før uke 9, så synes jeg godt at vi kan fjerne nemndene. Jeg tviler på at mange vil vente til uke 18 med å ta abort all den tid det ser ut som om kvinner som ikke ønsker å beholde barnet tar abort så raskt de kan. Hvis kvinner hadde villet vente så lenge som mulig med å ta abort, så skulle man tro at det hadde vært langt flere aborter nærmere uke 12. Slik jeg tolker tallene, så viser de at blant de som venter til etter uke 12 er det en overveldende majoritet av kvinner som har ønsket barnet, men har fått en hjerteskjærende beskjed. Da mener jeg at å måtte møte i abortnemnd er en urimelig tilleggsbelastning. Dette kan fint ordnes i dialog med legene på sykehuset.

Uansett: provosert abort er jo ikke noe å juble over i utgangspunktet, men alternativet er så mye verre.

  • Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen siviliserte land totalforbyr abort. Sånn er det bare. Abort er nødvendig helsehjelp. Det er barbarisk å tvinge kvinner til å bære frem mot sin vilje.

Anonymkode: 9f6d8...b63

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Du ser ikke forskjellen på min abort og denne dama jeg nevnte? Eksen og jeg gjorde vel noe av det mest inngripende ang prevensjon ( sterilisering) og ventet 1 uke ekstra før samleie. Vi hadde allerede hendene fulle med 2 små barn.

Damen jeg nevner har i en alder av 46 ennå ingen barn, hun vil ikke ha barn. Hun ligger rundt og sprangridning hatt 4 aborter og hvor mange ganger hun har kjøpt abortpillen Norlevo vet vel bare hun. Hun bruker ikke prevensjon for hun er redd for kreft pga hormoner 🙄, så da er abort og Norlevo mye bedre iflg henne.

Anonymkode: 76b58...75b

Det jeg ikke forstår er hvorfor du ønsker at et uskyldig barn skal vokse opp hos en kvinne som åpenbart ikke ønsker å bli mor, som fremstår som uansvarlig (bortsett fra at abort er å ta ansvar da) og som du mener har et dårlig moralsk kompass. Det gir ingen mening for meg.

Anonymkode: 47ba5...bce

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, det synes jeg. For min del er jo de fleste på KG uønsket, av meg. Alle er uønsket av noen, det betyr ikke at de får et dårlig liv.

I en perfekt verden, hadde kun folk som ØNSKET seg barn kunne bli gravide. Men folk er dumme, de har sex selv om de ikke ønsker barn, og det er dessverre dét vi må forholde seg til.

De syke kultene borti andre land, som bruker kvinners abort som menneskeofring, er sikkert veldig fornøyde med dagens system og tilbud. Men jeg synes det er trist at babyer blir drept :( Stakkars små mennesker. Det er min mening.

Anonymkode: 565f6...2e1

Du vet åpenbart ingenting om tilknytning, regulering, hjernens utvikling det første leveåret og utviklingspsykologi. Det er MYE bedre å bli abortert vekk mens man er en celleklump uten bevissthet enn å leve med utviklingstraumer fordi man kom uønsket til verden. 

La oss skille mellom "gode" og "dårlige" grunner til å ta bort. Hvis jeg skulle tenkt noe om andres grunner til å ta abort så ville jeg tenkt at desto "dårligere" grunn noen hadde desto mer er jeg for at det skal skje. Hvis noen har tatt 15 aborter så fremstår de som ganske uansvarlige og da bør de jo i alle fall ikke fått barn. Selvsagt ville det vært bedre om de hadde unngått å bli gravide, men når de først er blitt det så synes jeg abort høres ut som en god idé.

Klart det er rart å tenke på "hva hvis jeg hadde blitt abortert bort?" fordi jeg eksisterer og har eksistert i mange år og har utviklet relasjoner og opplevd ting og satt igjen fotavtrykk her, men dersom moren min hadde tatt abort så hadde jeg jo aldri eksistert så det er jo ikke noe trist. Det er så utrolig merklig i tvillingabortdebatten at folk bruker sitt bånd til levende barn og søsken som et argument. Men hvis personen aldri hadde eksistert så hadde jo ikke båndet vært der heller!

Anonymkode: 47ba5...bce

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...