Gå til innhold

Er dere i mot abort? (Les innlegget før enn dere svarer)


solflekken

Er du i mot arbort?  

469 stemmer

  1. 1. Abort

    • Ja
      64
    • Nei
      405


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Vi er vel fundamentalt uenige om hva et foster er da jeg mener at et foster som ikke kan leve ikke er et «menneskeliv» på lik linje med deg og meg. Det er et menneskefoster, men det er ikke et fullverdig liv om det ikke kan leve.

Anonymkode: f2ea7...e08

Hva med premature barn? Ut i fra din logikk så er det heller ikke fullverdige menneskeliv, vertfall ikke om de trenger støtte for å overleve.
Er det fosterets kapasitet til overlevelse utenfor moren som bringer menneskeverd? Hvordan definerer du tidsaspektet da? Skal det overleve 5min eller 1 time? Ingen foster/barn vil leve av seg selv noe særlig lenge.

Jeg ser overhode ingen logisk begrunnelse for at individets kapasitet til selv-overlevelse skal ha noe med om det er fullverdig liv eller ikke. Vi er nesten alle fullstendig avhenging av andre individer for vår overlevelse, bare noe svært få ville kunne overlevd selv.
 

Endret av Gregarious
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (11 timer siden):

Ja, du får det som du vil, idag bruker noen abort som prevensjon fordi de er imot hormonprevensjon, uten tanke på både fosteret som må dø, og kvinner som henviser gyn pol for andre problemstillinger og må vente fordi abort blir prioritert 

nice 👍 

her har der aldri vært spes ventetid på gyn så vet ikke hva slags problem det er du skisserer. får jo vitterlig kjappere time hos gyn enn både lege og tannlege. bare ta det med ro, det hoper seg nok ikke opp damer som skal ha drive thru abort med det første. og de som bruker det som prevensjon, som andre sier, er virkelig ikke skikket til å være foreldre uansett, så 👍👍

Anonymkode: 4af45...ab8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

nice 👍 

her har der aldri vært spes ventetid på gyn så vet ikke hva slags problem det er du skisserer. får jo vitterlig kjappere time hos gyn enn både lege og tannlege. bare ta det med ro, det hoper seg nok ikke opp damer som skal ha drive thru abort med det første. og de som bruker det som prevensjon, som andre sier, er virkelig ikke skikket til å være foreldre uansett, så 👍👍

Anonymkode: 4af45...ab8

💤

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

nice 👍 

her har der aldri vært spes ventetid på gyn så vet ikke hva slags problem det er du skisserer. får jo vitterlig kjappere time hos gyn enn både lege og tannlege. bare ta det med ro, det hoper seg nok ikke opp damer som skal ha drive thru abort med det første. og de som bruker det som prevensjon, som andre sier, er virkelig ikke skikket til å være foreldre uansett, så 👍👍

Anonymkode: 4af45...ab8

Samme her. Ventetid fire dager.

Anonymkode: 8567a...d84

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (3 minutter siden):

💤

haha saklig innlegg. du vet jo jeg har rett.

men du mener jo at skattepengene skal gå til utallige barnehjem som skal fostre uendelige barn fra 0 til 18 år, i hele landet, for ikke å snakke om at alle mødre skal få mye mye mer i barnetrygd og alt det der.

fordi der er så mye mer lønnsomt enn å bare la de få kvinnene få ta abort når de har behov. 🤨

tror du må finne frem kalkulatoren.

Anonymkode: 4af45...ab8

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

haha saklig innlegg. du vet jo jeg har rett.

men du mener jo at skattepengene skal gå til utallige barnehjem som skal fostre uendelige barn fra 0 til 18 år, i hele landet, for ikke å snakke om at alle mødre skal få mye mye mer i barnetrygd og alt det der.

fordi der er så mye mer lønnsomt enn å bare la de få kvinnene få ta abort når de har behov. 🤨

tror du må finne frem kalkulatoren.

Anonymkode: 4af45...ab8

Nei. Jeg mener du har feil, men det å rmest juble over abort med tommel opp er ekkelt

Tall betyr forøvrig ikke noe ift menneskeliv. God natt

Endret av Topsi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (6 minutter siden):

Nei. Jeg mener du har feil, men det å rmest juble over abort med tommel opp er ekkelt

Tall betyr forøvrig ikke noe ift menneskeliv. God natt

Det var du som først tok opp det med skattepengene.... så 🤨 skattepenger betyr bare noe når det er ditt argument? haha

Ja, jeg syns rett til bestemme over egen kropp er tommel opp 👍 

Det er helt supert at vi har den muligheten i vår levetid. Det er svært mange ulykelige jenteskjebner i verden der abort ikke var/ikke er mulig. 

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (På 3.7.2023 den 11.34):

Synes ikke noen skal bestemme at andre skal dø

Den dagen jeg fødte mine barn bestemte jeg i samme slengen at de skal dø. Det er den eneste tingen jeg kan garantere dem at kommer til å skje.

Jeg er for selvbestemt abort. Men synes ikke dagens 12 uker skal forlenges.

Hva som er god nok grunn er ikke opp til meg å bestemme. Jeg lever garantert ikke et såpass feilfritt liv at jeg kan påta meg retten til å dømme andre. 

Anonymkode: 58e4a...a24

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

miniomelett skrev (6 timer siden):

Det var du som først tok opp det med skattepengene.... så 🤨 skattepenger betyr bare noe når det er ditt argument? haha

Ja, jeg syns rett til bestemme over egen kropp er tommel opp 👍 

Det er helt supert at vi har den muligheten i vår levetid. Det er svært mange ulykelige jenteskjebner i verden der abort ikke var/ikke er mulig. 

Å bestemme at et foster skal dø er ikke å bestemme over egen kropp. Men bare fortsett å "feire" det, så ser noen hva dere egentlig støtter og tenker seg om

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (15 timer siden):

Det har jeg svart på, jeg støtter abort I nødverge, dvs når en lege mener det å bære fosteret til levedyktighet setter mors liv i fare.

Syns det er så sort-hvitt her. Om mor kan dø er det greit. Ellers.. får det gå. 
Selv har jeg en somatisk sykdom som ville gjort et svangerskap veldig krevende, med mulig varig skade og nedsatt funksjon på meg. Jeg har heller ikke helsen til å ha et barn, kunne f eks ikke løftet det når det blir 2-3 kg. Klarer nå full jobb tross sykdom. Med et barn måtte jeg nok blitt ufør fordi jeg hadde kun klart det. Antar også jeg måtte hatt brukerstyrt assistent hjemme for å hjelpe. Partneren min måtte vel også ofret mye. Så jeg hadde overlevd men blitt mye dyrere for samfunnet og sittet fast i et liv jeg ikke ønsket eller maktet. 
Så liv og død er vel litt unyansert..?

Anonymkode: d731c...d86

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (1 time siden):

Å bestemme at et foster skal dø er ikke å bestemme over egen kropp. Men bare fortsett å "feire" det, så ser noen hva dere egentlig støtter og tenker seg om

Jeg feirer at man har mulighet til å holde allerede fødte folk i live. Og at man heldigvis får bestemme over egen kropp. 

Den dagen den rettigheten forsvinner, da er det ute med alle oss. Det vil være samfunnskollaps.

Men klart, det er så lett og sitte i land med lovlig abort og rope. 

Og så utrolig komisk at folk i slike tråder alltid er sånn "Alle burde være fosterforeldre blah blah blah, men ikke jeg, for jeg har skavanker. Så jeg er utenfor dette" Det er så barneskolelogikk. 

Hm...så det er ikke alle som kan/burde ta vare på barn? 🤔 Hvis bare det var en mulighet å stoppe det problemet før det kom et barn til verden for å bli en kasteball.... 🤔 

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan gjøre anort ulovlig, men det vil ikke stoppe folk fra å ta abort. Det vil kun stoppe folk fra å kunne ha en så trygg abort som mulig.

Da blir det tilbake til hjemmesnekra kleshenger aborter, infeksjoner ol.

Det er rett og slett å ta et steg tilbake i utviklinga av samfunnet. Kan man ikke da bare ta fra kvinner stemmeretten og muligheten til å jobbe også da i samme slengen 🤪 så kan alle gå hjemme, gravide, og ikke gjøre annet enn å ploppe ut unger i fleng.

Anonymkode: 2e5f1...454

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det spiller en rolle, samfunnet trenger flere barn og barn har også rett til liv. Kvinnens rett stanser der andres begynner og har ingen rett til å drepe kun fordi hun ikke gidder å ta ansvar.

Anonymkode: 41eb4...bff

Hvem mener du skal ta ansvaret når mor ikke gidder? Staten og barnevernet? Har du sett kapasiteten og resultatene? Nei, ikke alle liv er verdt å leve mener jeg og det står jeg for. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

miniomelett skrev (2 timer siden):

Og så utrolig komisk at folk i slike tråder alltid er sånn "Alle burde være fosterforeldre blah blah blah, men ikke jeg, for jeg har skavanker. Så jeg er utenfor dette" Det er så barneskolelogikk. 

Hm...så det er ikke alle som kan/burde ta vare på barn? 🤔 Hvis bare det var en mulighet å stoppe det problemet før det kom et barn til verden for å bli en kasteball.... 🤔 

Så lenge den muligheten ikke innebærer å drepe så er det greit. 

Kjempekomisk å gjøre narr av andres helseutfordringer i livet, virkelig artig. Men pga mine helseutfordringer har jeg heller aldri satt et foster i en avhengighetssituasjon det ikke kan noe for.

Du får ha det artig for deg selv. Jeg gidder ikke underholde deg noe mer

Endret av Topsi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Man kan gjøre anort ulovlig, men det vil ikke stoppe folk fra å ta abort. Det vil kun stoppe folk fra å kunne ha en så trygg abort som mulig.

Da blir det tilbake til hjemmesnekra kleshenger aborter, infeksjoner ol.

Det er rett og slett å ta et steg tilbake i utviklinga av samfunnet. Kan man ikke da bare ta fra kvinner stemmeretten og muligheten til å jobbe også da i samme slengen 🤪 så kan alle gå hjemme, gravide, og ikke gjøre annet enn å ploppe ut unger i fleng.

Anonymkode: 2e5f1...454

Men du argumenterer for at siden folk bryter loven så kan man like godt gjøre det lovlig. Faktum er at når abort er ulovlig så reduseres aborttallene,  det ser vi blant annet i Texas 

Forventer du at jeg som mener abortber å ta livet av et menneske skal si at "åja, det skjer likevel, så da er det greit"? 

Jeg er ikke for ulovlige aborter heller,  men hvis abort var ulovlig så hadde samfunnet gjort mer for å stoppe det, og færre liv ville gått tapt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Topsi skrev (1 time siden):

Men du argumenterer for at siden folk bryter loven så kan man like godt gjøre det lovlig. Faktum er at når abort er ulovlig så reduseres aborttallene,  det ser vi blant annet i Texas 

Forventer du at jeg som mener abortber å ta livet av et menneske skal si at "åja, det skjer likevel, så da er det greit"? 

Jeg er ikke for ulovlige aborter heller,  men hvis abort var ulovlig så hadde samfunnet gjort mer for å stoppe det, og færre liv ville gått tapt

Men reduseres antallet som havner i systemet? Reduseres antallet barn som blir mishandlet eller misbrukt i oppveksten? Er det flere som blir samfunnsnyttige borgere, eller øker kriminalitet og rusmisbruk? Hva med selvmordsraten? Her er det mange faktorer som må regnes på for å få et riktig bilde. 

  • Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er IKKE imot abort, er ikke helt Trump!

Anonymkode: 17992...01f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Man kan gjøre anort ulovlig, men det vil ikke stoppe folk fra å ta abort. Det vil kun stoppe folk fra å kunne ha en så trygg abort som mulig.

Da blir det tilbake til hjemmesnekra kleshenger aborter, infeksjoner ol.

Det er rett og slett å ta et steg tilbake i utviklinga av samfunnet. Kan man ikke da bare ta fra kvinner stemmeretten og muligheten til å jobbe også da i samme slengen 🤪 så kan alle gå hjemme, gravide, og ikke gjøre annet enn å ploppe ut unger i fleng.

Anonymkode: 2e5f1...454

Det blir færre aborter når det er ulovlig. Om noen kvinner velger å bryte loven er ikke det samfunnets problem om de får skader av det.

Anonymkode: 41eb4...bff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det blir færre aborter når det er ulovlig. Om noen kvinner velger å bryte loven er ikke det samfunnets problem om de får skader av det.

Anonymkode: 41eb4...bff

Men hvorfor er dere så ekstremt opptatt av at potensielle barn skal leve, men så fort de er født er det alle andres problem? Er det ikke så farlig om barnet får et grusomt liv fordi de er uønsket så lenge de får eksistere?

Anonymkode: 4770f...aab

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...