Gå til innhold

Er det OK å levere Toro-kaker til arrangementer og feiringer?


Gjest Belinda B

Anbefalte innlegg

Gjest Albbas

Langpannekaker er som regel kjipe uansett, så for min del må folk gjerne bruke Toro. Er glasuren som er viktig og som kan redde enhver kjip langpannekake til å bli noenlunde ok. 

Jeg har begynt å kjøpe den frosne sjokoladekaka fra Rema og pimpe den med god glasur, i barnebursdag. Ungene klager ikke uansett. Den ene gangen jeg lagde en mer fancy langpannevariant med rømme og greier ville ikke ungene ha og jeg hadde den i fryseren i ett år. 😤

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet du hva? Jeg pleier ikke å annonsere om kaka jeg har laget er Toro eller hjemmelaget. Har aldri hørt noen spørre om det heller. 

Anonymkode: 48ffb...2af

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja såklart. Man tar jo bare med kake fordi man "må", da får folk godta det de får. Og Toro kakene jeg har smakt har nesten alltid vært bedre enn de som skryter sånn over sine hjemmelaga kaker. ER man kakesnobb burde man kanskje avstå fra å spise andres bakst.

Akkurat som kaffesnobber som rynker på nesen over kaffe de får servert hos andre, og forventer nesten at andre skal bry seg om fancy kaffe bare fordi de selv gjør det. Folk er dårlig oppdratt og er snobbete :fnise:

Anonymkode: fd196...828

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tar ikke så veldig lang tid å lage en kake fra bunnen av, så jeg har begynt å gjøre det. Smaker bedre med ordentlige ingredienser. 

  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toro-kake er topp, legger man til 2 dl seterrømme i oppskriften på langpannekaken f eks, så blir den sjukt saftig og digg.

Gjærbakst derimot - jeg har opplevd foreldre som leverer slike tørre, kompakte bolleposer fra Rema 😳 Fy fader så sjukt skammelig 😳 Altså, hvis du ikke evner å lære deg å bake gjærbakst (noe som fint kan bakes og fryses ned en måned i forveien), så for guds skyld - bytt oppgave med en annen forelder...

 

Anonymkode: 52db5...503

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Vet du hva? Jeg pleier ikke å annonsere om kaka jeg har laget er Toro eller hjemmelaget. Har aldri hørt noen spørre om det heller. 

Anonymkode: 48ffb...2af

Flere har spurt meg om oppskriften faktisk, når jeg har laget toro langpannekake 😅 Men jeg putter i 2 dl med seterrømme I tillegg da 😅

Anonymkode: 52db5...503

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er alenemor til 2 barn, begge fritidsaktiviteter og generelt travelt liv. Jeg kjøpte to ferdig rema 1000 frysekaker til 17. mai arrangement. Jeg valgte heller å være en tilstedeværende mamma for mine barn kvelden før 17. mai enn at jeg stresset med baking som jeg forøvrig hater. Jeg fikk full forståelse fra læreren og kakene ble utsolgt på 1,2,3. 

Mitt råd, gi F om det er hjemmelaget, Toro pose eller ferdig laget kake. Du tok med noe.. basta med den 😊

Anonymkode: 8acf3...2a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Flere har spurt meg om oppskriften faktisk, når jeg har laget toro langpannekake 😅 Men jeg putter i 2 dl med seterrømme I tillegg da 😅

Anonymkode: 52db5...503

I tillegg - eller bytter du ut noe av det andre våte som skal oppi? 

Anonymkode: 83427...3d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

I tillegg - eller bytter du ut noe av det andre våte som skal oppi? 

Anonymkode: 83427...3d9

I tillegg til væsken 🤗 Hever smaken veldig!

Anonymkode: 52db5...503

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåttvann skrev (På 17.5.2023 den 10.09):

Skal sies at jeg baker over gjennomsnittet mye, 2 kaker i uka ca (for andre). Jeg er ikke konditor, men hvis man ikke tror at folk med mye erfaring ser eller smaker forskjell så må man faktisk tro om igjen. 🤗

Jeg skjønner heller ikke hvor stress det er å måle opp smør og bruke desilitermål til mel, men vi er som tråden viser forskjellige. 🤗

Du evner virkelig ikke å sette deg inn i andres synspunkter. 

Du skriver at du lager rundt 100 kaker i året. Hvor mange kaker i året tror du snittpersonen i Norge lager? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MayorSantos skrev (32 minutter siden):

Du evner virkelig ikke å sette deg inn i andres synspunkter. 

Du skriver at du lager rundt 100 kaker i året. Hvor mange kaker i året tror du snittpersonen i Norge lager? 

Jeg har skrevet at jeg forstår flere jeg, så da leser du det du vil lese. Men jeg sier også at jeg ikke tror at alle unnskyldningene i denne tråden gjelder for alle som baker Torokaker, helt riktig. For mange handler det om å ta velge en enkel løsning fordi man ikke prioriterer å bake hjemmebakt.

Antall kaker ble nevnt i forbindelse med at folk tror man ikke smaker forskjell på Toro og hjemmebakt, men det kan man hvis man har erfaring.

Men hvorfor spiller antallet kaker så mye for folk egentlig? Jeg bruker kanskje litt kortere tid enn en nybegynner, men må jo gjennom alle de samme stegene i oppskriften uansett. Smelte smør, vispe eggedosis, blande sammen med det tørre, smøre form, steke, avkjøle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Albbas
7 hours ago, Blåttvann said:

 Smelte smør, vispe eggedosis, blande sammen med det tørre, smøre form, 

Dette tar jo ikke fem minutter da, som du har påstått gjennom tråden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man har alt man trenger, som husmødre med møblerte hjem oftest her, så tar det ikke mange minutter lenger å bake en kake fra bunnen enn en Torokake. Og jo mer man baker jo bedre øvelse får man. Jeg personlig hadde vært flau om jeg leverte en Torokake til andre. Jeg er bedre enn det! 

Anonymkode: 75ff8...063

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albbas skrev (1 time siden):

Dette tar jo ikke fem minutter da, som du har påstått gjennom tråden. 

Det tar ikke lang tid, og det ikke noe særlig tid å spare på å lage Toro fordi man uansett må gjøre mange av de samme stegene som å smelte smør og smøre form. Man sparer vel 5 minutter på å lage Toro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Folk må gjerne spise Toro-kaker hjemme. 

Men ikke pull opp med en kake du har lagt så lite innsats i til et festbord på 17. mai. Det er helt evneveikt, og utrolig frekt. Jeg er ikke interessert i å betale for den slags, og jeg vil ikke spise kjipe, tørre og smakløse kaker når jeg skal kose meg på en festdag. 

Heldigvis var det et fåtall som hadde respekt nok for andre til å ta oppgaven med å bake til 17. mai seriøst. Så det var noen få skikkelige kaker til salgs. Toro-kakene vi kom i skade for å kjøpe, gikk rett i søpla.

Anonymkode: 8a707...082

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.5.2023 den 8.36):

Nei, det er faktisk ikke ok. Torokaker smaker papp, er tørre og lyser dårlig stil. Hvorfor ikke lage noe fra bunnen i stedet?
For å mette alle som vil ha, tenker jeg man må fleske til med flere etasjer og skille seg ut litt. Spiselig bladgull har alltid vært populært på kaker her jeg bor, og det er nesten sånn at kakene mine har blitt snakkis her i bygda. Valgt inn som trener på lilleputtlaget har jeg også, ene og alene fordi mine kaker har gjort seg bemerket i så stor grad. Jeg bestakk en lokalpolitiker med en fantastisk kreasjon til datterens konfirmasjon, og som gjenytelse sørget han for at det ble bevilget penger til lokallaget jeg leder. Tror noen virkelig at slike resultater kan oppnås med en lusen, halvsvidd Toro-deighaug? Neppe. Gjør dere litt flid, damer. Ærlig talt.

Anonymkode: 5ff02...81f

😂😂😂😂😂😂😂

Anonymkode: b98d7...f03

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ok til skole arrangement, og barneselskap 

men til bryllup og sånt kan en jo bestille ei skikkelig kake om en ikke kan bake selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåttvann skrev (5 minutter siden):

Det tar ikke lang tid, og det ikke noe særlig tid å spare på å lage Toro fordi man uansett må gjøre mange av de samme stegene som å smelte smør og smøre form. Man sparer vel 5 minutter på å lage Toro.

Du prater fra det priviligerte perspektivet til en som har baking som hobby (og dermed også åpenbart mye fritid.) Svært mange av de som leverer toro-kaker til arrangementer har egentlig ikke tid til verken baking eller hobby, så de stiller opp med det de kan. 

Mange i Norge er aleneforeldre til flere barn. Mange baker aldri, og vil derfor måtte gjennom en lang og tidkrevende prosess før bakingen i det hele tatt kan starte. Først må man bruke tid på å finne oppskrift. Deretter må man sjekke at man har ingrediensene (som regel mangler en hel del.) Så må man handle. Deretter finne utstyr, måle, smelte, røre, vispe, rydde, vaske. Det tar tid, det tar krefter og energi man heller kunne brukt på barna sine. 
 

Og sluttpoenget: Ingen mann ville noen gang blitt shamet for å levere toro-kake, men hyllet for å i det hele tatt ha klart å levere noe. 

Anonymkode: e77d9...970

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...