Gå til innhold

Er det OK å levere Toro-kaker til arrangementer og feiringer?


Gjest Belinda B

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Folk må gjerne spise Toro-kaker hjemme. 

Men ikke pull opp med en kake du har lagt så lite innsats i til et festbord på 17. mai. Det er helt evneveikt, og utrolig frekt. Jeg er ikke interessert i å betale for den slags, og jeg vil ikke spise kjipe, tørre og smakløse kaker når jeg skal kose meg på en festdag. 

Heldigvis var det et fåtall som hadde respekt nok for andre til å ta oppgaven med å bake til 17. mai seriøst. Så det var noen få skikkelige kaker til salgs. Toro-kakene vi kom i skade for å kjøpe, gikk rett i søpla.

Anonymkode: 8a707...082

«Festbord» på en bod på 17.mai?🤔 Sammen med wienerpølsene, first price-isen, popcornet og sukkerspinnet? 

Anonymkode: 83427...3d9

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Toro sjokoladekake er veldig lett gjenkjennelig på smak, og personlig er jeg ikke noe glad i den, men jeg synes likevel det er innafor å lage den til arrangementer.

Ferdigkake og ferdigboller er derimot ikke innafor.

Anonymkode: 8c8b5...b80

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk gjerne pose-kake, men merk det👍 Ikke alle som tåler tilsetningsstoffer 😅 spiser jeg en bit av halvfabrikat, er det bare å campe på badet det neste døgnet.. 

Anonymkode: 1eb9f...a09

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
8 hours ago, Blåttvann said:

Det tar ikke lang tid, og det ikke noe særlig tid å spare på å lage Toro fordi man uansett må gjøre mange av de samme stegene som å smelte smør og smøre form. Man sparer vel 5 minutter på å lage Toro.

Jeg sparer hvertfall 20 minutter på å lage toro, hvis alternativet er en kake med eggedosis. Mindre oppvask spiller inn på tidsaspektet her. 

Jeg elsker å bake så jeg personlig liker ikke å lage toro, bare så det er sagt. Men jeg ser helt klart tidsbesparelsen, og som sagt syns jeg langpannekaker er så kjedelige i utgangspunktet at jeg godt skjønner at noen tar en snarvei når de uansett skal lage en kjedelig kake. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del et overslag på tid:

Lage kake fra bunn: 2 timer

(oppskrift søk, velge, sjekke skap for ingredienser, gå å handle, lage og mixe elementer). 

Lage Toro langpanne: 20.min (2 klikk på Foodora og levert på døra)

Velger tiden spart når det handler om kaker til loppemarked / 17.mai opplegg på skolen. 

De i tråden som snakker ned andre som velger en slik løsning er ganske nedlatende personer. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.5.2023 den 8.36):

Nei, det er faktisk ikke ok. Torokaker smaker papp, er tørre og lyser dårlig stil. Hvorfor ikke lage noe fra bunnen i stedet?
For å mette alle som vil ha, tenker jeg man må fleske til med flere etasjer og skille seg ut litt. Spiselig bladgull har alltid vært populært på kaker her jeg bor, og det er nesten sånn at kakene mine har blitt snakkis her i bygda. Valgt inn som trener på lilleputtlaget har jeg også, ene og alene fordi mine kaker har gjort seg bemerket i så stor grad. Jeg bestakk en lokalpolitiker med en fantastisk kreasjon til datterens konfirmasjon, og som gjenytelse sørget han for at det ble bevilget penger til lokallaget jeg leder. Tror noen virkelig at slike resultater kan oppnås med en lusen, halvsvidd Toro-deighaug? Neppe. Gjør dere litt flid, damer. Ærlig talt.

Anonymkode: 5ff02...81f

Tullball :) Jeg lager alltid Toro kake og Toro muffins og HVER gang får jeg skryt og spørsmål om oppskriften 

Anonymkode: 32f30...aff

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis man har unger så blir man med jevne mellomrom bedt om å ha med kake og så har man bursdager osv. Så hvorfor ikke ha det man trenger i hus ; bakepulver, egg , hvetemel, vaniljesukker,smør og kakaopulver? Finn en oppskrift du liker og bruk den fast. Det er fort gjort og koster mindre enn å kjøpe ferdigpose. Det er rett og slett ren logikk og fornuft. Eier dere ikke såpass selvrespekt at dere kan levere noe skikkelig? 

Anonymkode: 75ff8...063

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Du prater fra det priviligerte perspektivet til en som har baking som hobby (og dermed også åpenbart mye fritid.) Svært mange av de som leverer toro-kaker til arrangementer har egentlig ikke tid til verken baking eller hobby, så de stiller opp med det de kan. 

Mange i Norge er aleneforeldre til flere barn. Mange baker aldri, og vil derfor måtte gjennom en lang og tidkrevende prosess før bakingen i det hele tatt kan starte. Først må man bruke tid på å finne oppskrift. Deretter må man sjekke at man har ingrediensene (som regel mangler en hel del.) Så må man handle. Deretter finne utstyr, måle, smelte, røre, vispe, rydde, vaske. Det tar tid, det tar krefter og energi man heller kunne brukt på barna sine. 
 

Og sluttpoenget: Ingen mann ville noen gang blitt shamet for å levere toro-kake, men hyllet for å i det hele tatt ha klart å levere noe. 

Anonymkode: e77d9...970

Å si at jeg er priviligert og har mye fritid i forhold til andre fordi jeg baker opptil to kaker i uka er litt merkelig, for hva vet du om det? Jeg har ikke en mann som jobber 8-16 og som har fri i helgene. Jeg har ikke avlastning av besteforeldre. Men jeg bor et sted der foreldre og barn møtes ute omtrent hver dag med mindre det er snøstorm. Jeg har ikke mer fritid enn de fleste andre, jeg ser jo hvem som er ute med ungene når jeg er det, eller når jeg går/kommer hjem. Jeg snakker med folk om hverdagen og livet og vet stort sett hva foreldrene til barna i nabolaget og på skolen gjør om dagene. Mange av de som har svart i denne tråden at de lager Toro fordi de ikke har tid til noe annet har flere hundre/tusen innlegg her på KG. Tid er relativt, ikke bare i fysikken. IRL baker de færreste Toro her jeg bor, så kanskje vi bare er en veldig priviligert gjeng akkurat her i vårt nedre middelklasseboligområde.

Man trenger ikke lete frem oppskrift hver gang, man finner én sjokoladekake som er enkel og god og bruker samme oppskriften hver gang. Toro smaker jo helt likt så folk er ikke opptatt av å variere. Å måle opp ingredienser må man uansett. Man bruker uansett en bakebolle. Man må uansett vispe og vaske. Men det blir ikke prioritert å lage noe annet, og det er jo greit for dem.

Lager man litt hjemmelaget mat så mangler man ikke mel og sukker. Det er et samfunnsproblem med all halvfabrikataen vi nordmenn spiser som skaper inflammasjoner i hele kroppen og svekker tarmfloraen massivt, som igjen skader vår psykiske helse. Helsemyndighetene legger mye av skylda på mettet fett for diverse sykdommer men slikt fett er ikke farlig i seg selv, det er dette vi mennesker har spist i tusenvis av år. Likevel blir vi rådet til å bytte ut f.eks fet og naturlig yoghurt full av god næring med ultraprosessert Dobbel 0% som nesten bare består av unyttige ingredienser som ikke engang er mat for mennesker. Men dette er en annen diskusjon, så jeg skal ikke messe for lenge om det, men det er selvfølgelig også en grunn til at jeg er imot Toro. Det er virkelig ikke bra for oss. 

Du har helt rett i at menn som gjør typiske kvinneoppgaver i hjemmet blir hyllet som helter. Det er også et stort problem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.5.2023 den 8.18):

Klart det. Kan nesten garantere deg at ingen tenker at «dette er en toro sjokoladekake, fysj» 

Anonymkode: 96a16...950

Jo det gjør man om ikke man endrer væske i kaken er den grusom tørr.

Anonymkode: c7e25...6ae

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette spørsmålet hadde aldri blitt stilt på «Manneguiden»

Anonymkode: 9f5c3...40a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hvis man har unger så blir man med jevne mellomrom bedt om å ha med kake og så har man bursdager osv. Så hvorfor ikke ha det man trenger i hus ; bakepulver, egg , hvetemel, vaniljesukker,smør og kakaopulver? Finn en oppskrift du liker og bruk den fast. Det er fort gjort og koster mindre enn å kjøpe ferdigpose. Det er rett og slett ren logikk og fornuft. Eier dere ikke såpass selvrespekt at dere kan levere noe skikkelig? 

Anonymkode: 75ff8...063

Jeg baker faktisk ALDRI langpannekaker hjemme. Til bursdager går det i ostekake, oreokake, iskake, pavlova, gateau marcel osv. Dette egner seg ikke til salgsboder. Jeg kan sikkert finne en oppskrift den ene gangen i skuddåret jeg skal bake langpannekake, men aner jo ikke da om den er god.  Derfor tenkte jeg at Toro var et greit alternativ.

Anonymkode: 83427...3d9

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt og ingen merker forskjell til det. Jobbet tidligere på anerkjent kafe som har gode omtaler og veldig populær.. Det vi laget og serverte? Det var levert i enorme pakkeboks med toro, og det selger vi til dyr pris. Fikk stadig skryt om det vi solgte var det beste de har smakt.

Merker ingen forskjell. 

 

Anonymkode: 92883...d7e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Absolutt og ingen merker forskjell til det. Jobbet tidligere på anerkjent kafe som har gode omtaler og veldig populær.. Det vi laget og serverte? Det var levert i enorme pakkeboks med toro, og det selger vi til dyr pris. Fikk stadig skryt om det vi solgte var det beste de har smakt.

Merker ingen forskjell. 

 

Anonymkode: 92883...d7e

Det gir mening for jeg har aldri spist en kake som har vært god på en cafe.. tviler på at noen under 60 har sagt at det var det beste de har smakt. Veldig mange her som sier deres toro-bakst har vært sååå god at alle ber om oppskrift, jeg tenker folk kanskje bare spør om oppskriften for å bekrefte at det var en toro-kake uten å spørre direkte. Nå tenker jeg barn sikkert ikke bryr seg så mye, men jeg husker fortsatt da jeg var barn at mange sjokoladekaker var hit and miss i barnebursdagene, spiste de fleste uansett, I guess. 

Hadde aldri levert toro-kake selv, har ikke brukt toro siden jeg var tenåring og ikke kunne bake ordentlig, så lat er jeg faktisk ikke. 

Anonymkode: e415d...814

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes Torp-sjokoladekaken er god på smak, men synes den burde brukes i nødstilfelle, men absolutt ikke til dugnad eller barnebursdag. Det er en ultraprossessert vare, som ingen har godt av. Spesielt barnekropper bør skånes for ultraprossessert mat. 

Anonymkode: d23ad...933

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det gir mening for jeg har aldri spist en kake som har vært god på en cafe.. tviler på at noen under 60 har sagt at det var det beste de har smakt. Veldig mange her som sier deres toro-bakst har vært sååå god at alle ber om oppskrift, jeg tenker folk kanskje bare spør om oppskriften for å bekrefte at det var en toro-kake uten å spørre direkte. Nå tenker jeg barn sikkert ikke bryr seg så mye, men jeg husker fortsatt da jeg var barn at mange sjokoladekaker var hit and miss i barnebursdagene, spiste de fleste uansett, I guess. 

Hadde aldri levert toro-kake selv, har ikke brukt toro siden jeg var tenåring og ikke kunne bake ordentlig, så lat er jeg faktisk ikke. 

Anonymkode: e415d...814

Jeg har en venninne (nå er vi 40, men vi har jo hengt sammen i 20 år og hu har alltid vært sånn) som alltid skryter hemningsløst av kaker på cafeer. Jeg er mer sånn.. jaja, en tørr julekake.. mens hun får helt stjerner i øya, skryter av den til de som jobber der, til familie og venner, legger ut på Story osv. Så de folka finnes 😂

Anonymkode: 83427...3d9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye som kan smake godt, men hva det innholder er en annen sak. Selv spiser jeg aldri slike ting, selv ikke på besøk hos andre. Vil vite hva jeg spiser.

Anonymkode: 4167e...860

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...