Gå til innhold

Kan en lærer bli tvunget til å tørke opp oppkast?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Da burde barnehagelærere hatt millionlønn. Tenk så mye bæsj og oppkast de tørker hver eneste dag. Hjelpepleiere og sykepleiere likeså. 

  • Liker 8
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Det er jeg klar over at det ikke nødvendigvis er. Som sagt, vet at det både er en forventning og en praksis på at lærere og evt  assistenter gjør det. 

Står det noen steder at lærerne må gjøre det? Hvordan er egentlig lovverket på dette? Det er jo meget smittsomt bl.a.. Renholdere får jo som sagt tillegg for å håndtere slike ting 🤔

Anonymkode: 1ac62...794

Nei, renholdere får ikke tillegg for det. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takinova skrev (12 timer siden):

Kan vel neppe tvinges, men hvem skal ellers gjøre det? Rektor? Skal oppkastet ligge i klasserommet til renholderne kommer dagen etterpå?

At renholdet på skolene er kuttet til et latterlig minimum og mange plasser ikke engang innebærer å vaske med vann er en annen sak. 

 

Jeg tenker også på at det er veldig mange som ikke takler dette. Jeg personlig hadde både kastet opp selv og tisset meg ut mens jeg vasket opp dersom jeg ble satt til en slik oppgave. Jeg har ikke bekkenbunn til å knipe igjen mens jeg spyr. Når det blir slik begynner man jo å bryte noen punkter i arbeidsmiljøloven tenker jeg 🤷‍♀️ 

Anonymkode: 1ac62...794

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare som lærer, men som et voksent menneske tørker man det opp. Uten å påføre det syke barnet skam ved å vise avsky. Jeg var nylig på leirskole vi kjørte buss til. Fem elever kastet opp på bussen. Jeg måtte hjelpe samtlige med å tørke opp, legge nedspydde klær i poser etc.

Anonymkode: 79601...eac

  • Liker 10
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette handler jo om menneskeverd. Et stakkars barn som er i en sårbar situasjon. Dette barnet trenger hjelp til å rydde opp i situasjonen. Dette kan ikke akkurat være en problemstilling som dukker opp ofte?

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

solmåneogstjerner skrev (7 minutter siden):

Vet ikke, men det står jo ihvertfall ikke noe om hva du skal gjøre om det skjer et terrorangrep f eks. Skal du da lure på hva du skal gjøre og sjekke kontrakter og avtaler? Nei, noen ting gjør man bare, uten å sjekke om man får ekstra penger. 

Du kan jo ikke sammenligne disse to situasjonene. Hvor mange terrorangrep har det vært på norske skoler kontra tilfeller av oppkast?

Jo, det finnes faktisk en retningslinjer for hva man skal gjøre ved terrorangrep (eller skoleskyting). Mange steder har man faktisk øvd på det også.

Anonymkode: 1ac62...794

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg tenker også på at det er veldig mange som ikke takler dette. Jeg personlig hadde både kastet opp selv og tisset meg ut mens jeg vasket opp dersom jeg ble satt til en slik oppgave. Jeg har ikke bekkenbunn til å knipe igjen mens jeg spyr. Når det blir slik begynner man jo å bryte noen punkter i arbeidsmiljøloven tenker jeg 🤷‍♀️ 

Anonymkode: 1ac62...794

Tror ikke det er veldig mange som ikke takler det faktisk! En lærer vil det beste for sine elever og vil dermed strekke seg. Ja, det er ekkelt. Ja, det må gjøres uansett. 

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ikke bare som lærer, men som et voksent menneske tørker man det opp. Uten å påføre det syke barnet skam ved å vise avsky. Jeg var nylig på leirskole vi kjørte buss til. Fem elever kastet opp på bussen. Jeg måtte hjelpe samtlige med å tørke opp, legge nedspydde klær i poser etc.

Anonymkode: 79601...eac

Helt enig. Voksne folk hjelper barn. 

Husker vi måtte stoppe på veikanten fordi vårt tantebarn hadde spydd på hele seg og bilen. Da kom det en mann fra huset ved siden av løpende med klut og bøtte. Synes det var så snilt 

Anonymkode: bdc1d...b82

  • Liker 6
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Må læreren vaske opp spyet dersom en elev kaster opp i klasserommet? Jeg vet at mange gjør det og at det er en forventning om det, men hva hvis læreren nekter? Kan en bli tvunget? Har forbundene sagt noe om akkurat dette? Jeg finner ikke informasjon nett.

Renholdere får et tillegg for å vaske opp avføring og oppkast. Da må man jo kunne forvente at andre ansatte også får dette dersom de må gjøre det. 

 

Anonymkode: 1ac62...794

Selvfølgelig må lærer vaske opp oppkast, urin,og avføring, det må fjernest med en gang. Det er ikke renholder sin jobb selv om hen er tilstede. Jeg har selv som renholder stått og sett på at lærer har tørka opp slik enda feigingen spurte om det ikke var MIN jobb. 

Anonymkode: 77a93...b0e

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

solmåneogstjerner skrev (1 time siden):

Har ikke jeg fått. Ser det uansett som en del av jobben, som heldigvis ikke har skjedd så mange ganger. 

Ikke jeg som bussjåfør heller

Anonymkode: f4b0c...4cc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

En butikkmedarbeider får økonomisk kompensasjon for dette. 

Anonymkode: 1ac62...794

Hva får deg til å tro det?

Anonymkode: 6d9f6...695

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På skolen jeg jobbet på (vgs) hadde vi renholdspersonale tilgjengelig hele dagen. Ikke at det ble oppkast så ofte da men :D 

Anonymkode: b1850...dc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som voksen lærer er det vel naturlig at man vasker opp oppkastet, ja. Du setter ikke en syk 8 åring til å vaske opp sitt eget oppkast før den stakkars ungen får lov å gå hjem!? 

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er jeg klar over at det ikke nødvendigvis er. Som sagt, vet at det både er en forventning og en praksis på at lærere og evt  assistenter gjør det. 

Står det noen steder at lærerne må gjøre det? Hvordan er egentlig lovverket på dette? Det er jo meget smittsomt bl.a.. Renholdere får jo som sagt tillegg for å håndtere slike ting 🤔

Anonymkode: 1ac62...794

Hvem skal ellers gjøre det? Hvor mener du det står i et lovverk? At det er læreren som må tørke opp er like selvsagt som at foreldre til venner hjelper om det skjer hjemme hos dem, sjåfører om det skjer i en bil eller buss, ansatte i diverse butikker.

Er du lærer selv, eller ønsker å bli det?

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg tenker også på at det er veldig mange som ikke takler dette. Jeg personlig hadde både kastet opp selv og tisset meg ut mens jeg vasket opp dersom jeg ble satt til en slik oppgave. Jeg har ikke bekkenbunn til å knipe igjen mens jeg spyr. Når det blir slik begynner man jo å bryte noen punkter i arbeidsmiljøloven tenker jeg 🤷‍♀️ 

Anonymkode: 1ac62...794

Menn hadde du fått 200 kr så hadde det gått fint?

Anonymkode: dd52e...a94

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, hva skjer om en lærer nekter å vaske opp spyet? Det er jo egentlig det jeg lurer på. Undervisningen kan selvfølgelig ikke fortsette, så da må kanskje elevene sendes hjem? 

Så vidt jeg kan se finnes det ingen klare regler rundt dette. 

Anonymkode: 1ac62...794

Jeg lurer genuint på hvorfor en lærer skal nekte å vaske det opp. Greit at det ikke akkurat er en så utrolig artig ting å gjøre, men det må jo gjøres. Hvor ofte opplever man egentlig at elever kaster opp i klasserommet? I løpet av alle mine år på grunnskole, ungdomsskole og videregående har jeg aldri opplevd at medelever (eller jeg, for ordens skyld) har kastet opp. Dersom jeg hadde vært lærer, hadde jeg selvfølgelig vasket det opp.

Og ja - det til tross for at det ikke finnes noen klare regler rundt dette. Jeg håper virkelig at dette er en trolletråd, og at du ikke oppriktig talt mener det skal finnes bestemte arbeidsinstrukser for hver minste lille uforutsette ting som kan skje i løpet av en arbeidsdag. 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Menn hadde du fått 200 kr så hadde det gått fint?

Anonymkode: dd52e...a94

Selvfølgelig hadde det ikke gått fint for min del. Brukte det eksempelet da mange trekker frem yrker hvor dette gjøres, men hvor man likevel får en kompensasjon for å gjøre det da det ikke inngår i den normale arbeidshverdagen. Det at det er en kompensasjon, viser at dette blir sett på som meget uhygenisk arbeid.

Million skrev (1 time siden):

Som voksen lærer er det vel naturlig at man vasker opp oppkastet, ja. Du setter ikke en syk 8 åring til å vaske opp sitt eget oppkast før den stakkars ungen får lov å gå hjem!? 

Selvfølgelig gjøre man ikke det. Det er grunnen til at ingen nevner det før du tar det opp.

Millimani skrev (51 minutter siden):

Hvem skal ellers gjøre det? Hvor mener du det står i et lovverk? At det er læreren som må tørke opp er like selvsagt som at foreldre til venner hjelper om det skjer hjemme hos dem, sjåfører om det skjer i en bil eller buss, ansatte i diverse butikker.

Er du lærer selv, eller ønsker å bli det?

Jeg synes ikke det er like selvfølgelig. Hvis du har lest så mener jeg at det ikke står noen steder og etterspør om dette er riktig. En bussjåfør har ansvar for renhold i bussen. Mange bussjåfører vasker bussen innvendig etter endt arbeidsdag fordi det er en del av jobben. De jeg kjenner står alle ansvarlig for det. Jeg lurer ganske enkelt på dette da det går mye omgangssyke nå og jeg vet om lærere som har stått i den situasjonen. 

Jeg ser at de fleste bare mener at det er slik praksisen er. Det ser ikke ut til at noen vet av uttalelser fra verken forbund, relevante avtaler eller lovverk rundt dette. Det synes jeg er rart da det tross alt er kjempe smittsomt og virkelig burde vaskes skikkelig av noen som kan det. I det aller minste burde de som gjør det få et hygienetillegg for dette. 

Anonymkode: 1ac62...794

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vixella skrev (9 timer siden):

Jeg lurer genuint på hvorfor en lærer skal nekte å vaske det opp. Greit at det ikke akkurat er en så utrolig artig ting å gjøre, men det må jo gjøres. Hvor ofte opplever man egentlig at elever kaster opp i klasserommet? I løpet av alle mine år på grunnskole, ungdomsskole og videregående har jeg aldri opplevd at medelever (eller jeg, for ordens skyld) har kastet opp. Dersom jeg hadde vært lærer, hadde jeg selvfølgelig vasket det opp.

Og ja - det til tross for at det ikke finnes noen klare regler rundt dette. Jeg håper virkelig at dette er en trolletråd, og at du ikke oppriktig talt mener det skal finnes bestemte arbeidsinstrukser for hver minste lille uforutsette ting som kan skje i løpet av en arbeidsdag. 

Jeg har ingen steder sagt eller gitt uttrykk for at det skal finnes bestemte arbeidsinstrukser for hver minste ting. Blir faktisk ganske provosert av at slike meninger tillegges meg på denne måten, for det anser jeg for å være en form for hersketeknikk og er meget usaklig. 

Både oppkast og diaré er faktisk meget smittsomt. Det å måtte vaske opp dette er noe helt annet enn å måtte håndtere de fleste andre uforutsette hendelser som skjer i arbeidshverdagen. 

Anonymkode: 1ac62...794

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg har ingen steder sagt eller gitt uttrykk for at det skal finnes bestemte arbeidsinstrukser for hver minste ting. Blir faktisk ganske provosert av at slike meninger tillegges meg på denne måten, for det anser jeg for å være en form for hersketeknikk og er meget usaklig. 

Både oppkast og diaré er faktisk meget smittsomt. Det å måtte vaske opp dette er noe helt annet enn å måtte håndtere de fleste andre uforutsette hendelser som skjer i arbeidshverdagen. 

 

Anonymkode: 1ac62...794

Du problematiser noe som skjer uhyre sjeldent. Og alle som jobber med barn er klar over at både snørr, tiss, bæsj og oppkast kan forekomme. En sjelden gang 

Hvis det er helt umulig å håndtere slikt kan man ikke jobbe med barn. 

Anonymkode: bdc1d...b82

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt må han det. Skal du vente til dagen etterpå og rengjørerene kommer? Eller gå på sfo og hente en assistent?!? 
Du kler på deg hansker og vasker det bort selvfølgelig!! 

Anonymkode: a54ad...17a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg som lærer ville aldri gjort det 

Anonymkode: bf7b9...187

  • Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...