K.B. Skrevet 14. april 2023 #101 Del Skrevet 14. april 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det var nå du som syntes det var irriterende. Om du slipper forbi er de jo ikke lengre bak deg. Anonymkode: 94aa6...2f6 Poenget er jo at så fremt det ikke er et utrykningskjøretøy og jeg kjører i angitt hastighet, så har ikke vedkommende bak som presser på og skaper en stressende situasjon ikke noen rett til å bli sluppet forbi. Er det en tofelts vei, så er det selvfølgelig uproblematisk, man skal jo primært ligge i høyrefilen samme hva. Jeg snakker om på enfelts vei. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #102 Del Skrevet 14. april 2023 ltfutt skrev (21 minutter siden): Det er ikke ulovlig å kjøre sakte. Da hadde traktorer, mopeder osv.. vært forbudt. Det er derimot ulovlig å unødig hindre den øvrige trafikken. Dvs. Hvis du ligger i 50, med en lang kø etter deg så kan det meget godt være at du bryter loven. det skjønner jeg, og det burde du skjønt ut fra sammenhengen at vi forstår. Nå er dette et debattforum, ikke en rettssal, og det avspeiler seg i presisjonsnivået. Anonymkode: 533b5...f04 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ltfutt Skrevet 14. april 2023 #103 Del Skrevet 14. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): det skjønner jeg, og det burde du skjønt ut fra sammenhengen at vi forstår. Nå er dette et debattforum, ikke en rettssal, og det avspeiler seg i presisjonsnivået. Hvorfor spør du etter eksempler på at noen har blitt tatt for å kjøre for sakte når du veit at det er det å hindre øvrig trafikk som i visse tilfeller er ulovlig? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #104 Del Skrevet 14. april 2023 ltfutt skrev (2 minutter siden): Hvorfor spør du etter eksempler på at noen har blitt tatt for å kjøre for sakte når du veit at det er det å hindre øvrig trafikk som i visse tilfeller er ulovlig? jeg ba ikke om eksempler på at noen har blitt "tatt" - jeg ba om eksempler på domfellelse, fordi den jeg siterte påsto at folk har blitt dømt. Og hvis det faktisk er slik at noen er dømt, så hadde det vært interessant å lese dommen, for jeg tror ganske sikkert at det skal endel mer til enn bare å kjøre 10-20 km under fartsgrensen. Det fikk jeg forståvidt bekreftet i denne grundige artikkelen som dekker de fleste aspektene av dette temaet: https://www.klikk.no/motor/bil/saktekjoring-kan-vaere-i-strid-med-veitrafikkloven-7248415 et par sitater (og det er UP som uttaler seg): "– Når man er til hinder for annen trafikk, kan saktekjøring være i strid med paragraf 3. Så det kan anses som et lovbrudd å kjøre sakte over tid uten å slippe forbi annen trafikk, men det forutsetter jo at den lave farten på ingen måte kan forsvares. Det vil politiet vurdere når vedkommende stanses, sier Larsen." og videre "Utrykningspolitiet har ingen oversikt over antallet tilfeller der det er reagert med straff på grunn av saktekjøring. Men Larsen påpeker at det uansett er et klart større problem at det kjøres for fort, noe som langt oftere medvirker til alvorlige ulykker. Han minner oss dessuten på at fartsgrensene gjelder også ved forbikjøringer." og til sist denne interessante passusen, som viser at den alminnelige påstanden om risikoen ved saktekjøring, som alle i tråden her ser ut til å svelge rått, er en overdrivelse: "Svein Ringen jobber med trafikksikkerhet og dybdeanalyser av alle dødsulykker på veinettet. En type analyser som har vært foretatt siden 2005. En påstand om at saktekjøring og farlige forbikjøringer medfører trafikkulykker, er vanskelig å dokumentere ut ifra dødsulykke-statistikken. – Vi sitter jo med mye informasjon om dødsulykker. Og i denne statistikken er det bare rundt to prosent av ulykkene som har årsak i forbikjøringer, sier Ringen." Anonymkode: 533b5...f04 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #105 Del Skrevet 14. april 2023 K.B. skrev (33 minutter siden): Poenget er jo at så fremt det ikke er et utrykningskjøretøy og jeg kjører i angitt hastighet, så har ikke vedkommende bak som presser på og skaper en stressende situasjon ikke noen rett til å bli sluppet forbi. Er det en tofelts vei, så er det selvfølgelig uproblematisk, man skal jo primært ligge i høyrefilen samme hva. Jeg snakker om på enfelts vei. Hva er det du vil oppnå med å hindre dem da? Bli ytterligere irritert? Anonymkode: 94aa6...2f6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #106 Del Skrevet 14. april 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): – Vi sitter jo med mye informasjon om dødsulykker. Og i denne statistikken er det bare rundt to prosent av ulykkene som har årsak i forbikjøringer, sier Ringen." Anonymkode: 533b5...f04 Noe som statistisk sett ca. tilsvarer to av hundre dødsfall i rragikken. To dødsfall som kanskje kunne vært unngått ved å slippe forbi. Anonymkode: 94aa6...2f6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #107 Del Skrevet 14. april 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Noe som statistisk sett ca. tilsvarer to av hundre dødsfall i rragikken. To dødsfall som kanskje kunne vært unngått ved å slippe forbi. Anonymkode: 94aa6...2f6 det står ikke at de to prosentene skyldes saktekjøring. Det står at de skyldes forbikjøringer, så de dekker også alle som kjører forbi uten at årsaken til forbikjøringen er den typen saktekjøring vi snakker om her. Anonymkode: 533b5...f04 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K.B. Skrevet 14. april 2023 #108 Del Skrevet 14. april 2023 (endret) AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Hva er det du vil oppnå med å hindre dem da? Bli ytterligere irritert? Anonymkode: 94aa6...2f6 Nok en gang og med teskje denne gangen: Jeg hindrer ingen da jeg holder fartsgrensen. At vedkommende bak meg vil råkjøre får de gjøre på et annet tidspunkt, så for å summere: jeg gjør alt riktig og er ikke problemet. Endret 14. april 2023 av K.B. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #109 Del Skrevet 14. april 2023 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): det står ikke at de to prosentene skyldes saktekjøring. Det står at de skyldes forbikjøringer, så de dekker også alle som kjører forbi uten at årsaken til forbikjøringen er den typen saktekjøring vi snakker om her. Anonymkode: 533b5...f04 Og følgelig ble det ikke påstått at det skyldtes det. Alle forbikjøringer krever imidlertid at det må være noe å kjøre forbi. Anonymkode: 94aa6...2f6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #110 Del Skrevet 14. april 2023 K.B. skrev (8 minutter siden): Nok en gang og med teskje denne gangen: Jeg hindrer ingen da jeg holder fartsgrensen. At vedkommende bak meg vil råkjøre får de gjøre på et annet tidspunkt, så for å summere: jeg gjør alt riktig og er ikke problemet. Selvsagt hindrer du dem. Hadde du ikke hindret dem hadde du ikke kunnet se dem i speilet. Så hvorfor dette ønsket om å hindre dem? Anonymkode: 94aa6...2f6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #111 Del Skrevet 14. april 2023 ltfutt skrev (1 time siden): Det er ikke ulovlig å kjøre sakte. Da hadde traktorer, mopeder osv.. vært forbudt. Det er derimot ulovlig å unødig hindre den øvrige trafikken. Dvs. Hvis du ligger i 50, med en lang kø etter deg så kan det meget godt være at du bryter loven. 4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1986-03-21-747 Anonymkode: fb3ff...1a4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #112 Del Skrevet 14. april 2023 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Og følgelig ble det ikke påstått at det skyldtes det. Alle forbikjøringer krever imidlertid at det må være noe å kjøre forbi. Anonymkode: 94aa6...2f6 Det er jo åpenbart vesentlig mer sannsynlig at dødsulykkene som skyldes forbikjøring skjer fordi noen kjører forbi tre biler i slengen, eller krysser heltrukken sperrelinje, eller de kjører forbi en som ligger på eller over fartsgrensen, for å ta et par typiske eksempler på risikable forbikjøringer, enn at det skjer når de kjører i forbi en som kjører 60 i 80-sonen, slik at de faktisk kan holde fartsgrensen selv mens de kjører forbi. Det kan du ikke med rimelighet være uenig i. Anonymkode: 533b5...f04 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gud Skrevet 14. april 2023 #113 Del Skrevet 14. april 2023 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Da ligger du i realiteten 7-10% lavere. Bare sjekk neste gang du kjører forbi en fartsmåler eller med GPS. https://www.tv2.no/broom/derfor-kan-du-ikke-stole-helt-pa-speedometeret/11542557/ Anonymkode: fb3ff...1a4 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Du ligger 10% lavere i virkeligheten. Anonymkode: fb3ff...1a4 Trur du at du er den einaste i verda som har fått med deg dette? 🤦♀️ 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #114 Del Skrevet 14. april 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er jo åpenbart vesentlig mer sannsynlig at dødsulykkene som skyldes forbikjøring skjer fordi noen kjører forbi tre biler i slengen, eller krysser heltrukken sperrelinje, eller de kjører forbi en som ligger på eller over fartsgrensen, for å ta et par typiske eksempler på risikable forbikjøringer, enn at det skjer når de kjører i forbi en som kjører 60 i 80-sonen, slik at de faktisk kan holde fartsgrensen selv mens de kjører forbi. Det kan du ikke med rimelighet være uenig i. Anonymkode: 533b5...f04 Så jeg kan ikke være uenig i en påstand som er direkte feil? Hvorfor ikke? Anonymkode: 94aa6...2f6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #115 Del Skrevet 14. april 2023 AnonymBruker skrev (På 13.4.2023 den 17.33): Om du kjører under eller i fartsgrensen? Gir det deg en berusende følelse eller noe? Anonymkode: 94aa6...2f6 Nei. Her jeg bor er det motorvei eller 30 sone. Det er 30 med en grunn, mange barn bor i området og det er skolevei. Jeg holder fartsgrensen og sørger for at idioter som ikke skulle hatt lappen ikke råkjører. AnonymBruker skrev (På 13.4.2023 den 17.33): Anonymkode: 68e91...aef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #116 Del Skrevet 14. april 2023 PITTY skrev (5 timer siden): Typisk norsk å ikke slippe andre forbi når man selv ønsker å kjøre sakte. Meg meg meg... Ser ikke samme mønsteret i andre land i like stor grad som her.. Folk reagerer ikke på å kjøre forbi noen som kjører sakte, men det å kreve å få kjøre forbi noen som faktisk holder fartsgrensen. Om man mener fartsgrensen er "for sakte" er det en helt annen diskusjon. Anonymkode: dbbb4...bc8 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #117 Del Skrevet 14. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei. Her jeg bor er det motorvei eller 30 sone. Det er 30 med en grunn, mange barn bor i området og det er skolevei. Jeg holder fartsgrensen og sørger for at idioter som ikke skulle hatt lappen ikke råkjører. Anonymkode: 68e91...aef Rett fra 30 til 110? Ikke 40, 50, 60, 70, og ikke minst de mest aktuelle for demne problematikken, altså 80 og 90? Anonymkode: 94aa6...2f6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #118 Del Skrevet 14. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så jeg kan ikke være uenig i en påstand som er direkte feil? Hvorfor ikke? Anonymkode: 94aa6...2f6 den er ikke feil Anonymkode: 533b5...f04 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #119 Del Skrevet 15. april 2023 Mannen min er en slik. Det er uten folkeskikk, og vi krangler litt om dette. Når jeg av ulike grunner en gang i blant har det veldig travelt og må forbi, både blinker jeg, tuter og kjører oppi ræva på bilen forran. Antar andre kan ha gode grunner når de vil kjøre fort, har ingen interesse av p presse dem opp i alt for høy fart for å kjøre forbi meg. Jeg kan jo tross alt bare ta foten litt av gassen noen sekunder ig la de gli forbi. Anonymkode: 8e1e6...3ad 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #120 Del Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (På 13.4.2023 den 20.47): Den som kjører forbi skal ikke senke farten. Den som blir forbikjørt skal selvsagt gjøre det om det er det beste å gjøre. En trafikkskole som lærer elevene noe annet er direkte useriøs. Anonymkode: 94aa6...2f6 Hvorfor det? I tilfelle den som kjører forbi må avbryte, så skal den som blir forbikjørt holde samme fart konstant. En jeg kjenner holdt på å havne i frontkollisjon fordi de måtte avbryte og den de kjørte forbi prøvde å "hjelpe" med å senke farten. Anonymkode: 852c6...ad8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå