Gå til innhold

Betties dager

Bettie

Anbefalte innlegg

Fredag 24. februar

Svigermor er ikke så veldig sprek, nei, Hope. Og hun blir litt mer puslete for hver lungebetennelse hun får.

Vofs i trassalder er ikke bare-bare, Cata. Det er ganske slitsomt, faktisk.

Hei kira. Det er nok lurt å begynne så tidlig som mulig med trening av vofser. Vår vofs har et litt dårlig utgangspunkt i og med vi er eier nr. 3 i hennes unge liv. Men kurs er avgjort lurt.

Og vi må jo ha litt kustus på vofsa, Litle Lady, og da er kurs tingen for oss.

Nei - det er ikke bare-bare å holde liv i et ekteskap, Væren, men det er verd jobben. Poden og samboer har bestemt seg for å satse på å bli foreldre, så da får vi bare vente og se når det vil skje. Sånt kommer jo ikke bare på komando.

Hyggelig at du titter innom, Trulselinemor. Jo - Halvdelen og jeg har holdt sammen en god stund - i både gode og mindre gode dager.

Skal vi se hva som har skjedd siden sist, da.

Onsdag var jeg hos legen. Han ville ha meg sykemeldt videre, syntes ikke jeg skulle begynne å jobbe enda, ikke delt en gang. Og jeg er jo litt enig med ham, for har jeg mer enn to-tre oppgaver en dag, så blir jeg stresset. Skal tilbake fredag om ei uke, så vi får se da. Halvdelen skal være med meg da, for han vil gjerne vite mer om min depresjon og angst, og jeg klarer ikke forklare meg. Legen syntes det var greit at han var med meg.

Etter legetimen, dro jeg til poden og samboeren. De hadde lurt på om jeg ville komme og ta en kopp kaffe sammen med dem en dag denne uka. Jeg stakk innom butikken og kjøpte en kringle som mitt bidrag til kaffestunden. De har så mange planer, poden og samboeren, og jeg håper at de klarer å realisere mange av dem. Akkurat nå sliter de med økonomien i og med den restauranten poden jobbet på gikk konkurs, og han må gjennom en ny runde med lønnsgarantifondet. Det tar lang tid å behandle saker der, og de trenger penger nå. De har fått låne litt av oss, men det er jo ikke holdbart for dem å ha det sånn. Så jeg håper at poden får ny jobb raskt. Det går mot vår, og da blir det mer liv i restauranbransjen.

I går var det vofsekurs på programmet, men Vofsa var absolutt umulig. Ikke ville hun sitte, og ikke ville hun gå pent i bånd. Ikke ville hun ta kontakt heller. Hun var ganske bortreist. Kursholderen tok seg av henne en runde, og jammen glefset hun etter henne. Det var et dumt vofsetrekk. Jeg oppfant for øvrig en ny øvelse i går: Piruett med knenedfall og total utflating. Vofsa dro i en retning og jeg skulle snu meg, men tråkket feil og ramla. Fikk en vridning i kneet og skrubbsår. Det var ganske latterlig, men fryktelig vondt. Heldigvis gikk det bedre enn fryktet, for vridningen var av mildere grad så jeg går ganske bra i dag.

Det har ikke blitt noen lang vofstur i dag, for det ville ikke kneet likt, men Vofsa har fått vært mye ute i dag likevel. Hun har vært like tullete i dag, og glefset etter meg da jeg skulle hente henne inn. Hun VIL IKKE sitte på komando og ble kjempeirritert når jeg kommanderte henne til å sitte før jeg tok henne løs. Og hun glefset etter hånda mi. Jeg tente på alle tolv og la henne i bakken så det sang. Der går grensa for hva jeg finner meg i av vofsenykker. Og da ga jeg meg ikke før hun satt når jeg kommanderte det. Her er det JEG som bestemmer. Basta.

Nå ligger hun som et slakt på stuegulvet og sover, og ser så uskldig ut som bare det.

Jeg har hatt mistanke til at Halvdelen har hatt en sprekk nå, og bevisene fant jeg selvfølgelig. Så mistankene er bekreftet. Jeg har bedt ham ta en prat med en av de som følger ham opp, for dette var ikke en liten glipp, men en ganske stor en. Hvis han ikke gjør det, vet han at jeg kommer til å "sladre". Han må ikke få for seg at det er greit, det han gjør, at det ikke betyr noe fordi jeg ikke kjefter og bærer meg. Kanskje jeg sier i fra til ungene - jeg vet ikke enda.

I dag har jeg ikke gjort noe fornuftig. Sto opp, tok en kaffekopp, gikk gjennom jobbmailen og videresendte det som må videre, satt meg ut i sola en times tid. I det hele - svært rolig. Jeg har ikke satt opp noen oppgaver i dag. Skal være flink husmor i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisann.... :)

Gu kor irriiterende d er når vofser er i trass alderen altså... Husker vå vofse når hu var d....passa på å stikke av når ho fikk sjansen og kom ik når ho hadde fått lekt i hagen.... bare sto med baken til og lata som om ho ik hørte meg... :sur: Å så beveget ho seg bare lenger vekk når jeg skulle hente ho... gr... ho kunne irritere på seg gråstein altså... :overrasket: Jammen godt de kommer over dette etter hvert... ;) Håper kneet kommer seg snart då.. :klem:

Å såmå du ellers ha ei flott helg.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Queenblue

Innom og ønsker deg en god helg Bettie.

Kanskje du skal si ifra til barna om sprekken, hvis det "hjelper" deg. Det er ikke bestandlig man orker å kjefte og bære seg, men det er slett ikke ok for det.

Sender deg en god klem, og håper kneet ditt blir bedre kjapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei hei vennen!

Smart av deg å høre på legen mht videre sykemelding! Stolt av deg :)

Bra at du klarte å ta vofsa skikkelig også! Hun får lære at du er sjefen!

Synd å høre om halvdelen..(hva er det egentlig han sliter med..kan ikkeh uske at jeg har lest det noe sted..)

Du får ha en fin helg!

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flink Bettie som lytter til legen. Det er sikkert smart at Halvdelen blir med til en time. Det er neimen ikke lett å forklare angst for noen som ikke har prøvd selv. Legen har jo ingen følelser involvert og kan muligens få til en mer begripelig forklaring.

Flott at du "satte deg" på Vofsa da hun gjorde opprør. Hunder må forstå at glefsing ikke er OK. Du er sjefen! Sånn er det bare. Hvis jeg noensinne anskaffer meg egen vofs så skal jammen du få bli min æresrådgiver.

Du nevnte hva slags hund Vofsa var da dere fikk henne, tror jeg, men jeg orker ikke bla tilbake og lete. Hva er hun, eller rettere: Hvor stor er hun?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jamen hadde du ikke ramlet ned på side 2. Det må rettes opp :). Håper fraværet betyr at du har hatt ei bra helg. Er kneet kommet på bedre tanker, forresten?

Her har det vært nok ei helg i husarbeidets tegn. Skjønner ikke hva som går av meg :ler: . Nå har jeg begynt å kikke skeptisk etter spindelvev i gardinene, så det aner meg hva som blir neste helgs underholdning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søndag 26. februar

Jeg kjenner igjen taktene fra vår vofs, Litle Lady. Når hun ser sitt snitt til å stikke av har hun helt klart selektiv hørsel. Kom og hit er ord hun ikke hører. Jeg regner med at Vofsa blir roligere når hun bare har hatt sin første løpetid.

Jeg har valgt å ikke si noe til ungene denne gangen, Queenblue. De blir så veldig skuffet, og Halvdelen har lovet å ta det opp på neste samtaletime han har.

Kneet er mye bedre, AnneBeth. Heldigvis var det bare en lett vridning.

Jeg er ganske stolt av meg selv også, baby-E, for jeg var klar til å foreslå at jeg kanskje skulle begynne å jobbe litt. Men jeg skal høre på doktoren, for han kjenner meg godt. Halvdelen er tørrlagt alkoholiker, og det er ikke så alt for lenge siden han ble tørrlagt, så han sprekker innimellom. Da heller han i seg alkohol i skjul - og tror at jeg ikke merker det.

Du skulle sett meg der jeg satt på Vofsa og dominerte henne, Cata. Jeg er litt av et syn da. Vofsa er stor, og blir enda litt større. Hun er en blanding av rottweiler og labrador, og vil vel veie rundt 50 kg når hun er utvokst. Hun ligner begge rasene av gemytt - ellevill vimsete og glad + veldig sær og stri.

Jeg er til dels vaksinert mot husmorviruset som har bredd seg her i forumet, men litt husmor har jeg vært. Jeg har tatt en vanlig helgerengjøring og rydding. Det gjorde jeg i går, og det tok nesten hele dagen. Halvdelen laget biff med snaddersalat ved siden av til middag i går, så vi hadde en avslappende lørdagskveld.

I dag kom poden, samboer og barn på besøk. De kom til middag. Jeg hadde satt bolledeig på formiddagen, så lillefrøkna og jeg trillet ut boller, for det er ikke fastelaven uten boller. Etter middagen ble det boller og krem i tradisjonell fastelavensånd. Familien ble til etter barne-tv. Det er hyggelig at de vil tilbringe tid sammen med oss.

Vi snakket litt om grønnsaker og urter, for de vil ha en grønnsakshage, og det skal jeg også. Jeg har lovet å hjelpe dem litt med planleggingen av hagen deres. De må bare finne ut hva de vil ha i jorda.

Jeg hadde egentlig tenkt å ringe legen i morgen, men det ser ut til at jeg slipper det. Høyrehanda mi har vært "dum" nesten ei uke. Har ikke hatt kraft i den, og har ikke kunnet lukke den skikkelig. Men etter at jeg skrelte av all pynt i går (armbånd og ringer) har den blitt mye bedre i dag. I går klarte jeg ikke holde kniven skikkelig mens jeg skar opp biffen, mens i dag kunne jeg elte bolledeig og trille boller uten vansker. Det er helt greit at ting går over av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er til dels vaksinert mot husmorviruset som har bredd seg her i forumet, men litt husmor har jeg vært. Jeg har tatt en vanlig helgerengjøring og rydding.

Ojoj, kanskje "vaskeviruset" overdøver "fugleviruset" eller "flygerviruset" :hår: . Dette kan ikke være bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror Vofsa di er i puberteten jeg.Det har vi sett på våre hunder, at de blir litt småfrekke da, og vi må fortelle dem hvor skapet skal stå. Men noen er jo frekkere enn andre, de roer seg nok ofte etter første løpetid.

Kjenner meg igjen i det du sier om å bli stressa av mer enn et par oppgaver om dagen. Forferdelig irriterende når man er vant til å takle det meste. Og jeg er som deg, jeg vet ikke mitt eget beste og skal bare tøye strikken litt til....... og det var ikke lurt! Godt at legen holder deg tilbake. Leger er kjekke å ha, selv om jeg av og til i det siste har følt at jeg har en egen stol på venteværelset med mitt navn på. Og da er det sant at det er bra med det som går over av seg selv..

Jeg er rammet av husmorviruset jeg, og det var forsåvidt på tide, for hos heg har det ligget brakk i flere år :forvirret:

Håper det går bra med Halvdelen da, og at dere får en fin uke. Lykke til med Vofsa, vi skal på trening selv vi med våre firbente. De er riktignok litt mindre, men i hodene sine er de kjempestore! Men søte er de, og fantastisk selskap når man tusler hjemme

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei Bettie :vinke:

Vi koste oss også med fastelavensboller i går :sikle: Skikkelig godt!

Halvdelen er tørrlagt alkoholiker, og det er ikke så alt for lenge siden han ble tørrlagt, så han sprekker innimellom. Da heller han i seg alkohol i skjul - og tror at jeg ikke merker det.

Ok. Det er ikke greit. Min svigerfar er også det. Nå hadde han klart seg bra siden før jul, men for fjorten dager siden sprakk han igjen. Har vært på en avrusningsklinikk nå en uke, men kommer ut i dag. Er spent på hvordan det går denne gangen. Man klarer liksom ikke være så positiv når det skjer gang på gang. JEg ser hvordan det sliter på sambo og besteforeldrene. De er sinte og leie. Og jeg syns så utrolig synd på de. Spes de gamle. Sønnen dems har hatt dette problemet i mange, mange år. Og nå syns jeg de skal få fri fra dette problemet. Men sånn er det nå ikke. Så jeg prøver å stille opp så godt jeg bare kan da.

Håper halvdelen klarer å komme seg tilbake igjen da!

Håper hånden fortsatt er på bedringensvei!

Ha en fin mandagskveld Bettie!

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Bettie-vennen!

Glad for å høre at hånda di oppfører seg bra igjen. Jeg har også funnet ut at det hjelper å få av klokke og ringer når det er som værst. Det er ofte det som skal til for at det begynner å bli bra igjen.

Håper halvdelen får god hjelp på samtaletimen, og at han kommer over denne bøygen også. Alkoholen er en "venn" det ikke er lett og skille seg av med...

Håper du får en fin uke, og at voffsa snart har rast av seg unghund-nykkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mandag 27.februar

Nå bare venter jeg på de store avisoverskriftene og stadige meldinger på nyhetene, Cata: Nytt virus på gang, det så kalte vaskeviruset. Det har nærmest epedemisk utbredelse og er svært smittsomt.

Svært dødlig virus funnet. Støvtroll og hybelkaniner står i fare for å bli utryddet.

Vofsa er helt klar i puberten, kira. Og det er ille å kjenne at livet går på sakte fart når resten av verden raser videre. Men slik er det vel i perioder.

Alkoholisme er en forferdelig tilstand, baby-E, og Halvdelen har gjort en kjempejobb for å klare å bryte ut av misbruket. Likevel er han ikke trygg, for han har fortsatt stor trang etter alkohol, og den er jo så lett å få tak i. Men han jobber med saken - særlig når jeg forteller at nå er det noe på gang igjen. Enhver som er i nærheten av en alkoholiker vet hvor ødeleggende det kan være, og det går en grense for hvor forståelsesfull man skal være. Jeg har satt ganske klare krav i forholdet vårt.

Det er rart det der, Fakse, at det skal hjelpe å skrelle av pynt. Det har jo vist seg gang på gang at det hjelper på vonde ledd. Vofsa raser nok ikke av seg før hun har vært gjennom en løpetid, og den kan komme når som helst nå.

Tusen takk, Hope. God kveld til deg også.

I dag har det vært en strevsom dag. Jeg hadde bestemt meg for å ta en tur innom jobben - bare på besøk, og besøket varte en stund. Jeg kjente da at det er helt riktig å ikke begynne enda. Jeg var der i drøyt to timer, og var pumpa etterpå. Det tok på å forholde seg til så mange mennesker på en gang. Og jeg merket jo at tempoet var der - som før.

Etter jobben gikk jeg vofsetur, og vofsa oppførte seg nesten eksemplarisk. Hun kom i hvert fall da jeg ropte på henne - flere ganger. Hun var i langt bånd, da, så hun hadde jo ikke mulighet til å stikke så langt uansett. Men hun kom nå bort ti meg. Jeg teller enhver seier.

Og i kveld var det vofsekurs. Vofsa ble trent i å gå pent i bånd når det om andre mennesker gående mot henne. Det er jo den optimale situasjonen for henne - masse mennesker å leke med - hurra og hopp. Etter å ha gått 10-15 ganger fram og tilbake klarte hun til slutt å gå pent ved siden av meg uten å ense de andre. Så - det er bare å øve og øve og øve.

I morgen skal jeg ta det med ro. Jeg skal innom en telekiosk eller noe sånt, for mobilen min er dum. Den har kuttet ut ringelyden og er lydløs. Og jeg har vært innom alle ikoner på telefonen og trykket uten at lyden har kommet tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå bare venter jeg på de store avisoverskriftene og stadige meldinger på nyhetene, Cata: Nytt virus på gang, det så kalte vaskeviruset. Det har nærmest epedemisk utbredelse og er svært smittsomt.

Svært dødlig virus funnet. Støvtroll og hybelkaniner står i fare for å bli utryddet.

..........................................

I morgen skal jeg ta det med ro. Jeg skal innom en telekiosk eller noe sånt, for mobilen min er dum. Den har kuttet ut ringelyden og er lydløs. Og jeg har vært innom alle ikoner på telefonen og trykket uten at lyden har kommet tilbake.

Tror aaaaaaldri det viruset kommer til å bli utbredt - det er flere hybelkaniner enn oss, så de vinner nok til sist.

Stum telefon er dumt. Telefoner skal ringe - når noen ringer i allfall. Har telefonen kanskje begynt med tegnspråk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tirsdag 28.februar

Det er slutten av februar, og jammen klamrer vinteren seg fast. Det snør og snør og blåser og blåser. Jeg måtte ut på morgenen i dag, og da hadde ikke brøytemannskapene fått ut bilene enda. Det var en mindre morsom kjøretur. Traktormannen har brøytet veien vår, men det var på formiddagen. Nå er det like mye snø igjen, så jeg har bestemt meg for å ta en bilfri dag i morgen.

Tror du ikke at vaskeviruset blir så utbredt, Cata. Det er for så vidt bra. Jeg lurte på om jeg måtte starte en forening for å redde de siste eksemplarene av utrydningstruede hybelkaniner - lage en nasjonalpark for dem eller noe sånt. Og jeg orket ikke gjøre noe med telefonen i dag. Den vibrerer i hvert fall, så jeg har lagt den slik at jeg merker at den ringer.

I dag har det ikke vært noen god dag. Jeg har hatt store planer om å delta på et møte i morgen - selv om jeg er sykemeldt, men jeg har bestemt meg for å stå over denne gangen. Det vil bli for mange folk der, og jeg er ikke klar for store folkemengder enda.

Etter at jeg hadde funnet ut det, sovnet jeg og sov til Vofsa ville ut en tur. Det ble en kort tur, for det var ikke måkt noen steder, og det var glatt under snøen. Måket av trappa, satt meg i stolen og sovnet igjen.

Så det jeg har gjort i dag, er å sove mellom Vofseturene. Skulle nesten tro jeg hadde vært på rangel flere dager så utblåst som jeg har følt meg i dag.

Og så må jeg ringe legen i morgen, for handa mi er dum igjen. Klarer nesten ikke holde en blyant nå. Jeg kan godt holde større ting, men tynne ting glipper ut av fingrene mine. Tror handa er litt hoven og at det er derfor jeg ikke får knytt den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest gjest1

Det hørtes nå litt deilig ut å sove mellom vofseturene, men det er vel mer et ork for deg. Det skal ikke være greit å være menneske...

Får håpe morgendagen... eller morgenen som jo er om noen få timer, blir bedre for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den handa di høres ikke god ut. Bra du har bestemt deg for å ta en tur til legen. Hender som ikke vil holde er skikkelig upraktisk. (Fikk prøvd det selv her en gang jeg gikk med gipset høyre lanke i 5 uker slik at alle de små musklene til fingrene tok ferie samtidig. )

Møtedeltakelse er ikke tingen når man er sykemeldt. Da skal man jobbe med å bli frisk, ikke med å være til stede på møter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag 1.mars

Dagen i dag har vært bedre, Hope. Ikke at jeg har gjort noe, men jeg har nå vært våken.

Kom meg ikke til legen med handa i dag, Cata. Jeg meg ikke opp tidsnok til å få en time i dag, så jeg prøver igjen i morgen. Den er fortsatt like dum. For alt jeg vet kan det være en bivirkning av noen av medisinene.

Som sagt - i dag har jeg i hvert fall holdt meg våken, selv om jeg har jatt lyst til å sove. Traktormannen kom tilbake i dag, og i dag fikk vi flyttet bilene, så parkeringsplassen vår ble også brøytet. Tror han må få ei flaske til, jeg, så flink som han er.

Vofsa storkoser seg ute. Hun baser i snøen og ser ut som en snøhund. Og er helt ellevill over alt det hvite. Jeg er mer der at jeg klar for jakten på våren. Jeg vil ha snøklokker og krokus og bare veier ..... Ønskeliste er lang. Men vi har jo begynt på vårmåneden, og da vil jeg ha vår - ikke ufyselige mengder snø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...