Gå til innhold

Hva er EN god grunn for å gifte seg som mann?


MrMannmansen

Anbefalte innlegg

Slaveriet er heldigvis avskaffet, og forhold kan ta slutt. Noen slutter å være den rette når de har fått snøret i bånn. De slutter å anstrenge seg slik de gjorde mens de kurtiserte. De slutter å gjøre sin del av oppgavene hjemme, de slutter å stelle seg selv, de blir sure og inneslutta - alt kan skje, og da er det klokt å gå.
Den eneste du kan jobbe med i et forhold er deg selv. Vær den beste utgaven av deg selv, og kommuniser klart behovene dine. Da øker sjansen for at det går bra.
Du kan også ta med deg barna og dra, om det er du som finner ut at din partner ikke er den rette, men normale folk planlegger også skilsmisser / samlivsbrudd, og setter barnas beste foran egen bitterhet.

Hvorfor folk gifter seg framfor å bare bo sammen handler om gjensidig forsørgelsesplikt og fordeling av arv. Det kan også avtalefestes. Jeg kunne ikke ha giftet meg på nytt. Ser ikke poenget. Var ikke den som tok initiativ til det da jeg var gift heller, men så min partners behov for det, siden han flyttet inn på min eiendom.
Han sluttet å være den jeg gifta meg med, og etter et par års fåfengt forsøk på å få det til å bli bedre, så kasta jeg ham ut. Jeg sørger fortsatt over den jeg trodde han skulle være, men måtte innse at han ikke var den lengre.
Det er ikke mulig å stole på at en evt. ny partner skal forbli den h*n gir seg ut for å være i etableringsfasen.

Jeg har tatt livet som det kom, og lever et godt liv. Livet går ikke over selv om samliv tar slutt.

Stusser over hvorfor du mener at giftemål skal gi noe ulikt etter om du er kvinne eller mann.
Ekteskapsloven er kjønnsnøytral, og vi får det samme ut av det.
Før var det slik at kvinner var avhengig av forsørgelse for å kunne ta vare på seg selv og barna, ettersom kvinner ikke fikk jobbe, og det ikke var gode ordninger for å beholde eventuell jobber når man fikk barn.
Nå stiller vi likt. Vi går inn i forhold / ekteskap med hver vår utdanning, jobb og formue, og begge forventes å være like mye involvert i omsorgsoppgaver, husarbeid og vedlikehold. Kanskje ekteskap slik sett er litt umoderne.
 

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er kvinne, og har 40 års bryllupsdag i år. Det har også min mann. Grunn god nok? 

Anonymkode: c4d5b...eff

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg er kvinne, og har 40 års bryllupsdag i år. Det har også min mann. Grunn god nok? 

Anonymkode: c4d5b...eff

Tja, jeg blir 40 i år i år.

Vil ikke si det er grunn god nok til å leve.

Anonymkode: 44aa4...c78

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MrMannmansen skrev (8 timer siden):

hvorfor skal jeg være et sted jeg ikke trengs? 

Du trenger ikke å trengs, du skal gjøre livet hennes bedre og rikere. Jeg er mor på 25. året, og lengter etter det øyeblikket der jeg ikke trengs mer, bare har det hyggelig og fint og overskuddspreget.

Anonymkode: 81047...2e2

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Gifte menn lever betraktelig lenger enn ugifte menn

Anonymkode: 16ce6...f9b

Nei, menn med partner lever lengre enn de uten. Om man er samboer eller gift har liten betydning.

Jeg dør heller tidlig enn å gifte meg.

Endret av Anonymburker
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det sekundet barn blir født havner far (altså du) på andre plass for kvinnen. Etter det kommer barn vil du aldri være nr1 lenger. Og mor vil gjøre det som er best for barna, om det så er å gå fra deg. Forhåpentligvis vil du og sette barna som nr1. 
Bare heads up. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er kvinne, og har 40 års bryllupsdag i år. Det har også min mann. Grunn god nok? 

Anonymkode: c4d5b...eff

Gratulerer ♥️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjærlighet er å ta sjansen og ha troa på at den andre også elsker deg. Starter du et forhold med trusler om at «du må bli til alle barn er 20 år, ellers så vil ikke jeg gi deg barn…..» så er det noe galt med deg. Dersom du tror at et forhold bygget på trusler og hva som er «utilgivelig i din bok» er et forhold som er likeverdig og kommer til å vare - da er du rimelig godt skadet i topplokket🙄

Anonymkode: a108b...c6a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MrMannmansen skrev (18 timer siden):

Jeg er det ikke på den måten. Vet ikke helt om jeg klarer å forklare det, men jeg ser på familie som hellig. Jeg er ikke religiøs, men å sette barn til verden er høyere enn noe annet. Hvis en kvinne bærer frem mitt barn så setter jeg barnet høyest, så moren også meg selv og jeg forventer i det minste at hun setter barnet høyere enn seg selv. Og hva er det beste for barnet? Jo å bli. 

Hvis man har det bra ja...men hvis man ikke har det bra, så kan det beste være å gå. Man må ha det bra selv for å kunne være en best mulig forelder og lære barna hva et velfungerende forhold er. Du må ikke være så rigid, da får du jo ikke gjort noe som helst i livet. Jeg hadde aldri i verden turt å verken gifte meg med deg eller få barn med deg hvis greia er at jeg ikke KAN gå, om det er det jeg vil. Jeg har jo ingen garanti for at du kommer til å oppføre deg som en flott ektemann og far i 20-30 år. Prøv å se saken fra kvinnens ståsted også. Dette innlegget lukter fremtidig familietragedie.

Anonymkode: 398ae...39c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første er det "bare" ca. 40 prosent av ekteskap som går i oppløsning.

Å gifte seg er mer fornuftig (juridisk, økonomisk) enn å være samboer.

Ingen av foreldrene kan "ta med seg barna og gå", hverken menn eller kvinner. Ved samlivsbrudd trenger man begge foreldrenes samtykke dersom barna skal bytte bosted (adresse), og det er obligatorisk mekling ved familievernkontoret. De fleste med litt større barn velger delt omsorg, at barna bor halve tiden hos far og halve tiden hos mor.

Det virker som om du har en veldig negativ innstilling overfor både kvinner og familielivet? Det er sjelden et godt utgangspunkt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymburker skrev (6 timer siden):

Nei, menn med partner lever lengre enn de uten. Om man er samboer eller gift har liten betydning.

Jeg dør heller tidlig enn å gifte meg.

Dette er sikkert omtalen av undersøkelsen det vises til. Det står bare gifte vs. ugifte, så samboere går nok under ugifte, vil jeg tro. https://forskning.no/demografi/ugifte-dor-langt-tidligere-enn-gifte/1644170

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymus Notarius skrev (36 minutter siden):

For det første er det "bare" ca. 40 prosent av ekteskap som går i oppløsning.

Å gifte seg er mer fornuftig (juridisk, økonomisk) enn å være samboer.

Ingen av foreldrene kan "ta med seg barna og gå", hverken menn eller kvinner. Ved samlivsbrudd trenger man begge foreldrenes samtykke dersom barna skal bytte bosted (adresse), og det er obligatorisk mekling ved familievernkontoret. De fleste med litt større barn velger delt omsorg, at barna bor halve tiden hos far og halve tiden hos mor.

Det virker som om du har en veldig negativ innstilling overfor både kvinner og familielivet? Det er sjelden et godt utgangspunkt.

Nettopp. Det er like krav til megling, samværsavtale, bidrag osv for samboere og ektefeller. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymus Notarius skrev (29 minutter siden):

Dette er sikkert omtalen av undersøkelsen det vises til. Det står bare gifte vs. ugifte, så samboere går nok under ugifte, vil jeg tro. https://forskning.no/demografi/ugifte-dor-langt-tidligere-enn-gifte/1644170

Jepp. Det står svart på hvitt "gifte". Samboerskap er ugift samliv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal gi deg to gode grunner.. puppeeeer

Anonymkode: 4bd0c...f33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid en fordel å være gift, særlig hvis man har barn. Nettopp fordi man ønsker å sikre hverandre og barna hvis det skulle bli skilsmisse, fordi man har et rettferdig regelverk å forholde seg til i stedet for å krangle om fordeling slik samboere må. Man ønsker jo at begge parter skal ha det ganske ok etter en eventuell skilsmisse siden barna skal bo litt hos begge, og du vil ikke at barna skal ha det kjipt hos den andre. 

Det er helt unødvendig å bekymre deg for at dama skal ta med barna og gå, det vanlige i dag er at mor og far deler 50/50 på samværet når barna blir over ca. 3 år. 
 

Jeg vet mange kvinner som er enig med deg i at de veldig gjerne ønsker noen som lover å ikke plutselig dumpe dem mens barna vokser opp, og som vil jobbe hardt for å bevare er forhold der man har barn. Så det burde ikke være så vanskelig å finne. 
 

Oversikt over hvorfor det er fornuftig å gifte seg: https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/21Awev/samboer-gift-deg-tore-thallaug

I USA har de mye dårligere likestilling i hjemmene enn i Norge, så kvinnene blir helt utslitt av at de gjør alt familie- og husarbeid i tillegg til jobben sin, mens mannen bare trenger gjøre jobben sin. Til slutt orker de ikke mer av mannens latskap og manglende respekt og vil bare ha en mindre "unge" å rydde etter. 
 

Men- du sier en del om at du tror kvinner er sånn og slik, og det virker ikke som du har det beste kvinnesynet. Det er vel det største hinderet ditt, for de fornuftige kvinnene du ser etter merker sånt fort og styrer unna. De vil ha noen som respekterer dem, for ellers kan de aldri respektere tilbake. 

Anonymkode: a8961...29b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, det er ingen gode grunner til at du skal gifte deg. Bare hold deg unna sånt, det er tryggest for deg.

Anonymkode: 8bda0...af5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Abendstern

Giftemål gir kun mening h is begge er svært kristne. For ateister er giftemål kun svindel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MrMannmansen skrev (17 timer siden):

hvorfor skal jeg være et sted jeg ikke trengs? 

Du vil heller være en man trenger fordi man ikke har noen andre bedre alternativer enn å være en som er elsket og ønsket? 

Høres ut som som du egentlig vil ha ett fornuftsekteskap med noen som er så avhengig av deg at de ikke har stort valg. 

Hvorfor du tenker det er mer verdt enn kjærlighet forstår jeg ikke helt, men du finner vel en viss form for trygghet i å vite at kvinnen ikke har mulighet til å reise fra deg? 

Dessverre så finnes det ingen garantier for å ikke bli sviktet eller forlatt, hvis du ikke klarer å leve med den risikoen så blir du heller aldri lykkelig i ett forhold. Det handler mer om å nyte de gode øyeblikkene man har enn å frykte de som kanskje kan komme. 

Anonymkode: 6eb8e...585

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MrMannmansen skrev (21 timer siden):

Skilsmisse er vanligere enn å holde sammen. Løftene betyr ingenting. Hun kan dra over natta og ta med seg barna. Kvinner trenger ikke menn til noe. Sperm kan kjøpes på butikk. 
Mitt største ønske er å stifte familie og forsørge kone og barn, men i denne tiden virker det mer som en naiv og fjern drøm. Mitt største mareritt er å få barn med noen som plutselig ikke vil ha meg mer.

Når oddsen er så sykt stor for at valget om å få barn og gifte seg blir et mareritt og ikke en drøm, hvorfor ta sjansen? 
Hvilke alternativer finnes?

Alternativet er selvsagt å la være å stifte familie. 

Anonymkode: a262a...9c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statistisk sett er det en fare for brudd, men det spørs jo. Man skal naturligvis være forsiktig med aldersforskjell, passe på folk sin fortid etc. Gjør man det kan man regne med å holde sammen. Det blir altså somregel slutt fordi man har tatt dårlige valg.

For menn flest er det vel utelukkende økonomiske motiver som rettferdiggjør giftemål. Når jeg har ff er damene forelsket og oppfører seg som om vi er sammen samtidig som jeg får møte de jeg vil ved siden av. Det er vel det som er mest fordelaktig for menn flest.

Endret av Majer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...