Gå til innhold

Sommerhytta 2023 - TV2 - Ingen spoiling


Ctrl

Anbefalte innlegg

Gjest Atheena
solsolsol skrev (12 timer siden):

Synes også det var veldig rart da Heidi sa at hun skulle ønske Patrick var handy. Altså, hvis man først skal ønske seg noe ville jeg ønsket at jeg selv var handy 😅

 

Heier på guttelaget og Eli + sålangt.

Ikke så rart at hun ønsker seg en handy mann i den settingen. 

Problemet er nok i tillegg at han er veldig tafatt. Så nå har hun måtte steppe opp å ta styringen. Han driver fremdeles med klisset og hun er nå over på "hverdagen". Så håper at han klarer å ta seg sammen litt  for nå er det nesten vondt å se på de. Samtidig har far vært inne i bilde og vist at han er handy. Vedder på at hun kommer til å overkjøre han fullstendig i løpet av sesongen og ingen kvinner vil ha en dott. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Må si jeg blir rimelig overrasket dersom Eli og Benjamin ikke vinner hytta til slutt.. synes det allerede virker opplagt. Med guttelaget hakk i hæl. Jeg er usikker på om de får til styling (slik Aina foretrekker..), som jeg er redd de kommer til å tape på. Det gule og røde laget kan overraske dersom de blir flinkere med selve snekringen. Men jeg tviler på det blir mange gullhammere.. virker som Aina allerede har favoritt hos Eli og Benjamin. Håper jeg tar feil og at flere viser utvikling gjennom programmet så det blir spennende til slutt.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ukesfinale soverom uke:

Spoiler

Jeg likte ikke det grønne rommet, fargen ble litt feil i forhold til min smak. 

Men ellers var de fleste rommene greie. Jeg er litt sliten i dag, og orker ikke skrive ned for mye notater 😅

En ting som slår meg år etter år. Alle disse teite småoppdragene, hva er vitsen. Nå med at de måtte støpe noe. Tror vi virkelig at disse gjenstandene blir værende i hytta dersom paret vinner? Det lille bordet som så ut som en krakk? Tror vi ikke at den blir byttet ut med noe annet? At den bålpanna blir byttet ut med en slik man kan kjøpe? Jeg bare lurer litt på hvor mye sløs disse typene oppgaver egentlig er 😅

 

Og hvem vinner? Det ene rommet jeg ikke synes noe særlig om med den mørke grønne fargen 😅😂

Menmen, jeg har enda ikke noen sterke følelser ovenfor noen, og det er helt greit.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ukesfinale, og min rangering: 

Spoiler

1. Leona og Håvard. 

Lys lettbeis på veggene, med en kontrastvegg lettbeiset i sort. Hyttete og koselig. Synes det ble veldig fint. Enkle og fine interiørvalg. Innimellom litt for enkelt, men jeg liker det siden rommet er så smått. Mye bra håndarbeid, særlig med skuffene under senga. To dårlige potter i støp, men det får så være.  
Synes Leona og Håvard leverte det soverommet som jeg mest kunne tenkt meg av parene, og er derfor min vinner denne uken. 

2. Eli og Benjamin.

Lys lettbeis på veggene, som ser veldig hyttete ut. Synes det ble fint, selv om det tidvis var litt skjoldete fordi de har brukt for små pensler. Likte ikke at de gikk for ubehandlet finèrplate på skuffer og skapdører. Fiffig skuffeløsning under senga. Å bruke spikerpistol på døra var ikke bra, men det kan lett fikses. Finn er gammeldags og tåpelig som klager på hvordan senga er redd. Spar meg. Og hvorfor skal han som "uteekspert" "dømme" på det? 
Fin bålpanne i støp, den beste støpeløsningen denne uken.  

3. Heidi og Patrick.

Den “gammel”gule fargen på veggene ble i bestefall OK. Ble iallfall lyst og trivelig. Døra var en ubehandlet og flisete plate. Greie interiørvalg. Fint at senga henger på kanten, og bra oppbevaringskasser under senga.   
Støpebordet ble helt OK.  

4. Herman og Petter.

Dynket både tak og veggene i sommerhytta i en tung og mørk grønnfarge. Jeg er glad i grønn, men fargen ble altfor trykkende. Spent på hvordan de har tenkt å gå videre i hytta med denne grønne fargen som utgangspunkt. De snekret senga høyt for å få god plass til oppbevaring under, men stengte for plassen med å lage små hyller på langs og en større sengevegg med et lite hull i på tvers. Merkelig valg. Godt håndverk rundt om, og grei hylleløsning, selv om den også ble mektig innpå det bittesmå soverommet. Støpetrinnet ble bra.  
Alt i alt ikke et soverom jeg ville ha hatt på min sommerhytte. Men vinner denne uka, og jeg tror det er fordi de leverte best på snekring og hadde den støpeplata som Finn likte, og ikke fordi de hadde finest rom. 

Denne “støp i hagen”-delen var bare tull. Spesielt når Finn er dommer. Man vet aldri hva han dømmer utifra og hva han synes er bra eller dårlig.

La for øvrig merke til at ingen av parene hadde foret rundt vinduene. Rart.

 

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest shalott

Leona og Håvard var klare vinnere denne uka for meg.  Nei, støp i hagen var ikke "bra", og lampene over senga var uheldig plassert, men de klarte å få et knøttlite rom med bittesmå vinduer til å se luftig og svalt ut.

Ganske jevnt mellom Eli og Benjamin og Heidi og Patrik.  Disse flisete platene begge parene benyttet seg av gjør at rommene ser uferdige ut.  Begge parene har valgt ålreite farger.

Klar sisteplass til Petter og Hermann.  Tung grønnfarge, tung, støvsamlende gardin som lukker rommet fullstendig.  Men det er vel dette Aina mener med stofflighet.  Jeg var ikke i tvil om at de ville bli ukas vinnere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min rangering denne uken var: 

- Eli og Benjamin - liker stilen deres best, selv om døra inn til soverommet ikke ble bra. Den må rettes opp! 

- Leona og Håvard - fin og lys stil. Feilet på tulleprosjektet med støping, men soverommet var bra. 

- Petter og Hermann - godt arbeid. Men ødelegger alt for min del ved å ta overdose grønnmaling. 

- Heidi og Patrik - grusom gulfarge på soverom. Kult bord ute. De føles litt stilløs. 
 

Så er jeg litt påvirket av at jeg får eksem av den forsiktigheten og dullingen til Patrik. Hjelpes jeg hadde klikka. Sutrestemmen til Heidi er og over snittet irriterende. 😅

De andre parene liker jeg godt, harmonisk og samtidig ekte. 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ganske lett å skjønne hvilket soverom som skulle vinne ja. Selv synes jeg alle stilene var veldig kjedelige og savner bruk av andre farger enn grå. Jeg likte grønnfargen til guttene godt, men det ble altfor mye av den og det førte til at rommet ble mørkt og dystert. Jeg klarte ikke å velge noen favoritt, jeg likte rett og slett ingen av soverommene. Jeg lurer forresten på om soverommene rent faktisk er godkjent som soverom når de er så små og vinduet er så høyt oppe på veggen? Jeg stusset på det samme i fjor og så på nettsiden at rommene stod beskrevet som soverom, men jeg kan ikke tenke meg at rommene rent faktisk er godkjent for varig opphold?

Jeg synes også det var veldig rart hvor mye kritikk Leona og Håvard (?) fikk av Finn for de to støpte og sprukne blomsterpottene mens han rett etterpå var helt fra seg av begeistring over guttenes støpte helle. Altså, det var en firkant! Jeg skjønner meg ikke på Finn. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkana skrev (23 minutter siden):

Det var ganske lett å skjønne hvilket soverom som skulle vinne ja. Selv synes jeg alle stilene var veldig kjedelige og savner bruk av andre farger enn grå. Jeg likte grønnfargen til guttene godt, men det ble altfor mye av den og det førte til at rommet ble mørkt og dystert. Jeg klarte ikke å velge noen favoritt, jeg likte rett og slett ingen av soverommene. Jeg lurer forresten på om soverommene rent faktisk er godkjent som soverom når de er så små og vinduet er så høyt oppe på veggen? Jeg stusset på det samme i fjor og så på nettsiden at rommene stod beskrevet som soverom, men jeg kan ikke tenke meg at rommene rent faktisk er godkjent for varig opphold?

Jeg synes også det var veldig rart hvor mye kritikk Leona og Håvard (?) fikk av Finn for de to støpte og sprukne blomsterpottene mens han rett etterpå var helt fra seg av begeistring over guttenes støpte helle. Altså, det var en firkant! Jeg skjønner meg ikke på Finn. 

Han var vel helt fra seg fordi blomstene ikke fikk plass? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kratt_ skrev (1 minutt siden):

Han var vel helt fra seg fordi blomstene ikke fikk plass? 

Ja, jeg skjønner at han kritiserte blomsterpottene fordi de hadde lite plass til blomster, men de fungerte jo på et vis. Jeg synes likevel det var underlig å kritisere blomsterpotter, men samtidig bli fryktelig begeistret for en helt enkel og firkantet helle. 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkana skrev (19 timer siden):

Det var ganske lett å skjønne hvilket soverom som skulle vinne ja. Selv synes jeg alle stilene var veldig kjedelige og savner bruk av andre farger enn grå. Jeg likte grønnfargen til guttene godt, men det ble altfor mye av den og det førte til at rommet ble mørkt og dystert. Jeg klarte ikke å velge noen favoritt, jeg likte rett og slett ingen av soverommene. Jeg lurer forresten på om soverommene rent faktisk er godkjent som soverom når de er så små og vinduet er så høyt oppe på veggen? Jeg stusset på det samme i fjor og så på nettsiden at rommene stod beskrevet som soverom, men jeg kan ikke tenke meg at rommene rent faktisk er godkjent for varig opphold?

Jeg synes også det var veldig rart hvor mye kritikk Leona og Håvard (?) fikk av Finn for de to støpte og sprukne blomsterpottene mens han rett etterpå var helt fra seg av begeistring over guttenes støpte helle. Altså, det var en firkant! Jeg skjønner meg ikke på Finn. 

Ingenting av det Finn eller Aina sier er konsekvent, de dømmer etter smak. Og smaken forandrer seg fra minutt til minutt.

Men det er jo fint å vite til senere sesonger at man bare kan støpe en firkant og få skryt opp i skyene. For meg gir bedømmingen til disse to dommerne null mening. 😅

Og det å klage på at den ene sengen ikke er redd opp slik Finn liker det... 🤪

  • Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk helt enig med Finn mtp sengen, den var ikke fin🫢Og det liker jeg ikke, de burde redd den opp skikkelig. Sengen til de 2 guttene, den var najs😍 

Selv om jeg syntes at den grønne fargen var litt too much, så var de allikevel flinke på helheten, og var verdige vinnere, i mine øyne.👍

Og den blomster betong krukken, det var vel ikke at Finn klagde så mye på den men mest på at blomsten som ble puttet i, i utganspunktet ikke fikk plass og ble bare liksom dyttet ned, stakkars blomst😔Så enig med Finn der å🥴😅

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som var hull i huet med forrige uke var at soverommet inne på hytta i en konkurranse om hytta ble med en tredjedels vekt dømt basert på magefølelsen, og uten retningslinjer, av en blomsterdekoratør på en bitteliten støypdel for utendørsbruk

Det gir heller ingen mening at Finn skal mene så mye om snekring og interiør, samt komme med så mange innfall (som f.eks hvordan senga er redd opp) som han gjør, og det virker som om at han tar med seg inntrykkene han får innendørs når han dømmer rundt det han egentlig er satt til å bedømme.

I forrige uke stemte Lars på Herman og Petter basert på snekring. Finn stemte også på Herman og Petter på den enkle støyphella, selv om hella var den desidert enkleste støypeløsningen denne uken, og på tross av at Eli og Benjamin hadde fått til en ganske bra bålpanne i støyp. Aina hadde ikke Herman og Petter som sin favoritt, men innrømte at de to hadde levert innenfor hva som var forventet, og seieren kan sådan forsvares. Så Finn avgjorde forrige uke basert på den støypdelen. 

Samme leksa hvert år. Programmet skriker etter endringer og nye dommere. Jeg savner retningslinjer og objektivitet, samt ønsker at dommerne var litt mindre biased. Gjestedommere hver uke som ikke har møtt deltakerne kunne løst dette problemet. 

Endret av Ctrl
  • Liker 12
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En kan godt si at betongklumpen var lettvint. Men av hva som ble produsert er det den eneste som kommer til å bli brukt ut over denne uka. Den for bål manglet for eks tilluft så vil aldri bli god å bruke, og alle andre støpe prosjektene var mislykkede. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rfa skrev (18 timer siden):

En kan godt si at betongklumpen var lettvint. Men av hva som ble produsert er det den eneste som kommer til å bli brukt ut over denne uka. Den for bål manglet for eks tilluft så vil aldri bli god å bruke, og alle andre støpe prosjektene var mislykkede. 

Men ingen av de andre støpeprosjektene hadde vært mislykkede hvis alle visste at de bare trengte å støpe en helle. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåttvann skrev (1 time siden):

Men ingen av de andre støpeprosjektene hadde vært mislykkede hvis alle visste at de bare trengte å støpe en helle. :)

Problemet er vel mer at som mye i tråden så hadde ting gått mye bedre hadde dei gjort bittelitt undersøkelse før dei gikk i gang. Vanlig b30 som i hvertfall noen av dei brukte herder ikke skikkelig over natten, og i så tynne ting som dei dreiv på med hadde noe som var fiberarmert uansett holdt bedre.

Men alt dette er jo noe dei hadde funnet ut om dei brukte 5 min på google før dei begynte. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

rfa skrev (8 minutter siden):

Problemet er vel mer at som mye i tråden så hadde ting gått mye bedre hadde dei gjort bittelitt undersøkelse før dei gikk i gang. Vanlig b30 som i hvertfall noen av dei brukte herder ikke skikkelig over natten, og i så tynne ting som dei dreiv på med hadde noe som var fiberarmert uansett holdt bedre.

Men alt dette er jo noe dei hadde funnet ut om dei brukte 5 min på google før dei begynte. 

 

Ja, det er ganske merkelig at ingen har tatt i en hammer før oppstarten av programmet. Og lærevilligheten virker laber. Google, spør kjentfolk, spør på nærmeste byggevare, YouTube, Tiktok, hva som helst.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens episode:

Spoiler

Utekjøkken og steinbed denne uken. Kanskje ikke den uken som inspirerer mest, men interessant å se hvordan deltakerne velger å løse oppgavene. Gjengangeren er vel at de fleste parene er overambisiøse. Og det skjønner jeg ikke ettersom snekkernivået er langt under pari. Man skulle tro at det var evig nok å komme i mål på en enkel og grei måte, for så heller levere små prikker over i'en rundt omkring. Er slettes ikke sikkert at det å være ambisiøs betaler seg.

Særlig Heidi og Patrick hadde altfor store planer. Patrick gikk i gang med å lage en steintrapp, og så ut til å bruke hele første dagen på den. Jeg bare... hvorfor? Det er ikke engang en del av ukesprosjektet, og de to burde ha evig nok med å komme i mål med det som er prosjektet. Steintrappen kunne vært prikken over i'en hvis de fikk tid på slutten av uka.

Leona og Håvard knoter noe voldsomt med disse gjæringene på 45 grader. Joda, jeg er enig i at gjæring er finest, men når de bruker ekstremt mye tid på det og bare får et halvbrukbart resultat, så burde de ikke gått for gjæringene. De kan fint vinne hammer uten gjæringer. Gjæringen gir sjelden særlig gevinst, og er en stor fallgruve hvis de ikke får gjæringene nøyaktige.

Herman og Petter går for gull når de støyper benkeplata. Den tror jeg de får til, og da er vinnesjansene store (ref. tidligere sesonger). Men jeg er dog mer skeptisk til at de skal kle kjøkkenet i kryssfinèrplater. Jeg ville absolutt ikke brukt kryssfinèrplater på et utvendig verk. Blir kanskje fint der og da, men holder ofte ikke i lengden. Men sistnevnte bryr vel ikke dommerne seg om? 

Eli og Benjamin ser ut til å ha gått i gang med et monsterverk av et kjøkken. Det måtte de kanskje siden pizzaovnen skulle få plass. Men jeg likte ikke plasseringen på kanten av plattingen. Kjøkkenet kommer til å ruve noe voldsomt foran den fine utsikten fra plattingen og stua. Håper de innser dette før uken er over, og flytter kjøkkenet.

 

Endret av Ctrl
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre som la merke til at det var bilde av et slags utekjøkken/noe å sette pizzaovnen på hos Eli og Benjamin i en tidligere episode? Som ikke er likt det de nå bygger? Om jeg prøver å ta skjermbilde, blir det sort, men de som er nysgjerrige kan sjekke ut episode 5 rundt 13.48. Lurer på om de ender opp med å bygge to ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cookiesandcream skrev (1 time siden):

Andre som la merke til at det var bilde av et slags utekjøkken/noe å sette pizzaovnen på hos Eli og Benjamin i en tidligere episode? Som ikke er likt det de nå bygger? Om jeg prøver å ta skjermbilde, blir det sort, men de som er nysgjerrige kan sjekke ut episode 5 rundt 13.48. Lurer på om de ender opp med å bygge to ting?

Jepp! IMG_20230509_004016.thumb.jpg.b6aab2157e710e927b982c4fa59742e4.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...