Gå til innhold

Flere kvinnelige enn mannlige dannelsesfilistere?


Cuckold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nettopp. Jeg har møtt flere menn som føler seg truet av kunnskapsrike kvinner. 

Anonymkode: d1f4c...f87

Jeg har møtt mange som ikke føler seg truet av det. Nå har jeg heldigvis venner som ikke sliter med slik frykt og mannlige kompiser som gjerne blir tiltrukket av kvinner de beundrer, men generelt sett tror jeg fremdeles at noe slikt kan gjelde. Jeg har selv latt meg «lure» av det jeg trodde var kunnskapsrike menn og trodd at de har den samme interessen i meg, noe jeg forstod ikke var tilfellet.

Anonymkode: 54cc9...209

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 hour ago, Zeruda said:

Helt enig. 
For ti år siden kjøpte mange unge illuminati-teorien og i dag kjøper mange unge gutter Jordan Petersons «sannheter». 
 

Mange Petersonfans er svært lite kritiske, etter min erfaring. Det høres nesten ut som om de er buktalerdukkene til Peterson. 
Det de ofte sier er bare gjengivelser av hva Peterson har sagt. 
Så har jeg merket at mange av dem blir aggressive og går i forsvar når noen er uheldige å kritisere «profeten» deres. 

 

1 hour ago, AnonymBruker said:

Ja, og å være kontrær er heller ikke integritet. Det er å se på noe man ser på som korrekt og bare gå den andre veien og si seg uenig samtidig som man beskytter andre kontrære. Det er også ganske oppskriftsmessig. Nå er det forsåvidt sjeldent noen innrømmer å være kontrære. Det er jo ofte de som mener at ingen andre enn dem klarer å tenke. Det er i tillegg de som er mest opptatt av at andre er konforme og at de selv ikke er det. Det er veldig mye identitetsbygging på den siden.

Anonymkode: 54cc9...209

Det er vanskelig å være original når vi alle lever i den samme globale landsbyen. Den som ønsker å være kontrær vil ofte bare finne en rolle som allerede er definert i vårt moderne rollegalleri. Slik vi har sett at hipsteren med mål å være geniun og original likevel likner på hundre tusen andre hipstere. Det er ikke lett dette her. 😏 

Når det er sagt er jo ikke mitt budskap at man på død og liv skal være så original, min innvending mot dannelsesfilisteren er mer dennes manglende vilje til å sette pris på det originale når man møter det, en manglende rommelighet i møte med andre mennesker, en vilje til å la dagens paradigme ta den religiøse ortodoksiens plass, som noe man bare underkaster seg og ikke tåler avvik fra uten at det fører til moralsk fordømmelse og utstøtelse. Og forakt.

Endret av Cuckold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Dette er noe flere lurer på. Noe sier biologi, andre sier kultur. Kvinner henger fast i en beundringstendens som kan være påvirket av begge deler for øvrig. Og ennå er det slik at penger og utdanning blir enkle markører for en del kvinner, i tillegg til at det virker som det er viktigere for kvinner å kunne prate i et forhold. Og praten flyter lettest der man er likere. Kvinner er kunnskapstørste også i forhold og ønsker å få dette behovet dekket også der? Menn virker i større grad å innfinne seg med at de kan utvikle seg på den måten andre steder? Kvinner synes også kunnskap (eller menn som det virker som har mye kunnskap fordi de er skråsikre) er sexy, mens det motsatte ikke i like stor grad virker å være tilfellet for menn. Dette er bare spekulasjoner fra min side, men jeg kan kjenne meg igjen. Nå er jeg da også en kvinne som ønsker å bli beundret for mitt arbeid også fra partner (ellers inngår jeg ingen relasjon) så jeg faller litt utenfor, men innenfor der det handler om at jeg selv tiltrekkes av noen jeg beundrer på en eller annen måte. 

Anonymkode: 54cc9...209

 

56 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis kvinner synes kunnskap er sexy, og menn trekker mot en mindre intellektuell partner, er ikke dette et tegn på at menn egentlig er dummere enn kvinner?

Anonymkode: d1f4c...f87

Jeg tror ikke menn har en spesiell preferanse for mindre intellektuelle kvinner, det er nok heller at menn ikke deler kvinners vekt på kulturelle forhold som utdanning og status i jakten på partner. Tradisjonelt har mannen kanskje lagt mer vekt på ungdom og skjønnhet og en del andre sider ved personligheten. Så når høyt utdannede kvinner sliter med å finne seg partner tror jeg ikke det handler om at det ofte er mannen som velger dem bort, det er heller kvinnene som ikke vil godta menn med lavere utdannelse og som derfor sliter i et samfunn der det er flere høyt utdannede kvinner enn menn. Og der menn med høy utdanning kanskje like ofte finner en pen kvinne med litt lavere utdanning. Ikke fordi han har noe i mot høyt utdannede kvinner, men fordi det er den fysiske fremtoningen og personligheten han forelsker seg i, ikke hennes plassering i samfunnshierarkiet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cuckold skrev (1 minutt siden):

 

Jeg tror ikke menn har en spesiell preferanse for mindre intellektuelle kvinner, det er nok heller at menn ikke deler kvinners vekt på kulturelle forhold som utdanning og status i jakten på partner. Tradisjonelt har mannen kanskje lagt mer vekt på ungdom og skjønnhet og en del andre sider ved personligheten. Så når høyt utdannede kvinner sliter med å finne seg partner tror jeg ikke det handler om at det ofte er mannen som velger dem bort, det er heller kvinnene som ikke vil godta menn med lavere utdannelse og som derfor sliter i et samfunn der det er flere høyt utdannede kvinner enn menn. Og der menn med høy utdanning kanskje like ofte finner en pen kvinne med litt lavere utdanning. Ikke fordi han har noe i mot høyt utdannede kvinner, men fordi det er den fysiske fremtoningen og personligheten han forelsker seg i, ikke hennes plassering i samfunnshierarkiet. 

Nettopp. Da er menn dummere enn damer. For det er mye mer smart/fornuftig å velge en livspartner ut fra personens intelligens, holdninger til utdanning og utsikter i arbeidslivet, enn store pupper og fine bein. Puppene vil henge, og bein vil bli mindre fine med tiden. Intelligens består.

Anonymkode: d1f4c...f87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Nettopp. Da er menn dummere enn damer. For det er mye mer smart/fornuftig å velge en livspartner ut fra personens intelligens, holdninger til utdanning og utsikter i arbeidslivet, enn store pupper og fine bein. Puppene vil henge, og bein vil bli mindre fine med tiden. Intelligens består.

Anonymkode: d1f4c...f87

Jeg tror vi skal være glade for at menn ikke har nøyaktig samme preferanser som kvinner, for hvis menn hadde vært like redde for å bli kjæreste med noen som tjente mindre eller hadde lavere utdannelse ville det jo blitt enda færre parforhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zeruda skrev (6 timer siden):

Hva legger du i konservativ, da? 
 

Norsk Høyre eller republikanerne i USA? 
 

Jeg ser en trend i hele den vestlige verden at flere og flere menn ønsker seg tilbake til en tid da de var forsørgerne og kvinnens oppgave primært var å være kone og mor. 
At vestlige menn har blitt mer og mer sosialt konservative.
Guruer som Jordan Peterson, Andrew Tate og Ben Shapiro blir sett opp til i den vestlige verden. 
Nå vet jeg jo at Peterson, Tate og Shapiro er tre veldig ulike menn, men det de har til felles er sosialkonservatismen. 
For bare fem år siden så virket det som om det var progressive verdier som gjaldt hos den vestlige mannen. Det ble sett på som bra at mennene støttet LGBTQ og feminisme. Menn som Daniel Radcliffe med sitt progressive syn ble sett opp til. 
Det virker som om flere og flere unge menn i den vestlige verden i dag har fått et annet mannsideal. 
Jeg synes det er skremmende at det har blitt greit å være homofob, transfob og antifeminist igjen. 
Jeg var ung voksen på 2000-tallet og jeg vet at den generelle holdningen mellomm 00 og 08 var at «gutter var gutter. Man kan ikke forvente at gutter skal støtte kvinnenes sak og de homofiles sak». Etter 08 så snudde det. Flere og flere heterofile, mannlige kjendiser gav sin støtte til både feminismen og LGBTQ. Den «ansvarlige mannen» var på moten. 
Jeg synes det er skremmende at «drittsekkmannen» har kommet tilbake. I et mye verre, bedritent format enn på 2000-tallet. 

Ting gikk av skaftet. Det er faktisk så enkelt.

På en måte litt rart at det først og fremst er menn som reagerer på at unge kvinner går glipp av idrettsstipend til fordel for unge menn som hevder at de "føler" seg som kvinner.

Selv ikke når en MMA-fighter med kuk og baller som tidligere har tjenestegjort i de amerikanske spesialstyrkene plutselig stiller i kvinneklassen og lager hakkemat av damene han (sorry, jeg gidder ikke) møter… selv ikke da klarer kjerringveldet å påpeke hva som er galt.

Og se på dette:

DtwptKGWsAAxZll.jpg

Bare se på det.

Alle ser hva som er galt her. Absolutt alle.

Men likevel tør ingen si noe, når en 100 kg tung tidligere rugbyspiller på nesten 1,90 stiller i kvinneklassen i internasjonal håndball. Folk sitter og ser på og tør ikke annet enn å late som.

Vel, noen av oss er ikke så ynkelige og konforme at vi er redde for å sette ord på det alle ser.

Keiseren er naken.

Og verden er blitt gal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

24 minutter siden, Cuckold said:

 

Jeg tror ikke menn har en spesiell preferanse for mindre intellektuelle kvinner, det er nok heller at menn ikke deler kvinners vekt på kulturelle forhold som utdanning og status i jakten på partner. Tradisjonelt har mannen kanskje lagt mer vekt på ungdom og skjønnhet og en del andre sider ved personligheten. Så når høyt utdannede kvinner sliter med å finne seg partner tror jeg ikke det handler om at det ofte er mannen som velger dem bort, det er heller kvinnene som ikke vil godta menn med lavere utdannelse og som derfor sliter i et samfunn der det er flere høyt utdannede kvinner enn menn. Og der menn med høy utdanning kanskje like ofte finner en pen kvinne med litt lavere utdanning. Ikke fordi han har noe i mot høyt utdannede kvinner, men fordi det er den fysiske fremtoningen og personligheten han forelsker seg i, ikke hennes plassering i samfunnshierarkiet. 

Har aldri forstått meg på dette med at kvinner ikke vil ha menn med lavere utdanning enn dem. Jeg har nok tilhørt mindretallet av kvinner som ikke har brydd meg om dette. 
Hva det nå enn skyldes, om det er arv eller miljø, har du noen løsninger på dette? Burde kvinner i større grad være villige til å gi menn med lavere utdanning enn dem selv enn sjanse? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zeruda skrev (3 minutter siden):

Har aldri forstått meg på dette med at kvinner ikke vil ha menn med lavere utdanning enn dem. Jeg har nok tilhørt mindretallet av kvinner som ikke har brydd meg om dette. 
Hva det nå enn skyldes, om det er arv eller miljø, har du noen løsninger på dette? Burde kvinner i større grad være villige til å gi menn med lavere utdanning enn dem selv enn sjanse? 

Men nå er du jo heller ikke etablert med mann og barn. Ergo vet du ikke hva du hadde foretrukket ved valg av ektemann og far til barna.

Anonymkode: d1f4c...f87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, ClausSaus said:

Ting gikk av skaftet. Det er faktisk så enkelt.

På en måte litt rart at det først og fremst er menn som reagerer på at unge kvinner går glipp av idrettsstipend til fordel for unge menn som hevder at de "føler" seg som kvinner.

Selv ikke når en MMA-fighter med kuk og baller som tidligere har tjenestegjort i de amerikanske spesialstyrkene plutselig stiller i kvinneklassen og lager hakkemat av damene han (sorry, jeg gidder ikke) møter… selv ikke da klarer kjerringveldet å påpeke hva som er galt.

Og se på dette:

DtwptKGWsAAxZll.jpg

Bare se på det.

Alle ser hva som er galt her. Absolutt alle.

Men likevel tør ingen si noe, når en 100 kg tung tidligere rugbyspiller på nesten 1,90 stiller i kvinneklassen i internasjonal håndball. Folk sitter og ser på og tør ikke annet enn å late som.

Vel, noen av oss er ikke så ynkelige og konforme at vi er redde for å sette ord på det alle ser.

Keiseren er naken.

Og verden er blitt gal.

Jeg synes ikke verden er gal. Det gale i denne verden er at noen mennesker ikke klarer å følge med utviklingen. 
Har man det juridiske kjønnet kvinne, så er man etter loven en kvinne, uansett hva man var født som. 
Det finnes da kvinner som ble født som kvinner biologisk sett som er like digre og sterke som kvinner som tidligere var menn. 
Jeg har ei venninne på 1,86. Jeg på 1,64 ser nesten ut som en dverg sammenlignet med henne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Men nå er du jo heller ikke etablert med mann og barn. Ergo vet du ikke hva du hadde foretrukket ved valg av ektemann og far til barna.

Anonymkode: d1f4c...f87

Nå skal jeg ikke ha barn. 
Hva jeg hadde foretrukket som far til barn som jeg aldri har tenkt å skaffe. Ja. Det blir jo et hypotetisk spørsmål. 

Egentlig ser jeg ikke noe problem med at kvinnen tjener mer enn mannen hos et par som har barn. 
Om mor for eksempel er lege og far er sykepleier, så blir jo husholdningsønomien den samme som hvis far hadde vært lege og mor hadde vært sykepleier. 

 

Endret av Zeruda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zeruda skrev (3 minutter siden):

Jeg synes ikke verden er gal. Det gale i denne verden er at noen mennesker ikke klarer å følge med utviklingen. 
Har man det juridiske kjønnet kvinne, så er man etter loven en kvinne, uansett hva man var født som. 
Det finnes da kvinner som ble født som kvinner biologisk sett som er like digre og sterke som kvinner som tidligere var menn. 
Jeg har ei venninne på 1,86. Jeg på 1,64 ser nesten ut som en dverg sammenlignet med henne. 

I rest my case.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Zeruda said:

Har aldri forstått meg på dette med at kvinner ikke vil ha menn med lavere utdanning enn dem. Jeg har nok tilhørt mindretallet av kvinner som ikke har brydd meg om dette. 
Hva det nå enn skyldes, om det er arv eller miljø, har du noen løsninger på dette? Burde kvinner i større grad være villige til å gi menn med lavere utdanning enn dem selv enn sjanse? 

Ja, det tror jeg ville vært positivt. Om det vil skje er en annen sak. Mitt inntrykk er at kvinner heller lever resten av livet alene enn å endre preferanser. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zeruda skrev (4 minutter siden):

Jeg synes ikke verden er gal. Det gale i denne verden er at noen mennesker ikke klarer å følge med utviklingen. 

Den logiske konklusjonen på utviklingen er at man ikke diskriminerer ifht kjønn i idrett i det hele tatt. Som tar vekk kvinne og manneidrett. Som fjerner kvinner fra konkurranseidrett.

Hurra for fremskrittet!

Anonymkode: 443c4...d47

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Cuckold skrev (Akkurat nå):

Ja, det tror jeg ville vært positivt. Om det vil skje er en annen sak. Mitt inntrykk er at kvinner heller lever resten av livet alene enn å endre preferanser. 

Vi har i skrivende stund over 50% flere kvinnelige studenter enn mannlige.

Det vil si at hver tredje kvinne i høyere utdanning i øyeblikket ikke vil kunne finne seg en jevnaldrende mann med tilsvarende utdanning innenfor landets grenser. Og det bugner ikke akkurat utenfor heller.

Men overtallet er stigende, og om ikke lenge vil 2 av 3 studenter være kvinner. Da vil halvparten av dem være i nevnte situasjon.

Så ja, det blir spennende å se… 😏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, ClausSaus said:

Vi har i skrivende stund over 50% flere kvinnelige studenter enn mannlige.

Det vil si at hver tredje kvinne i høyere utdanning i øyeblikket ikke vil kunne finne seg en jevnaldrende mann med tilsvarende utdanning innenfor landets grenser. Og det bugner ikke akkurat utenfor heller.

Men overtallet er stigende, og om ikke lenge vil 2 av 3 studenter være kvinner. Da vil halvparten av dem være i nevnte situasjon.

Så ja, det blir spennende å se… 😏

Har du et problem med at det er flere kvinner enn menn i høyere utdanning? Hva er problemet? Og hva er din løsning på problemet? Å nekte kvinner adgang til høyere utdanning? 

Endret av Zeruda
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zeruda skrev (Akkurat nå):

Har du et problem med at det er flere kvinner enn menn i høyere utdanning? Hva er problemet?

Det var tilsvarende ikke et problem når tallene var motsatt?

Anonymkode: 443c4...d47

  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest PanteneProVVV
Cuckold skrev (4 timer siden):

Det er feil å oppfatte denne tråden som et forsøk på å grave i Nietzsches terminologi, målet er ikke å komme til bunns i akkurat hva Nietzsche mente med dette ordet og plassere det i Nietzsches filosofi, jeg har tatt utgangspunkt i ordet slik Einar Duenger Bøhn og Ole Martin Moen bruker det, som et ord vi kan bruke også utenfor diskursen om Nietzsche, i dette tilfellet om våre dagers skolesystem, ikke bare akademia, men utdanningsløpet helt fra grunnskoleplanet. 

Og hva er det nøyaktig som skiller forståelsen av Nietzsches med Einar Duenger Bøhns bruk av begrepet? Har Bøhn kommet opp med en avart av begrepet som skal definere noe eksplisitt i dag som ikke har funnes tidligere? For så vidt jeg kan se så definerte Nietzsche dannelsesfilister med at det har eksistert til alle tider. For at vi skal kunne diskutere må vi først bli enige om hva som ligger i begrepet, eller hva?
 

Tror nok du må være litt mer djerv og konkret slik at vi forstår hva du egentlig er ute etter å diskutere. For dette her blir for tåkete, og ja, for mye begreper uten substans (kroneksempel på dannelsesfilisme spør du meg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zeruda skrev (Akkurat nå):

Har du et problem med at det er flere kvinner enn menn i høyere utdanning? Hva er problemet? Og hva er din løsning på problemet? Å nekte kvinner adgang til høyere utdanning? 

Samme problemet som feminister hadde en gang tilbake på 80-tallet, da det var 50% flere mannlige studenter enn kvinnelige?

Var det ikke en viss Kamerat Napoleon i en bok om noen dyr som påpekte at «Alle dyr er like, men noen dyr er likere enn andre»… bare sånn apropos "likestilling" og slikt?

Løsningen er forøvrig å slutte å favorisere jenter i skolevesenet. Les Stoltenberg-utvalgets rapport for mer info.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, ClausSaus said:

Samme problemet som feminister hadde en gang tilbake på 80-tallet, da det var 50% flere mannlige studenter enn kvinnelige?

Var det ikke en viss Kamerat Napoleon i en bok om noen dyr som påpekte at «Alle dyr er like, men noen dyr er likere enn andre»… bare sånn apropos "likestilling" og slikt?

Løsningen er forøvrig å slutte å favorisere jenter i skolevesenet. Les Stoltenberg-utvalgets rapport for mer info.

Bortsett fra kjønnskvoteringer og kjønnspoeng (som jeg er imot), hvordan favoriseres jenter i skoleverket? 

Endret av Zeruda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zeruda skrev (2 minutter siden):

Bortsett fra kjønnskvoteringer og kjønnspoeng (som jeg er imot), hvordan favoriseres jenter i skoleverket? 

Eksempelvis ved at gutter får bedre karakterer på prøver når sensor ikke vet kjønnet på eleven?

Kan du forestille deg ramaskriket dersom det kom frem at jenter ble diskriminert på denne måten?

Som sagt: Les rapporten. Den er virkelig lesverdig.

Endret av ClausSaus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...