Gå til innhold

Han er i permisjon, jeg jobber - hvem tar våkennettene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Reign skrev (17 minutter siden):

Vel, dere prioriterer verken tid sammen, eller har hatt vanskelige barn når det kommer til søvn. Da bør man gå stille i gangene når det snakkes om søvngmangel.

Hvor har du dette fra? Døgnet har da flere timer enn de man bruker på jobb og søvn, og vi hadde vel ikke fått mer tid til hverandre om den ene var våken hele natten med barn? For meg høres det ut som noe sånt hadde hatt negativ effekt på samlivet, men dette har jo ingenting med trådens tema å gjøre.

De fleste har ikke "vanskelige barn" når det kommer til søvn hele baby- og småbarnstiden, så da er det vel svært få som kan svare på "hvordan løste dere våkenettene".

Anonymkode: e863c...ed7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Ja, selvsagt, men jeg ser ingen grunn til at bare én av to skal være opplagt 100% av tiden.

Anonymkode: e863c...ed7

jo, det at skattebetalerne betaler permisjonen er grunn nok alene til å gjøre den jobben man får betalt for, som bl.a. innebærer våkenetter.

Anonymkode: ea474...443

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Står det at hun bare hintet og ikke snakket med ham direkte? 

Anonymkode: c9cc4...1a7

Så irritert som vedkommende er, så har hun aldri snakket skikkelig til ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi deler nettene for vi er to om ha barn, uansett hvem som er i jobb. Jeg tar søndag-tirsdag, han tar tirsdag og fredag-lørdag. Noen ganger bytter vi på hvem som sover med babyen, selv om den andre tar natten. Det er enklere å sove om man ikke har ansvar; og få dypere søvn. I tillegg tilbyr vi hverandre å ta flere ekstra netter hvis vi har overskudd eller den andre ytrer trenger mer søvn. Vi ber hverandre om hjelp, vi hjelper hverandre, om det er dag eller natt. Han har hatt netter han har vekket meg, og jeg har vekket han for jeg trenger støtte. Mannen min syns ikke det er rett at det er kun den som har permisjon skal være den eneste som er oppe hver natt. For permisjonen er ofte mye lenger for kvinner. Man får aldri hvilt lenge nok, aldri fått overskudd til å være kjærester eller ha egentid, og jeg er veldig glad for at mannen min ser meg også i denne situasjonen. Han vil at jeg skal også ha det bra, og føle meg som et normalt menneske, så jeg kan være en god mamma også :) 

Anonymkode: 570b4...c95

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvor har du dette fra? Døgnet har da flere timer enn de man bruker på jobb og søvn, og vi hadde vel ikke fått mer tid til hverandre om den ene var våken hele natten med barn? For meg høres det ut som noe sånt hadde hatt negativ effekt på samlivet, men dette har jo ingenting med trådens tema å gjøre.

De fleste har ikke "vanskelige barn" når det kommer til søvn hele baby- og småbarnstiden, så da er det vel svært få som kan svare på "hvordan løste dere våkenettene".

Anonymkode: e863c...ed7

Jeg tar det fra at dere legger dere til helt forskjellige tider.

Du fremstår bare ikke som du egentlig ikke har kjent på stor søvnmangel ifm. baby- og småbarnstiden. Akkurat som jeg ikke har kjent på f.eks. selvmordstanker, og derfor ikke skal uttale meg om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Reign skrev (4 minutter siden):

Så irritert som vedkommende er, så har hun aldri snakket skikkelig til ham.

Nå spekulerer du bare.

Anonymkode: c9cc4...1a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjorde det sånn at den som var i permisjon tok nettene, så hadde vi en dag hver i helga :)  Synes det hørtes innmari tungt ut for deg ts, du kommer til å gå på veggen med det der!

Anonymkode: f13a4...d78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nå spekulerer du bare.

Anonymkode: c9cc4...1a7

Har du vært på KG før?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Hadde vi bare hatt en liten, hadde det lett gått an å bytte på det.

Vi har derimot to små, en på 1år og en på 2 år. 

Pappaen går hjemme i perm, men jeg må allikevel ta våkennetter. Her snakker vi om at begge barna vekker hverandre på tur, og jeg ofte ender opp med å være våken nesten hele netter.

Da han gikk i jobb, var jeg hjemme med eldste og hadde yngste i magen. Senere da minste ble født, delte vi så langt det gikk, men jeg tok hoveddelen da jeg var hjemme med begge barna.

Hvordan har dere løst dette hos dere?

Jeg kjenner at jeg er helt på felgen :( Det å stå opp 05:45, når man har vært våken nesten hele natta, er utrolig tøft. Spesielt nå i lengden. JEG ER SÅ SLITEN! Eier ikke ord!

Anonymkode: 5f787...c48

I utgangspunktet 50-50 men om det ikke går så skal hovedvekten taes av den som er i permisjon 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Pappaen går hjemme i perm, men jeg må allikevel ta våkennetter.

Hvorfor tror han at han har perm, egentlig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reign skrev (2 minutter siden):

Har du vært på KG før?!

Jeg vet det er vanlig, men det er fryktelig useriøs debatt-teknikk. 

Anonymkode: c9cc4...1a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg vet det er vanlig, men det er fryktelig useriøs debatt-teknikk. 

Anonymkode: c9cc4...1a7

Det er notert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Reign skrev (1 minutt siden):

Jeg tar det fra at dere legger dere til helt forskjellige tider.

Du fremstår bare ikke som du egentlig ikke har kjent på stor søvnmangel ifm. baby- og småbarnstiden. Akkurat som jeg ikke har kjent på f.eks. selvmordstanker, og derfor ikke skal uttale meg om det.

Tilbringer du bare tid sammen med partneren din etter at du har lagt deg? Vi får tid til å bare være kjærester på kvelden selv om han legger seg 22 og jeg legger meg ved midnatt altså, så jeg forstår fortsatt ikke hvor du tok det fra.

Som sagt har jeg ikke kjent på stor søvnmangel, for i perioder med lite søvn hos barnet så har vi delt på det.

Du har en helt annen erfaring, dere løste det helt annerledes, og det er jo greit. Min erfaring og løsning er helt motsatt, og det må du tåle å høre i et diskusjonsforum.

 

Anonymkode: e863c...ed7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

jo, det at skattebetalerne betaler permisjonen er grunn nok alene til å gjøre den jobben man får betalt for, som bl.a. innebærer våkenetter.

Anonymkode: ea474...443

Nei, man blir betalt for å ta vare på barn den tiden man ellers hadde vært på jobb og hatt vanlig inntekt.

De resterende 16 timene i døgnet blir verken mor eller far betalt, verken for jobb eller permisjon, og da er det kun opp til de to hvordan de velger å fordele det.

Anonymkode: e863c...ed7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Tilbringer du bare tid sammen med partneren din etter at du har lagt deg? Vi får tid til å bare være kjærester på kvelden selv om han legger seg 22 og jeg legger meg ved midnatt altså, så jeg forstår fortsatt ikke hvor du tok det fra.

Som sagt har jeg ikke kjent på stor søvnmangel, for i perioder med lite søvn hos barnet så har vi delt på det.

Du har en helt annen erfaring, dere løste det helt annerledes, og det er jo greit. Min erfaring og løsning er helt motsatt, og det må du tåle å høre i et diskusjonsforum.

 

Anonymkode: e863c...ed7

Nei, vi tilbringer våken tid sammen, fordi vi legger oss likt.

Din erfaring er ikke relevant, når du ikke har kjent på stor søvnmangel. Dette har jeg poengtert flere ganger nå.

Innse at dere var heldige, og dere fant noe som funket for dere. Noen barn har så krevende søvnmønstre at begge foreldrene alltid har stor søvnmangel uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her har vi en på 4 mnder og en på snart 2, jeg tar minste og far tar største på natta, vi sover på hvert vårt rom😅 Når han starter permisjon blir det likt frem til jeg er ferdig med nattamming. Da bytter vi.

Anonymkode: 810fe...dbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reign skrev (6 minutter siden):

Nei, vi tilbringer våken tid sammen, fordi vi legger oss likt.

Din erfaring er ikke relevant, når du ikke har kjent på stor søvnmangel. Dette har jeg poengtert flere ganger nå.

Innse at dere var heldige, og dere fant noe som funket for dere. Noen barn har så krevende søvnmønstre at begge foreldrene alltid har stor søvnmangel uansett.

Trådens tittel: Han er i permisjon, jeg jobber - hvem tar våkennettene?

Jeg har barn, jeg har jobbet mens mannen har hatt permisjon OG vi har opplevd våkenetter mens den ene eller begge har jobbet. Selvfølgelig er min erfaring like relevant som din, selv om jeg selvsagt har vært heldig, og fordelt nattevåk annerledes.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mlk301 skrev (9 minutter siden):

Trådens tittel: Han er i permisjon, jeg jobber - hvem tar våkennettene?

Jeg har barn, jeg har jobbet mens mannen har hatt permisjon OG vi har opplevd våkenetter mens den ene eller begge har jobbet. Selvfølgelig er min erfaring like relevant som din, selv om jeg selvsagt har vært heldig, og fordelt nattevåk annerledes.

Her på KG er det ofte slik at om du har gjort noe annerledes, så har du ikke kjent på hvor tøft og vanskelig det kan være ;)

Anonymkode: 570b4...c95

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, hvor skjør går det an å bli?

det er jo nettopp det spørsmålet jeg stiller til de som faktisk har permisjon, og som ikke skal gjøre noe mer avansert enn å være med en baby dagen etter. Og alle som har hatt baby vet at babyer sover på dagen, så den som er hjemme har jo faktisk og muligheten til å ta seg litt inn der.

Men noen argumenterer altså for at det å være hjemme med en baby etter en våkenatt er like krevende som å gå på jobb. Og det er bullshit.

Det er ikke mer krevende å være med en baby, herunder  å sove når den sover,  enn det er å være på jobb og prestere som lege, kirurg, sykepleier, lærer, advokat, dommer, barnehageassistent, fører av tunge anleggsmaskiner, bussjæfør, pilot osv osv - jeg kunne nevne tusen yrker der du virkelig ikke ønsker at den som utfører jobben går i halvsvime. 

Jeg skjønner og at det noen ganger likevel er helt uunngåelig å gå i jobb på halvsvime, og at det må vi faktisk tåle, men det er det faktisk ikke uunngåelig når partneren er hjemme i permisjon som staten betaler for at de skal ta vare på barnet, slik at vi slipper at folk går på jobb i halvsvime.

så ja, hvor skjør går det an å bli ? og i fortsettelsen: Eier ikke folk skam?

Anonymkode: ea474...443

Haha, så dumt. Jeg har faktisk ett av yrkene du ramser opp, og det kan være ganske hektisk og krevende, men jeg har allikevel aldri opplevd noe så sinnsykt krevende som det var å være hjemme med baby! Faktisk er det mye, MYE lettere å nå være i full jobb og ta meg av en 2-åring ved siden av, som fortsatt stort sett våkner noe på natt. Noen av oss har faktisk j****** krevende babyer som ikke sover noen ting sammenhengende og krever konstantkroppskontakt. Og vi er også skrudd sammen så forskjellig at noen kan sovne hvor som helst og når som helst, mens andre får store søvnproblemer av å til stadighet bli vekket.

Når det sies at vi er skapt for å tåle å sove lite i småbarnsperioden, så menes det vel at 5 timer usammenhengende søvn er lite. Noen av oss sov faktisk så lite som 0-3 timer usammenhengende hver eneste natt og null på dagtid. 

Anonymkode: 5c7ed...fac

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...