Gå til innhold

Han er i permisjon, jeg jobber - hvem tar våkennettene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

den som har permisjon tar selvfølgelig våkenettene. Det er jo derfor de får betalt for å være hjemme. Det er helt urimelig å kreve at den som jobber tar det.

Anonymkode: ea474...443

Dette. Jeg tar alt av våkennetter nå når jeg er hjemme i permisjon, med unntak av at mannen tar hvis baby våkner mens han fremdels også er våken (han legger seg gjerne ikke før 1-2, jeg legger meg 22). Når jeg begynner i jobb igjen blir det motsatt. 

Anonymkode: cde7f...1ba

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

hvorfor skal vi ikke normalisere noe som er helt normalt??

Anonymkode: ea474...443

det er da virkelig ikke "helt normalt" å konstant i søvnunderskudd? 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk menn.

De få gangene min skulle ta barna så måtte han selfølgelig passe på å vekke hele huset.

Det samme de få gangene han lager middag, han må jo selvfølgelig spørre meg om alt, jeg får jo mer fred med å bare lage den selv.

Skal han finne frem klær for at jeg skal få sove så lager han så mye styr med å finne klærne og maser på meg til å finne dem at jeg får jo ikke sove.

Noen menn er rett og slett idioter. Det eneste som er nyttig med dem er rognposen.

Anonymkode: 7ce65...9ee

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrot skrev (Akkurat nå):

det er da virkelig ikke "helt normalt" å konstant i søvnunderskudd? 

det er ikke unormalt å ha våkenetter når man har baby. Trodde det var enighet om det helt grunnleggende prinsippet?

Anonymkode: ea474...443

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

NEI. Ikke gidd å normalisere dette! Gir faen i om det er "natuuurlig", søvnmangel er skadelig og tærer alvorlig på folk. Man burde innrette seg slik at begge voksne får søvn nok til å fungere. Hvorfor er det ok at den som skal ta vare på et sped-/småbarn er helt skutt av søvnunderskudd? Hvor god omsorgsperson er man da?

Anonymkode: 48bcc...24d

Mennesket har klart dette siden tidenes morgen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

det er ikke unormalt å ha våkenetter når man har baby. Trodde det var enighet om det helt grunnleggende prinsippet?

Anonymkode: ea474...443

Premisset. Ikke prinsippet.

Anonymkode: ea474...443

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Reign skrev (Akkurat nå):

Mennesket har klart dette siden tidenes morgen.

nemlig

Anonymkode: ea474...443

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Typisk menn.

De få gangene min skulle ta barna så måtte han selfølgelig passe på å vekke hele huset.

Det samme de få gangene han lager middag, han må jo selvfølgelig spørre meg om alt, jeg får jo mer fred med å bare lage den selv.

Skal han finne frem klær for at jeg skal få sove så lager han så mye styr med å finne klærne og maser på meg til å finne dem at jeg får jo ikke sove.

Noen menn er rett og slett idioter. Det eneste som er nyttig med dem er rognposen.

Anonymkode: 7ce65...9ee

Vel, det er jo like idiotisk av deg å akseptere og til en viss grad belønne denne oppførselen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reign skrev (1 minutt siden):

Vel, det er jo like idiotisk av deg å akseptere og til en viss grad belønne denne oppførselen.

Dette er det dummeste argumentet jeg leser. Det er altså like dumt å ikke si ifra om dårlig oppførsel, som å ha dårlig oppførsel? Jeg er ikke enig der altså. Det er den med den dårlige oppførselen som oppfører seg dummest. 

Anonymkode: c9cc4...1a7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hadde vi bare hatt en liten, hadde det lett gått an å bytte på det.

Vi har derimot to små, en på 1år og en på 2 år. 

Pappaen går hjemme i perm, men jeg må allikevel ta våkennetter. Her snakker vi om at begge barna vekker hverandre på tur, og jeg ofte ender opp med å være våken nesten hele netter.

Da han gikk i jobb, var jeg hjemme med eldste og hadde yngste i magen. Senere da minste ble født, delte vi så langt det gikk, men jeg tok hoveddelen da jeg var hjemme med begge barna.

Hvordan har dere løst dette hos dere?

Jeg kjenner at jeg er helt på felgen :( Det å stå opp 05:45, når man har vært våken nesten hele natta, er utrolig tøft. Spesielt nå i lengden. JEG ER SÅ SLITEN! Eier ikke ord!

Anonymkode: 5f787...c48

Våkenettene skal han som er hjemme i permisjon ta. Det burde ikke være et spørsmål en gang!!!

Anonymkode: 42375...270

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reign skrev (4 minutter siden):

Vel, det er jo like idiotisk av deg å akseptere og til en viss grad belønne denne oppførselen.

På hvilken måte belønner jeg ham? 

 

Anonymkode: 7ce65...9ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Den som har permisjon skal ta våkenetter i ukedagene, helgene byttes på. Eventuelt kan du ta første oppvåkning tidlig på natten, og han de resterende slik at han også får sove. Dette er ikke diskutabelt, den som jobber må være opplagt.

Anonymkode: b62d9...63c

Dette. Og så er man raus og hjelper kverandre. Er det en spesiell natt hvor begge ungene er syke og griner så må man begge trø til. Er du i svima om morgenen så får man ta en egenmelding. Du skal fungere i hverdagen. Din helse er viktig. 

Anonymkode: 30c42...6f8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er nok skilt før barna begynner på skolen. Ingen orker slike menn i lengden. Tips: lag deg en hemmelig sparekonto.

Anonymkode: 0758b...385

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Dette er det dummeste argumentet jeg leser. Det er altså like dumt å ikke si ifra om dårlig oppførsel, som å ha dårlig oppførsel? Jeg er ikke enig der altså. Det er den med den dårlige oppførselen som oppfører seg dummest. 

Anonymkode: c9cc4...1a7

Ja, det er absolutt like dumt, inntil man sier i fra.

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

På hvilken måte belønner jeg ham? 

Anonymkode: 7ce65...9ee

Ved at du tilsynelatende lar ham holde på uten konsekvenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reign skrev (Akkurat nå):

Ja, det er absolutt like dumt, inntil man sier i fra.

Ved at du tilsynelatende lar ham holde på uten konsekvenser.

Vi får være enige om å være uenige. 

Anonymkode: c9cc4...1a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

fordi det er faktisk ikke sykt krevende å være hjemme med barn. Og i noen familier så er det jo sånn at den som er på jobb har en mentalt svært krevende jobb. Nå er det mulig at du er vant til at utejobben har samme krav til våkenhet som hjemmejobben, mens jeg er vant til at utejobben stiller mye større krav. Så det er jo mulig at rimelig fordeling i min familie er noe helt annen enn rimelig fordeling i din familie.

Anonymkode: ea474...443

For noen er det mer krevende å være hjemme med barn, det er forskjeller der også, ikke bare i arbeidslivet. Min ettåring våkner sjeldent om natten, og da bare én gang, så en 1 og 2 åring som holder det gående hele natten høres jo helt fjernt ut for meg. Likevel kan jeg sette meg inn i at det ikke kan være så veldig lett å ikke sove hele natten, og likevel gi en ettåring alt den trenger dagen derpå. Min ettåring hadde hvert fall ikke kost seg med skjermtid mens mamma lå på sofaen og slappet av etter en våkenatt.

Ellers er jo det jo sånn for mange at begge foreldrene er i jobb når de har barn på den alderen, og hvis våkenetter fortsatt er en greie så må de jo begge finne en løsning hvor de klarer seg med litt mindre søvn begge to, ved å avlaste hverandre. Vi valgte å se på permisjonstiden på samme måte, at det var viktig for oss at ikke én av oss følte seg nær bristepunktet pga manglende søvn, for så å ta seg av et levende vesen. En utslitt forelder med søvnunderskudd kan være farlig det også.

 

Anonymkode: e863c...ed7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Der kom den ja, har ventet på denne i alle trådene om våkenetter hvor «far må få sove fordi han jobber» hvor jeg gang på gang har skrevet at mor ikke slipper unna når hun skal på jobb. 
 

Kan du sove med 2,5åringen og far ta den minste? Om de vekker hverandre og dermed dere så må dere jo sove separat i denne perioden, om så noen på stua om dere ikke har plass.

Regner med minste sover på dagen og den andre er i bhg? Da er det selvfølgelig far som skal ta våkenetter, du kan heller tilby deg å stå opp med barna og levere eldste i bhg slik at han får sove frem til dere drar. 
 

Den jobbende forelderen må tåle litt dårlig søvn mens barna er små, men det er forelderen i permisjon som har hovedansvaret. 

Anonymkode: de8bd...fc3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han burde ta våkenettene når du skal på jobb neste dag, du som får sove de fleste netter bør ta alle våkenetter med påfølgende helge- eller feriedag. Og så kan dere avtale tidsbegrensninger. Hos oss pleide far å legge seg senere enn meg uansett, så da var han alltid ansvarlig for ungene fra jeg la meg (rundt 22:00) og til han la seg rundt 01:00. Så selv de månedene det var jeg som hadde permisjon hadde jeg alltid minst 3 timer sammenhengende søvn før jeg måtte begynne med nattevåk (og ofte 4-5 timer). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

For noen er det mer krevende å være hjemme med barn, det er forskjeller der også, ikke bare i arbeidslivet. Min ettåring våkner sjeldent om natten, og da bare én gang, så en 1 og 2 åring som holder det gående hele natten høres jo helt fjernt ut for meg. Likevel kan jeg sette meg inn i at det ikke kan være så veldig lett å ikke sove hele natten, og likevel gi en ettåring alt den trenger dagen derpå. Min ettåring hadde hvert fall ikke kost seg med skjermtid mens mamma lå på sofaen og slappet av etter en våkenatt.

Ellers er jo det jo sånn for mange at begge foreldrene er i jobb når de har barn på den alderen, og hvis våkenetter fortsatt er en greie så må de jo begge finne en løsning hvor de klarer seg med litt mindre søvn begge to, ved å avlaste hverandre. Vi valgte å se på permisjonstiden på samme måte, at det var viktig for oss at ikke én av oss følte seg nær bristepunktet pga manglende søvn, for så å ta seg av et levende vesen. En utslitt forelder med søvnunderskudd kan være farlig det også.

 

Anonymkode: e863c...ed7

jeg har hatt to barn som begge har vært mye våkne på nettene. Veldig mye. SÅ jeg vet godt hvordan det er å være hjemme med barn når man har fått for lite søvn over tid. Og min påstand er at det bør de fleste greie, uten at det er nødvendig å ligge på sofaen og slappe av. Man fungerer fordi man  fungere. Og dette sier jeg som en person som er svært bedagelig anlagt. Men jeg har en jobb som krever at jeg er våken og mentalt tilstede, og opplever at det er veldig stor forskjell på hva som kreves på jobb og hva som kreves av en ettåring.

Når jeg leser enkelte innlegg i denne tråden, så blir jeg litt forundret over mentaliteten, og så lurer jeg på om det er en generasjon barn av curlingforeldre som nå har blitt foreldre selv????

enkelte fremstår som lite forberedt på livet

Anonymkode: ea474...443

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reign skrev (18 minutter siden):

Mennesket har klart dette siden tidenes morgen.

Det er litt som å si at man overlevde å sitte usikret i bil før i tiden. Alle gjorde jo faktisk ikke det.

Nei, alle klarer seg ikke uten søvn over lengre perioder, og hadde det vært oss så hadde jeg ikke ønsket at mannen min skulle ha ansvar for barnet vårt alene hvis han bare fikk sove om natten én gang i uken. Spesielt ikke hvis vi kunne ha unngått det ved å dele på ansvaret. 

Anonymkode: e863c...ed7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...