Gå til innhold

Han er i permisjon, jeg jobber - hvem tar våkennettene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

25 minutter siden, Reign said:

Vel, det er jo like idiotisk av deg å akseptere og til en viss grad belønne denne oppførselen.

Typisk menn. Det er kvinnens feil at han oppfører seg som en idiot. Gud forby at han har et gram av selvinnsikt eller evne til selvrefleksjon.

Anonymkode: 79550...e51

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Beelzebub
2 hours ago, AnonymBruker said:

Den som har permisjon skal ta våkenetter i ukedagene, helgene byttes på. 

Akkurat dette trumfet jeg igjennom med dama og. Men det hun glemte var at jeg ofte jobber helger, og har fri noen ukedager. Så det ble mange digge "ukedagshelger" på meg, for å si det sånn :danse: Hun forsøkte siden å reforhandle, men jeg stod på at en avtale er en avtale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

jeg har hatt to barn som begge har vært mye våkne på nettene. Veldig mye. SÅ jeg vet godt hvordan det er å være hjemme med barn når man har fått for lite søvn over tid. Og min påstand er at det bør de fleste greie, uten at det er nødvendig å ligge på sofaen og slappe av. Man fungerer fordi man  fungere. Og dette sier jeg som en person som er svært bedagelig anlagt. Men jeg har en jobb som krever at jeg er våken og mentalt tilstede, og opplever at det er veldig stor forskjell på hva som kreves på jobb og hva som kreves av en ettåring.

Når jeg leser enkelte innlegg i denne tråden, så blir jeg litt forundret over mentaliteten, og så lurer jeg på om det er en generasjon barn av curlingforeldre som nå har blitt foreldre selv????

enkelte fremstår som lite forberedt på livet

Anonymkode: ea474...443

Du måtte selvfølgelig dra en sånn en🙃

Ja, mannen min og jeg er vel lite forberedt på livet fordi vi er så rause med hverandre at vi har delt på oppvåkninger da, til tross for at vi skal på jobb. Utrolig dårlig mentalitet av oss å fordele energien slik at vi ingen følte seg utslitt.

Anonymkode: e863c...ed7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du måtte selvfølgelig dra en sånn en🙃

Ja, mannen min og jeg er vel lite forberedt på livet fordi vi er så rause med hverandre at vi har delt på oppvåkninger da, til tross for at vi skal på jobb. Utrolig dårlig mentalitet av oss å fordele energien slik at vi ingen følte seg utslitt.

Anonymkode: e863c...ed7

jeg synes ikke det er raust å dele oppvåkningene, når den ene skal på jobb. Jeg synes tvert imot det er lite raust av den som er hjemme, uansett hvem av de to det er .

Jeg synes det er raust å dele slik at den som skal på jobb får nødvendig søvn. Det er ikke den samme personen hele tiden, så det går jo opp i opp. Etterhvert, når begge skal på jobb, er det naturlig å dele likt.

Anonymkode: ea474...443

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

jeg synes ikke det er raust å dele oppvåkningene, når den ene skal på jobb. Jeg synes tvert imot det er lite raust av den som er hjemme, uansett hvem av de to det er .

Jeg synes det er raust å dele slik at den som skal på jobb får nødvendig søvn. Det er ikke den samme personen hele tiden, så det går jo opp i opp. Etterhvert, når begge skal på jobb, er det naturlig å dele likt.

Anonymkode: ea474...443

Nei, du mener selvfølgelig ikke det, og du forklarte jo fint hva du mente om sånne som oss i ditt forrige innlegg.

For oss var det helt naturlig, og uproblematisk, å dele på det selv da bare den ene jobbet. Vi klarte oss fint på jobb selv om vi hadde vært oppe og matet om natten. For deg og din familie var det uaktuelt, og det får nå bare være, uten at jeg tror noe mindre om deg eller har noen formening om "mentaliteten" din av den grunn. 

Anonymkode: e863c...ed7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei, du mener selvfølgelig ikke det, og du forklarte jo fint hva du mente om sånne som oss i ditt forrige innlegg.

For oss var det helt naturlig, og uproblematisk, å dele på det selv da bare den ene jobbet. Vi klarte oss fint på jobb selv om vi hadde vært oppe og matet om natten. For deg og din familie var det uaktuelt, og det får nå bare være, uten at jeg tror noe mindre om deg eller har noen formening om "mentaliteten" din av den grunn. 

Anonymkode: e863c...ed7

så du mener det er enkelt å klare seg på jobb uten søvn, men må ligge på sofaen mens baby har skjermtid hvis du har hatt en søvnløs natt? sorry, men det synes jeg er veldig merkelig

Anonymkode: ea474...443

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

så du mener det er enkelt å klare seg på jobb uten søvn, men må ligge på sofaen mens baby har skjermtid hvis du har hatt en søvnløs natt? sorry, men det synes jeg er veldig merkelig

Anonymkode: ea474...443

Ingen av oss hadde søvnløse netter, vi delte som sagt på det, så begge fikk timer med sammenhengende søvn. Det er jo hele poenget mitt. Vi balanserte jobb og permisjon med litt mindre søvn hver i en kort periode av livet.

Det er ikke jo heller ikke rart du synes det er merkelig, all den tid du misforstår. Jeg skrev ikke at jeg har måttet ligge på sofaen, det har jeg jo ikke pga mangelen på søvnløse netter, og jeg skrev heller ikke at jeg hadde måttet hvile etter én søvnløs natt. Her skrives det at den i permisjon får én natt med "fri", og det er i helgen. Da er det 6 søvnløse netter i ekstreme tilfeller, og det er da jeg brukte eksempelet om at det ikke bare hadde vært å legge seg ned med datteren min hele dagen, hun krever litt mer enn det. 

Anonymkode: e863c...ed7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg gruer meg litt til dette allerede for egen del - ser for meg at det blir meg som tar det meste om natta også etter permisjonen min er over. Mannen er veldig snill og omsorgsfull, men sover rett og slett så blytungt at det kan være bombenedslag i soverommet uten at han våkner med det første. 

Anonymkode: e88a8...684

Kan du ikke legge deg et annet sted og han sove med barnet?

Anonymkode: 570b4...c95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare jeg som lurer på hvorfor barna våkner om natten? Tror jeg heller ville fokusert på det, og prøvd å fikse nattesøvnen for alle…. 

Anonymkode: ae86b...bf0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er det bare jeg som lurer på hvorfor barna våkner om natten? Tror jeg heller ville fokusert på det, og prøvd å fikse nattesøvnen for alle…. 

Anonymkode: ae86b...bf0

Tenker som deg. 
Så spørs det hva man regner som våkenetter… med det begrepet tenker jeg på unger som er våken i lengre perioder, ev våkner 8 ganger på natta. 
Syns ikke det kan regnes som våkenatt om ungen våkner et par ganger og roer seg fort etter å ha fått smokk, flaske trøst elns.

Det er sånt man må regne med, i jobb eller ikke jobb..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Er det bare jeg som lurer på hvorfor barna våkner om natten? Tror jeg heller ville fokusert på det, og prøvd å fikse nattesøvnen for alle…. 

Anonymkode: ae86b...bf0

Det var et godt poeng som druknet i alt det andre.

At barn våkner litt er én ting, men så store barn som holder voksne våkne nesten hele natten er vel ikke helt vanlig, håper jeg.

Anonymkode: e863c...ed7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

det går fint an å ta vare på barn selv om man ikke er spesielt opplagt. Det er jo nærmest en naturlov. Det er jo helt naturlig med våkenetter. 

Anonymkode: ea474...443

Det naturlige er å ha en storfamilie rundt til avlastning. I dag er alle blitt separert i små kunstige bobler.

Så nei, hvis du med "naturlig" tenker biologisk, så er det nettopp unaturlig å ha så lite avlastning som spesielt mødre har idag.

Anonymkode: aa783...c34

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

hvorfor skal vi ikke normalisere noe som er helt normalt??

Anonymkode: ea474...443

Fordi det er skadelig. 

Anonymkode: 48bcc...24d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

det er ikke unormalt å ha våkenetter når man har baby. Trodde det var enighet om det helt grunnleggende prinsippet?

Anonymkode: ea474...443

Det som er unormalt her er at du mener TS sutrer..... Dine innlegg viser lav forståelse for problemet, som forøvrig ikke er at barna er våkne eller har våkenetter i så måte men at TS som er i full jobb er den som tr våkenettene mens partneren som er i permisjon ikke gjør det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags samliv er det dere lever i egentlig? Her avlaster vi hverandre. Begge to skal være våken og funksjonelle i løpet av dagen, der er ikke sånn at man på magisk vis blir mindre trøtt av å gå hjemme med baby på dagtid. I perioder hadde hun lengre dupper hvor det faktisk gikk an å få seg en hvil selv og da var det såklart lettere for den i permisjon å ta mer på nettene, men i de periodene hvor det ikke eksisterte så var det lettere å holde seg gående på jobb enn det var hjemme i permisjon.

 

Nå tok jeg ganske naturlig mye av nettene fordi jeg ammet, men om det var snakk om bleieskift eller andre ting så var pappaen oppe selv om han hadde en fysisk krevende jobb. Aldri har han sagt til meg at "du går i permisjon så du får ta det" hvis jeg har sagt ifra at jeg trenger avlastning. Og aldri har jeg sagt til han at jeg ikke kan stå opp med barnet kl 0430, som skjedde veldig ofte, bare fordi jeg skulle på jobb.

 

Vi gjorde så godt vi kunne begge to og tok begge vår del. Hadde vi en natt med veldig mye så byttet vi på dagen etter eller midt på natta, avhengig av hvordan det gikk.

Anonymkode: c3b1c...754

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrot skrev (1 time siden):

Det som er unormalt her er at du mener TS sutrer..... Dine innlegg viser lav forståelse for problemet, som forøvrig ikke er at barna er våkne eller har våkenetter i så måte men at TS som er i full jobb er den som tr våkenettene mens partneren som er i permisjon ikke gjør det. 

jeg mener IKKE at ts sutrer.

Jeg er 100 prosent på ts sin side.

Jeg mener at det er de som synes at man skal dele våkenettene når den ene er i permisjon og den andre i jobb som sutrer.

For meg er det en selvfølge at den som har permisjon tar våkenettene, og det har jeg uttrykt i flere innlegg.

Anonymkode: ea474...443

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så mye rare svar her.

1. Noen stusser på hvorfor barna våkner i det hele tatt. Fordi de er 1 og 2 år, vel, det er veldig mange som våkner på natta i den alderen. Dersom de vekker hverandre hver gang, blir det også dobbelt opp. Min 2-åring våkner hele natta når han er forkjølet, noe han har vært veldig mange ganger siden barnehagestart i høst. Da tar det også litt tid å komme tilbake i normalt søvnmønster, og bang; så er neste forkjølelse i gang. Så kan det også være tannfrembrudd som er ubehagelig og holder barnet våkent. Dette er ting Ts ikke kan styre.

2. Dersom det er snakk om få oppvåkninger, mener jeg at den som er i permisjon skal ta det, og så bytter man på i helgene. Dersom det derimot er veldig mye oppvåkning på natt, bør også den som skal på jobb trå litt til i ukedagene, spesielt hvis den som er i permisjon ikke får sovet på dagtid heller. Alt avhenger egentlig av mengde søvn man får, og ikke nødvendigvis så mye av hvem som er i permisjon. 

 

Anonymkode: 5c7ed...fac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

den som har permisjon tar selvfølgelig våkenettene. Det er jo derfor de får betalt for å være hjemme. Det er helt urimelig å kreve at den som jobber tar det.

Anonymkode: ea474...443

Helt uenig. Permisjon er de 8 timene man skulle vært på jobb. Døgnet har 24 timer. Så de resterende 16 timene skal selvsagt deles likt mellom foreldrene. 

Ergo, del natten i to. Det er ikke vanlig å få sove hele netter som småbarnsforeldre. Feks. siden du skal opp så tidlig, kan du sove uforstyrret frem til 03. Og så har du ansvaret da. Da kan du legge deg tidligere om du vil også, feks. sove fra 21-03. Han kan da sove ut fra 03, og våkner barna tidlig kan han hente seg inn igjen på daghvilen. 

Anonymkode: a6b42...a6b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Helt uenig. Permisjon er de 8 timene man skulle vært på jobb. Døgnet har 24 timer. Så de resterende 16 timene skal selvsagt deles likt mellom foreldrene. 

Ergo, del natten i to. Det er ikke vanlig å få sove hele netter som småbarnsforeldre. Feks. siden du skal opp så tidlig, kan du sove uforstyrret frem til 03. Og så har du ansvaret da. Da kan du legge deg tidligere om du vil også, feks. sove fra 21-03. Han kan da sove ut fra 03, og våkner barna tidlig kan han hente seg inn igjen på daghvilen. 

Anonymkode: a6b42...a6b

absurd

Anonymkode: ea474...443

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg synes det var mye mer krevende å være hjemme med babyen enn å være på jobb. Det varierer veldig på folk, type jobb, osv. 

Anonymkode: c9cc4...1a7

Samme hos oss. Den som får lov til å stikke fra kaoset og dra på jobb har en gode den andre ikke har. 

 

mammahjarte skrev (18 timer siden):

Vi har alltid hatt det sånn at den som er i permisjon tar nettene. Helga får den som er i permisjon sova ut minst ein av dagane.

Hæ? Altså, permisjonen gjelder 8 timer daglig. De resterende 16 timene skal dere heller ikke dele? Og hvis den som er i permisjon må ta alle netter i ukedagene, skulle det bare mangle at den som jobber tar BEGGE netter på helg. 

 

Anonymkode: a6b42...a6b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...