Gå til innhold

Han er i permisjon, jeg jobber - hvem tar våkennettene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hehe - det er så komisk påfallende at dette er en far i permisjon, og ikke mor, som holder på sånn. 

En far hadde aldri funnet seg i det, men heller forventet å få sove hver eneste natt. Han måtte jo ha vært opplagt til jobb, må vite 🤢

Anonymkode: 7e34c...c0c

  • Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hehe - det er så komisk påfallende at dette er en far i permisjon, og ikke mor, som holder på sånn. 

En far hadde aldri funnet seg i det, men heller forventet å få sove hver eneste natt. Han måtte jo ha vært opplagt til jobb, må vite 🤢

Anonymkode: 7e34c...c0c

Ja, det var argumentet da jeg var i permisjon i hvert fall. Hvor viktig det var å være opplagt på jobb. Det går aldri begge veier. 

Anonymkode: c9cc4...1a7

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

hvorfor skal vi ikke normalisere noe som er helt normalt??

Anonymkode: ea474...443

Hvorfor skal vi ikke normalisere at vi er to om å få barn, og at begge kan ta ansvar?

Anonymkode: e863c...ed7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er umulig å gi en oppskrift på dette, barn er så forskjellige og vi voksne har også ulik tålegrense. Dere må ha omsorg for hverandre slik at dere får en balanse og dere begge kan yte på jobb og med barna. Feks at han tar nettene og du lar han få sove litt når du kommer hjem fra jobb. Når man ikke får sammenhengende nok søvn må den som ikke får de ha mulighet til å hente seg inn. Dere har ett felles prosjekt, din jobb er viktig men barnas barndom er viktigere.

Anonymkode: c9cf7...a63

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hehe - det er så komisk påfallende at dette er en far i permisjon, og ikke mor, som holder på sånn. 

En far hadde aldri funnet seg i det, men heller forventet å få sove hver eneste natt. Han måtte jo ha vært opplagt til jobb, må vite 🤢

Anonymkode: 7e34c...c0c

Mulig dette er din erfaring, men det gjelder altså ikke alle.

Vi har alltid delt på nettene, i min omgangskrets har de fleste gjort det samme, og i barselgruppe/babysvømming/babysang snakket vi alle om det samme. Unntakene er der puppen har vært eneste løsning.

Anonymkode: e863c...ed7

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvorfor skal vi ikke normalisere at vi er to om å få barn, og at begge kan ta ansvar?

Anonymkode: e863c...ed7

jeg har da ikke sagt at ikke begge skal ta ansvar????

Anonymkode: ea474...443

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gruer meg litt til dette allerede for egen del - ser for meg at det blir meg som tar det meste om natta også etter permisjonen min er over. Mannen er veldig snill og omsorgsfull, men sover rett og slett så blytungt at det kan være bombenedslag i soverommet uten at han våkner med det første. 

Anonymkode: e88a8...684

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

jeg har da ikke sagt at ikke begge skal ta ansvar????

Anonymkode: ea474...443

...bare ikke om natten hvis den andre er i permisjon? 

Anonymkode: e863c...ed7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nok tatt mer av oppvåkningen på natt, da jeg takler det betraktelig mye bedre enn min partner - altså det påvirker meg mindre dagen etterpå. Likevel er han god og tar mini dersom jeg er mye syk (migrene) eller er sliten og trenger mer søvn i perioder. 

70/30 gjerne, men det funker for oss. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okidokisjokioki skrev (Akkurat nå):

Jeg har nok tatt mer av oppvåkningen på natt, da jeg takler det betraktelig mye bedre enn min partner - altså det påvirker meg mindre dagen etterpå. Likevel er han god og tar mini dersom jeg er mye syk (migrene) eller er sliten og trenger mer søvn i perioder. 

70/30 gjerne, men det funker for oss. 

Var forøvrig han som var hjemme i permisjon frem til 10/11mnd, da jeg var student. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har tre barn, her var de sånn at den som var i permisjon tok de som var våken. Var de puppetid la han de bare i senga i lag med meg. I helgene sto vi som oftest opp i lag eller om den ene ville ligge så fikk vi det. Det var aldri en diskusjon oM det engang. 

Anonymkode: 70dd8...5f1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

...bare ikke om natten hvis den andre er i permisjon? 

Anonymkode: e863c...ed7

det er min mening, men det jeg svarte på, som du siterte, er at vi tåler å ta vare på barn selv som vi har hatt våkenetter. Det er normalt.

Anonymkode: ea474...443

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

det er min mening, men det jeg svarte på, som du siterte, er at vi tåler å ta vare på barn selv som vi har hatt våkenetter. Det er normalt.

Anonymkode: ea474...443

Ja, selvsagt, men jeg ser ingen grunn til at bare én av to skal være opplagt 100% av tiden.

Anonymkode: e863c...ed7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

...bare ikke om natten hvis den andre er i permisjon? 

Anonymkode: e863c...ed7

for å presisere: Gjennom de 20 (kanskje) årene som barnet bor hjemme, så får man plenty av muligheter til å fordele ansvar. Ansvar, i min bok, betyr ikke minutt-for-minutt-likhet til enhver ti. Delt ansvar kan være at jeg tar våkenettene når jeg JEG har permisjon og HAN tar dem når HAN har permisjon. Det er etter min mening deling av ansvar. Denne ideen om at det skal være helt likt til enhver tid er etter min mening litt naiv og tyder på liten innsikt i det vellet av ansvar man står foran de neste 20 årene. Det kommer titusen nye ansvarssituasjoner som skal fordeles. Vær trygg på det!

Anonymkode: ea474...443

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, selvsagt, men jeg ser ingen grunn til at bare én av to skal være opplagt 100% av tiden.

Anonymkode: e863c...ed7

fordi det er faktisk ikke sykt krevende å være hjemme med barn. Og i noen familier så er det jo sånn at den som er på jobb har en mentalt svært krevende jobb. Nå er det mulig at du er vant til at utejobben har samme krav til våkenhet som hjemmejobben, mens jeg er vant til at utejobben stiller mye større krav. Så det er jo mulig at rimelig fordeling i min familie er noe helt annen enn rimelig fordeling i din familie.

Anonymkode: ea474...443

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hadde vi bare hatt en liten, hadde det lett gått an å bytte på det.

Vi har derimot to små, en på 1år og en på 2 år. 

Pappaen går hjemme i perm, men jeg må allikevel ta våkennetter. Her snakker vi om at begge barna vekker hverandre på tur, og jeg ofte ender opp med å være våken nesten hele netter.

Da han gikk i jobb, var jeg hjemme med eldste og hadde yngste i magen. Senere da minste ble født, delte vi så langt det gikk, men jeg tok hoveddelen da jeg var hjemme med begge barna.

Hvordan har dere løst dette hos dere?

Jeg kjenner at jeg er helt på felgen :( Det å stå opp 05:45, når man har vært våken nesten hele natta, er utrolig tøft. Spesielt nå i lengden. JEG ER SÅ SLITEN! Eier ikke ord!

Anonymkode: 5f787...c48

Han skal ta våkenetter. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

fordi det er faktisk ikke sykt krevende å være hjemme med barn. Og i noen familier så er det jo sånn at den som er på jobb har en mentalt svært krevende jobb. Nå er det mulig at du er vant til at utejobben har samme krav til våkenhet som hjemmejobben, mens jeg er vant til at utejobben stiller mye større krav. Så det er jo mulig at rimelig fordeling i min familie er noe helt annen enn rimelig fordeling i din familie.

Anonymkode: ea474...443

Jeg synes det var mye mer krevende å være hjemme med babyen enn å være på jobb. Det varierer veldig på folk, type jobb, osv. 

Anonymkode: c9cc4...1a7

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

for å presisere: Gjennom de 20 (kanskje) årene som barnet bor hjemme, så får man plenty av muligheter til å fordele ansvar. Ansvar, i min bok, betyr ikke minutt-for-minutt-likhet til enhver ti. Delt ansvar kan være at jeg tar våkenettene når jeg JEG har permisjon og HAN tar dem når HAN har permisjon. Det er etter min mening deling av ansvar. Denne ideen om at det skal være helt likt til enhver tid er etter min mening litt naiv og tyder på liten innsikt i det vellet av ansvar man står foran de neste 20 årene. Det kommer titusen nye ansvarssituasjoner som skal fordeles. Vær trygg på det!

Anonymkode: ea474...443

Trenger absolutt ikke være minutt for minutt i 20 år, men i tilfeller som TS nevner (hvor det virker som om ungene er våkne hele natten, hele tiden), så tenker jeg at man deler på ansvaret og kommer seg gjennom denne fasen sammen. Nei, ingen er 100% opplagt, men ingen når bristepunktet heller. 

Anonymkode: e863c...ed7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har alltid hatt det sånn at den som er i permisjon tar nettene. Helga får den som er i permisjon sova ut minst ein av dagane.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...