Gå til innhold

Han er i permisjon, jeg jobber - hvem tar våkennettene?

AnonymBruker
 Del

Anbefalte innlegg

Hadde vi bare hatt en liten, hadde det lett gått an å bytte på det.

Vi har derimot to små, en på 1år og en på 2 år. 

Pappaen går hjemme i perm, men jeg må allikevel ta våkennetter. Her snakker vi om at begge barna vekker hverandre på tur, og jeg ofte ender opp med å være våken nesten hele netter.

Da han gikk i jobb, var jeg hjemme med eldste og hadde yngste i magen. Senere da minste ble født, delte vi så langt det gikk, men jeg tok hoveddelen da jeg var hjemme med begge barna.

Hvordan har dere løst dette hos dere?

Jeg kjenner at jeg er helt på felgen :( Det å stå opp 05:45, når man har vært våken nesten hele natta, er utrolig tøft. Spesielt nå i lengden. JEG ER SÅ SLITEN! Eier ikke ord!

Anonymkode: 5f787...c48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og ja; Om det var uklart - jeg tar ungene 90% mer enn han om nettene. Jeg har prøvd å mene noe, prøvd å si noe, men han mener det må være 50/50.

Eldste går i barnehage fem dager i uken, og minste sover jo 2,5-3 timer om dagen hvor samboer sover med han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss tok jeg (mor) netter frem til klokken 5 mens pappaen var i permisjon. Kun 1 barn som trengte å ammes på natt. Men pappaen sto opp med barnet etter klokken 5 så jeg fikk sove helt frem til klokken 7. Pappaen overtok netter når vi faset ut nattamming. Når barnet ikke ammes på natt deler vi nettene og morgenene.

Anonymkode: 8d2d3...869

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tok barna når du hadde permisjon,  nå må han gjøre det samme. 

Anonymkode: 2569b...a13

• Liker 21
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hadde vi bare hatt en liten, hadde det lett gått an å bytte på det.

Vi har derimot to små, en på 1år og en på 2 år. 

Pappaen går hjemme i perm, men jeg må allikevel ta våkennetter. Her snakker vi om at begge barna vekker hverandre på tur, og jeg ofte ender opp med å være våken nesten hele netter.

Da han gikk i jobb, var jeg hjemme med eldste og hadde yngste i magen. Senere da minste ble født, delte vi så langt det gikk, men jeg tok hoveddelen da jeg var hjemme med begge barna.

Hvordan har dere løst dette hos dere?

Jeg kjenner at jeg er helt på felgen :( Det å stå opp 05:45, når man har vært våken nesten hele natta, er utrolig tøft. Spesielt nå i lengden. JEG ER SÅ SLITEN! Eier ikke ord!

Den som har permisjon skal ta våkenetter i ukedagene, helgene byttes på. Eventuelt kan du ta første oppvåkning tidlig på natten, og han de resterende slik at han også får sove. Dette er ikke diskutabelt, den som jobber må være opplagt.

Anonymkode: b62d9...63c

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han mener det må være 50/50, men du tar 90%?

Det burde hvert fall være 50/50, om han ikke tar litt mer siden han får sove på dagtid.

Ellers tenker jeg at det er lettere å ta hvert deres barn om natten, også bytte på fra dag til dag hvis det er store forskjeller?

Vi venter nummer to nå, med ett års forskjell, så har ingen erfaringer med to enda. Med første hadde vi annenhver nattmating i starten, og da det gikk ned til en eller ingen matinger ila natten så tok vi annenhver natt. Vår 1-åring våkner sjeldent om natten, så tenker vi kjører samme stil hvis det går.

Anonymkode: e863c...ed7

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Den som har permisjon skal ta våkenetter i ukedagene, helgene byttes på. Eventuelt kan du ta første oppvåkning tidlig på natten, og han de resterende slik at han også får sove. Dette er ikke diskutabelt, den som jobber må være opplagt.

Anonymkode: b62d9...63c

Må ikke den som tar vare på et barn hele dagen være opplagt?

Vi delte heldigvis på nettene med vår, uansett hvem som var i permisjon.

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok alltid alle netter, selv når jeg pendlet til jobb med bil og ikke sov et sekund. Men det var fordi eksen min var en dritt. 

Anonymkode: c9cc4...1a7

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Og ja; Om det var uklart - jeg tar ungene 90% mer enn han om nettene. Jeg har prøvd å mene noe, prøvd å si noe, men han mener det må være 50/50.

Eldste går i barnehage fem dager i uken, og minste sover jo 2,5-3 timer om dagen hvor samboer sover med han.

Og hva sier han er grunnen til at du både skulle ta deg av barna om nettene når du var i permisjon og når du er i arbeid? Hvorfor er det ett sett med regler for han og et annet for deg?

Anonymkode: 0dc69...bb2

• Liker 17
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var hjemme i permisjon med minste, var største 2-2,5 år. Eldste var mye våken om hun måtte sove alene, så vi delte oss opp. Jeg hadde minste mens pappa sov på gjesterommet sammen med eldste. Også byttet vi når pappa gikk ut i permisjon, han tok seg av minste mens jeg sov sammen med eldste når hun hadde behov for det. Idag er de 1 år og 3 år, og vi har hver vår natt/morgen i helgene. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han tar selvfølgelig våkennettene. At det en gang er et tema fatter jeg ikke.

Anonymkode: 230eb...b0c

• Liker 19
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror han ble bortskjemt da jeg ammet, for da var det automatisk meg som måtte ta. Nå er vi derimot ferdige, så da synes jeg dette er urimelig.

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en perfekt verden tar mannen din hovedvekten av våkenetter nå som han er i perm.

I realiteten kommer du til å fortsette å ta mesteparten uansett hvor mye du sier og mener. Jeg bor selv sammen med en sånn egoist. Vi har vært hos både fvk og bup. Han lover bot og bedring men det skjer aldri. Jeg er sp på felgen at jeg har kronisk hodepine og er svimmel hele tiden. Får ikke hjelp med noe som helst.

Om du har guts - flytt. Om du ikke orker flytte er det bare å fortsette å mase og tråkke rundt i den dårlige stemningen. 

- vi gikk for sistnevnte løsning 🙄

Anonymkode: 032f7...687

• Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Må ikke den som tar vare på et barn hele dagen være opplagt?

Vi delte heldigvis på nettene med vår, uansett hvem som var i permisjon.

det går fint an å ta vare på barn selv om man ikke er spesielt opplagt. Det er jo nærmest en naturlov. Det er jo helt naturlig med våkenetter. 

Anonymkode: ea474...443

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Han lot deg ta våkennettene da du hadde permisjon, nå er det på tide at han gjengjelder det!!!

Han er ego, æsj!

Anonymkode: 8307c...4e8

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

det går fint an å ta vare på barn selv om man ikke er spesielt opplagt. Det er jo nærmest en naturlov. Det er jo helt naturlig med våkenetter. 

NEI. Ikke gidd å normalisere dette! Gir faen i om det er "natuuurlig", søvnmangel er skadelig og tærer alvorlig på folk. Man burde innrette seg slik at begge voksne får søvn nok til å fungere. Hvorfor er det ok at den som skal ta vare på et sped-/småbarn er helt skutt av søvnunderskudd? Hvor god omsorgsperson er man da?

Anonymkode: 48bcc...24d

• Liker 7
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har mer behov for energien når jeg er hjemme med ettåringen, enn jeg har på kontoret, så har ikke merket noe til denne naturloven.

En dag skal jo begge ut i jobb igjen og fungere i arbeidslivet også, og hvem tar våkenettene da? Vi har heldigvis delt på ansvaret hele veien, til tross for at våkenetter kan telles på en hånd. Synes ikke noe om at en skal gå med dundrende søvnunderskudd, mens den andre alltid er opplagt.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

NEI. Ikke gidd å normalisere dette! Gir faen i om det er "natuuurlig", søvnmangel er skadelig og tærer alvorlig på folk. Man burde innrette seg slik at begge voksne får søvn nok til å fungere. Hvorfor er det ok at den som skal ta vare på et sped-/småbarn er helt skutt av søvnunderskudd? Hvor god omsorgsperson er man da?

Anonymkode: 48bcc...24d

hvorfor skal vi ikke normalisere noe som er helt normalt??

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

• Opprett ny...