Gå til innhold

100% stilling. Utbetalt 25 000 kr. Lavtlønnet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nesten så jeg tror det også, for dette går bare ikke opp. 

Kanskje du er som min kollega som egentlig kun egner seg som papirflytter

Anonymkode: 47c74...0cd

Stakkars de som er kollegaene dine. Denne holdningen tyder på at du bidrar til et elendig arbeidsmiljø. 

Anonymkode: e76ab...0f4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

27k utbetalt ved 100% jobb uten utdanning her. 150t per måned, betalt lunsj og dagtid jobb uten noe turnus. Jeg syns det er lite, men det er kanskje ikke det. 

Anonymkode: acb1f...817

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (7 timer siden):

Da er det noe du ikke forteller oss enten rundt fratrekk eller formue. For bruttolønn vs nettolønn viser at differansen er for stor til at dette kan kalles skatt alene.

Men som sagt, du er underbetalt. Det var vel det du spurte om.

Ts: Nei faktisk ikke. Jeg har ingen formue. Mye lån, men mesteparten av lånene våre står ikke på meg pga min lave inntekt. 

Anonymkode: e76ab...0f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vil si det er lite. Jobber som rådgiver i statlig virksomhet, 5 års utdanning. Har ca 32 000 kr utbetalt etter skatt.

Anonymkode: cdc6a...c3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ts: Nei faktisk ikke. Jeg har ingen formue. Mye lån, men mesteparten av lånene våre står ikke på meg pga min lave inntekt. 

Anonymkode: e76ab...0f4

Som samboer er dere pålagt å dele boliglån og renter etter korrekt eierandel. 
 

Du mangler jo mye grunnleggende kunnskap om privatøkonomi! 

Anonymkode: 1e0a1...ac3

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Som samboer er dere pålagt å dele boliglån og renter etter korrekt eierandel. 
 

Du mangler jo mye grunnleggende kunnskap om privatøkonomi! 

Anonymkode: 1e0a1...ac3

Ts: Boliglånet deles 50/50 på selvangivelsen, men vi har lån på andre ting enn selve boligen feks flere biler, studielån etc. Jeg har kun min 50% av boliglånet. Finnes annen type gjeld enn kun boliglån vet du noe du hadde visst om du hadde greie på privatøkonomi. 

Anonymkode: e76ab...0f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 3.2.2023 den 22.13):

Eg har 75% og har 29000kr før skatt i lavtlønnsyrke

Anonymkode: c85ca...c68

😳😳 Hvilken jobb har du?
Jeg har 80% stilling og 26800 kr utbetalt. Ikke lavtlønnet yrke (median), og hadde 580.000 i årslønn i full stilling (turnus). 

Anonymkode: f1396...65f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

😳😳 Hvilken jobb har du?
Jeg har 80% stilling og 26800 kr utbetalt. Ikke lavtlønnet yrke (median), og hadde 580.000 i årslønn i full stilling (turnus). 

Anonymkode: f1396...65f

Sorry, så ikke at det var FØR skatt. Beklager 🤷‍♀️🫢 

Anonymkode: f1396...65f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Ts: Boliglånet deles 50/50 på selvangivelsen, men vi har lån på andre ting enn selve boligen feks flere biler, studielån etc. Jeg har kun min 50% av boliglånet. Finnes annen type gjeld enn kun boliglån vet du noe du hadde visst om du hadde greie på privatøkonomi. 

Anonymkode: e76ab...0f4

Lurer veldig på hvor mye renter du egentlig kan føre til fratrekk på selvamgivelsen. For det virker som noe som ikke går helt opp her. Du har mindre utbetalt i måneden enn flere uføre...

Anonymkode: 22d33...96a

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lavtlønnet og har 21 000 utbetalt. Først og fremst pga høy boligformue. 

Anonymkode: 91db9...092

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du medlem av en fagforening skal du normalt kunne ta kontakt med dem for å finne ut hvordan du ligger an. Aldri gjort det selv, men kjenner noen som ringte de med god erfaring og sier at flere burde gjøre det. Du kan også prøve å fiske hos dine "jevnbyrdige" kollegaer for å høre hva de har, men det er en risiko for å skape dårlig stemning, ikke alle liker å prate lønn på jobb. Forståelig nok. Om du får skriftlig jobbtilbud hos andre kan du bruke det som forhandling til høyere lønn der du er, men om du egentlig ønsker å fortsette der bør du ikke sette hardt mot hardt, bare gjøre sjefen oppmerksom på at du er ettertraktet og vise frem tilbudet fra noen andre, da vil du kunne rykke frem i køen for hvem som får høyere lønn i neste omgang.

Anonymkode: 8ae38...e18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Lurer veldig på hvor mye renter du egentlig kan føre til fratrekk på selvamgivelsen. For det virker som noe som ikke går helt opp her. Du har mindre utbetalt i måneden enn flere uføre...

Anonymkode: 22d33...96a

Ts: Uføre har 66% av sin tidligere inntekt så for å ha mer utbetalt enn meg skal de ha tjent bra. Og betale veldig lite skatt. 

Anonymkode: e76ab...0f4

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ts: Boliglånet deles 50/50 på selvangivelsen, men vi har lån på andre ting enn selve boligen feks flere biler, studielån etc. Jeg har kun min 50% av boliglånet. Finnes annen type gjeld enn kun boliglån vet du noe du hadde visst om du hadde greie på privatøkonomi. 

Anonymkode: e76ab...0f4

Så du har fradrag for renter på halve boliglånet, og betaler fortsatt 147.000 i året i skatt, som tilsvarer rett over 31% skatt på inntekten din? 😅 Og du påstår du pleier å måtte betale restskatt? Jeg trodde dere hadde satt all gjeld på samboeren og formue på deg, for det kunne jo forklart den skyhøye skatten din. Men her sier du at du i tillegg har rentefradrag 🙈

 

Hvor mye renter betaler dere hver måned da? 

Anonymkode: 1e0a1...ac3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så du har fradrag for renter på halve boliglånet, og betaler fortsatt 147.000 i året i skatt, som tilsvarer rett over 31% skatt på inntekten din? 😅 Og du påstår du pleier å måtte betale restskatt? Jeg trodde dere hadde satt all gjeld på samboeren og formue på deg, for det kunne jo forklart den skyhøye skatten din. Men her sier du at du i tillegg har rentefradrag 🙈

 

Hvor mye renter betaler dere hver måned da? 

Anonymkode: 1e0a1...ac3

Ts: rentene på boliglånet utgjør 15000kr tilsammen for oss begge. Jeg har som sagt utbetalt 25000kr da er fagforenings kontigent trukket fra. Så jeg har vel kanskje 26 000 etter skatt, men før lo trekkes. Så betaler 13000 kr i skatt pr mnd. I 2022 ble jeg skyldig 4500kr. I 2021 14000kr. Tabell trekk begge årene, samme lønn og samme gjeld. 

Anonymkode: e76ab...0f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette høres rart ut. Har egentlig ingen fullført utdanning selv, men en del erfaring (IT) og tjener nesten dobbelt så mye som TS. Mest overrasket over hvor mye du betaler i skatt da, medregnet fordelsbeskatning for mobil betaler jeg effektivt rundt 29%.

Anonymkode: 05cce...137

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Synes dette høres rart ut. Har egentlig ingen fullført utdanning selv, men en del erfaring (IT) og tjener nesten dobbelt så mye som TS. Mest overrasket over hvor mye du betaler i skatt da, medregnet fordelsbeskatning for mobil betaler jeg effektivt rundt 29%.

Anonymkode: 05cce...137

Ts : sjekka siste lønnsslipp og det står følgende. Årslønn 458 000 kr . Trekk prosent 34% . Månedslønn før skatt 38250 kr. Trekk er personal forsikringer 1350 kr , forsikringstrekk 115 kr , fagforenings kontigent 430kr . Skatt 13000 kr 

Anonymkode: e76ab...0f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Høres lavt ut ja. Jeg har ingen grad eller autorisasjoner (har studert en del likevel), men 15 års erfaring innen kreditt. Jobber i et privat selskap som credit controller, tjener 48 000 før skatt + potensiell bonus, 34 000 utbetalt (aleneforelder med høy boliggjeld). Årslønn er 580 000, runder vel 600 000 på årets lønnsjustering.

Jobbet mange år i forrige jobb, gikk opp 90 000 da jeg endelig byttet, pluss høyere bonus. Har hatt følerne litt ute etter ny jobb men ser at de fleste ikke kan matche lønna så jeg ligger nok greit an.

Anonymkode: 01cb6...3f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Ts: Uføre har 66% av sin tidligere inntekt så for å ha mer utbetalt enn meg skal de ha tjent bra. Og betale veldig lite skatt. 

Anonymkode: e76ab...0f4

Som sagt, regnestykket ditt går ikke opp. Hvis du har null gjeld så skal du betale 11 000 i skatt, men ifølge deg selv så betaler du 14 000. Du opplyser også at du har gjeld. Du skal dermed betale enda mindre enn de 11 000 i skatt. Så sant du ikke har masse formue så er din historie om hva du betaler bare tull.

Anonymkode: 22d33...96a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Som sagt, regnestykket ditt går ikke opp. Hvis du har null gjeld så skal du betale 11 000 i skatt, men ifølge deg selv så betaler du 14 000. Du opplyser også at du har gjeld. Du skal dermed betale enda mindre enn de 11 000 i skatt. Så sant du ikke har masse formue så er din historie om hva du betaler bare tull.

Anonymkode: 22d33...96a

Ts: Jeg har ikke noe formue. Eier ikke noe. Alt er fullt belånt. Hvorfor skulle jeg finne på dette? Dette var dessuten ikke spørsmål vedr skatt, men lønn og om jeg er lavtlønnet. Mente jeg hadde 39000kr før skatt, men har tydeligvis runda opp for jeg har 38250kr før skatt. 

Anonymkode: e76ab...0f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe rart her. Mye lån gir lavere skatt enn du har. 

Du trekker veldig mye skatt. 

Synes lønnen din er lav. Jeg har 41', trekkes 10' i skatt,  har lite lån.

Anonymkode: 68c50...591

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...