Gå til innhold

100% stilling. Utbetalt 25 000 kr. Lavtlønnet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 3.2.2023 den 21.57):

Er man lavtlønnet hvis man jobber 100% og har 25000 kr utbetalt? Jeg jobber innen bank og finans. Og har 7 år med relevant utdanning altså økonomi admin 2 bachelorer og et årsstudie. 

Anonymkode: e76ab...0f4

Hvor mange års erfaring har du, ts? Vet ikke om du har svart på dette tidligere. 

Som nyutdannet er vell den lønnen grei, syns jeg. Jeg hadde ca. like mye utbetalt med master i juss. Årsstudie gir i mange tilfeller veldig lite (om ikke ingen) uttelling dessverre. 

Anonymkode: 02c64...20c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har 38900 kr før skatt i 100% stilling som renholder 

Anonymkode: c27df...362

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser du har forsikringer som du nok skattes for, men har du andre skattbare fordeler? Internett, treningsavgifter, bil e.l?  

Når det gjelder fagforeningstrekket ditt så er jo det fradragsberettiget så det skal jo virke motsatt. 

Har du forresten husket å skrive inn lånerentene på skattemeldingen din, eller har du satset på at dette er delt fra Skatteetaten sin side? 

Anonymkode: 47c74...0cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Stakkars de som er kollegaene dine. Denne holdningen tyder på at du bidrar til et elendig arbeidsmiljø. 

Anonymkode: e76ab...0f4

Jeg skjønner du kan tenke slik, men etter over 3 år med opplæring, og de samme spørsmålene kommer ukentlig, da er det ikke så mye igjen av verken tålmodighet eller arbeidsoppgaver som kan utføres. 

Anonymkode: 47c74...0cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 år som adjunkt, 100 % stilling, utbetalt kr 29000. Skjønner at jeg har dårlig lønn, ja. 

Anonymkode: af179...9fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TS, mulig jeg kan høres litt arrogant ut nå, men her kommer min ærlige mening om din situasjon.

Du har valgt å bruke 7!!!! år av livet ditt på nesten de samme utdannelsene. Du er utdannet økonom men sier du ikke er flink til å beregne skatt. Men var ikke det en del av pensumet? Hvorfor i alle dager har du valgt 2 nesten like utdannelser. Du kunne valgt økonomi og ledelse og deretter master og hatt dobbelt lønn av det du har nå.

Neste jeg stusser på er, hvorfor forhandlet du ikke lønn? De aller aller fleste har litt (eller mye å gå på), spesielt banker. Ok, du turte ikke å forhandle lønn siden det var første jobb. Men hvorfor har du ikke prøvd å bytte jobb.

Jeg har master i økonomi og ledelse (siviløkonom) og søkte jobb etter Bachelor. Ble tilbudt 500k i  en bank og fikk forhandlet meg til 650k. Masse overtid, bonus etc. Få ut finger og enten bytt jobb, få deg en master eller slå i bordet og si at du vil ha høyere lønn. Hvis du gjør en god jobb så får du det. Banker går veldig bra for tiden.

Anonymkode: 7a038...fae

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns lønnen er lav til å ha så mye utdanning. Jeg har kun et år fra universitet øk/admin og fagbrev, men har 46000 brutto i mnd.

Har vært inne på tanken å fullført bachelor i økonomi og adminstrasjon, men tviler dessverre på jeg ville fått noe mer lønn. Tror det utgjør større forskjell lønnsmessig hvis man har en master.

Anonymkode: 146a4...699

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvor mange års erfaring har du, ts? Vet ikke om du har svart på dette tidligere. 

Som nyutdannet er vell den lønnen grei, syns jeg. Jeg hadde ca. like mye utbetalt med master i juss. Årsstudie gir i mange tilfeller veldig lite (om ikke ingen) uttelling dessverre. 

Anonymkode: 02c64...20c

Ts: 12 års erfaring, men ikke alle disse er fra bank. 4-5 år fra bank. 

Anonymkode: e76ab...0f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.2.2023 den 20.27):

TS: Med denne kommentaren så vet jeg ihvertfall at jeg tjener mer enn deg. 

Anonymkode: e76ab...0f4

Jeg har jo allerede svart at jeg tjener en del mer enn deg og hva jeg jobber med 😅

 

Men om du er i 40-åra og fortsatt jobber på kundeservice (som alt tyder på) så er det kanskje på tide at du begynner å utvikle deg litt, de fleste av oss starter tross alt på kundeservice og har kommet oss videre. Da jeg jobbet med kundeservice innen finans for noen år siden så tjente jeg likevel mer enn deg, hadde rundt 530 000 kr i året. Og forstod forøvrig både skatt og lønn.

 

Du er selv ansvarlig for å komme deg noen plass i livet 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: debac...ddb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hei TS, mulig jeg kan høres litt arrogant ut nå, men her kommer min ærlige mening om din situasjon.

Du har valgt å bruke 7!!!! år av livet ditt på nesten de samme utdannelsene. Du er utdannet økonom men sier du ikke er flink til å beregne skatt. Men var ikke det en del av pensumet? Hvorfor i alle dager har du valgt 2 nesten like utdannelser. Du kunne valgt økonomi og ledelse og deretter master og hatt dobbelt lønn av det du har nå.

Neste jeg stusser på er, hvorfor forhandlet du ikke lønn? De aller aller fleste har litt (eller mye å gå på), spesielt banker. Ok, du turte ikke å forhandle lønn siden det var første jobb. Men hvorfor har du ikke prøvd å bytte jobb.

Jeg har master i økonomi og ledelse (siviløkonom) og søkte jobb etter Bachelor. Ble tilbudt 500k i  en bank og fikk forhandlet meg til 650k. Masse overtid, bonus etc. Få ut finger og enten bytt jobb, få deg en master eller slå i bordet og si at du vil ha høyere lønn. Hvis du gjør en god jobb så får du det. Banker går veldig bra for tiden.

Anonymkode: 7a038...fae

Ts: Jeg vet jeg har kastet bort 7 år. Startet med et årsstudie. Tok så en bachelor. Gikk så noen år søkte master. Kom ikke inn pga for lavt snitt. Tok en ny bachelor har nå over C i snitt, så det er litt av bakgrunnen. 
 

Da jeg fikk jobben hadde jeg vært lenge i en vikar løype og var veldig glad for at jeg endelig fikk noe fast. Trodde ikke lønna var så dårlig. Tjente 100 000 kr mer enn i forrige jobb. Kan så klart være etterpåklok. 
 

Har søkt på mange jobber, men er som regel 1 stilling og mange søkere. Jeg skiller meg ikke ut på noen måte. Er både «gammel» over 40 år og veldig basic. 

Anonymkode: e76ab...0f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har jo allerede svart at jeg tjener en del mer enn deg og hva jeg jobber med 😅

 

Men om du er i 40-åra og fortsatt jobber på kundeservice (som alt tyder på) så er det kanskje på tide at du begynner å utvikle deg litt, de fleste av oss starter tross alt på kundeservice og har kommet oss videre. Da jeg jobbet med kundeservice innen finans for noen år siden så tjente jeg likevel mer enn deg, hadde rundt 530 000 kr i året. Og forstod forøvrig både skatt og lønn.

 

Du er selv ansvarlig for å komme deg noen plass i livet 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: debac...ddb

Ts: Tror du ikke jeg har prøvd å søke meg videre både som fagkonsulent og finansrådgiver opptil flere ganger? Jo, men de vil ikke ha ei gammel dame på over 40 år. De vil ha master studenten på 25 år. Så ja jeg har fucka til livet mitt jeg ser det. 

Anonymkode: e76ab...0f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Ts: Jeg har ikke noe formue. Eier ikke noe. Alt er fullt belånt. Hvorfor skulle jeg finne på dette? Dette var dessuten ikke spørsmål vedr skatt, men lønn og om jeg er lavtlønnet. Mente jeg hadde 39000kr før skatt, men har tydeligvis runda opp for jeg har 38250kr før skatt. 

Anonymkode: e76ab...0f4

Som sagt så mange ganger nå. Tallene dine stemmer ikke. Tallene du viser til, det er ingen med null i formue og fradrag for gjeldsrenter som skal skatte så mye som du gjør uten å få masse igjen på skatten hvert år.

Og ja, du er lavtlønnet. Snittlønna for norges befolkning  før skatt lå i 2021 på 610 000, og medianlønna lå på 550 000.

Anonymkode: 22d33...96a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.2.2023 den 22.17):

Jobber i bank og har 50 000 kr før skatt i mnd. Vil si du tjener veldig lite ja.

Anonymkode: debac...ddb

Hæ??? Hvordan er det mulig å tjene så mye bare ved å jobbe i bank? Du har jo ikke engang arbeid du må gjøre på kvelder og i helger som feks lærere. 

Anonymkode: 8317d...b46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ts: Tror du ikke jeg har prøvd å søke meg videre både som fagkonsulent og finansrådgiver opptil flere ganger? Jo, men de vil ikke ha ei gammel dame på over 40 år. De vil ha master studenten på 25 år. Så ja jeg har fucka til livet mitt jeg ser det. 

Anonymkode: e76ab...0f4

Vei ikke om jeg er helt enig med deg. Jeg er også over 40 og tar master nå. Har fått flere tilbud selv med liten erfaring innen faget. Har mange års erfaring med noe annet. Nei, livet er ikke over når en er 40. Langtifra. Vi skal jobbe til vi er minst 70. Så du har mange år igjen. Synes ikke du har fucka til livet, det er lov å gjøre feil. Har gjort det selv, er derfor jeg studerer som 40 åring. Men det er stor forskjell mellom å innfinne seg med en situasjon en ikke trives i og å gjøre noe med situasjonen. Jeg skjønner at du ikke synes du får lite lønn, men ikke la deg bli utnyttet. Du kan prøve å gjøre det bedre, jobbe mere aktivt for å finne en annen jobb. Hvis du vil da, er ikke sikkert du vil det da.

Ha tro på deg selv, ønsker deg masse lykke til ❤️ 

Anonymkode: 7a038...fae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.2.2023 den 22.08):

Jeg har 39 000 før skatt i matbutikk. Dersom du har utdanning, vil jeg påstå lønnen din er lav.

Anonymkode: b057f...931

Ojj, det var høyt. Er du butikksjef?

Anonymkode: a2967...658

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hæ??? Hvordan er det mulig å tjene så mye bare ved å jobbe i bank? Du har jo ikke engang arbeid du må gjøre på kvelder og i helger som feks lærere. 

Anonymkode: 8317d...b46

Det er ikke uvanlig lønn som finansrådgiver, har kolleger som tjener en god del mer enn meg. Jobber en del på kveldstid også i perioder, men fører da naturligvis overtid. Bonus kommer i tillegg, men det er også helt vanlig i bank.

 

Har ikke 2 mnd sommerferie slik lærere har da, bare 6 uker i året.

Anonymkode: debac...ddb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Hæ??? Hvordan er det mulig å tjene så mye bare ved å jobbe i bank? Du har jo ikke engang arbeid du må gjøre på kvelder og i helger som feks lærere. 

Anonymkode: 8317d...b46

Årslønn på ~600.000 er jo ikke nevneverdig høyt i en bank.

Anonymkode: 6bdc0...8dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er ikke uvanlig lønn som finansrådgiver, har kolleger som tjener en god del mer enn meg. Jobber en del på kveldstid også i perioder, men fører da naturligvis overtid. Bonus kommer i tillegg, men det er også helt vanlig i bank.

 

Har ikke 2 mnd sommerferie slik lærere har da, bare 6 uker i året.

Anonymkode: debac...ddb

Lærere har 5 uker ferie, så faktisk mindre enn deg 

Anonymkode: af179...9fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er ikke uvanlig lønn som finansrådgiver, har kolleger som tjener en god del mer enn meg. Jobber en del på kveldstid også i perioder, men fører da naturligvis overtid. Bonus kommer i tillegg, men det er også helt vanlig i bank.

 

Har ikke 2 mnd sommerferie slik lærere har da, bare 6 uker i året.

Anonymkode: debac...ddb

TS: Jeg har høye salgs budsjetter jeg må nå, men ingen provisjon. Vi får kake eller pizza innimellom som «bonus». 

Anonymkode: e76ab...0f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...