Gå til innhold

100% stilling. Utbetalt 25 000 kr. Lavtlønnet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Finansrådgiver, jobber primært med boliglån.

Anonymkode: debac...ddb

TS: Da har du høyere stilling enn meg. Jeg har ikke kreditt. Kun GOS. 

Anonymkode: e76ab...0f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Adobyen skrev (15 minutter siden):

Har du arbeidserfaring?

TS: Ja har det. Er i 40 åra. 

Anonymkode: e76ab...0f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raptuss skrev (5 minutter siden):

Det virker litt rart når man jobber innen bank & finans når du ikke skriver før skatt, som jo er den faktiske lønnen din. Hva du har etter skatt forteller ingen ting om hvilken lønn du har, for alt vi vet skriver du av allverdens og betaler inn en ekstra tusenlapp eller to som sparing. 

Klipp og lim:

En vanlig definisjon på «lavtlønt» i Norge er at lønna ligger under 85 prosent av en gjennomsnittlig industriarbeiderlønn. I fjor var 85 prosent av den gjennomsnittlige industriarbeiderlønna i overkant av 37.000 kroner i månedslønn før skatt. Fikk du mindre enn det, var du lavtlønt.

Så du er helt på grensen, men de fleste ville definert deg som lavtlønnet med tanke på hvilken sektor og utdannelsen du har. 

TS: Jeg har ikke tenkt på meg selv som lavtlønnet før jeg og min samboer snakket om det nå og han sier at du er lavlønnet. Har tenkt at jeg har helt normal lønn. 

Anonymkode: e76ab...0f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

TS: Jeg har ikke tenkt på meg selv som lavtlønnet før jeg og min samboer snakket om det nå og han sier at du er lavlønnet. Har tenkt at jeg har helt normal lønn. 

Anonymkode: e76ab...0f4

Jeg vil ikke si at du er lavtlønnet, det tjener du for godt til. Og ja, sammenlignet med befolkningen for øvrig har du en normal lønn. Men, med tanke på bransje og utdanningsnivå tjener du lite. Eller kanskje ikke, jeg har forstått det slik at en bachelor i øk.ad er ganske så ubrukelig. Du må ha siv.øk for at utdanningen skal være «verdt noe».

Anonymkode: a97e4...9da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS: Ja ?! Lønn før skatt er 39 000 kr

Anonymkode: e76ab...0f4

Betaler du ikke litt mye skatt da? 

Men ja, det er lite. Jeg er helsefagarbeider og har 40.000 før skatt, med tilleggene har jeg ca 47.000 før skatt. Får utbetalt ca 35.000. 

Anonymkode: 0a863...a46

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har 63.000 brutto. Høy utdanning. Hvordan klarer du deg på så lav lønn? Litt synd du har 2 bachelor, i stedet for en master. Men tipper om du orker å ta en master i administrasjon og ledelse vil du stige betydelig i lønn + ha langt flere jobbmuligheter. 

Anonymkode: 2edc4...531

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Betaler du ikke litt mye skatt da? 

Men ja, det er lite. Jeg er helsefagarbeider og har 40.000 før skatt, med tilleggene har jeg ca 47.000 før skatt. Får utbetalt ca 35.000. 

Anonymkode: 0a863...a46

Ts: Har tabelltrekk. Og har blitt skyldig de siste årene så nei. 

Anonymkode: e76ab...0f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har 63.000 brutto. Høy utdanning. Hvordan klarer du deg på så lav lønn? Litt synd du har 2 bachelor, i stedet for en master. Men tipper om du orker å ta en master i administrasjon og ledelse vil du stige betydelig i lønn + ha langt flere jobbmuligheter. 

Anonymkode: 2edc4...531

Ts: Hadde jeg bodd alene med barn hadde det vært veldig trangt. Og merker det godt nå med alt av priser som øker. Har heldigvis en samboer som tjener noe bedre enn meg. 

Anonymkode: e76ab...0f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjener kollegaene dine like lite, TS? Ta en nøye sjekk her, evt. hva som er vanlig lønn for noen i din stilling.

Anonymkode: 7c8fa...ce2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det samme utbetalt.  80 % stilling innen helse. Ingen utdannelse. 

Anonymkode: 59c75...e6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken 7 års utdannelse kreves for å være rådgiver i bank? Jeg har ingen utdannelse og har samme lønn som deg. 

Stusser også litt over at du jobber i bank og likevel klarer flere ganger å få baksmell på skatten. Jeg vet nøyaktig hvor mange prosent skatt jeg må betale hvert år for å gå i null, noe som tar meg 5 minutters  sjekk av skattekortet hver desember.

Anonymkode: 07f2a...3c3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du tjener jo ganske mye mindre enn median-lønn i Norge, men om du per definisjon er lavtlønnet tviler jeg på. Tipper du ligger noen tusen over det. Men hvor godt har du diskutert lønnen med din leder? 

Anonymkode: 2edc4...531

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

TS: Jeg har 7 år på høgskole. 

Anonymkode: e76ab...0f4

Hva vil 7 år på høgskole si? Jeg har mange studiepoeng utover masteren min, men jeg får jo ikke ekstra lønn bare fordi jeg har fag som ikke er relevant.

Anonymkode: 6bdc0...8dc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tjener kollegaene dine like lite, TS? Ta en nøye sjekk her, evt. hva som er vanlig lønn for noen i din stilling.

Anonymkode: 7c8fa...ce2

Ts: Nei jeg er en av de som tjener dårligst. Da jeg fikk jobb var jeg dum og forhandlet ikke om lønn. Jeg hadde vært arbeidssøker en periode og takket ja til det jeg fikk. Har økt lite etter det. Prøvd å be om lønnsøkning, men fått høre at de har ikke mer å gi. 
 

Lønnen på avdelingen spriker mye. Vet ikke hva alle har, men vet at en nyansatt har 100 000 kr mer enn meg. De fleste andre har 30 000 kr mer enn meg. 

Anonymkode: e76ab...0f4

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Hva vil 7 år på høgskole si? Jeg har mange studiepoeng utover masteren min, men jeg får jo ikke ekstra lønn bare fordi jeg har fag som ikke er relevant.

Anonymkode: 6bdc0...8dc

Ts: to bachelorgrader en i ledelse og en i økonomi og admin. Og et årsstudie i ledelse. 

Anonymkode: e76ab...0f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvilken 7 års utdannelse kreves for å være rådgiver i bank? Jeg har ingen utdannelse og har samme lønn som deg. 

Stusser også litt over at du jobber i bank og likevel klarer flere ganger å få baksmell på skatten. Jeg vet nøyaktig hvor mange prosent skatt jeg må betale hvert år for å gå i null, noe som tar meg 5 minutters  sjekk av skattekortet hver desember.

Anonymkode: 07f2a...3c3

Ts: Jeg er ikke noe god på dette med skatte beregning. Jeg betaler mer og mer skatt hvert år og blir alltid skyldig. Burde ikke vært mulig med tabelltrekk. Ikke blitt skyldig mye, men litt. 

Anonymkode: e76ab...0f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ts: to bachelorgrader en i ledelse og en i økonomi og admin. Og et årsstudie i ledelse. 

Anonymkode: e76ab...0f4

Så du har en relevant bachelor som kan påvirke lønnen din, ikke en phd.

Fortsatt lav lønn, da.

Anonymkode: 6bdc0...8dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...