Gå til innhold

Mine små skritt mot et bedre liv


Amatariel

Anbefalte innlegg

Jeg syns det er vanskelig å komme inn hit og skrive hva jeg tenker og føler. Det er jo det en dagbok skal være, men tidligere har jeg vært på dietter og det har vært så greit å skrive ned klare ting som antall kalorier spist, vektnedgang, treningstimer gjennomført osv. Kalde harde fakta altså :knegg:

Mens nå føler jeg at jeg er på en reise der noen har satt bind for øynene på meg, snurret meg rundt 100 ganger og dyttet meg fremover med klar tale om å gå. Det er en følelse av frykt (skummelt), oppgitt, manglende kontroll, slitsomt og forvirrende. Jeg må ta veldig små skritt, famle meg frem og rett og slett gå inn i meg selv. Men innerst inne vet jeg at det er det som må til. Å endre seg tar tid. Endre vaner. Impulser. Assosiere på annen måte, hjernen må lage nye tankestier.

Men noe av det jeg faktisk har skjønt hittil er at ikke alt handler om vekt. Jeg har gått inn meg selv og mitt, tenkt over hva jeg ønsker/liker. Selvfølelsen min er dårlig og den må jobbes med. Jeg må ta tilbake glede og frihet i livet mitt. Når jeg har det bedre, vil andre ting i livet mitt bli bedre.

Et konkret verktøy for endring har vært å starte med noen enkle morgenrutiner. Jeg er en 4-barnsmor i slutten av 30-årene, og jeg må innrømme at jeg ikke har brukt mye tid på badet på meg selv. Det skal sies, jeg har alltid sminket meg kjapt. Rett og slett fordi jeg syns jeg ser fæl ut uten mascara, fikse øyenbryn og skjule røde områder i ansiktet 😶 Men ikke så mye utover det. Aldri gjort noe med huden. Men her har jeg altså i løpet av våren klart å få inn noen endringer. Nå bruker jeg klut og vasker hele ansiktet i lunkent vann når jeg står opp. At bare det kan føles så friskt og godt liksom... føler meg jo kjempedum der dette er nytt for meg :roll: Så påfører jeg en dagkrem før jeg må videre på morgenplikter med barna m.m. Men før jeg må dra på jobb så får jeg sminket meg også. Og på kvelden har jeg også fått innført nye ting. Sminkefjernewipes har jeg alltid brukt på mascaraen, men nå har jeg i tillegg brukt rensekrem på hele ansiktet, klut og vann og til slutt en nattkrem. Det føles fysisk godt både på morgen og kveld, men det aller beste er egentlig at jeg har bevist for meg selv at åååårelange vaner faktisk kan endres.

Smskritt.jpg.380d236a721e299a653bf1b8cafd3b10.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Amatariel skrev (4 minutter siden):

Jeg syns det er vanskelig å komme inn hit og skrive hva jeg tenker og føler. Det er jo det en dagbok skal være, men tidligere har jeg vært på dietter og det har vært så greit å skrive ned klare ting som antall kalorier spist, vektnedgang, treningstimer gjennomført osv. Kalde harde fakta altså :knegg:

Mens nå føler jeg at jeg er på en reise der noen har satt bind for øynene på meg, snurret meg rundt 100 ganger og dyttet meg fremover med klar tale om å gå. Det er en følelse av frykt (skummelt), oppgitt, manglende kontroll, slitsomt og forvirrende. Jeg må ta veldig små skritt, famle meg frem og rett og slett gå inn i meg selv. Men innerst inne vet jeg at det er det som må til. Å endre seg tar tid. Endre vaner. Impulser. Assosiere på annen måte, hjernen må lage nye tankestier.

Men noe av det jeg faktisk har skjønt hittil er at ikke alt handler om vekt. Jeg har gått inn meg selv og mitt, tenkt over hva jeg ønsker/liker. Selvfølelsen min er dårlig og den må jobbes med. Jeg må ta tilbake glede og frihet i livet mitt. Når jeg har det bedre, vil andre ting i livet mitt bli bedre.

Et konkret verktøy for endring har vært å starte med noen enkle morgenrutiner. Jeg er en 4-barnsmor i slutten av 30-årene, og jeg må innrømme at jeg ikke har brukt mye tid på badet på meg selv. Det skal sies, jeg har alltid sminket meg kjapt. Rett og slett fordi jeg syns jeg ser fæl ut uten mascara, fikse øyenbryn og skjule røde områder i ansiktet 😶 Men ikke så mye utover det. Aldri gjort noe med huden. Men her har jeg altså i løpet av våren klart å få inn noen endringer. Nå bruker jeg klut og vasker hele ansiktet i lunkent vann når jeg står opp. At bare det kan føles så friskt og godt liksom... føler meg jo kjempedum der dette er nytt for meg :roll: Så påfører jeg en dagkrem før jeg må videre på morgenplikter med barna m.m. Men før jeg må dra på jobb så får jeg sminket meg også. Og på kvelden har jeg også fått innført nye ting. Sminkefjernewipes har jeg alltid brukt på mascaraen, men nå har jeg i tillegg brukt rensekrem på hele ansiktet, klut og vann og til slutt en nattkrem. Det føles fysisk godt både på morgen og kveld, men det aller beste er egentlig at jeg har bevist for meg selv at åååårelange vaner faktisk kan endres.

Smskritt.jpg.380d236a721e299a653bf1b8cafd3b10.jpg

elsker den tegningen!! Takk for at du delte!  babysteps er virkelig nøkkelen til meste av det vi prøver å få til i livet!

Så bra at du klarer å finne tid til egenomsorg i travle morgener med fire barn. Du er virkelig en hverdagshelt!!!

Endret av Lucille
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra tegning, ja! Og godt å få fokus på andre ting enn "harde fakta", som du sier. Det er godt for en selv å ta vare på seg selv på alle måter. 🧡

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre helt konkrete ting jeg har gjort for meg selv de siste par dagene:

Jeg har handlet fargerike klær og ny sminke! Jeg har riktignok 'alltid' sminket meg, men jeg tror nok det er ganske plain og kjedelig. Jeg har f.eks samme leppestift som jeg kjøpte i 2015 🫥 Og øyenskygge bruker jeg en single farge som er veldig anonym. Dette er for så vidt ikke et 'problem' sånn til hverdags. Tror ikke jeg trenger eller ønsker å forandre meg når det gjelder til jobb og slikt. Men jeg kjenner at jeg hadde hatt godt av å føle meg fin når det er en ekstra anledning. Jeg elsker jo egentlig å pynte meg! Men føler meg keitete og dum når det er noe jeg ikke kan. Vesentlig ledd i min dårlige selvtillit. Så nå har jeg sett litt sminke tutorials på youtube og shoppet litt. I håp om å klare å gjøre litt ekstra ut av det ved visse anledninger, som f.eks en sommerfest vi skal ha på jobb i neste måned.

Fargerike klær er også bra! Har overrasket meg selv de siste gangene jeg har shoppet at det har blitt med noen plagg med knall og knæsj farge. Men kjenner at jeg blir glad av det! Og tenker det er dumt at jeg nesten alltid går i sort, brunt, hvitt o.l... 

Sist men ikke minst så har jeg gått ut av komfortsonen ved å oppsøke noe som jeg hadde i livet mitt før, men føles fjernt nå. Zumba! Når jeg har tenkt over trening/aktivitet - hva jeg liker, hva som er gøy og som får meg til å føle meg levende så tenker jeg alltid på zumba. Jeg var veldig aktiv med det for 9-10 år siden. Når jeg skriver tallene nå føles det merkelig, at det er så lenge siden! Men sånn har det blitt... Årsaken til at jeg sluttet var graviditet/fødsel/permisjon den gangen, og så flyttet vi. Det ble et langt opphold, og i tillegg skjønte jeg at det ikke var noe zumba her. Men nå tenkte jeg at jeg måtte gjøre en hardere innsats og sjekke! Og jeg fant faktisk ei som holder kurs/timer! Er litt unna, men absolutt oppnåelig å kjøre. Hun er midt i et kurs nå, men skal starte nytt til høsten, men sa at jeg kunne komme og teste timen i neste uke om jeg ønsket. Så da har jeg tenkt å prøve å få til det da 🙈 Skummelt! Langt unna min komfortsone nå, ettersom jeg føler meg så stor, så utrent, kan ingen låter/trinn og med bare fremmede mennesker. Men skal virkelig prøve å få det til altså. Ønsker meg en fremtid der zumba er en del av livet mitt igjen. Savner den følelsen jeg fikk av det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uke 21: skrittmål 4 av 7 dager 
Treningsenteret: 1 økt 💪

Mandag: 6114
Tirsdag: 5653
Onsdag: 10647
Torsdag: 8384
Fredag: 7698
Lørdag: 8468
Søndag: 10520

Jeg er faktisk fornøyd med aktiviteten selv om det ikke ble full pott på skrittmålet. For uken har vært fullt opp med planer, og dessverre ikke slike som holder meg i aktivitet. Mye stillesitting... men jeg har gått så mye som mulig. Ble kveldstur på onsdag og i dag, og på en liten shopperunde sørget jeg for å gå i alle trapper. Men jeg avslutter uken med å være fornøyd i alle fall. Bra med aktivitet i helgen, og da jeg trodde uken skulle ende med 0 besøk på treningsenteret, så fikk jeg det jammen til i dag. Skulle egentlig bare gå en tur, men valgte en løype der jeg går forbi treningssenteret. Så da tok jeg en skikkelig drop-in for å kjøre igjennom styrkeprogrammet mitt. Er så lenge siden sist! Vet jo hvor viktig det er å trene styrke, så jeg ønsker ikke falle av. Men siste måneden har jeg prioritert spesielt spinning nemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra jobba! 😅👍

Av og til overrasker man seg selv med hva man får til! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vekt:
2.jan: 104,2 kg BMI: 37,6 → alvorlig fedme
30.jan: 101,9 kg
27.feb: 99,7 kg
31.mars: 97,7 kg
10.april: 97,0 kg BMI: 34,8 →  fedme
1.mai: 96,3 kg
8.mai: 97,1 kg
15.mai: 97,2 kg
29.mai: 95,5 kg

Sum: - 8,7 kg

Da ble det veiing i dag og det var absolutt en hyggelig opplevelse! 😄 Var ikke forberedt på det kan man si. -1,7 kg på to uker! Kjempefornøyd! Plutselig øyner man håp om at delmålet til sommeren kan nås likevel.
Jeg ble overrasket over resultatet fordi mai har for meg (som for mange) vært full av selskapeligheter og fristelser. Jeg har ikke innarbeidet verktøyene jeg har gått igjennom/lært i vår godt nok til å stå i mot alt enda. Så det har blitt en god del kake, sukker generelt o.l. Nå siste par ukene når høstværet har slått inn så har det blitt litt potetgull enkelte kvelder også... Men jeg har ikke gitt opp! Jobber med porsjonsredusering, innser at det ikke er alt eller ingenting, går videre til neste dag. Føler jeg endrer meg litt, saaakte men sikkert. Så da er det veldig gøy å se at vekten faktisk også responderer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

så bra!!! spennende å se at grepene du tar gir resultater, til tross for at det er mai med alt det fører med seg av utfordringer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (På 27.5.2023 den 13.31):

Et konkret verktøy for endring har vært å starte med noen enkle morgenrutiner. Jeg er en 4-barnsmor i slutten av 30-årene, og jeg må innrømme at jeg ikke har brukt mye tid på badet på meg selv. Det skal sies, jeg har alltid sminket meg kjapt. Rett og slett fordi jeg syns jeg ser fæl ut uten mascara, fikse øyenbryn og skjule røde områder i ansiktet 😶 Men ikke så mye utover det. Aldri gjort noe med huden. Men her har jeg altså i løpet av våren klart å få inn noen endringer. Nå bruker jeg klut og vasker hele ansiktet i lunkent vann når jeg står opp. At bare det kan føles så friskt og godt liksom... føler meg jo kjempedum der dette er nytt for meg :roll: Så påfører jeg en dagkrem før jeg må videre på morgenplikter med barna m.m. Men før jeg må dra på jobb så får jeg sminket meg også. Og på kvelden har jeg også fått innført nye ting. Sminkefjernewipes har jeg alltid brukt på mascaraen, men nå har jeg i tillegg brukt rensekrem på hele ansiktet, klut og vann og til slutt en nattkrem. Det føles fysisk godt både på morgen og kveld, men det aller beste er egentlig at jeg har bevist for meg selv at åååårelange vaner faktisk kan endres.

Smskritt.jpg.380d236a721e299a653bf1b8cafd3b10.jpg

Så fint å lese at du tar deg tid til å gjøre sånne små ting. Jeg har for første gang i livet kjøpt meg en skikkelig ansiktsrens, toner og serum. Har aldri sett poenget med hudpleie i mange "trinn" og gjør det kanskje ikke nå heller, men etter noen ukers barsel med lite søvn, tørr hud pga. amming og levde i daffeklær på grunn av renselse og ekstra kilo så måtte jeg bare finne på noe som var gjennomførbart i min livssituasjon og som ga meg en følelse av å være litt freshere. Om det faktisk gjør huden min så mye bedre vet jeg ikke, men jeg føler meg i alle fall litt renere og freshere og det hjelper litt i en periode der fysisk velvære ikke står helt på topp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virkelig inne i noen av de travleste ukene hittil i år på privaten nå! Får dessverre ikke skrevet like mye her som ønsket da. Men den gode nyheten er at enn så lenge så takler jeg dette i samsvar med måltid/bevegelse relativt greit. Merker at det hjelper at jeg har innøvd litt nye tankestier denne våren, og har gode sammensatte måltider som rutine. Når det brenner som verst så blir det ikke alltid det, men da er det ikke snakk om at jeg hiver innpå skolebolle akkurat, da er det mer at jeg spiser en kjedelig brødskive uten noe farger til i stedet for en salat jeg skulle lagd. Så jeg syns jeg klarer meg bra!

OG i går fikk jeg dratt på den zumbatimen som jeg skrev om i helgen litt lenger opp her. Som var ut av min komfortsone (fremmed sted, instruktør, folk osv.), og det viste seg at det var akkurat så skummelt som fryktet 😅 Pga mye frafall var vi bare 4 stk (!) i salen. Så ja, hehe, nei, men det gikk da greit. Jeg fikk heldigvis bekreftet at det var gøy og at jeg savner zumba akkurat så mye som jeg følte på forhånd. Så må gjøre noe med det ja... Finne et kurs etter sommerferien. Viktig å være noe i bevegelse på ting man syns er GØY. Har nå muligheten til dette kurset her da, så noe blir det. Men om det finnes noe litt mindre intimt så skal jeg holde utgikk etter det :fnise:

God helg til alle dere fine! 🌼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at du fikk dratt på zumba! Å finne noe man synes er gøy er virkelig alfa og omega for å kunne fortsette med trening. 🤗

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uke 22: skrittmål 5 av 7 dager 
Treningsenteret: 1 økt 💪

Mandag: 9789
Tirsdag: 7094
Onsdag: 11344
Torsdag: 10505
Fredag: 11710
Lørdag: 7215
Søndag: 11600

Har bestemt meg for å ikke tenke at det er livsviktig å få inn skrittmålet mitt hver dag. Blir en sånn følelse av å feile da som ikke er noe god. Men at det viktigste er å se at jeg er i hverdagsaktivitet. Og her er jeg jo f.eks veldig nær de to dagene jeg ikke er over 8000. Og flere dager jeg er langt over.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekt:
2.jan: 104,2 kg BMI: 37,6 → alvorlig fedme
30.jan: 101,9 kg
27.feb: 99,7 kg
31.mars: 97,7 kg
10.april: 97,0 kg BMI: 34,8 →  fedme
1.mai: 96,3 kg
8.mai: 97,1 kg
15.mai: 97,2 kg
29.mai: 95,5 kg
5.juni: 94,9 kg

Sum: - 9,3 kg

-0,6 kg siste uka! Ekstremt fornøyd med det, og tenker nesten at det er for godt til å være sant. Men så godt å se at selv om livet er travelt på jobb og hjemmebane, så klarer jeg å ikke la en ny livsstil skli ut. Jeg har samtidig spist kaloririke ting (på sin plass å nevne), da jeg både har kost meg med smågodt i bursdag, kake og potetgull. Så utrolig deilig at det går an å gå ned i vekt uten å kutte ut ting man syns er skikkelig godt. Det er da man klarer å leve med det :nikke:

Målet mitt innen utløpet av juni er å veie 93 kg. Selv om det "bare" var å bli kvitt 4 kg etter påske, så er det tøft nok for meg. Det er plutselig uker innimellom som viser oppgang, og da er det ikke like enkelt. Men var jo nettopp derfor jeg ikke satt et høyere mål. 4 kg er realistisk, og nå har jeg i underkant av to kilo igjen. Det kan gå. Må bare fortsette slik jeg gjør. Det er motiverende å se at jeg i alle fall tikker nedover!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hurra for solid tall på vekta! :D Det å skulle gå ned i vekt er en real tålmodighetsprøve noen ganger, men lurt å sette realistiske mål. Håper at uka blir knall! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei😊 Har vært inne og lest i boka di, og må si du har gjort en fantastisk jobb👏👏🤩 Motiverende lesing for meg som begynner med kostholdsendring i morgen. Jeg er sikker på at du klarer målet ditt for juni!

Ps likte veldig godt det babystep bildet du la ut😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uke 23: skrittmål 6 av 7 dager 
Treningsenteret: 0 økter 

Mandag: 5675
Tirsdag: 11558
Onsdag: 8085
Torsdag: 12863
Fredag: 11123
Lørdag: 9356
Søndag: 8702

Sjekker inn for å gi livstegn. Fyy for en travel tid! Liker egentlig ikke å ha det travelt, men glad det er en unntaksperiode i livet. Men har nå fått unna mye styr på jobb, og div. arrangementer. Fortsatt litt travelt denne uken, men så roer det seg litt ned. Så uken som gikk ble det faktisk 0 treningsøkter. Det er første gang siden jeg meldte meg inn på senteret i februar. Føles litt nedtur så klart, men jeg vet jeg skal tilbake igjen.

Det som er dumt ellers med denne travle tiden var at den ble så langvarig. Fra å ha et behagelig tempo på livet og dermed finne sine rutiner og ha kontroll på ting til å få det så travelt så lenge.  Èn uke hadde jeg nok taklet greit, men nå er jeg på tredje travle uken, så da ble kontrasten så stor. Og da begynner ting å skli ut.

Det er vanskelig å forklare når jeg sånn sett ikke er på en diett. Men det er noe med mentaliteten, at jeg føler jeg mister kontroll. Ikke tid til å gjøre "egenoppgaver", ingen kveldstur, ingen mindfullness, ingen podcaster, og joda - blir til at jeg ikke spiser helt slik jeg burde. Selv om jeg kan spise alt, så vet jeg jo at jeg må begrense meg posjonsmessig. Men det har nok blitt litt mye enkelte måltider her. Også blitt mye sukker pga. div. selskaper. Snacks på kvelden når man har vært sliten. Forsøkte å hente meg inn noen ganger, men så manglet jeg ditt og datt av mat for å f.eks bake eller lage maten jeg tenkte, fordi vi henger etter med handlingen.
Og alle disse tingene her tror jeg at jeg ville taklet greit i en liten travel periode. Men nå ble det så lenge... så bare et tydelig eksempel på at jeg fortsatt bare er i startfasen av denne livsstilsendringen. Fortsatt mye å lære. F.eks hvordan man står i travle perioder 🤪

Jeg kjente i går morges at det ikke var vits å veie seg! Det ville bare blitt deprimerende. Man føler seg ikke akkurat på sitt beste når man har trent lite og spist mye :roll: I helgen drakk jeg også alkohol. Akkurat dèt har jeg i alle fall ikke dårlig samvittighet for, for jeg tror faktisk det er første gang i år (!). Ja jeg tror faktisk det. Kan ikke komme på noen anledninger hittil i år... sist fest var i desember så. Og ettersom jeg bare drikker til fest, så blir det ikke så ofte.
 

Lunalu skrev (På 11.6.2023 den 13.45):

Hei😊 Har vært inne og lest i boka di, og må si du har gjort en fantastisk jobb👏👏🤩 Motiverende lesing for meg som begynner med kostholdsendring i morgen. Jeg er sikker på at du klarer målet ditt for juni!

Ps likte veldig godt det babystep bildet du la ut😊

Så koselig med en ny leser og hyggelig kommentar 🥰 Masse lykke til med din oppstart her!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...