Gå til innhold

Mine små skritt mot et bedre liv


Amatariel

Anbefalte innlegg

fredag.gif.964064ed49667ce7307645172738ebf6.gif

Håper alle som leser her får en flott fredag og helg!
Jeg har lite planer og det er utrolig godt noen helger altså! Må bare passe på at jeg har en viss plan over hva som skal spises, og at jeg holder meg i noe aktivitet. Jeg har klart skrittmålet mitt hver dag hittil i denne uken, og da er det jo fristende å få til en 'perfect week'. Så ikke ligge på latsiden nei :) Og så blir det veiing på mandag. Da blir det 10 dager siden forrige gang, så må innrømme at jeg er spent på om det skjer noe der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

God helg, Amatariel! Håper det blir en helg på alle måter :) 

Jeg hadde første besøk hos ROS i dag. Førsteinntrykket var veldig bra. Et rolig, avslappet og fint kontorlokale, og personen jeg snakket med var også det. I dag pratet vi litt frem og tilbake, ble litt kjent og fikk høre hverandres erfaringer. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uke 36: skrittmål 6 av 7 dager 
Trening: 2 økter (zumba og spinning) 💪

Mandag: 8317
Tirsdag: 9070
Onsdag: 8771
Torsdag: 11127
Fredag: 8534
Lørdag: 6958
Søndag: 10262

Veldig fornøyd med denne uken også!
Joda, det ble et "hull" i skrittellingen min i går, men jeg var aktiv og det er det som teller. Jeg var nemlig på en spinningstime og slet meg ut en hel time 🚲 💦 Bare så irriterende at klokken min ikke teller skritt der jeg sitter da 🤪 Så nei, fikk ikke tallet, men jeg var definitivt aktiv! Så er virkelig fornøyd med denne uken. Føler jeg har vært bra i aktivitet, og spist bra. Vært glad og fornøyd. Hatt en helt super helg! Så all good herifra. Får bare se om tallet på vekten i morgen er "enig" i mine følelser 😶

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra for enda en uke med mange mål nådd allerede 🤩 Har du vurdert å bruke en aktivitetskonverterer for å gjøre om aktivitet til skritt? 😊 Jeg syns det er ganske motiverende når man først logger aktiviteten, aktivitet er tross alt så mangt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekt:
2.jan: 104,2 kg BMI: 37,6 → alvorlig fedme
30.jan: 101,9 kg
27.feb: 99,7 kg
31.mars: 97,7 kg
10.april: 97,0 kg BMI: 34,8 →  fedme
1.mai: 96,3 kg
29.mai: 95,5 kg
30.juni: 95,5 kg
17.juli: 94,2 kg
31.juli: 95,7 kg
7.aug: 96,0 kg
14.aug: 96,0 kg
21.aug: 95,7 kg
28.aug: 95,0 kg
1.sept: 94,1 kg
11.sept: 94,0 kg

Sum: - 10,2 kg

Må innrømme at jeg var litt skuffa i det øyeblikket vekta kom med resultatet. 😶 100 gram på 10 dager? 😅 Vel vel, ikke så mye å skryte av i alle fall. Og jeg var veeldig klar for å komme ned på neste kilotall. Skal liksom nå 92 innen utgangen av september, og det var ikke et hårete mål da jeg satt det. Burde absolutt gå, men ser litt vanskelig ut nå da.

MEN jeg ristet det raskt av meg. Er så mye annet som teller. Som at jeg har hatt det bra i uken som gikk - viktig fokus. Og det er jo ikke oppgang - som er høyst antagelig det som ville vært alternativet for meg om jeg ikke hadde tatt de valgene jeg har tatt. Så her er det bare å se fremover! Og det er nok der jeg har den største endringen i meg selv. Tidligere var oppgang/stillstans noe som demotiverte meg max. Mistet all piffen liksom... men jeg kjenner ikke på det lenger. Jeg blir faktisk litt motivert av det! Denne gangen har jeg bestemt at jeg skal ned! Så når tallene vil sloss med meg, så skal jeg jammen sloss tilbake :boksing:

Lillrex skrev (9 timer siden):

Har du vurdert å bruke en aktivitetskonverterer for å gjøre om aktivitet til skritt? 😊 Jeg syns det er ganske motiverende når man først logger aktiviteten, aktivitet er tross alt så mangt.

Oo nei det har jeg aldri tenkt over at går an. Hvordan går man frem da? Er ikke ofte jeg sykler eller spinner, men de gangene jeg gjør det hadde det jo vært veldig greit å konvertere det til skritt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Amatariel skrev (2 timer siden):

Oo nei det har jeg aldri tenkt over at går an. Hvordan går man frem da? Er ikke ofte jeg sykler eller spinner, men de gangene jeg gjør det hadde det jo vært veldig greit å konvertere det til skritt.

Kan f.eks. bruke denne nettsiden. Da ganger man opp med antall minutter av aktiviteten for å få det omgjort til skritt 😊 Jeg har pleid å runner litt opp/ned hvis det føles riktig mtp intensiteten på økta.

Litt ned denne uka og er bra da, og godt du føler du har funnet motivasjonen igjen! Det hjelper mye 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er kjempeflink, og ned er ned. Nå går det jo veldig i rykk og napp med vekta, så da satser vi på at du får en større uttelling på neste veiing 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk samme resultat på vekta som deg. Men hos meg var det litt forventet - har ikke spist spesielt dårlig eller mye mat, men har vært i lite aktivitet. 
Du har vært kjempeflink, og du har et sånt herlig positivt mindset👏🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne uken har mannen vært på reise, så har måtte håndtert barna alene. ALL ære til alenemødre og gressenker altså - dere har min umåtelige respekt og beundring. Jeg er ikke vant til dette livet, da vi alltid er to som deler på det, så merkes godt når man plutselig ikke er det lenger. I tillegg ble ene barnet i dårlig form og var hjemme en dag også. Så litt ekstra styr (men skal innrømme at det var godt å slippe å dra på jobben den ene dagen 🤪#travelt.) Var godt å få tatt igjen litt husarbeid f.eks.

OG jeg var superstreng i går da jeg ville på zumbatrening. Skaffet barnevakt og alt. Det har liksom blitt en prinsippsak for meg det nå... At når jeg endelig har meldt meg på et opplegg som varer èn time i uken, så må det da fander være mulig å få til å gjennomføre det? Det har egentlig vært et slit de siste par ukene å få det til, med planlegging på høyt nivå, må involvere flere for hjelp til ditt og datt, men hittil har jeg fått det til hver uke.

Jeg har vært flink med maten, og delvis med skrittene mine. Ikke en wow-uke, men håper jo som alltid ned noen gram i det minste... slik at jeg er på rett vei. Snikveide meg faktisk i dag, for jeg ville bare sjekke ståa før mensen kommer, og den sa akkurat 94 kg igjen.

Så ingen endring på disse dagene. Æsj, altså ikke noe å gå på i helga 🙈 Det var litt kjedelig, for det er en bursdagsfeiring på søndag som jeg gjerne vil spise god mat på (som jeg blir å gjøre uansett, men kan nok ikke forvente vektnedgang med sånn salt mat) og nå til lunsj fikk jeg mensen ja :roll: Så ble litt demotivert av tanken på å skulle tikke opp i vekt igjen og sannsynligvis igjen miste -10"merket" mitt 😝 Små bagateller, men ja. Men skal ikke ta sorgene på forskudd da. Og skal være så flink i helgen her som jeg bare klarer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh yeah å plutselig bli alenemor er travelt - spesielt mentalt! 
kos deg med bursdagsfeiringen🤩 jeg tenker i allfall slik at en livsstilendring innebærer å ta bedre valg i hverdagen, men på spesielle dager er det beste valget å bare kose seg🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uke 37: skrittmål 3 av 7 dager 
Trening: 2 økter (pilates og zumba) 💪

Mandag: 7235
Tirsdag: 5349
Onsdag: 8583
Torsdag: 10751
Fredag: 7624
Lørdag: 8814
Søndag: 6511


Vekt:
2.jan: 104,2 kg BMI: 37,6 → alvorlig fedme
30.jan: 101,9 kg
27.feb: 99,7 kg
31.mars: 97,7 kg
10.april: 97,0 kg BMI: 34,8 →  fedme
1.mai: 96,3 kg
29.mai: 95,5 kg
30.juni: 95,5 kg
31.juli: 95,7 kg
28.aug: 95,0 kg
1.sept: 94,1 kg
11.sept: 94,0 kg
18.sept: 94,3 kg

Sum: - 9,9 kg

Jeg oppsummerer denne uken som helt grei.
Aktivitetsmessig er det ikke krise, for selv om det ble bare 3 av 7 dager med oppnådd skrittmål så var jeg ganske nær flere dager. Så egentlig ingen daffe-dager. Dessuten har jeg hatt to treningsøkter! Og det sier i alle fall meg mye. For det er først når jeg 'plutselig' slutter og få inn økter der på uker, samt at jeg blir stillesittende skrittmessig at varsellampene må begynne og blinke! Så er absolutt ikke der nå nei. 

Kostholdsmessig ble det sjokolade ifm mensen (:roll:) og litt vel mye salt mat i helgen. Så er ikke såå bekymret for den lille vektoppgangen på 300 gram liksom. Men det ER selvsagt utrolig irriterende å vippe rundt det -10-merket mitt hele tiden. Er liksom ikke mulig å innkassere det "for godt" :sukk: Jeg trenger veldig å komme med videre nedover nå altså, så jeg ser at dette bærer riktig vei.

Fokus denne kommende uken her blir å være flinkere til å spise middag med oppmerksomhet. Sakte og ta inn sansene. Alle andre måltid føler jeg meg veldig flink på, men akkurat middagene kan nok gå litt vel fort og mengde har nok sklidd litt ut, tror jeg, i forhold til vårpartiet tidligere i år. Så abslutt noe jeg skal være obs på nå.
Ellers være flink til å gå tur, og få et par økter på treningsenter.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare meg som liker å være "alenemamma" for noen dager/uke? Jeg nyter dagene når mannen er på jobbreise (har skjedd to ganger i mitt liv). Da er jeg mer avslappet i forhold til matlagging, vi er mer ute og finne på ting/droppe middag og ta bare noen brødskiver.

Men jeg har kun to barn, ikke fire 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ny Bruker skrev (41 minutter siden):

Er det bare meg som liker å være "alenemamma" for noen dager/uke? Jeg nyter dagene når mannen er på jobbreise (har skjedd to ganger i mitt liv). Da er jeg mer avslappet i forhold til matlagging, vi er mer ute og finne på ting/droppe middag og ta bare noen brødskiver.

Men jeg har kun to barn, ikke fire 😃

Jeg liker det innimellom - helst når det er helg! Litt mer friere til å bestemme selv over timeplanen da... I ukedagene er vi så bundet av timeavtaler her og der. Alt fra foreldremøter på kveldstid til treningsaktiviteter her og der. Som kræsjer med hverandre, og når mannen er borte har vi èn bil og èn sjåfør mindre enn vanlig. Så for å få ting til å gå opp forrige uke måtte jeg engasjere barnevakt(er) i form av noen naboer og venner, og da blir det plutselig litt mer stress enn kos altså 🤪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet alt om å veie det samme over lang tid. Utrolig frustrerende, MEN ikke gi opp. Plutselig løsner det igjen :klem3:

Det er frustrerende, men noen ganger er det bare sånn. Tenk bare at neste uke blir mye bedre, for det tror jeg den blir.... Innimellom tar livet bare deg, og det skjer mye som gjør at alt ikke går akkurat som du hadde tenkt. Da er det bare å tenke fremover. Ikke la det stoppe deg selv om du ikke akkurat nå går så mye ned. 

Jeg vet av egen erfaring at noen ganger går det veeeeeeeeldig trått, men det er lys i tunnelen altså. Det vil snu :klem3:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wit skrev (1 time siden):

Jeg vet alt om å veie det samme over lang tid. Utrolig frustrerende, MEN ikke gi opp. Plutselig løsner det igjen :klem3:

Det er frustrerende, men noen ganger er det bare sånn. Tenk bare at neste uke blir mye bedre, for det tror jeg den blir.... Innimellom tar livet bare deg, og det skjer mye som gjør at alt ikke går akkurat som du hadde tenkt. Da er det bare å tenke fremover. Ikke la det stoppe deg selv om du ikke akkurat nå går så mye ned. 

Jeg vet av egen erfaring at noen ganger går det veeeeeeeeldig trått, men det er lys i tunnelen altså. Det vil snu :klem3:

Ja du er virkelig en inspirasjon Wit til å ikke gi opp! Vet du har vært innom dine platå ja, men jeg blir så glad når jeg ser du logger på og fortsatt skriver! Løsningen på sikt er helt klart å ikke gi opp. Det er en av "de nye" tingene jeg ikke har prøvd før, som jeg skal klare nå ;) Nettopp fordi jeg ikke er på en diett, men livsstilsendring. For det kan man jo ikke bare gi opp... jeg er ikke interessert i å gi opp livet nemlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (58 minutter siden):

Ja du er virkelig en inspirasjon Wit til å ikke gi opp! Vet du har vært innom dine platå ja, men jeg blir så glad når jeg ser du logger på og fortsatt skriver! Løsningen på sikt er helt klart å ikke gi opp. Det er en av "de nye" tingene jeg ikke har prøvd før, som jeg skal klare nå ;) Nettopp fordi jeg ikke er på en diett, men livsstilsendring. For det kan man jo ikke bare gi opp... jeg er ikke interessert i å gi opp livet nemlig.

Nei, og sånn tenker jeg også :klem3: Så blir det noen feilskjær innimellom, men det viktigste er at endringene er her for å bli. Ja, etterhvert vil ikke fokuset bli like mye på å gå ned i vekt, men først må jeg nå målet. Når jeg har nådd det, så blir det viktigste å holde seg der, og raskt justere hvis det går litt opp. For det er jo det sunne og gode vi jobber mot. Og denne dagboka har hjulpet meg til nettopp å ikke gi opp. Det er enkelt å bare tenke "dritt, dette går ikke" når vekta ikke går i den retningen vi ønsker, men det er de gangene jeg minner meg selv på at dette ikke er noen "quick-fix", og at livet nettopp består av både opp- og nedturer. Skikkelig dritt når det ikke går riktig vei, men jeg VET jo at hvis jeg ikke gir opp, så kommer jeg dit jeg selv ønsker. Og ja, det tar år. Men så har det sannelig tatt lang tid å komme dit jeg var også 😉

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...