Gå til innhold

Mine små skritt mot et bedre liv


Amatariel

Anbefalte innlegg

Så flott å høre at du tar valg ut i fra hva som får deg til å føle deg bedre - jeg synes ihvertfall det gir meg god motivasjon. Og så henger de jo litt sammen, for om vi fortsetter å ta gode valg så vil det jo forhåpentligvis hjelpe på vekta.

Den smoothien så god ut. Jeg bruker vanligvis bare mangoblandingen fra rema, litt juice, basillikum om jeg har og 4 egg. Hvorfor bruker du forresten bare eggehviten? 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lunalu skrev (41 minutter siden):

Hvorfor bruker du forresten bare eggehviten? 

Skjønner du lurer ☺️ Det er rett og slett fordi jeg ofte har en slik boks stående i kjøleskapet (pga at jeg baker makroner for salg), og eggehvite er en veldig stor proteinkilde. Og forsøker å få et sammensatt måltid der det også er proteiner. Derfor en dæsj fra den flaska. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uke 34: skrittmål 4 av 7 dager 
Trening: 1 økt styrke og yoga

Mandag: 4726
Tirsdag: 6386
Onsdag: 8788
Torsdag: 8253
Fredag: 8595
Lørdag: 9787
Søndag: 3936

Vekt:
2.jan: 104,2 kg BMI: 37,6 → alvorlig fedme
30.jan: 101,9 kg
27.feb: 99,7 kg
31.mars: 97,7 kg
10.april: 97,0 kg BMI: 34,8 →  fedme
1.mai: 96,3 kg
29.mai: 95,5 kg
30.juni: 95,5 kg
17.juli: 94,2 kg
31.juli: 95,7 kg
7.aug: 96,0 kg
14.aug: 96,0 kg
21.aug: 95,7 kg
28.aug: 95,0 kg

Sum: - 9,2 kg

Litt om aktiviten min denne uken først: Jeg startet uken med å gli litt sånn videre fra forrige uke. Klarte ikke holde meg så aktiv som ønsket (mange unnskyldninger), så da jeg innså at denne uken kom til å ende med lite skritt IGJEN så skjerpet jeg meg. Fikk inn kveldstur igjen, og følte meg veldig bra med det. Spesielt fornøyd med fredag! Det var altså en ekstremt stillesittende dag, og da tacoen var fortært rundt kl.19 så sa klokken min rundt 3500 skritt 😶 Ikke bra! Men sofaen og TV'n fristet sååå. Men fander og - er jo ingen grunn til å ikke kunne gjøre begge deler!? Så jeg hadde en rolig og avslappende stund i horisontalen med å se TV-serier. Men så - klokka 22 var det opp og hopp! Jeg dro med meg mannen (stakkars, skjønte ikke helt hva som skjedde - hadde fredagspilsen og alt innadbords :knegg:) og fant frem hodelykter og ut i mørket! Har to åser her i nærheten, ene stor og den andre liten, så gikk for den lille nå da. Så utrolig deilig å komme seg ut sånn! Har ikke gått i mørket på mange måneder nå, så litt moro det også. Og da vi kom til toppen ble vi sittende der en god stund og bare titte på stjernene. Så brukte litt tid ute likevel, selv om selve gåturen opp (og ned) tilsammen tar ca. 40 minutter.
Men ja - i god stim på skrittene mine altså! Men så kom søndagen. Ble slått helt ut med feber (!) plutselig. Kom fra ingensteds. Veldig kjedelig, så ble faktisk sengeliggende. Gyldig grunn med sykdom da, mtp. aktiviteten min. Men da endte jeg med "kun" 4 dager denne uka med oppnådd skrittmål. Var bedre enn forrige da ;)

Om vekten: Kjempefornøyd! Veldig nødvendig at det tikker nedover nå, for vil jo tilbake til samlet resultat på -10 kg som jeg jo kom til i juni! Fort fort! 😛 Vil komme videre nå. Jeg er forresten såååååå generelt lei av 90-tallet at dere aner ikke. Dette er altså mitt "fiende-titall". Har vært stuck her altså i så utrolig mange år. Joda, har bikket over 100 noen ganger (senest i starten av dette året), men kommer meg raskt ned på tosifret igjen. Men kommer meg altså aldri ned på 80-tallet. Det er ca. 8 år siden jeg var der nå. Så er så klar. Men vet jeg må ha tålmodighet. Det skal skje med små skritt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ned 0,7 på 1 uke - det er jo supert! 🙌

Skjønner godt at du er lei 90 tallet, har vaket her en stund selv😞  Fortsett den gode stimen så er du er i, så når du  -10 kg før du aner det🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja selv om det var deilig å nå -10 kg i juni, så var det jo et litt uhøvelig tidspunkt. Rett før sommeren liksom 🙈 Hadde ikke sjans til å holde vekta, selv om jeg prøve. Men - gikk ikke mye opp, så nå er jeg veldig klar for å nå -10 kg, igjen! 😅

Hjemmekontor gir muligheten til en deilig lunsj, så da unner jeg meg ost&skinke-omelett med babyleaf-mix.
omelett.JPG.863958bfae3799adb4431a95da0651b2.JPG

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet ALT om dette at vekta bare stopper eller går litt opp og frustrasjonen rundt det. Vet også hvor lett det er å bare overspise innimellom (eller ofte).

Håper du får en fin høst ihvertfall :klem3:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså - jeg vet ikke hva som gikk av meg, men jeg fikk plutselig en sånn trang til å veie meg i dag! Det er nok flere årsaker. Bl.a at kalenderen sier 1.september i dag, og det føles virkelig som en "ny start" fordi høsten offisielt er i gang. Samtidig blir jeg litt påvirket her inne av så mange som har veiedag på fredager 🫣 Men også at jeg har hatt en SÅ bra uke hittil (klart skrittmålene så langt, trent, spist bra osv.) Føler meg lettere til kropp og sinns. Og så skal vi bort i helgen og bo hos andre, så vet liksom ikke helt hva mandagens tall vil gi meg. Så var bare veldig klar for en god nyhet her på inngangen til helgen. Absolutt en risikosport, ettersom det bare er fem dager siden sist veiing - men teeenk om jeg endelig kunne klare å komme tilbake til -10 kg igjen?

Og gjett hva - det gikk! :juhu:

Vekt:
2.jan: 104,2 kg BMI: 37,6 → alvorlig fedme
30.jan: 101,9 kg
27.feb: 99,7 kg
31.mars: 97,7 kg
10.april: 97,0 kg BMI: 34,8 →  fedme
1.mai: 96,3 kg
29.mai: 95,5 kg
30.juni: 95,5 kg
17.juli: 94,2 kg
31.juli: 95,7 kg
7.aug: 96,0 kg
14.aug: 96,0 kg
21.aug: 95,7 kg
28.aug: 95,0 kg
1.sept: 94,1 kg

Sum: - 10,1 kg

Shit, 900 gram ned siden mandag og er nå tilbake der jeg var før den lille ferien min i sommer. Tilbake på tosifret kilo mistet i år 😁 Kunne ikke vært gladere! Nå ser jeg skikkelig frem mot høsten her og nye tall. 

weekendstreak.gif.e0b47e1d0fb1e5105285389dd3d6b927.gif

  • Liker 1
  • Hjerte 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, den omeletten så skikkelig god ut! :D Må innrømme at min lunsj ser stusselig ut i forhold, til tross for "hjemmekontor" hver dag :P Skal prøve å utfordre meg selv på nettopp det litt fremover. Fint å kunne variere mer enn det jeg har gjort til nå. 

Og grattis med å passere 10 kg ned igjen. :) Helt enig med deg, 1. september føles litt som en ny start. Vi har hatt "hverdag" i noen uker nå, men fordi det har vært mye på kalenderen og litt justeringsproblemer så er det først nå at vi er klare for å "lande" litt. 

Håper du får en fin helg! 🌸

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juhuuu🙌🤩 Så deilig å gå inn i helgen med å være tilbake på -10 kg ned!!! Så glad på dine vegne😊

Nyt helga og kos deg på besøk🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med å nå -10kg igjen 🎉 

Nyt helga borte, så vil jeg ikke tro mandagen blir så ille allikevel. 
Men skifter du veiedag ‘for godt’, eller ble det bare en ekstra?

God helg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjukkis skrev (5 timer siden):

Men skifter du veiedag ‘for godt’, eller ble det bare en ekstra?

Nei får nesten se og føle det an 🤪 Blir ikke noe veiing nå på mandag allerede. Så får vi se... Har forsøkt før å bytte veiedag til fredag, men havner liksom alltid tilbake på mandag. Er for innøvd... 20 år med mandag og veiing liksom 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uke 35: skrittmål 7 av 7 dager 
Trening: 2 økter (yoga og zumba)

Mandag: 8426
Tirsdag: 9646
Onsdag: 12286
Torsdag: 10820
Fredag: 8480
Lørdag: 8854
Søndag: 10540

Dette var en bra uke! Virkelig deilig tilfredsstillende å se tall på at jeg har vært aktiv denne uken. Både gått skritt og vært på treningssenteret. 

Men det som er deilig er at det ikke er derfor det er en bra uke. Det var ikke en gang vektresultatet på fredag som gjorde det. Men det er rett og slett den følelsen jeg har kjent på hele uken - at dette går bra. Jeg sjonglerer jobb, familielivet, meg selv. Er i en god steam. Det er så mange små eksempler, men kan jo ta ett. Midt i denne uken så dukket en kollega opp på jobb med en stor saftig sjokoladekake. Virkelig ikke forberedt på det. Men jeg ble ikke stressa!! Fikk ikke en konflikt med meg selv der jeg måtte debattere om jeg skulle spise eller ikke. Ingen skam over valget mitt. Ingen dårlig samvittighet. Jeg tok et lite stykke av den til lunsj. Smakte himmelsk. Det var virkelig nok med et lite stykke, fikk masse smak og lykke av det. Neste dag var det jammen masse rester igjen, og jeg tok et lite stykke da også! Det er bare så ubeskrivelig deilig å ikke telle kalorier, kan spise akkurat det man vil når man vil det - uten dårlig samvittighet. Jeg vet at jeg har startet mange mange nye kalenderår med kaloritelling, og hvor lenge har jeg holdt ut da? Hmm... jo til april på det lengste. Aldri over sommeren i alle fall. Mens nå er det liksom ingenting å falle av. Jeg bare kjører mitt eget løp med LIVET liksom.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det høres så bra ut, Amatariel! At du har så gode tanker. Det er jo ofte slik at mye av dette med mat, vektnedgang og slikt sitter i hodet. Det høres ubeskrivelig deilig ut at du har gode valg fordi du har lyst, ikke fordi du føler du må. Og så deilig å ikke telle kalorier og ikke minst, slippe dårlig samvittighet! Dit vil jeg også :) Jeg har fått time på ROS på fredag, det blir spennende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende da Harlekin. Oppdater gjerne hvordan det går på ROS-timen.
Jeg har ofte tenkt oppover årene at jeg skulle hatt noe proff hjelp, men så har jeg aldri tatt noe tak for å f.eks snakke med fastlegen om det. Mistenker egentlig at jeg er "for lite" overvektig for mange opplegg o.l som jeg har lest om. Så har liksom bare tenkt at "jeje, får slanke meg på egen hånd". Men som kjent har jo ikke akkurat det fungert oppover årene for meg. Bare denne nye tilnærmingen jeg har hatt i år som virker å ha noe for seg. Så da fortsetter jeg på det :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra jobba med ned 10 kilo igjen 🥇

Kjenner meg godt igjen i at det er vanskelig å ta de riktige valgene. Lett å tenke "jeg starter bare på nytt i morgen". Syns du er kjempeflink som klarer å ta de valgene som er riktig for deg 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har lest en del om livsstilsendring dette året, og hvis det er noe som går igjen hos folk så er det faktumet hvordan man startet. Altså hva som fikk folk i gang. En slankekur her og der har jo de fleste vært borti, og starten på det kan være noe så lite som at man ønsker å passe en fin kjole til et bryllup, og det har jo ofte en "sluttdato". En livsstilsendring har ingen sluttdato. Men hva er det som får folk til å starte da? Jo, det er rett og slett at man føler seg "helt på bånn". At det ikke er noen andre alternativer. Nå er det nok. Det blir beskrevet som at det det MÅ skje en endring i livet, for det går ikke an å fortsette slik man har gjort. For å kunne klare å ta skikkelig tak og endre noe som ligger så latent i deg som hele livsstilen sin så skal det virkelig noe smerte til. Jeg leste at Pain pulls. Og det stemmer veldig bra her. Man må rett og slett havne der at det å gjøre endringer i livet sitt er mindre smertefullt enn å være der man er.

Og jo mer jeg har tenkt på dette i det siste, jo mer innser jeg at det var slik for meg også. Nyttår nå sist var skikkelig fæl på flere området. Mine rutiner, vaner, inaktivitet, tankene og følelsene om meg selv, og mat. Jeg ble nesten deprimert av meg selv. Når jeg leser starten av dagboken her så blir jeg jo påminnet det. Jeg følte ikke at jeg levde, bare overlevde.

Nå har det ikke gått fryktelig lang tid siden nyttår - "bare" 8 måneder. Og jeg kan ikke kalle meg noe ekspert. Ikke en suksesshistorie heller. Jeg er i gang ja, men har fortsatt lang vei å gå. Jeg har lært meg litt om verktøy og metoder for å få bukt med overspising/emosjonell spising, jeg har jobbet med meg selv - mitt forhold til kroppen min, jeg har kommet i gang med å være litt mer aktiv enn før (absolutt ingen treningsnarkoman) og jeg har lært meg noen gode sammensetninger av mat som gir meg energi.

Og hvordan føler jeg meg nå, 8 måneder etterpå? Veldig bra! MYE bedre, så klart. Kan ikke sammenlignes med de følelsene jeg hadde i januar. Men jeg har kjent på det de siste dagene her at det gjør meg litt redd. For hvis det er smerten med hvor fælt det er å være der man er som gir motivasjon til å ta tak, hva gjør jeg når smerten ikke er så markant lenger? 😶 Jeg er absolutt redd for å glemme hvordan det var, for å så falle tilbake. Det handler om så mye mer enn tall, men hvis man nå skulle beskrive det kun i rene tall nå da: 100kg+ er et helvete. Der har jeg det virkelig ikke bra med meg selv. Så blir jeg 90 kg og har det selvsagt mye mye bedre. Jeg sammenligner mye med å være 90 kg vs. 100, fordi det er det jeg husker best. Men det å være 80 kg er sikkert mye bedre enn 90 igjen! Tenker jeg i teorien, for jeg husker ikke hvordan det var. Og da blir jeg redd for at motivasjonen ikke skal være sterk nok.

Mulig jeg tenker på dette på feil måte. Mulig det ikke er noe "problem". Kanskje det bare løser seg helt av seg selv i det jeg utfører de livsstilsendringene som jeg har gjort hittil. Jeg håper litt det. Men jeg måtte bare skravle litt fra meg her, få det ut.

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utfordringen og forskjellen mellom en livsstilsendring og slanking. Slanking klarer du for en kort periode, og så ramler mange tilbake og går opp det du gikk ned + litt til.

En livsstilsendring handler om å finne en livsstil man kan leve med resten av livet. Ofte starter man kanskje den for å gå ned i vekt, og da vil det være litt "strammere" enn det man skal leve med etterpå. Allikevel danner det grunnlaget for å få tankene med på å ta de "gode" valgene.

Jeg har holdt på nå i snart 2 år. Det går sakte men sikkert nedover, og jeg må fortsatt jobbe litt med å ta de rette valgene. Fort gjort å tenke at man er "ferdig" og gå tilbake til gamle synder.

Uansett, jeg vet at dette er noe jeg kommer til å takke meg selv for senere i livet, og ikke minst har både helsa, kroppen min og jeg det bedre med at jeg har gjort dette. Det er belønningen min i den andre enden 😉 Jeg merker at alt er mye enklere enn det var før, og at kroppen min trives mye bedre nå 25 kg +/- mindre. Så da vet jeg også at den nok vil trives enda bedre når jeg når målet mitt 😉

Jeg vet også at jeg har klart å stabilisere meg i lange perioder. Da lever jeg ikke fullt så strengt som akkurat nå, men går allikevel ikke tilbake til hverdagene der jeg dyttet innpå med snacks på kvelden. Jeg har lært meg at godteri og snacks ikke er belønning eller trøst, og kroppen min higer ikke like mye etter dette lenger heldigvis.

Men det er ikke enkelt, og det finnes ingen "quick-fix" for oss som må gjøre dette. Det krever viljestyrke og tid til å "omprogrammere" hjernen. Det sitter en liten rød sak med horn på hodet på skulderen min innimellom som sier jeg bare skal gi opp..... men den skal ikke vinne altså 😉

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kloke gode ord Wit :klem: Skal absolutt ta det med meg videre. Veldig godt egentlig å høre dette fra noen som har kommet litt lenger enn meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle fortelle litt om hvilket kosthold jeg (stort sett) inntar. Som jeg har nevnt før så liker jeg godt å høre på podcasten Ditt beste deg, som handler om livsstilsendring. Var den som virkelig hjalp meg i gang i vinter. Siden har jeg utforsket litt mer og følger bl.a samfunnet der på instagram.

Kostholdet er jo ikke en diett og ingenting er fy-mat. Men noen ting er jo likevel greit å bli veiledet på, i forsøk på å ha noen rammer. Rett og slett litt hjelp til å sette sammen måltider slik at det blir næringsrikt og godt balansert. Ettersom det ofte er det som gir energi, klarer å temme sult/sughormonene og få en god forbrenning. Og som huskeregel så er det da PSFF: Proteiner, Sunt fett, Fiber og Fyll. Link til mer info.

Det er ikke slik at jeg klarer å følge denne rammen til hvert måltid, men jeg har det i bakhodet og forsøker så godt jeg kan der og da med det jeg evnt. har tilgjengelig av mat.
Nå for tiden har jeg f.eks dilla på en lunsj på jobb som består av proteinrundstykker (P+F) med avocado (S) og spekeskinke (P), og eple (F). Dette måltidet gjør meg mett helt til middag, og generelt veldig glad. Syns det er supergodt 😋

372298632_263804703164517_8918374645672927797_n.jpg.e8353870330d0db5cbf8a90c1490be96.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...