Gå til innhold

Mine små skritt mot et bedre liv

Amatariel

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg må bare få heie litt på deg, og prøve å gi deg litt motivasjon. :danse:

Tenk - du er 12 kg lettere enn da du startet!! Det er MYE, og jeg er helt sikker på at det har gjort enormt mye for helsa di!

Jeg er som deg, har gått ned fra 100ish til 90ish mange ganger, det er lett, men det har stoppet der. I utgangspunktet burde det ikke være vanskeligere å gå fra 90 til 80, men det ER jo det. Jo lettere man blir, jo vanskeligere er det å gå ned i vekt. Det krever mindre kalorier å drifte en 90 kgs kropp enn en på 100, og da må man jo spise desto mindre og for å gå ned i vekt.

Jeg har for første gang på enormt mange år begynt å bevege meg fra 90 ned mot 80, og har måttet gå mye hardere til verks enn tidligere. Har prøvd lenge (sikkert et par år nå) å finne en metode å gå ned i vekt som jeg kan leve med over lengre tid, og tror kanskje endelig jeg har funnet løsningen (for meg). 

Jeg er helt sikker på at du får det til og, uten sprøyter :D Jeg vil heller ikke dit. En venninne av meg gikk ned mye med sprøyter, gikk rundt og var kvalm hele tiden og orket ikke gjøre noe annet enn å jobbe og ligge på sofaen. Nå etter at hun har sluttet med sprøytene, har hun gått opp en del igjen - og jeg tenker mitt om at hun egentlig ikke gjorde noe med kostholdet, bare spiste mindre fordi hun var konstant kvalm... Sånn orker ikke jeg ha det ihvertfall.

Ble litt mye om meg det her, det jeg prøver å si er at jeg heier på deg, og er sikker på at dette får du til! :D 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et lite innspill om sprøyter... 
Jeg har brukt Saxenda i snart ett og et halvt år nå, og har aldri vært kvalm eller hatt noen ubehagelige bivirkninger. Så det trenger ikke være et ubehagelig hjelpemiddel for å gå ned i vekt, hvis man trenger det. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra jobba, @Amatariel! 😀 Og den smoothie-bowlen så skikkelig deilig ut! 😍 Gir meg inspirasjon til å spise mer bær, nøtter og kjerner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du tok deg tid til det innlegget @Jodi hjerte.gif.0cd26df9fac99879c38e5acdc7419357.gif Du hadde rett, det motiverte absolutt.
Det er absolutt en skrekkblandet fryd og snart skulle begi seg ut på 90 mot 80. En glede over å faktisk endelig komme dit, samtidig redd for hvordan det skal bli. Jeg forstår nemlig veldig godt at det ikke kommer til å bli lett. Det er liksom de "første" kiloene som er "lett". Og jeg kan jo ikke påstå at 2023 var kjempelett egentlig. Selv om det på en måte ikke var vanskelig heller. Bare veldig annerledes, ettersom jeg ikke har gått på noen diett eller hatt strenge regler. Så det som var annerledes var tankegang, det mentale og omlegging av livsstil. Som jo egentlig ikke er rent lite.

Men ja, de neste 10 kiloene. Gosh, de kommer til å sitte hardere på. Fordi de har vært lenger på. Men jeg er virkelig innstilt på å kjempe. Bare veldig klar til å være "på den andre siden". Mulig jeg er naiv eller noe, men noe jo være lettere når man er 12 kg lettere også?? Altså treningen min det siste året har jo stort sett vært rolige gåturer i nabolaget og yoga liksom. Er virkelig klar for å gå videre, mer/hardere styrke, mer kardio - kanskje jogge til og med?? Fordi kroppen faktisk kan klare det nå uten smerter i knær og alskens steder. Så ja, at jeg må noen levels up, det innser jeg. Kan ikke daffe videre i samme tempo som jeg hittil har gjort. Vil ikke få samme resultater dette året med det så.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra jobba @Amatariel :yvonne:

Mye ER lettere når du har gått ned 12 kilo. Og ikke minst har du flotte blodprøver 👍

Ønsker deg en fin ny uke, der du kommer enda nærmere påskemålet ditt :klem3:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uke 3: skrittmål 4 av 7 dager 
Trening: 1 økt (yoga m/ styrke)

Mandag: 1753
Tirsdag: 1730
Onsdag: 9407
Torsdag: 8027
Fredag: 8287

Lørdag: 5232
Søndag: 12 871

Egentlig fornøyd med denne uka, for syns jeg fikk til mye på tross av sykdom. Uka startet jo med en fryktelig omgangssyke der jeg bare lå i sengen :roll: Temmelig slapp resten av uken da, men å klare skrittmålet fire dager da er jeg fornøyd med! Spesielt å avslutte uka med en skikkelig tur i marka.

Er også skikkelig fornøyd med kostholdet i helgen. Jeg tillater meg jo både potetgull, sjokolade og godteri i moderat mengde - når jeg vil. Men i helgen hadde jeg ikke lyst på! Eneste jeg spiste var noen taffelsticks på fredag liksom. Men hadde null behov ellers i helgen. Så deilig! Føler meg så bra, og spiser så gode måltider at det er absolutt ikke noe savn.

På lørdag kjørte vi denne middagen, og den var så god!

Ovnsbakt Kyllingfilet Med Asiatisk Fløtesaus - Oppskrift fra TINE Kjøkken

Eneste endringen jeg gjorde til meg selv var å ha blomkålris i stedet for vanlig ris (jeg blir så daff av det).

419633323_293747950376152_255263600374350102_n.jpg.5b3485f1a0a6f31be2d05f885e203a82.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra jobba, selv om du var syk! Det er faktisk litt deilig å ikke ha lyst på ting, lettere å stå imot. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Januar altså. Snart ser vi slutten på denne måneden. Utrolig lang og tung måned altså... Noen beskrev det som tidenes hangover etter en fest, hvis man tenker på hvor koselig desember er. For da er kalenderen full, masse sosiale arrangement, masse gøy, god mat og drikke, forventninger, familiebesøk, pysjkos m.m. Så kommer januar som er trist og traurig. Oppstart på jobb etter juleferie, mørkt, (is)kaldt, mye snø, ofte sykdom kommer snikende. Absolutt ikke noe gøy planlagt som skjer av reiser eller begivenheter. Lommeboken er uansett slunken etter jul. Ikke akkurat en festmåned...

Men på tross av dette så kjenner jeg at januar har vært og er en opptur fra tidligere år. Kan ikke helt sammenligne med i fjor for da begynte jeg på jobb igjen etter ett års fravær. Men hvis jeg tenker på alle januarene før det, slår dem litt sammen, så er det jo èn spesiell ting som gjør seg gjeldene. Januar er den måneden man skal få nytt og bedre liv. Den følelsen med blanke ark, et helt nytt år foran seg, misfornøyd med vekta og tankene som at NÅ skal jeg virkelig ta i et tak og komme i mitt livs beste form. 

Motivasjonen er på topp, og jeg går selvsagt all in. Har valgt meg ut en diett som høres akkurat ut som noe jeg kan klare, melder meg inn på treningssenter og har som mål å gå dit 3 ganger i uken. Hverdagen kretser om dette nye livet mitt, jeg tenker på det hele tiden. Kjøp riktig mat, lær nye ting om den, ikke spis noe som ikke står på planen. Fornøyd hver uke jeg går på vekten og ser at den tikker nedover. Inni meg skriker livsgleden min, men det har jeg ikke innsett da, for ting fungerer jo. Men som alle år har vist der jeg har utført dette, så er vekten likevel i pluss ved årsslutt igjen. For ingenting har fungert over tid. Så i 2023 forsøkte jeg å legge om stategien min. Innså at dietter og det å gå hardt ut ikke fungerer for meg. Derfor begynte jeg å gå små skritt, og spesielt fokusere på det mentale. Prioritere meg selv på en helt annen måte en før, forsøke å lære meg egenkjærlighet.

For selv om motivasjonen er der til å starte året med nye mål, er det ikke sikkert kroppen er helt klar for et stort skifte i denne mørketiden, når det er kaldt og lite dagslys. Kanskje det man trenger nå er mer søvn, varm og næringsrik mat, ligge under et varmt pledd på sofaen og lese en god bok. Men det betyr derimot ikke at januar er en super måned for å skape drømmer og begynne å ta små steg mot en ny livsstil. Og det jeg har gjort mye av hittil i denne måneden er å se tilbake på året som har vært, og finne en ny intensjon for det nye året. Hva har fungert og hva har ikke fungert?

Begynne å legge rette for en ny hverdag. Og når våren nærmer seg, da kjenner jeg at det bruser i kroppen, overskuddet er der og jeg er så sykt klar for å sette fart! Når man forbereder seg og klargjører, så er det så mye lettere å gjennomføre det.

Så egentlig er dette en liten påminnelse til meg selv. Som innimellom kan føle og stresse med at jeg må få til alt på en gang. Intensjoner for det nye året:

🌸 Hvordan vil jeg prioritere tiden min?

🌸 Hvordan blir livet mitt annerledes om jeg tar noen andre valg?

🌸 Hva ønsker jeg å fylle dagene mine med?

🌸Hvilken versjon av meg vil jeg gå inn i til neste år?

Ved å reflektere mer rundt dette, vil det være lettere å opprettholde endringene jeg gjennomfører, gjennom hele året og ikke bare en kort periode nå i januar. Isteden for å gå all in, for så å falle av igjen om noen uker og være skuffet over meg selv.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en god plan! Du har så fine refleksjoner. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går hadde jeg dette til middag, og det var såå godt. Utrolig deilig å prøve noe nytt altså. Har f.eks aldri lagd quinoa før, men det var lett og godt.

Stekt torsk med quinoasalat
1 posjon
1 torskefilet, 1/2 dl quinoa, en neve ruccola, noen cherrytomater, litt agurk, 1/2 avocado, Litt vårløk, noen brokkolibuketter, 1 ss fetaost, 1/2 lime, 1/2 fiskebuljong, pinjekjerner, salt og pepper.

Kokte opp quinoa som anvist på pakken, tilsatte fiskebuljong. Blandet alle salatingrediensene og tilsatte ferdig quinoa i den. Torskefileet stekte jeg i ovnen, og la den på en seng av denne salaten ved servering. Nam!

422533634_921207606230488_5874486634884907389_n.jpg.5792b68cafcfccf7057357c0c8698057.jpg

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest krympe

Ville titte innom siden du var så hyggelig i min dagbok 😃 Leste første innlegget i dagboka di (får oppdatere meg på resten seinere), og må si jeg kjenner meg en del igjen i det du skriver. Det å faktisk være glad i mat og forbinde det med kos, gjør vektnedgang hakket vanskeligere tror jeg. Men jeg ser jo at du har vært veldig flink, og faktisk fått til akkurat det du gikk inn for å gjøre; 10+ kg lavere vekt året etter du starta dagboka, det er jo perfekt! Håper du er stolt av innsatsen din, det har du all grunn til å være 😄

Også slo denne setningen meg: "Jeg kan spise alt jeg vil, når jeg vil og så mye jeg vil. Men jeg velger å ikke gjøre det i dag." Jeg tar meg til rette vilt og uhemma, og stjeler den 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hyggelig med besøk @krympe :klem: Det er nok mye her i underforumet som mange kan kjenne seg igjen i ja. Det er ofte de samme utfordringene, mange like tanker og følelser. Så veldig fint å følge hverandre i slike dagbøker syns jeg :nikke: Jeg har i alle fall fått kjempemye inspirasjon her. Er helt sikker på at jeg ikke ville klart å gå ned 10 kg i fjor og fortsatt er her, dersom jeg ikke hadde hatt dagboken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startvekt 2023: 104.2 kg

2024
1. jan: 
94,9 kg
5. jan: 93,1 kg
12. jan: 92,7 kg
19. jan: 91,3 kg
26. jan: 91,5 kg

Sum: - 12,7 kg

I dag hadde jeg lave forventninger. Husket jo godt det gode resultatet fra sist fredag. Målet mitt denne uken var derfor 100% å få stillstans. Forventet ikke mye ned. Kunne godt tatt et par gram ned liksom :knegg: men forventet absolutt å fortsatt være på 91-tallet i dag. Og det var jeg jo :roll: Ikke veeldig gøy med oppgang, men jeg innser jo som sagt at resultatet mitt var veldig bra i forrige uke, så da får jeg bare ta det. Så satse på litt ned til neste uke igjen :duskedame:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedelig ja, men man får se på gjennomsnittet av kurven. Det går nedover, sånn statistisk sett. 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja jøss, jeg er dritfornøyd! Ned 3,4 kg hittil denne måneden!! De siste månedene før jul var liksom resultatet min 0 kg, max -1 kg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså fyfader! Når du skriver det sånn; -3,4kg, det er jo dritbra! Heia deg🤩🎉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noldi skrev (12 timer siden):

Altså fyfader! Når du skriver det sånn; -3,4kg, det er jo dritbra! Heia deg🤩🎉

Absolutt - så jeg går inn i helgen med en god følelse, på tross av den lille oppgangen ;)

Ønsker alle sammen en riktig god helg med denne frokosten!

Proteinrundstykke med avocado og spekeskinke. Egg og bringebær til.
422822274_349683861202925_6829922742656779612_n.jpg.910892dde82bfe5ce6ddc6d9392044dc.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...