Gå til innhold

Fått innvilget AAP men satsen er lav, tips til hvordan overleve på 15.000 kr i måneden?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

 

6000,- er allerede under livsoppholdssatsen, som er på rundt 7750,- for én enslig voksen per måned. Er man samboer uten felles barn regnes man som enslig.

Inntrykket ditt stemmer ikke. Om man dokumenterer det man skal dokumentere, og faller under satsen, får man sosialhjelp.

Nødhjelp er også sosialhjelp. Nødhjelp får man dersom man dokumenterer at man ikke har penger til mat.

Anonymkode: d4a09...7a2

Tror mitt inntrykk stemmer ganske bra. Jeg har også under livsoppholdssatsen, men det betyr ikke at jeg ville fått sosialhjelp eller nødhjelp av den grunn. Da ser de jo på hvilke utgifter en har og virker som det er mye skjønn i disse sakene også. 

Det er kjipt å være på AAP, men det er midlertidig og da må man gå ned i forbruk inntil man er ferdig avklart og kan jobbe igjen. 

Anonymkode: 8b700...145

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tror mitt inntrykk stemmer ganske bra. Jeg har også under livsoppholdssatsen, men det betyr ikke at jeg ville fått sosialhjelp eller nødhjelp av den grunn. Da ser de jo på hvilke utgifter en har og virker som det er mye skjønn i disse sakene også. 

Det er kjipt å være på AAP, men det er midlertidig og da må man gå ned i forbruk inntil man er ferdig avklart og kan jobbe igjen. 

Anonymkode: 8b700...145

Hva tror du livsoppholdssats betyr? 

Anonymkode: 9b8b1...b57

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Sosialhjelp er vel ikke helt enkelt å få ettersom jeg har skjønt. Har man andre midler så skal vel disse brukes først. Nødhjelp er heller ikke enkelt å få. 

Jeg sier ikke at du ikke skal søke om det, men det er vel ytelser som blir gitt når man enten ikke har noen andre inntekter eller om det er godt grunnlag for det. 

Det spørs litt hvor mye du sitter igjen med når medisiner er betalt, men dersom det dekker mat og alt nødvendig så tviler jeg på at man får sosialhjelp eller nødhjelp. 

Anonymkode: 8b700...145

 

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

 

Om man dokumenterer  at man har utgifter som gjør at man sitter igjen med mindre enn satsen, får man sosialhjelp. ALLE kan ha krav på sosialhjelp; de som får ytelser fra NAV, de som ikke har noen form for inntekt, og de som har arbeidsinntekt. 

Nødhjelp får man også, om man kan dokumentere at man ikke har penger i det hele tatt.

 

 

Anonymkode: d4a09...7a2

Begge er riktig og begge er feil.

I teorien har en rett på supplerende sosialhjelp eller eventuelt livsopphold dersom en ikke sitter igjen med nok penger i forhold til satsene. Men en må også se på utgiftene. Du har mange utgifter som ikke er "godkjente" og dermed ikke blir tatt med i beregningen for sosialhjelp. Bil og bilforsikring feks er ikke godkjente utgifter, så du har ikke rett på supplerende sosialhjelp dersom det er regningene som velter lasset for deg og gjør at du er under satsen. Samme gjelder kredittkortregninger, strømmetjenester osv.

Det vil selvsagt bli sett på hver enkelt situasjon og gjort en individuell vurdering, men det påvirker fremdeles hvor mye du kan få. Vi ble ikke pålagt å selge bilen da vi bor slik til at vi var avhengig av den for å få jobbet (jobbet som ringevikar så alternativet var å selge den og ikke jobbe noe), men de kunne fremdeles ikke dekke forsikringen så den måtte betales fra livsoppholdsatsen. Mens en som bor midt i Oslo og har gode muligheter for kollektivtransport til en rimelig penge kan bli pålagt å selge bilen og bruke av de midlene før de kan få sosialhjelp.

Enkelt forklart har en under sosialhjelp rett på husleie/boliglån (men her kan det være en maks sum for hva som er godkjent), strøm, boligforsikring, barnehage/sfo, og livsopphold som går til mat og andre regninger. Noen er greie og holder telefon og Internett utenom livsopphold, men det varierer fra kommune til kommune. En kan også søke om ekstra til medisiner, lege/tannlege, om en må ha noe av klær (feks skoene er utslitte) osv, men det blir alltid vurdert etter behov. Så dermed er det ikke gitt at bare fordi en har mindre igjen enn satsene så har en rett på supplerende sosialhjelp.

Nødhjelp er litt samme reglene på, men er lettere å få til en viss grad. Der søker en jo om penger til mat fordi kontoene er tomme og en MÅ ha mat. Men søker du måned etter måned, og kontoutskriftene viser at du hver mnd betaler 3000 i billån og har en liten tur innom cubus, så vil en til slutt få avslag der også da du ikke prioriterer pengene riktig.

Så i TS sitt tilfelle tviler jeg på at hun får noe av nav, da hun både er gift (og regner med han har inntekt også) og en dyr bil. Men skader selfølgelig aldri å søke, det verste som kan skje er å få et nei :)

Anonymkode: af236...4aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...