Gå til innhold

Fått innvilget AAP men satsen er lav, tips til hvordan overleve på 15.000 kr i måneden?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Egentlig helt umulig å gi råd uten og vite om det er 2 som skal forsørges på denne inntekten og om den ene er barn. Søk bostøtte, supplerende sosialhjelp, hent matkasser, prøv og jobbe litt om du kan, følg med på tilbud, bruk tgtg og se i datodisk,  se om du kan få igjen noe fra helfo for medisiner, samle tomflasker som ligger ute ( blir mer til våren) , kjøp bare ting du trenger

Anonymkode: 9b8b1...b57

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Sånn er det dessverre. Jeg gikk på AAP i flere år før jeg gikk over på ufør, der får man enda mindre. Jeg har f eks aldri hatt bil, men nå reiser jeg knapt nok kollektivt engang, jeg bruker beina. Kjøper ikke det jeg vil ha av mat, men det jeg har råd til. Ingen røyk og alkohol selvfølgelig. Kjøper ikke klær, går ikke til frisøren, på cafe, restaurant osv. Kun nødvendig livsopphold som for meg er husleie, strøm, mat, medisin, tlf, forsikringer og et kjæledyr. Ingen spotify, lydbok, netflix osv heller.

Anonymkode: 004c0...c62

Søk nødhjelp hos nav da? Du må jo ha klær

Anonymkode: d04e9...1ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sosialhjelp er vel ikke helt enkelt å få ettersom jeg har skjønt. Har man andre midler så skal vel disse brukes først. Nødhjelp er heller ikke enkelt å få. 

Jeg sier ikke at du ikke skal søke om det, men det er vel ytelser som blir gitt når man enten ikke har noen andre inntekter eller om det er godt grunnlag for det. 

Det spørs litt hvor mye du sitter igjen med når medisiner er betalt, men dersom det dekker mat og alt nødvendig så tviler jeg på at man får sosialhjelp eller nødhjelp. 

Anonymkode: 8b700...145

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem bor du sammen med? Umulig å gi svar hvis du ikke oppgir om det er en voksen eller et barn.

Anonymkode: 46e5b...468

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvem bor du sammen med? Umulig å gi svar hvis du ikke oppgir om det er en voksen eller et barn.

Anonymkode: 46e5b...468

En voksen. 

Anonymkode: 05526...78d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Sosialhjelp er vel ikke helt enkelt å få ettersom jeg har skjønt. Har man andre midler så skal vel disse brukes først. Nødhjelp er heller ikke enkelt å få. 

Jeg sier ikke at du ikke skal søke om det, men det er vel ytelser som blir gitt når man enten ikke har noen andre inntekter eller om det er godt grunnlag for det. 

Det spørs litt hvor mye du sitter igjen med når medisiner er betalt, men dersom det dekker mat og alt nødvendig så tviler jeg på at man får sosialhjelp eller nødhjelp. 

Anonymkode: 8b700...145

 

Om man dokumenterer  at man har utgifter som gjør at man sitter igjen med mindre enn satsen, får man sosialhjelp. ALLE kan ha krav på sosialhjelp; de som får ytelser fra NAV, de som ikke har noen form for inntekt, og de som har arbeidsinntekt. 

Nødhjelp får man også, om man kan dokumentere at man ikke har penger i det hele tatt.

 

 

Anonymkode: d4a09...7a2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

 

Om man dokumenterer  at man har utgifter som gjør at man sitter igjen med mindre enn satsen, får man sosialhjelp. ALLE kan ha krav på sosialhjelp; de som får ytelser fra NAV, de som ikke har noen form for inntekt, og de som har arbeidsinntekt. 

Nødhjelp får man også, om man kan dokumentere at man ikke har penger i det hele tatt.

 

 

Anonymkode: d4a09...7a2

Ja, da spørs det jo hvor mye av de 6000 som er igjen etter at alle utgifter er betalt. Jeg har uansett inntrykk av at det skal ganske mye til for å få sosialhjelp og nødhjelp. 

Anonymkode: 8b700...145

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

 

Om man dokumenterer  at man har utgifter som gjør at man sitter igjen med mindre enn satsen, får man sosialhjelp. ALLE kan ha krav på sosialhjelp; de som får ytelser fra NAV, de som ikke har noen form for inntekt, og de som har arbeidsinntekt. 

Nødhjelp får man også, om man kan dokumentere at man ikke har penger i det hele tatt.

 

 

Anonymkode: d4a09...7a2

Det er ikke sånn det fungerer. Det er folk som lever langt under fattigdomsgrensen hver måned. Ifølge din logikk så skulle de ha fått automatisk supplerende sosialhjelp hver måned. 

Anonymkode: ee325...78b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, da spørs det jo hvor mye av de 6000 som er igjen etter at alle utgifter er betalt. Jeg har uansett inntrykk av at det skal ganske mye til for å få sosialhjelp og nødhjelp. 

Anonymkode: 8b700...145

 

6000,- er allerede under livsoppholdssatsen, som er på rundt 7750,- for én enslig voksen per måned. Er man samboer uten felles barn regnes man som enslig.

Inntrykket ditt stemmer ikke. Om man dokumenterer det man skal dokumentere, og faller under satsen, får man sosialhjelp.

Nødhjelp er også sosialhjelp. Nødhjelp får man dersom man dokumenterer at man ikke har penger til mat.

Anonymkode: d4a09...7a2

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

En voksen. 

Anonymkode: 05526...78d

Som du forsørger ? 

Anonymkode: 9b8b1...b57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Som du forsørger ? 

Anonymkode: 9b8b1...b57

Vi er gift. 

Anonymkode: 05526...78d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke sånn det fungerer. Det er folk som lever langt under fattigdomsgrensen hver måned. Ifølge din logikk så skulle de ha fått automatisk supplerende sosialhjelp hver måned. 

Anonymkode: ee325...78b

 

Ikke automatisk. Man må søke, og dokumentere utgifter og inntekter. Om man ikke søker og dokumenterer, får man jo selvfølgelig ikke støtte.

Anonymkode: d4a09...7a2

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ikke sånn det fungerer. Det er folk som lever langt under fattigdomsgrensen hver måned. Ifølge din logikk så skulle de ha fått automatisk supplerende sosialhjelp hver måned. 

Anonymkode: ee325...78b

Selvsagt lever de under fattigdomsgrensen som er flere tusen over sosialhjelp, men det betyr jo ikke at de ikke får supplerende sosialhjelp. I følge din logikk så er sats på supplerende sosialhjelp like høy som fattigdomsgrensen. 

Anonymkode: 9b8b1...b57

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi er gift. 

Anonymkode: 05526...78d

Har ikke ektefellen inntekt?

Anonymkode: 94d79...d7c

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi er gift. 

Anonymkode: 05526...78d

Kan du ikke svare ordentlig? Er vedkommende uten inntekt? Forsørger du ektefellen med aap? 

Anonymkode: 9b8b1...b57

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vi er gift. 

Anonymkode: 05526...78d

 

Satsen for sosialhjelp til to voksne som er gift er cirka 11 500,- per måned. Stønad til medisiner osv. kommer i tillegg.

Anonymkode: d4a09...7a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Om du klarer deg på 15.000 kr i mnd, avhenger jo helt av ditt forbruk. Jeg går også på AAP, og klarer meg kjempebra. Skal sies at jeg har lave boutgifter og handler bare mat 2 ganger i mnd (hver 14 dag). Har også råd til å gå på kafe, kino etc om jeg ønsker. Men det er ikke noe jeg gjør ofte. Velger heller å spare.

Anonymkode: 94276...7fc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kan du ikke svare ordentlig? Er vedkommende uten inntekt? Forsørger du ektefellen med aap? 

Anonymkode: 9b8b1...b57

Vedkommende har inntekt, jeg skjønner ikke helt hva du mener med forsørger? Har ikke ektefeller gjensidig forsørger plikt? 

Anonymkode: 05526...78d

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vedkommende har inntekt, jeg skjønner ikke helt hva du mener med forsørger? Har ikke ektefeller gjensidig forsørger plikt? 

Anonymkode: 05526...78d

 

Du har nok ikke vært så tydelig gjennom tråden om hvor mye dere har til sammen. Du har skrevet at det er igjen 6000,- til mat og medisiner. Da er det litt uklart om dette er det DU sitter igjen med, eller om DERE sitter igjen med 6000,- til sammen.

Ja, ektepar har gjensidig forsørgerplikt.

Anonymkode: d4a09...7a2

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Vedkommende har inntekt, jeg skjønner ikke helt hva du mener med forsørger? Har ikke ektefeller gjensidig forsørger plikt? 

Anonymkode: 05526...78d

Ja, ektefeller har gjensidig forsørgerplikt. Ektefeller kan heller ikke være særboere så jeg tipper bostøtte utgår. Hvis det bare er mat og medisiner for to voksne du skal dekke med 6000kr så burde ikke det være et problem. 

Anonymkode: 3144f...435

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...