Gå til innhold

Fått innvilget AAP men satsen er lav, tips til hvordan overleve på 15.000 kr i måneden?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

I oslo er det vel rundt 7700 for en enslig?

Anonymkode: 0cc94...bb1

 

Sitat

Hvor mye støtte kan du få?

Det er NAV-kontoret som behandler søknader om sosialhjelp. Alle søknader skal behandles individuelt. Bystyret har vedtatt veiledende satser som NAV-kontoret kan ta utgangspunkt i når de vurderer din sak.

Fra 1. januar 2023 er de veiledende satsene:

  • Enslige aleneboende: 8 214 kroner per måned
  • Ektepar/samboere: 12 889 kroner per måned
  • [...]

https://www.oslo.kommune.no/bolig-og-sosiale-tjenester/sosiale-tjenester/okonomisk-sosialhjelp/#gref

 

Godt mulig NAV-kontorene legger seg på lavere sats enn bystyret har bestemt,
siden dette er satser de kan ta utgangspunkt i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

applestories skrev (13 minutter siden):

 

Godt mulig NAV-kontorene legger seg på lavere sats enn bystyret har bestemt,
siden dette er satser de kan ta utgangspunkt i.

Ok, visste ikke at det var nye satser fra jan. Takk :)

Anonymkode: 0cc94...bb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

applestories skrev (16 minutter siden):

Du skriver at det du får utbetalt nå er halvparten av det du har hatt utbetalt de siste årene.

AAP beregnes av det du har hatt i lønn de siste årene.

Men om du har lav AAP må du nødvendigvis hatt lavere inntekt de siste årene.

Litt vanskelig å skjønne matten uten å ha tallene.

 

Året før jeg ble sykemeldt tjente jeg 150.000 kr mindre enn året jeg ble sykemeldt. De beregner året før man blir sykemeldt med et minimum på  50 %. Årene før i fjor var jeg student og tjente null og niks.

Anonymkode: 05526...78d

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Året før jeg ble sykemeldt tjente jeg 150.000 kr mindre enn året jeg ble sykemeldt. De beregner året før man blir sykemeldt med et minimum på  50 %. Årene før i fjor var jeg student og tjente null og niks.

Anonymkode: 05526...78d

Da skjønner jeg enda mindre av ditt åpningsinnlegg der du skriver at det du får utbetalt på AAP "er halvparten av hva jeg har hatt utbetalt de siste årene." :klo:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Året før jeg ble sykemeldt tjente jeg 150.000 kr mindre enn året jeg ble sykemeldt. De beregner året før man blir sykemeldt med et minimum på  50 %. Årene før i fjor var jeg student og tjente null og niks.

Anonymkode: 05526...78d

Hvor mye tjener din mann? Det er ganske avgjørende for å gi relevante svar. 

Anonymkode: dfb45...4b8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor er det du handler fra da?

Anonymkode: 0cc94...bb1

Som nevnt tidligere, bakeri .

Anonymkode: a86f7...da9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

applestories skrev (12 minutter siden):

Da skjønner jeg enda mindre av ditt åpningsinnlegg der du skriver at det du får utbetalt på AAP "er halvparten av hva jeg har hatt utbetalt de siste årene." :klo:

2021 og 2022 tjente jeg bra, 2020 , 2019, 2018 ikke så bra. Gjennomsnitt er ræva. Sykepenger i dag er 30-31.000 etter skatt. AAP 16.000 etter skatt. Var det mer forståelig nå? 

Anonymkode: 05526...78d

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

2021 og 2022 tjente jeg bra, 2020 , 2019, 2018 ikke så bra. Gjennomsnitt er ræva. Sykepenger i dag er 30-31.000 etter skatt. AAP 16.000 etter skatt. Var det mer forståelig nå? 

Anonymkode: 05526...78d

Overgangen blir stor for å si det mildt.

Anonymkode: 05526...78d

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

2021 og 2022 tjente jeg bra, 2020 , 2019, 2018 ikke så bra. Gjennomsnitt er ræva. Sykepenger i dag er 30-31.000 etter skatt. AAP 16.000 etter skatt. Var det mer forståelig nå? 

Anonymkode: 05526...78d

Du studerte i 2018, 2019, 2020.
Jobbet i 2021
Sykmeldt i 2022
AAP i 2023.

Hadde god inntekt i et år før du fikk sykepenger.

Litt frekt spurt kanskje, men... Burde du ikke vært litt vant til å leve sparsommelig, eller fikk du så mange nye, dyre vaner det året du jobbet?

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

2021 og 2022 tjente jeg bra, 2020 , 2019, 2018 ikke så bra. Gjennomsnitt er ræva. Sykepenger i dag er 30-31.000 etter skatt. AAP 16.000 etter skatt. Var det mer forståelig nå? 

Anonymkode: 05526...78d

Men hvorfor er beregningsgrunnlaget i ditt tilfelle gjennomsnittet og ikke inntekten i det siste kalenderåret før du ble syk?

Anonymkode: 00cd5...b01

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men hvorfor er beregningsgrunnlaget i ditt tilfelle gjennomsnittet og ikke inntekten i det siste kalenderåret før du ble syk?

Anonymkode: 00cd5...b01

Dersom hun ble sykmeldt i (slutten av) 2021, samme år som hun begynte å jobbe, ville sykepengene bli basert på daværende inntekt, mens AAP blir basert på hele kalenderår, altså 2020, eventuelt tre siste år (2018, 2019, 2020) før hun ble sykmeldt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

applestories skrev (15 minutter siden):

Du studerte i 2018, 2019, 2020.
Jobbet i 2021
Sykmeldt i 2022
AAP i 2023.

Hadde god inntekt i et år før du fikk sykepenger.

Litt frekt spurt kanskje, men... Burde du ikke vært litt vant til å leve sparsommelig, eller fikk du så mange nye, dyre vaner det året du jobbet?

Man lever etter inntekten, god inntekt gir dyre vaner. Jeg ante ikke at det var de dårligste årene som skulle beregnes, hadde jeg visst det så hadde jeg spart opp så klart. Håper flere blir klar over dette nå som vi nevner det her. 

Anonymkode: 05526...78d

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Man lever etter inntekten, god inntekt gir dyre vaner. Jeg ante ikke at det var de dårligste årene som skulle beregnes, hadde jeg visst det så hadde jeg spart opp så klart. Håper flere blir klar over dette nå som vi nevner det her. 

Anonymkode: 05526...78d

Det er klart. Og vi setter oss sjelden inn i alle lover og regler før de angår oss selv, og da er det ofte for sent.

Jeg skjønner det er vanskelig å endre forbruk, det opplever jeg jo selv også, men når du nå ganske nylig har vært student, så må du nesten bare prøve å gå inn i student-modus igjen. Du har tross alt vært student lenger enn du har hatt høy inntekt.

Skuffende selvsagt, når man trodde man endelig kunne slutte å bekymre seg så mye for penger, men det er forhåpentligvis bare for en periode. Og det er ikke "bare bare", men alt er relativt, og for svært mange er en slik situasjon noe de må innse vil vare evig. Du er heldigvis ikke der.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vær glad du får. Tenk på alle i full jobb som har like mye utbetalt som uføretrygdede og aleneforsørgere med full overgangsstønad. Det skal lønne seg å jobbe. Du får kutte ned pæ utgiftene slik vi alle må.

Hilsen i full jobb og har 25 000 etter skatt. 😏🙄

Anonymkode: 7d2d9...5c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

applestories skrev (7 minutter siden):

Det er klart. Og vi setter oss sjelden inn i alle lover og regler før de angår oss selv, og da er det ofte for sent.

Jeg skjønner det er vanskelig å endre forbruk, det opplever jeg jo selv også, men når du nå ganske nylig har vært student, så må du nesten bare prøve å gå inn i student-modus igjen. Du har tross alt vært student lenger enn du har hatt høy inntekt.

Skuffende selvsagt, når man trodde man endelig kunne slutte å bekymre seg så mye for penger, men det er forhåpentligvis bare for en periode. Og det er ikke "bare bare", men alt er relativt, og for svært mange er en slik situasjon noe de må innse vil vare evig. Du er heldigvis ikke der.

Fått mange gode innspill her, og har fått noen gode tips. Jeg kommer nok til å selge bilen og kjøpe meg en billigere en. Vurderer å kjøpe en brødbakemaskin. 

Anonymkode: 05526...78d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man lever etter inntekten, god inntekt gir dyre vaner. Jeg ante ikke at det var de dårligste årene som skulle beregnes, hadde jeg visst det så hadde jeg spart opp så klart. Håper flere blir klar over dette nå som vi nevner det her. 

Anonymkode: 05526...78d

God inntekt gir ikke dyre vaner ts. Jeg og mannen lever rimelig selv med han som har god lønn. Er ikke sånn at man MÅ bruke opp pengene eller ha livsstilsinflasjon.

Du må tilbake til rimeligere vaner. Jada, det er kjipt, men sånn er det. Du har fått mange gode råd her :) det hjelper veldig at du har en ektefelle.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vær glad du får. Tenk på alle i full jobb som har like mye utbetalt som uføretrygdede og aleneforsørgere med full overgangsstønad. Det skal lønne seg å jobbe. Du får kutte ned pæ utgiftene slik vi alle må.

Hilsen i full jobb og har 25 000 etter skatt. 😏🙄

Anonymkode: 7d2d9...5c5

Kjære deg, du er heldig som ikke har sykdom som hindrer deg fra å være i arbeidslivet. Du kan ta mer utdanning, bytte jobb, forhandle bedre lønn. En som er ufør kan ingen av delene. Skulle byttet med deg på sekundet, men unner deg ikke så vondt.

At noen har jobbet lenge og får høyere utbetaling enn din lønning sier jo heller noe om din lønn. Du har muligheten til å tjene mer hvis du vil, det har ikke jeg.

Anonymkode: 285f2...132

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det.er.ikke.slik.det.fungerer! Du får ikke sosialhjelp bare fordi du sitter igjen med en sum som er lavere enn livsoppholdssatsen. Da hadde ingen på AAP minstesats, minstesats uføretrygd og minstepensjonister fått avslag på sosialhjelp om det stemte. Da hadde alle fått automatisk godkjent søknad, noe som ikke er realiteten. 

Anonymkode: ee325...78b

 

Jo, det er slik det fungerer. Det er hvor mye du sitter igjen med etter at nødvendige boutgifter (typisk husleie og strøm) som teller. Sitter man da igjen med mindre enn satsen, får man sosialhjelp. Om man har utbetalt 15 000,- i AAP eller pensjon, og ikke har boutgifter, faller man ikke under satsen, så da vil man få avslag.

Anonymkode: d4a09...7a2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

God inntekt gir ikke dyre vaner ts. Jeg og mannen lever rimelig selv med han som har god lønn. Er ikke sånn at man MÅ bruke opp pengene eller ha livsstilsinflasjon.

Du må tilbake til rimeligere vaner. Jada, det er kjipt, men sånn er det. Du har fått mange gode råd her :) det hjelper veldig at du har en ektefelle.

Kjære deg, du er heldig som ikke har sykdom som hindrer deg fra å være i arbeidslivet. Du kan ta mer utdanning, bytte jobb, forhandle bedre lønn. En som er ufør kan ingen av delene. Skulle byttet med deg på sekundet, men unner deg ikke så vondt.

At noen har jobbet lenge og får høyere utbetaling enn din lønning sier jo heller noe om din lønn. Du har muligheten til å tjene mer hvis du vil, det har ikke jeg.

Anonymkode: 285f2...132

Hvis jeg hadde hatt valget mellom full jobb og romslig økonomi så hadde jeg valgt det. Så enig med deg, sykdom er ikke noe man ønsker å få. 

Anonymkode: 05526...78d

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

applestories skrev (6 timer siden):

Statens veiledende sats er på kr. 6.850 for en enslig voksen i 2023.

Oslo bruker kr. 8.214 for enslige aleneboere som veiledende sats.

Det er nok også andre kommuner der byråd og kommunestyre bestemmer egne satser, men min erfaring er at de fleste kommuner går ut fra statens veiledende satser.

Bare et lite tillegg til dine innholdsrike innlegg :)

 

Ja, satsene kan variere, siden det er kommunene som setter satsene, selv om det finnes statlige retningslinjer. 

Anonymkode: d4a09...7a2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jada; kommet igjennom det berømte AAP nåløyet men får utbetalt 15.000 kr i mnd. Det er halvparten av hva jeg har hatt utbetalt de siste årene. Tips til å klare seg på så lite? 

Anonymkode: 05526...78d

For jævlig.. å muste halve inntekten er selvfølgelig noe man merker. Håper du kommer deg tilbake til jobb etterhvert og får opp lønna igjen 

Anonymkode: c4a75...34f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...