Gå til innhold

Fått innvilget AAP men satsen er lav, tips til hvordan overleve på 15.000 kr i måneden?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jada; kommet igjennom det berømte AAP nåløyet men får utbetalt 15.000 kr i mnd. Det er halvparten av hva jeg har hatt utbetalt de siste årene. Tips til å klare seg på så lite? 

Anonymkode: 05526...78d

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo umulig for oss å komme med når vi ikke aner noe om din situasjon.

Anonymkode: 32852...9dc

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 6000 kr igjen når leie og alle andre utgifter er betalt. Disse skal gå til mat og medisiner. 

Anonymkode: 05526...78d

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har 6000 kr igjen når leie og alle andre utgifter er betalt. Disse skal gå til mat og medisiner. 

Anonymkode: 05526...78d

Hvor mange er dere? Hvis det bare er deg så går jo egentlig 6000 greit? Finnes mye billig mat, mange triks. Hva har du problemer med? 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Badebuksa2.0 skrev (1 minutt siden):

Hvor mange er dere? Hvis det bare er deg så går jo egentlig 6000 greit? Finnes mye billig mat, mange triks. Hva har du problemer med? 

 

Vi er to. Problemet er at inntekten er halvert, og jeg trenger tips. 6000 til mat, medisiner, klær osv er ikke mye.

Anonymkode: 05526...78d

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har 6000 kr igjen når leie og alle andre utgifter er betalt. Disse skal gå til mat og medisiner. 

Anonymkode: 05526...78d

Er det mange medisiner du bruker fast som du ikke får på blå resept, da?

Anonymkode: 00cd5...b01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi er to. Problemet er at inntekten er halvert, og jeg trenger tips. 6000 til mat, medisiner, klær osv er ikke mye.

Anonymkode: 05526...78d

Nei, 3000 hver er ikke så mye. Men det gjelder å lage mat i store porsjoner og fryse ned. Kjøp etter tilbudene i butikkene, og etter kilopris. First price har mye god mat.

Klær kan du få gratis/billig på finn.no hvis du lagrer aktuelle varsler :)

Jeg har selv måtte klare meg på veldig lite en periode i livet (der snakker vi 6000 i året 😅 til klær og medisiner. Mat fikk jeg litt av).

Man må kanskje gå i klærne i ett år. Men følg med på tilbud. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke mye, men er jo en midlertidig løsning mens du blir avklart. Dere er to, da er det vel forhåpentligvis litt hjelp og støtte å få fra partneren din? Hadde min partner ikke kunnet jobbe mer hadde jeg i alle fall spandert litt mat og nødvendigheter... 

Anonymkode: a1b89...ed0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du tilknyttet klp via jobb? Isåfall får du mer derifra.

Klær? kjøp bare minimum og isåfall på tilbud eller brukt på finn. Mange selger omtrent ubrukte klær der også. 

Mat: dette finnes det nok mange tråder om. Kjøp kjøtt som er billig og i store pakker. Frosne billige grønnsaksblandinger fra butikkens egne merker. Bak brød selv, det er mye å spare på. 

Anonymkode: 25fdc...df9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les deg opp på litt studenttips og hold fokus på at det er en midlertidig situasjon.

Det du skisserer er jo et romslig studentbudajett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der går helt fint. Kjøp mat på salg/ datovarer/ billigmerker, handle hos lavpriskjedene. Medisintaket i år er på 3000kr ca (frikort) og egenandelstak på 520, så det bør ikke gå mer enn 520kr mnd i medisiner. 

Dette er romslig i forhold til mange andre så det burde ikke være et stort problem. Luksusvarer utgår på AAP. 

Anonymkode: 3144f...435

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er dere 2, så får du vel bidrag og barnetrygd for barnet, og du kan søke om bostøtte. Men er dere to voksne, så må den andre forsørge seg selv.

Anonymkode: 7a4fd...623

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bor du alene? 
Søk statlig bostøtte på husbanken.no hvis du ikke allerede har det.

Er du medlem i en pensjonskasse som du kan søke tilskudd fra? 
 

 

Anonymkode: 0916e...4b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sitter dere igjen med 6000,- til sammen? Eller er det din del?

Er dere gift? 

Søk bostøtte, som nevnt over.

Du kan også ha krav på sosialstønad.

Anonymkode: d4a09...7a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du har endret skattekortet ditt etter du fikk AAP. Det kan ha innvirkning på utbetaling. Skattekortet er beregnet på inntekt fra 2021. Mange har gått på den smellen og ikke endre det. 

Anonymkode: 993c4...da4

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye kan man tjene ekstra, før man blir trukket av AAP? Noen som vet? Eller blir man trukket time for time? 

Anonymkode: 05526...78d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvor mye kan man tjene ekstra, før man blir trukket av AAP? Noen som vet? Eller blir man trukket time for time? 

Anonymkode: 05526...78d

 

Det reduseres time mot time (med grunnlag i en 37,5 timer arbeidsuke). Jobber man mer enn 60% får man ikke AAP for dét meldekortet.

Anonymkode: d4a09...7a2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det utbetalt og er alene. Klarer heller ikke å jobbe helt enda så jeg har bare de 15000 utbetalt og i tillegg har jeg bostøtte. 

Det er ikke sikkert at du kan få bostøtte når dere er to, men sjekk inne på nettsidene hva innteksgrensa er. 

Utenom det må en bare redusere utgifter der en kan. Kanskje man ikke trenger å kjøpe nye klær særlig ofte. Jeg kjøper endel brukt, men de aller fleste har for mye klær og trenger ikke nye. 

Nå er jo dere to og da antar jeg at samboer kan hjelpe med mat osv. Hvis det ikke er slik at den andre personen er et barn da. Da er det kanskje andre støtteordninger man kan søke. 

Det er lite og det blir trangt en periode, men det går. Man har ikke råd til noe ekstra, men det er også bare midlertidig. 

Hvis du skal avklares i forhold til helseutfordringer så ville ikke jeg begynt å jobbe ved siden av helt enda. 

Anonymkode: 8b700...145

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får utbetalt ca 16000,- i mnd og klarer meg ganske fint. Hvorfor må du dele dine utbetalinger med samboeren din? Han er nødt til å få sin egen inntekt, og om det så er sosialhjelp så må han gjøre det. 
 

Klær kjøper man ikke hver måned, det er jo bare tull. Jeg og samboeren min spiser godt, og jeg kjøper det jeg trenger - noen ganger må jeg kanskje planlegge innkjøpet litt godt. Kjøper aldri klær jeg ikke trenger, men som sagt - klarer meg ganske fint ☺️. Vi er flinke til å planlegge måltider, har kuttet ned på kjøtt og jeg baker brød. 

Anonymkode: cad26...a5d

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg har det utbetalt og er alene. Klarer heller ikke å jobbe helt enda så jeg har bare de 15000 utbetalt og i tillegg har jeg bostøtte. 

Det er ikke sikkert at du kan få bostøtte når dere er to, men sjekk inne på nettsidene hva innteksgrensa er. 

Utenom det må en bare redusere utgifter der en kan. Kanskje man ikke trenger å kjøpe nye klær særlig ofte. Jeg kjøper endel brukt, men de aller fleste har for mye klær og trenger ikke nye. 

Nå er jo dere to og da antar jeg at samboer kan hjelpe med mat osv. Hvis det ikke er slik at den andre personen er et barn da. Da er det kanskje andre støtteordninger man kan søke. 

Det er lite og det blir trangt en periode, men det går. Man har ikke råd til noe ekstra, men det er også bare midlertidig. 

Hvis du skal avklares i forhold til helseutfordringer så ville ikke jeg begynt å jobbe ved siden av helt enda. 

Anonymkode: 8b700...145

Inntektsgrense for bostøtte når man er to personer er 32000,- ☺️

Anonymkode: cad26...a5d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...